Megjelent: 8 hónapja

Az SSC-vezetők fele tart a bizonytalan munkaerő-piaci helyzettől

A hazai szolgáltató központok (SSC) a tranzakciós, ismétlődő tevékenységek elvégzésétől egyre inkább elmozdulnak a globális üzleti szolgáltatói lét felé, derül ki a PwC kutatásából. A válaszadók mintegy negyedénél nem okozott jelentős, stratégiai változást a vírushelyzet, 8% pedig még feladatkör-bővítést is tervez. A fő kihívásokat a magyarországi SSC-k vezetői leginkább a munkaerő kapcsán látják, ugyanis a megkérdezettek fele tart a bizonytalan munkaerőpiaci helyzettől.

images

A PwC negyedik alkalommal készítette el a szolgáltató központokat vizsgáló globális felmérését, amelyben a magyar szervezetek működését is elemezték, hiszen Magyarország az SSC-k népszerű helyszíne: 2020-ban az ágazat megközelítőleg 64 000 embert foglalkoztatott 131 vállalatnál, jelentősen növelve a foglalkoztatottak számát 2016-hoz képest.

A felmérés eredményei szerint a szolgáltató központok számára a legnagyobb kihívás a munkaerőhöz kapcsolódik: a magyarországi SSC-k vezetőinek fele tart a bizonytalan munkaerőpiaci helyzettől és a magas fluktuációtól, 42% pedig az egyre növekvő munkavállalói elvárásoktól. 

A pályakezdők toborzása 7-8 hetet vesz igénybe Magyarországon, vezetői szinten azonban 4 hónapnál is hosszabb ideig tart a megfelelő kollégák kiválasztása. A magyar eredmények a fluktuáció kapcsán érdekes dinamikát mutattak: a megkérdezett vállalatok negyede 20%-nál is magasabb elvándorlást tapasztalt évente, ami a négy évvel ezelőtti magyar, valamint az idei globális eredményekhez képest is növekedést jelent - derült ki a PwC kutatásából.

„A megkérdezett vállalatok csaknem felénél jelentős változások történtek a munkavállalók elvárásaiban és munkahelyi preferenciáiban. Az alapbér és a rugalmasság továbbra is fontos tényezők maradtak a munkahely kiválasztásakor, azonban új tényezők is felkerültek a listára – például a biztonság, valószínűsíthetően a világjárvány hatására” – mondta Selmeci Péter, a PwC Magyarország stratégiai és működési tanácsadási szolgáltatásának igazgatója. 

Ha a munkaerőmegtartás ösztönzőit vizsgáljuk, a nemzetközi felmérésben résztvevőkhöz képest a magyar válaszadó cégek nagyobb arányban kínálnak személyes fejlesztési és képzési programokat a munkavállalóknak. Itthon azonban ritka az egyéni karrierutak kialakítását, amit világszerte közel a válaszadó vállalatok fele használ ösztönzőként. 

A munkaerővel kapcsolatos kihívásokat azonban nem kizárólag a munkavállalói elégedettség növelésével lehet megoldani. A felmérés eredményei alapján ugyanis az SSC-k egyre inkább a folyamatok sztenderdizálására és digitalizálására összpontosítanak. Ezek önmagukban nem tudják megoldani a munkaerőpiaci kihívásokat, de csökkenthetik az emberierőforrás-szükségletet és segíthetnek az izgalmasabb feladatokat előtérbe helyezni.

Az RPA (robotizált folyamatautomatizálás) használata szinte már kötelező a hatékony működéshez. Az egyszerűbb technológiák mellett az SSC-k kezdenek rátalálni az összetettebb megoldásokra is: folyamatbányászat és -automatizálás, chatbotok, hangfelismerés vagy mesterséges intelligencia - ezek mind olyan jövőbe mutató megoldások, amelyek előbb-utóbb a magyar piacot is elérik - vélik az elemzés készítői.

A válaszadók mintegy negyedénél nem okozott jelentős változást a vírushelyzet, 8% pedig még a feladatkör bővítését is tervezte, összhangban a globális szolgáltatások nyújtására való törekvéssel. 

„A járványhelyzet megmutatta, hogy a távmunka nem feltétlenül hátráltatja vagy lassítja a működést, így valószínű, hogy a vállalatok több tevékenységet fognak áthelyezni meglévő központjaikba a közeljövőben. Erre Magyarországon minden lehetőség adott, a toborzás kiterjedhet a vidéki városokra is. A másik oldalon a pandémia által súlyosan érintett iparágakban a költségek csökkentésének igénye további motiváló tényező lehet a feladatok kiszervezéséhez” - tette hozzá Selmeci Péter.

Fotó: unsplash.com
 

  • 2022.05.26Connect Konferencia Egy szakmai fórum azoknak, akik a vállalaton belül a belső kommunikáció és kultúra fejlesztésért felelnek. Tartalom, csatorna, kultúra és engagement témában mutatja be jó gyakorlataikat és tapasztalatait 45 HR, kommunikációs és marketing vezető. Részletek Jegyek
  • 2022.05.27Lean Fórum – Digitális Transzformáció Konferencia A program kialakítás alatt. A képzésre jelentkezés a jegyek menüpont alatt, vagy a következő telefonszámon: 06-1-201-1237 Részletek Jegyek
  • 2022.05.30AmCham HR Dream Day – motiváció és megtartás Találkozzunk a Kopaszin, ahol a Gallup londoni partnere beszél a nemzetközi HR trendekről, a legelismertebb hazai szakértőkkel együtt gondolkodunk motivációról, megtartásról, produktivitásról és adatvezérelt HR megoldásokról. Részletek Jegyek
  • 2022.07.21 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Szinte lehetetlen tovább növelni a foglalkoztatottak számát Magyarországon

Magyarországon a munkaerőpiac olyannyira beszűkült az összes statisztikai adat alapján, hogy szinte lehetetlen tovább növelni a foglalkoztatottak... Teljes cikk

Csaknem 800 vidéki kis- és középvállalkozás vehet fel támogatással 5600 munkavállalót

Csaknem nyolcszáz vidéki kis- és középvállalkozás vehet fel összesen 5600 munkavállalót a kkv kapacitásbővítő támogatásnak köszönhetően -... Teljes cikk

Németországi béreket hozott idehaza a munkaerőhiány

Akkora bérrobbanás zajlott le Magyarországon, hogy bizonyos szakmákban gyakorlatilag már utolérték a keresetek a német fizetéseket – véli... Teljes cikk