kapubanner for mobile
Szerző: Molnár Marianna
Megjelent: 10 éve

Az ajánlás és a LinkedIn a toborzás két legtrendibb csodafegyvere

A LinkedIn vette át a fejvadászcégek helyét a toborzásban, az újsághirdetés halott, a virtuális állásbörzék pedig nem váltották be a reményeket - derült ki a Napi.hu konferenciáján.

images

A Mol több vasat tart a tűzben, ami a toborzást illeti, mondta Fekete László. A MOL Magyarország HR-igazgatója úgy látja, forradalmi változás zajlott le a toborzásban a közösségi oldalak, és főként a szakmai közösségi oldal, a LinkedIn hatására, ami a fejvadászok szükségességét is megkérdőjelezte. Fekete László úgy véli, továbbra is igénybe veszik majd a felsőkategóriás fejvadászcégeket, amelyek akár 5-10 millió forintot is elkérnek keresésenként, amennyiben olyan magas szintű vezetőt keresnek, aki miatt ennek létjogosultsága van. Az átalakulás vesztesei szerinte a középkategóriás fejvadászok, az ő szolgálataikat váltják ki a közösségi oldalak.

A Mol előfizetett a LinkedIn Corporate Recruitment License-ére, amely körülbelül 10 ezer dollárt kóstál (2 millió forint), ezért pedig a százmilliós adatbázist keresztül-kasul szűrhetik, és találtak is számos külföldön élő, Magyarországhoz kötődő olajipari szakembert, akit ide tudtak csábítani. A Mol HR-igazgatója úgy látja, Nyugat-Európában és Amerikában az önéletrajznak is leáldozott a LinkedIn miatt: egyre gyakoribb, hogy a közösségi profil beküldését kérik a CV helyett. A virtuális állásbörzéket ugyanakkor zsákutcának tartja, nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, de szerinte a klasszikus állásbörzék változatlanul jól működnek.


Ajánlás - fontos eszköz



A beszélgetés másik résztvevője, Bek-Balla László, az Erste Bank HR-igazgatója is arról számolt be, hogy a közösségi oldalakon keresik az új alkalmazottakat. “Tavaly a gyakornoki programunkat nagyon nagy hatékonysággal töltöttük fel a Facebook oldalunkon elhelyezett hirdetéseken keresztül” - mondta. A fiatalabb, kevesebb szakmai tapasztalattal rendelkező munkavállalókat szerinte inkább itt, mint a LinkedInen lehet hatékonyan elérni.

Az Erste újabban nagy hangsúlyt fektet az ajánlásra. Bek-Balla László szerint a személyes kapcsolati háló egy rendkívül alulhasznált potenciál a toborzásban. Saját példájukon szemléltette, hogy a háromezer fős szervezetben átlagosan minden dolgozónak 10-15 éves banki tapasztalata és 3-4 korábbi munkahelye van, így a szervezet hatalmas kapcsolati tőkét rejt, amely az egész bankszakmát átszövi. “Ez minden fejvadászt és a LinkedInt is feleslegessé tehetné” - vélekedett. Ezért az Erste formális ajánlási programot indított, amihez javadalmazási rendszert is kötöttek. A díjazás amúgy töredéke a legolcsóbb fejvadász munkadíjának.

A Molnál a munkáltatói márka is központi kérdés, ezt főleg az utánpótlás kinevelésével építgetik. Junior Fresh programjukban középiskolás csapatok, Fresh programjukban egyetemisták versenyeznek természettudományos témákban: innen kerül ki a frissdiplomás kollégáik egy része. Emellett ötszázmillió forintos nagyságrendben támogatják a magyarországi egyetemeket, a veszprémi Pannon Egyetemen brandelt MOL Ásványolaj- és Széntechnológiai Intézeti Tanszék működik. Fekete László elmondta, a Miskolci Egyetem olajipari karát gyakorlatilag ők tartják fent: ők adják a diákokat, az ő feladatuk az oktatók utánpótlásának biztosítása, és pénzzel is támogatják az intézményt.

Az álláshirdetések szerepét továbbra is jelentősnek tartják a kerekasztal résztvevői, de abban egyetértettek, hogy ez a terület egyre zsugorodik. Néhány vezető online portálon még megéri hirdetni, de a papír alapú hirdetés kiveszőben van.

Fehér Tamás, a fejvadászattal is foglalkozó Trenkwalder Kft. ügyvezető igazgatója az új trendekről szólva elmondta, új struktúrákban kell gondolkodniuk a munkájukban. Ők a piacfigyelést fejlesztették: megvizsgálják, hogy melyik cég mivel foglalkozik, hogy tudják, hová nyúlhatnak, ha valamilyen speciális tudással rendelkező munkavállalót keresnek.


A Mol bővít, az Ersténél próbálják tartani a lelket a munkatársakban



Fekete László elmondta, idén újra munkaerő-felvételre lehet számítani a Molnál. Főként a tiszaújvárosi egységükben fognak bővíteni, amit az utóbbi évek leépítései után üdítő fejleménynek nevezett.

Bek-Balla László elmondta, a bankszektort az ág is húzza mostanában, így az Erste Bank nem tervez dinamikus bővítéssel. A legfőbb kihívás számukra a dolgozói elkötelezettség fenntartása egy olyan környezetben, ahol nagy befektetett energiák mellett is kevés a rövidtávú, látható eredmény.

A Trenkwalder 8000 fő kölcsönzött munkavállalóval dolgozik, akiket 300 cégnek közvetítenek ki. Számukra a legnagyobb kihívást a relatív munkaerőhiány jelenti. Van 800 ezer fő Magyarországon, akit el lehetne helyezni, de nem olyan képezettségük van, vagy nem ott élnek ahol szükség lenne rájuk, ezért hatalmas energiái mennek el a cégnek arra, hogy az embereket országon belül áthelyezzék.
  • 2024.09.26recruiTECH BLUE konferencia A BLUE konferencia azoknak a kékgalléros toborzásban és foglalkoztatásban érintett HR vezetőknek, toborzási szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a céljaikért a munkaerőpiacon. Gyere el és tanuljuk, fejlődjünk közösen!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02A duális képzés kihívásai a HR területen ingyenes webinárium A webinárium útmutatást, olyan gyakorlati megoldásokat, hasznos tippeket ad, amivel hatékonyan kezelheti a duális képzés HR kihívásait, miközben maximálisan kihasználja a rendszer nyújtotta előnyöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.11.13Mérlegen a hibrid munkavégzés - Trendek és vállalati jó gyakorlatok a távmunka új korszakában Az esemény célja, hogy összehozza a különböző iparágak vezetőit, legjobb vállalati gyakorlatait, hogy megosszák gondolataikat és megvitassák a rugalmas foglalkoztatás jövőjét és annak vállalati kultúrákra gyakorolt hatásait, úgy mint a távmunka transzformációja, új innovációk és a mesterséges intelligencia hatásai, munkavállalói preferenciák, jogi megoldások, hatékonysági kérdések távolról, valamint vezetői kihívások és vállalati stratégiák a hibrid munka világában.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A legkeresettebb IT szakmák a jövőben: itt a lista

Az információs technológia szektora folyamatosan fejlődik, és az új technológiák megjelenésével együtt új szakmák is felbukkannak. Az... Teljes cikk

Ilyen évük volt 2023-ban a HR szolgáltatóknak: itt vannak a számok

Május végéig a HR szolgáltatók is benyújtották a legutóbbi pénzügyi évről szóló jelentésüket. Megnéztük, hogy a toborzás-kiválasztással... Teljes cikk

Itt a Z, jön az alfa: generációs toborzási stratégiák

A legtöbb cégnél a Z generációsok bevonzásán és illesztésén dolgoznak, de nyakunkon az alfa generáció, azaz a 2010-től születettek. Nagy... Teljes cikk