Megjelent: 3 éve

Az SSC-vezetők fele tart a bizonytalan munkaerő-piaci helyzettől

A hazai szolgáltató központok (SSC) a tranzakciós, ismétlődő tevékenységek elvégzésétől egyre inkább elmozdulnak a globális üzleti szolgáltatói lét felé, derül ki a PwC kutatásából. A válaszadók mintegy negyedénél nem okozott jelentős, stratégiai változást a vírushelyzet, 8% pedig még feladatkör-bővítést is tervez. A fő kihívásokat a magyarországi SSC-k vezetői leginkább a munkaerő kapcsán látják, ugyanis a megkérdezettek fele tart a bizonytalan munkaerőpiaci helyzettől.

ssc toborzás-

A PwC negyedik alkalommal készítette el a szolgáltató központokat vizsgáló globális felmérését, amelyben a magyar szervezetek működését is elemezték, hiszen Magyarország az SSC-k népszerű helyszíne: 2020-ban az ágazat megközelítőleg 64 000 embert foglalkoztatott 131 vállalatnál, jelentősen növelve a foglalkoztatottak számát 2016-hoz képest.

A felmérés eredményei szerint a szolgáltató központok számára a legnagyobb kihívás a munkaerőhöz kapcsolódik: a magyarországi SSC-k vezetőinek fele tart a bizonytalan munkaerőpiaci helyzettől és a magas fluktuációtól, 42% pedig az egyre növekvő munkavállalói elvárásoktól. 

A pályakezdők toborzása 7-8 hetet vesz igénybe Magyarországon, vezetői szinten azonban 4 hónapnál is hosszabb ideig tart a megfelelő kollégák kiválasztása. A magyar eredmények a fluktuáció kapcsán érdekes dinamikát mutattak: a megkérdezett vállalatok negyede 20%-nál is magasabb elvándorlást tapasztalt évente, ami a négy évvel ezelőtti magyar, valamint az idei globális eredményekhez képest is növekedést jelent - derült ki a PwC kutatásából.

„A megkérdezett vállalatok csaknem felénél jelentős változások történtek a munkavállalók elvárásaiban és munkahelyi preferenciáiban. Az alapbér és a rugalmasság továbbra is fontos tényezők maradtak a munkahely kiválasztásakor, azonban új tényezők is felkerültek a listára – például a biztonság, valószínűsíthetően a világjárvány hatására” – mondta Selmeci Péter, a PwC Magyarország stratégiai és működési tanácsadási szolgáltatásának igazgatója. 

Ha a munkaerőmegtartás ösztönzőit vizsgáljuk, a nemzetközi felmérésben résztvevőkhöz képest a magyar válaszadó cégek nagyobb arányban kínálnak személyes fejlesztési és képzési programokat a munkavállalóknak. Itthon azonban ritka az egyéni karrierutak kialakítását, amit világszerte közel a válaszadó vállalatok fele használ ösztönzőként. 

A munkaerővel kapcsolatos kihívásokat azonban nem kizárólag a munkavállalói elégedettség növelésével lehet megoldani. A felmérés eredményei alapján ugyanis az SSC-k egyre inkább a folyamatok sztenderdizálására és digitalizálására összpontosítanak. Ezek önmagukban nem tudják megoldani a munkaerőpiaci kihívásokat, de csökkenthetik az emberierőforrás-szükségletet és segíthetnek az izgalmasabb feladatokat előtérbe helyezni.

Az RPA (robotizált folyamatautomatizálás) használata szinte már kötelező a hatékony működéshez. Az egyszerűbb technológiák mellett az SSC-k kezdenek rátalálni az összetettebb megoldásokra is: folyamatbányászat és -automatizálás, chatbotok, hangfelismerés vagy mesterséges intelligencia - ezek mind olyan jövőbe mutató megoldások, amelyek előbb-utóbb a magyar piacot is elérik - vélik az elemzés készítői.

A válaszadók mintegy negyedénél nem okozott jelentős változást a vírushelyzet, 8% pedig még a feladatkör bővítését is tervezte, összhangban a globális szolgáltatások nyújtására való törekvéssel. 

„A járványhelyzet megmutatta, hogy a távmunka nem feltétlenül hátráltatja vagy lassítja a működést, így valószínű, hogy a vállalatok több tevékenységet fognak áthelyezni meglévő központjaikba a közeljövőben. Erre Magyarországon minden lehetőség adott, a toborzás kiterjedhet a vidéki városokra is. A másik oldalon a pandémia által súlyosan érintett iparágakban a költségek csökkentésének igénye további motiváló tényező lehet a feladatok kiszervezéséhez” - tette hozzá Selmeci Péter.

Fotó: unsplash.com
 

  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02JOBVERSE Állásbörze Állásbörze nem csupán egy esemény, hanem egy lehetőség, ahol céged kiemelkedhet a tömegből és személyesen találkozhatsz a legígéretesebb jelentkezőkkel. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nőtt a munkanélküliek száma, a foglalkoztatottak száma, és a külföldön dolgozók száma is

2024 májusában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 36 ezerrel, 4 millió 749 ezer főre nőtt. A... Teljes cikk

Kulcsfogalmak a munka világában: motivációs levél, tőkejövedelem, és sok más

A munka világában számos kulcsfontosságú fogalom létezik, amelyek megértése és alkalmazása elengedhetetlen a sikerhez. Cikkünkben összefoglaljuk a... Teljes cikk

SSC-k, expatok és mobilitás: kulcsfogalmak tisztázása

A cikkünkben összefoglaljuk azokat a kulcsfontosságú fogalmakat, amelyek a Shared Service Centerek (SSC-k), az expatriate-ek (expatok) és a mobilitás... Teljes cikk