kapubanner for mobile
Szerző: Molnár Marianna
Megjelent: 11 éve

Az ajánlás és a LinkedIn a toborzás két legtrendibb csodafegyvere

A LinkedIn vette át a fejvadászcégek helyét a toborzásban, az újsághirdetés halott, a virtuális állásbörzék pedig nem váltották be a reményeket - derült ki a Napi.hu konferenciáján.

images

A Mol több vasat tart a tűzben, ami a toborzást illeti, mondta Fekete László. A MOL Magyarország HR-igazgatója úgy látja, forradalmi változás zajlott le a toborzásban a közösségi oldalak, és főként a szakmai közösségi oldal, a LinkedIn hatására, ami a fejvadászok szükségességét is megkérdőjelezte. Fekete László úgy véli, továbbra is igénybe veszik majd a felsőkategóriás fejvadászcégeket, amelyek akár 5-10 millió forintot is elkérnek keresésenként, amennyiben olyan magas szintű vezetőt keresnek, aki miatt ennek létjogosultsága van. Az átalakulás vesztesei szerinte a középkategóriás fejvadászok, az ő szolgálataikat váltják ki a közösségi oldalak.

A Mol előfizetett a LinkedIn Corporate Recruitment License-ére, amely körülbelül 10 ezer dollárt kóstál (2 millió forint), ezért pedig a százmilliós adatbázist keresztül-kasul szűrhetik, és találtak is számos külföldön élő, Magyarországhoz kötődő olajipari szakembert, akit ide tudtak csábítani. A Mol HR-igazgatója úgy látja, Nyugat-Európában és Amerikában az önéletrajznak is leáldozott a LinkedIn miatt: egyre gyakoribb, hogy a közösségi profil beküldését kérik a CV helyett. A virtuális állásbörzéket ugyanakkor zsákutcának tartja, nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, de szerinte a klasszikus állásbörzék változatlanul jól működnek.


Ajánlás - fontos eszköz



A beszélgetés másik résztvevője, Bek-Balla László, az Erste Bank HR-igazgatója is arról számolt be, hogy a közösségi oldalakon keresik az új alkalmazottakat. “Tavaly a gyakornoki programunkat nagyon nagy hatékonysággal töltöttük fel a Facebook oldalunkon elhelyezett hirdetéseken keresztül” - mondta. A fiatalabb, kevesebb szakmai tapasztalattal rendelkező munkavállalókat szerinte inkább itt, mint a LinkedInen lehet hatékonyan elérni.

Az Erste újabban nagy hangsúlyt fektet az ajánlásra. Bek-Balla László szerint a személyes kapcsolati háló egy rendkívül alulhasznált potenciál a toborzásban. Saját példájukon szemléltette, hogy a háromezer fős szervezetben átlagosan minden dolgozónak 10-15 éves banki tapasztalata és 3-4 korábbi munkahelye van, így a szervezet hatalmas kapcsolati tőkét rejt, amely az egész bankszakmát átszövi. “Ez minden fejvadászt és a LinkedInt is feleslegessé tehetné” - vélekedett. Ezért az Erste formális ajánlási programot indított, amihez javadalmazási rendszert is kötöttek. A díjazás amúgy töredéke a legolcsóbb fejvadász munkadíjának.

A Molnál a munkáltatói márka is központi kérdés, ezt főleg az utánpótlás kinevelésével építgetik. Junior Fresh programjukban középiskolás csapatok, Fresh programjukban egyetemisták versenyeznek természettudományos témákban: innen kerül ki a frissdiplomás kollégáik egy része. Emellett ötszázmillió forintos nagyságrendben támogatják a magyarországi egyetemeket, a veszprémi Pannon Egyetemen brandelt MOL Ásványolaj- és Széntechnológiai Intézeti Tanszék működik. Fekete László elmondta, a Miskolci Egyetem olajipari karát gyakorlatilag ők tartják fent: ők adják a diákokat, az ő feladatuk az oktatók utánpótlásának biztosítása, és pénzzel is támogatják az intézményt.

Az álláshirdetések szerepét továbbra is jelentősnek tartják a kerekasztal résztvevői, de abban egyetértettek, hogy ez a terület egyre zsugorodik. Néhány vezető online portálon még megéri hirdetni, de a papír alapú hirdetés kiveszőben van.

Fehér Tamás, a fejvadászattal is foglalkozó Trenkwalder Kft. ügyvezető igazgatója az új trendekről szólva elmondta, új struktúrákban kell gondolkodniuk a munkájukban. Ők a piacfigyelést fejlesztették: megvizsgálják, hogy melyik cég mivel foglalkozik, hogy tudják, hová nyúlhatnak, ha valamilyen speciális tudással rendelkező munkavállalót keresnek.


A Mol bővít, az Ersténél próbálják tartani a lelket a munkatársakban



Fekete László elmondta, idén újra munkaerő-felvételre lehet számítani a Molnál. Főként a tiszaújvárosi egységükben fognak bővíteni, amit az utóbbi évek leépítései után üdítő fejleménynek nevezett.

Bek-Balla László elmondta, a bankszektort az ág is húzza mostanában, így az Erste Bank nem tervez dinamikus bővítéssel. A legfőbb kihívás számukra a dolgozói elkötelezettség fenntartása egy olyan környezetben, ahol nagy befektetett energiák mellett is kevés a rövidtávú, látható eredmény.

A Trenkwalder 8000 fő kölcsönzött munkavállalóval dolgozik, akiket 300 cégnek közvetítenek ki. Számukra a legnagyobb kihívást a relatív munkaerőhiány jelenti. Van 800 ezer fő Magyarországon, akit el lehetne helyezni, de nem olyan képezettségük van, vagy nem ott élnek ahol szükség lenne rájuk, ezért hatalmas energiái mennek el a cégnek arra, hogy az embereket országon belül áthelyezzék.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Íme a hat legnagyobb ügyvezetői kihívás: a munkaerő az élen

4 kontinens, 26 ország, közel 700 vállalat első számú vezetője körében készített kutatást a legnagyobb kihívásokról az International Executive... Teljes cikk

Conscious unbossing: csak mítosz, hogy nem akar vezető lenni a Z generáció?

Munkaerő-piaci attitűdkutatások szólnak arról, hogy a mostani huszonévesek - a Z generációsok - nem vágynak vezetői szerepre. Főként az ezzel... Teljes cikk

Borúsan látják a jövőt a magyar munkavállalók

A globális bizonytalanság és a fokozódó geopolitikai feszültségek mellett az infláció és az elhúzódó válság réme kísért továbbra is a magyar... Teljes cikk