Szerző: Buzás Judit
Megjelent: 10 éve

Átszervezéskor jól jöhet a facilitálás

Mit is csinál a facilitátor? A facilitáció szó azt jelenti: elősegíteni, megkönnyíteni valamit. Tervez, motivál, összefogja és összegzi egy csoport döntési, gondolkodási és együttműködési folyamatát. A facilitálással foglalkozó szakember mindig a kitűzött feladat elvégzésére fókuszál, azt tartja szem előtt, ugyanakkor nemcsak keretet, de teret is ad a cél eléréséhez vezető úton.

A facilitálás inkább kísérés, terelés, mint irányítás - mondja Vass Andrea, business coach, tréner, a Coaching Team partnere. Facilitátorként biztosítjuk a terepet, a folyamatot, a légkört, a csoport adott témában való együttműködéséhez és gondolkodásához, az erőforrások mozgósításához, és bátorítjuk, ösztönözzük a csoport tagjait a minél több ötlet, gondolat, javaslat, vélemény megosztására. A 'Hogyan?' kérdésekre tudunk legjobb válaszokat találni a facilitálás során. Maga a folyamat a hangsúlyos, hogyan jutunk el A-ból B-be. Jó példa erre, hogy ha egy szervezetben strukturális átszervezés történik, vagy a szervezeti kultúra változik, stb. akkor az odavezető úton dolgozhatunk facilitálás keretében. Az adott csoport tagjai részesei a folyamatnak, az őket érintő döntéseknek, beleszólhatnak azokba.

Mikor érdemes alkalmazni?

A facilitálás legjobban a projektmenedzsment területén tud látványos eredményeket hozni, ahol a rövid határidők miatt kiemelt jelentősége van annak, mennyire tudnak a feladatra összpontosítani a dolgozók. De ennél egyszerűbb témákra is alkalmas a facilitálás - mondja a szakember. Például arra, hogyan tudjuk elérni a szervezetben, hogy az információ jobban áramoljon vagy motiválóbb legyen a légkör a munkatársak számára. Különböző problémák megoldására is jó eszköz a facilitálás. Egészen konkrét témákra is tarthatunk vezetett ötletelést, például hogyan kommunikálhatjuk leghatékonyabban az adott márka üzenetét a célcsoport számára.

A facilitátor előre feltérképezi a csoport közös munkájának szándékát és célját, majd ráhangolja a csoportot a párbeszédre, a munkára. Fontos szerepe van a csoportban az oldott, nyitott légkörnek, és a koncentrációnak, hiszen erre lehet alapozni a célorientált munkát. Figyelembe veszi a csoport résztvevőinek egyéni tulajdonságait és attitűdjét, úgy mozdítja előre őket a folyamat során, hogy közben a saját véleményét, megoldásait háttérbe szorítja és mintegy kívülállóként terelgeti, tartja dinamizmusban a dialógusokat, a formálódó ötleteket és gondolatokat.
Világszerte egyre több vállalatnál alkalmazzák a facilitálás eszközét. A Facilitátorok Nemzetközi Szövetsége (International Association of Facilitators) 63 országban több, mint 1200 tagot számlál. Tagjai nemcsak gazdasági társaságoknak, de kormányzati, oktatási és non-profit szervezeteknek is dolgoznak, hiszen a feladat-orientált készségek és képességek fejlesztése a 21. századi társadalom egyik fontos elvárása.


A facilitátor, a jó coach-hoz hasonlóan, inkább kérdez, mint "megmond", ötleteket generál, párbeszédre, eszmecserére ösztönzi a csoportot, mederben tartja a megbeszélés témáját, nem engedi elkalandozni a résztvevőket. Célzott kérdésekkel irányítja a beszélgetés folyamatát, fenntartja a résztvevők figyelmét, ügyel arra, hogy folyamatosan aktívak legyenek, részt vegyenek a téma megvitatásában. Nem engedi, hogy megakadjon a beszélgetés egy problémán, vagy eltérjen a tárgytól, de segít abban, hogy új és többféle nézőpontból is megvizsgálják a témát. Értően hallgat és bátorít, közben - a kitűzött céloknak megfelelően - kulcsszavas vázlatot készít, majd a végén összegzi, mi az, amiben sikerült megállapodni, vagy tovább lépni. Fontos, hogy a facilitátor személye motiváló, lelkesítő és elfogadó legyen, hogy ezzel is segíteni tudja a csoport együttműködését.

Kétségtelen azonban, hogy a jó menedzser készségei között is szerepelnie kell a facilitálásnak. Vagyis annak a tulajdonságnak, hogy összefogja és motiválja a munkatársakat egy kitűzött cél megvalósítása, vagy feladat, probléma megoldása esetén.











Milyen a jó facilitátor?

- vezető személyiség, aki egy adott feladat, megoldására összpontosít;
- alaposan előkészíti és megtervezi a munkafolyamatot;
- levezeti és ösztönzi a közös munkát, koordinációs szerepet tölt be;
- szabadságot és lehetőséget a csoport tagjainak, hogy kibontakoztathassák ötleteiket és elképzeléseiket;
- tudatosan kézben tartja és irányítja a folyamatokat a feladat megoldása érdekében;
- figyelembe veszi és beépíti tevékenységébe a csoportdinamikát, a résztvevők adottságait és szakmai tudását;
- célirányos kérdésekkel aktivizálja a résztvevőket;
- elemez, strukturál és összegez (kiemeli a fontos elemeket a megoldás felé vezető úton);
- kommunikációs eszköztára igen széles: adott esetben színészi képességeit, vagy a humor eszközét is felhasználja, hogy kimozdítsa a "holtpontról" a csoportot;
- ismeri és alkalmazza a döntéshozatali mechanizmusokat és a konfliktuskezelést.

Ma Magyarországon a facilitálás eszközének alkalmazása még nem túl gyakori, erre szakosodott szakember is kevés van, a team coaching területén belül azonban gyakran megjelennek egyes elemei. Leggyakrabban olyan cégkultúrákban alkalmazzák elsősorban, ahol participatív a döntéshozatal, demokratikus a vezetési stílus, ahol a coaching szemlélet és a bevonó vezetés a jellemző, illetve ott, ahol sok ötletre, újításra, kreativitásra van szükség a profilból vagy az adott piacból adódóan - mondja Vass Andrea.
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.03.302 Napos Agilis Képzés HR szakembereknek, élő videokonferenciás A képzés elsősorban toborzással, talent managementtel és képzéssel foglalkozó, agilis átalakulást segítő HR szakembereknek szól, akik szeretnék megérteni, mi az üzleti és IT területek elvárása az agilis transzformáció során. Bemutatjuk, hogyan tudnának hatékony támogatói és partnerei lenni az agilis átalakulásban részt vevő csapatoknak, és hogyan tudják megtalálni a szervezethez leginkább illő, megfelelő kompetenciákkal bíró agilis jelölteket. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Az informatikai vezetők váltak a vállalatfejlesztés motorjává

A technológiai szektor fejlődésének hajtóerejévé váltak az elmúlt években az informatikai vezetők. Teljes cikk

Így zárják a 2020-as évet a HR vezetők (4.) - Endrei-Kiss Judit, Telenor

A régi vezetői modellek megdőltek, az embereket a felhatalmazó közeg tudja igazán motiválni. A krízisek pedig rengeteg tanulási lehetőséget... Teljes cikk

A koronavírus a 30-asok több mint felének munkahelyét érintette kedvezőtlenül

Egy felmérés szerint a járvány második hulláma alatt a 30-asok egynegyedének csökkent a bére, a korosztály kétharmada nem tudott otthonról... Teljes cikk