Aki kérdez: Hegedűs László
HR Szubjektív rovatunkban Hegedűs László, a BlackRock HR vezetője kérdez, miután válaszolt Deák Zsolt, jungiánus coach kérdésére: "A magyar felsőoktatás mennyire felkészült a globális munkaerő-piaci kihívásokra?"
Először is köszönöm Zsoltnak a kérdést, hiszen a felsőoktatási centrumokkal való együttműködés a BlackRock számára kulcsfontosságú az utánpótlás kinevelése szempontjából. Valamint ez az a téma, ami mindig visszaköszön az AmCham munkamegbeszéléseken is, függetlenül attól, hogy honnan indultunk. A téma komplexitása miatt viszont nagyon nehéz általános választ adni a kérdésre egy rövid cikk keretei között, hiszen több száz oldalt lehetne teleírni csak azokkal a vitás kérdésekkel, amik az év első felében felmerültek.
Melyek azok a globális munkaerő-piaci kihívások, amelyek következményeivel szembe kell néznünk?
- Technológiai fejlődés - Új készségeket, munkaszervezést igényel, teljesen új munkakörök jönnek létre, amelyek nem léteztek korábban, ami hatalmas kihívás (vagy éppen lehetőség - attól függ, honnan nézzük) az emberi munkaerő számára, ahogy a mesterséges intelligencia, a robotizáció, a folyamatok automatizációja is.
- A munka és a cégek globalizációja - Földrajzi szempontból változik a gyártás, a disztribúció, az értékláncok helye, amelyek meghatározzák a munkakörökről szóló döntéseket, ami a helyi szakképzett munkaerő renedelkezésre állásától is függ.
- Változó foglalkoztatási formák - csökken a teljes állású alkalmazottak száma, keletkeznek viszont új, a hatékonyságot javító pozíciók, a távmunkában dolgozó munkaerő alkalmazása is jellemző lesz. A működés globalzálódik és decentralizálódik. Két jelentős trendről beszélhetünk: 1, bizonyos munkakörök jelentős csökkenése az automatizáció következtében, 2, jelentős növekedés új termékek, szolgáltatások terén, amelyek az új technológiáknak köszönhetők.
- Szocioökonómiai változások, mint a középosztályok felemelkedése a feltörekvő gazdaságokban, és a demográfiai szerkezet változása: az idősödő társadalom következtében megjelenő új szolgáltatások és termékek iránt megjelenő igények.
A legtöbb munkakör ellátásához szükséges készségek már változóban vannak, vagy hamarosan változni fognak, amihez szükség lesz a munkaerő újra- és továbbképzésére. Elemzőkészség, kritikai gondolkodás, innovációskészség, gyors alkalmazkodás és információfeldolgozás, tanulás, ügyfél- és szolgáltatásközpontúság, elkötelezettség a részvényesek iránt és a közösségi készségek létfontosságúvá váltak a legtöbb pozícióban.
A magyar felsőoktatás rendszere független és kormányzati szakértők szerint is megújulásra, újragondolásra szorul. Például a felsőoktatásba érkező hallgatók szempontjából (ami a középiskolai oktatás reformját is szükségessé teszi), ugyanis az elmúlt tíz évben folyamatosan csökken a felsőoktatásban résztvevő diákok száma; a legtehetségesebb végzős középsikolások pedig jobbára a külföldi továbbtanulást választják; a tanárok túlterheltek, és nagyon sok adminisztratív feladat hárul rájuk; a kutatási lehetőségek -ami a legtehetségesebbek megtartásának záloga - nagyon korlátozottak (bár el kell ismernünk, hogy vannak etekintetben kivételes intézmények); a lemorzsolódók száma is elég magas, így a befejezett BSc és MSc diplomák száma is csökkenést mutat.
Ha a tanulmányok tartalmát nézzük, vagyis a mit és a hogyant, hasonló képet kapunk. Az anyagi lehetőségek korlátozott volta miatt az egyetemek idejétmúlt technológiákat használnak, és nem tudnak lépést tartani a gyorsan fejlődő technikával, így a képességeik is korlátozottak ebben a tekintetben. A felsőoktatási intézmények többségében frontális oktatást alkalmaznak, melynek jelentős része elméleti tudomány, és jóval kevésbé hagy helyet az egyéni vagy csoportos munkának, ami segítené az alkalmazkodási és együttműködési készség kialakulását, a kritikai gondolkodást, az innovációs készségek fejlődését, amire pedig nagy igény lenne a munkaadók részéről. Ráadásul az átadott tudás gyakran szintén elavult, számonkérése pedig nem hatékony.
Ugyanakkor látszik fény az alagút végén, hiszen egyrészt a felelős kormányzati szervek felismerték a helyzetet, és megalkották saját fejlesztési terveiket 2014-ben, amit frissítettek 2016-ban, valamint ugyanebben az évben egy működési tervezetet is készítettek. Ezekbe a tervekbe beépítették azokat a kulcstényezőket, amelyek a vállalati szektorral tartott egyeztetéseken előkerültek, ahogy a kereskedelmi kamara ajánlásait is figyelembe vették. Amit mi - nagy nemzetközi vállalatok - tenni tudunk a változás érdekében az az, hogy tovább mélyítjük és szélesítjük az együttműködést a felsőoktatási intézményekkel, kormányzati szervekkel, hogy tisztában legyenek a piac igényeivel, valamint támogathatjuk és segíthetjük őket tudásunkkal, szakértelmümkkel a változás folyamatában.
Mi a BlackRocknál ezt az utat járjuk, ugyanis nemrég írtunk alá stratégiai együttműködést olyan egyetemekkel, mint a Corvinus, a CEU, és elkötelezetten hiszünk abban, hogy ezek az együttműködések nem csak számunkra jelentenek kölcsönös előnyt, hanem a diákoknak és a magyar gazdaságnak is. Ezekkel a kezdeményezésekkel egyetemben elkezdtük viszacsábítani a magyar munkavállalókat külföldről azzal, hogy kihívásokat biztosító feladatokat és pozíciókat ajánlunk nekik, amelyek bárhol lehetnének a globális munkaerőpiacon.
A kérdésem Szabó Zsuzsannához, a Transferwise HR vezetőjéhez:
Milyen kezdeményezéseket / jó gyakorlatokat lát a hazai FinTech vállaltok között a sokszínű technológiai jelöltek vállalathoz csábítása területén? A Transferwise milyen lépéseket tesz ezen a téren?
- 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.
Részletek
Jegyek
HR Szubjektív rovatunkban Varga Botond, a VOIS Regional Reward, Policy & Employee Relations managere kérdez, miután válaszolt Ligeti Kata, a Ford Közép-... Teljes cikk
HR Szubjektív rovatunkban Ligeti Kata, a Ford Közép- és Kelet-Európai Értékesítő Kft. HR SSC Igazgatója (EMEA) kérdez, miután válaszolt dr. Malik... Teljes cikk
Az évtized végéig több mint 85 millió betöltetlen álláshely lesz világszerte, és ezt szinte minden cég megérzi majd. A legnagyobb kihívás tehát... Teljes cikk
- Az irodában töltött időtől függ a munkahelyi identitás és lojalitás? 1 hete
- Versenyelőnyben lesz az a cég, amely jól menedzseli a hibrid munkavégzést 1 hete
- Conscious unbossing: csak mítosz, hogy nem akar vezető lenni a Z generáció? 2 hete
- Rekordot hozott az idei felsőoktatási felvételi jelentkezés 3 hete
- Vezetőváltás a Grand Tokaj Zrt.-nél 4 hete
- Február végéig lehet szavazni az ország legjobb egyetemi oktatójára 1 hónapja
- Z generáció a tanácsadó cégeknél: Hogyan tanulhatnak és milyen kihívásokkal küzdhetnek? 1 hónapja
- Kurzus indul a mesterséges intelligenciáról egy vidéki egyetemen 1 hónapja
- Új HR igazgató Magyarország legnagyobb flottakezelőjénél, az Ayvensnél 2 hónapja
- Gyakornokból lett szállodaigazgató - Hegedüs Hajnalka, a Hilton Budapest első női igazgatója 2 hónapja
- Kulcs a szakértőkhöz: így vegyél fel nagy tudású munkatársakat 2 hónapja