Átszervezéskor jól jöhet a facilitálás
A facilitálás egy csoport döntési-, projektmegoldási folyamatában jelenthet hatékony segítséget - nemcsak a multinacionális vállalatoknál, sok esetben a kisebbeknél is. Hiszen minden cég életében jöhetnek olyan feladatok, amelyek közös projektmunkát és - annak eredményeképpen - gyors és ütőképes megoldásokat kívánnak.
A facilitálás inkább kísérés, terelés, mint irányítás - mondja Vass Andrea, business coach, tréner, a Coaching Team partnere. Facilitátorként biztosítjuk a terepet, a folyamatot, a légkört, a csoport adott témában való együttműködéséhez és gondolkodásához, az erőforrások mozgósításához, és bátorítjuk, ösztönözzük a csoport tagjait a minél több ötlet, gondolat, javaslat, vélemény megosztására. A 'Hogyan?' kérdésekre tudunk legjobb válaszokat találni a facilitálás során. Maga a folyamat a hangsúlyos, hogyan jutunk el A-ból B-be. Jó példa erre, hogy ha egy szervezetben strukturális átszervezés történik, vagy a szervezeti kultúra változik, stb. akkor az odavezető úton dolgozhatunk facilitálás keretében. Az adott csoport tagjai részesei a folyamatnak, az őket érintő döntéseknek, beleszólhatnak azokba.
Mikor érdemes alkalmazni?
A facilitálás legjobban a projektmenedzsment területén tud látványos eredményeket hozni, ahol a rövid határidők miatt kiemelt jelentősége van annak, mennyire tudnak a feladatra összpontosítani a dolgozók. De ennél egyszerűbb témákra is alkalmas a facilitálás - mondja a szakember. Például arra, hogyan tudjuk elérni a szervezetben, hogy az információ jobban áramoljon vagy motiválóbb legyen a légkör a munkatársak számára. Különböző problémák megoldására is jó eszköz a facilitálás. Egészen konkrét témákra is tarthatunk vezetett ötletelést, például hogyan kommunikálhatjuk leghatékonyabban az adott márka üzenetét a célcsoport számára.
A facilitátor előre feltérképezi a csoport közös munkájának szándékát és célját, majd ráhangolja a csoportot a párbeszédre, a munkára. Fontos szerepe van a csoportban az oldott, nyitott légkörnek, és a koncentrációnak, hiszen erre lehet alapozni a célorientált munkát. Figyelembe veszi a csoport résztvevőinek egyéni tulajdonságait és attitűdjét, úgy mozdítja előre őket a folyamat során, hogy közben a saját véleményét, megoldásait háttérbe szorítja és mintegy kívülállóként terelgeti, tartja dinamizmusban a dialógusokat, a formálódó ötleteket és gondolatokat.
A facilitátor, a jó coach-hoz hasonlóan, inkább kérdez, mint "megmond", ötleteket generál, párbeszédre, eszmecserére ösztönzi a csoportot, mederben tartja a megbeszélés témáját, nem engedi elkalandozni a résztvevőket. Célzott kérdésekkel irányítja a beszélgetés folyamatát, fenntartja a résztvevők figyelmét, ügyel arra, hogy folyamatosan aktívak legyenek, részt vegyenek a téma megvitatásában. Nem engedi, hogy megakadjon a beszélgetés egy problémán, vagy eltérjen a tárgytól, de segít abban, hogy új és többféle nézőpontból is megvizsgálják a témát. Értően hallgat és bátorít, közben - a kitűzött céloknak megfelelően - kulcsszavas vázlatot készít, majd a végén összegzi, mi az, amiben sikerült megállapodni, vagy tovább lépni. Fontos, hogy a facilitátor személye motiváló, lelkesítő és elfogadó legyen, hogy ezzel is segíteni tudja a csoport együttműködését.
Kétségtelen azonban, hogy a jó menedzser készségei között is szerepelnie kell a facilitálásnak. Vagyis annak a tulajdonságnak, hogy összefogja és motiválja a munkatársakat egy kitűzött cél megvalósítása, vagy feladat, probléma megoldása esetén.
Milyen a jó facilitátor?
- vezető személyiség, aki egy adott feladat, megoldására összpontosít;
- alaposan előkészíti és megtervezi a munkafolyamatot;
- levezeti és ösztönzi a közös munkát, koordinációs szerepet tölt be;
- szabadságot és lehetőséget a csoport tagjainak, hogy kibontakoztathassák ötleteiket és elképzeléseiket;
- tudatosan kézben tartja és irányítja a folyamatokat a feladat megoldása érdekében;
- figyelembe veszi és beépíti tevékenységébe a csoportdinamikát, a résztvevők adottságait és szakmai tudását;
- célirányos kérdésekkel aktivizálja a résztvevőket;
- elemez, strukturál és összegez (kiemeli a fontos elemeket a megoldás felé vezető úton);
- kommunikációs eszköztára igen széles: adott esetben színészi képességeit, vagy a humor eszközét is felhasználja, hogy kimozdítsa a "holtpontról" a csoportot;
- ismeri és alkalmazza a döntéshozatali mechanizmusokat és a konfliktuskezelést.
Ma Magyarországon a facilitálás eszközének alkalmazása még nem túl gyakori, erre szakosodott szakember is kevés van, a team coaching területén belül azonban gyakran megjelennek egyes elemei. Leggyakrabban olyan cégkultúrákban alkalmazzák elsősorban, ahol participatív a döntéshozatal, demokratikus a vezetési stílus, ahol a coaching szemlélet és a bevonó vezetés a jellemző, illetve ott, ahol sok ötletre, újításra, kreativitásra van szükség a profilból vagy az adott piacból adódóan - mondja Vass Andrea.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk
Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk
A csapatépítés ösztönzésével, az eredmények jutalmazásával, a kommunikáció támogatásával és a munka-magánélet egyensúlyának... Teljes cikk
- Így lehet sikeres a karrierváltás 40-en túl 5 hónapja
- A világ legjobb projektmenedzsere lett a Magyar Zene Háza projektvezetője 7 hónapja
- Ezért nem kell félni a virtuális csapatépítéstől! 9 hónapja
- Merjünk változtatni, de őrizzük meg az értékeket: Turcsikné Gáspár Georgina, Lufthansa Systems Hungária 9 hónapja
- Komoly leépítések jönnek egy állami cégnél 11 hónapja
- Milyen kihívás vár a vezetőkre az MI korában? 12 hónapja
- Képzőközpontot hozott létre három magyar nagyvállalat, hogy csökkentsék a munkaerőhiányt az építőiparban 12 hónapja
- A mentor szerep 5 csapdája 12 hónapja
- A kiemelkedő mentorok négy jellemzője 1 éve
- Így lehetsz coach! - De mégis hogyan? 1 éve
- Coach képzés - a legjelentősebb business coach képzők 2 éve