Biztos, hogy semmi sem biztos? - 5 lépés a változás alapú kultúráért
Ismerős társaságban ülök, kellemes a hangulat, finom a bor, sok nevetés… Aztán a munka kerül szóba. „Képzeljétek, megint új főnököm van és már megint pont az ellenkező irányba megyünk, mint eddig. Már a harmadik ebben az évben. Össze fog dőlni az egész…”- mondja az egyik harmincas fiú. „Az semmi” – jön a gyors válasz egy ifjú menedzsertől – „nekem már két éve fogalmam sincs, hogy ezeknek odafent mi is a céljuk. Szerintem ők se tudják.”„Amúgy még egy kis idő, aztán úgyis rájönnek, hogy úgy volt jó, ahogy régen volt.”- fűzi tovább a gondolatot egy negyvenes hölgy. Én pedig a lámpagyújtogatókra gondolok.
Változik a változás?

Végül pedig a teljes folyamatot követően, kissé megfáradtan, de az eredményekre büszkén használjuk az új módszereket, folyamatokat immár alkalmazkodva a változáshoz.
De mi a helyzet most?
Peter Drucker
Ebben a világban nem a megoldások és a módszerek írnak le egy lineáris utat, hanem az elvárt eredmény, a célok. Az ezekhez a célokhoz vezető út azonban a legtöbb esetben nem lineáris hanem gyorsan és esetenként kiszámíthatatlanul változó.
Ez pedig nem teszi lehetővé, hogy a változási görbe stációin töltsük el az időnket. Gyors, eredményes alkalmazkodást kíván meg tőlünk a helyzet! De mi lesz az érzelmi reakcióinkkal? Mi lesz a félelmekkel? Ráadásként gyakran olyan szaporán követik egymást a változások, hogy ha sikerült a gyors alkalmazkodás, akkor sincs időnk rá, hogy kicsit megpihenve, feltöltődve élvezzük a változás eredményeként megújított módszert, folyamatot, mert máris a sarkunkban a következő változás.
Akkor hogyan tovább?
1. Ne felejtsd el, Te döntesz!
A döntést mindig mi magunk hozzuk meg, ettől függ, hogyan viszonyulunk az adott helyzethez. A megszokások mentén dolgozni, az újításokat mérlegelés nélkül elutasítani, a változások miatt panaszkodni a könnyebb út. Nem tartogat kockázatos helyzeteket, nem mi hozzuk az innovatív ötleteket, amelyeket a kritikus szemlélők nagyítóval vizsgálnak, tesztelnek. Nem mi keressük, hogy: „hogyan igen?” egyszerűen csak elmagyarázzuk „miért nem”. Nem mi alkotjuk meg a villanylámpát, helyette az olajmécsesek mellett érvelünk.
Sem vezetőként, sem munkatársként nincs egyszerű dolgunk, amikor ezen a hozzáálláson változtatni kezdünk. De ezen a hozzáálláson változtatni lehet! Mi lesz az eredménye?
Alkotó, újító szervezeti kultúra, amelyben a változás érték és nem átok.

2. Légy kíváncsi arra, aki a változást hozza!
Általános jelenség, hogy a változást hozó személyre úgy tekintünk, mintha Freddie Krueger és Darth Vader közös gyereke lenne személyesen, maga a megtestesült gonosz. Ezért hát az alap viszonyulásunk is az elzárkózás, elutasítás, az ellenállás lesz. És ha az illető által hozott megoldás ellen kötelezzük el magunkat, akkor valóban sokat tehetünk annak bukásáért.
Mit tehetünk?
Nem kell elővennünk a „kincstári optimizmust”. Bőven elegendő, ha egyszerűen csak semlegesek maradunk és időt adunk annak, hogy megértsük az alaphelyzetet, az elképzelést, a kezdeményezett változást. Időt adunk, amelyben még nem akarunk dönteni, nem akarunk sem az adott megoldás ellen, sem mellette érvelni.
Ebben az időszakban nincs helye a „de hát én csak jót akarok…”, az „én mellette lennék, ha ez valóban működő megoldás volna, de ez sajnos nem biztonságos…” kezdetű gondolatoknak sem.
Idő, figyelem, semleges hozzáállás lesz a kulcs!
3. Ismerd meg a változó változást!
Ideje, hogy megismerd a változás alapú kultúrát, hiszen ez vesz körül. Azt várni, hogy ez vállalati környezetben „hátha mégsem lesz így” afféle remény, mintha csak minden nap abba vetné a hitét valaki, hogy hátha nem megy le a nap, majd szomorúan bosszankodna minden egyes estén, hogy mégis.
Fogadjuk el, amin nem tudunk változtatni, ismerjük meg a változás minden jellemzőjét és keressük meg a jó oldalát.
4. Válaszd ki a saját első lépésed!
Már jó úton jársz! Hiszen elkezdtél változtatni a hozzáállásodon, megismerted a változás alapú kultúrát és jellemzőit és megfigyelted más miként indít változást.
Éppen itt az ideje, hogy döntést hozz, mi lesz az első változás, amelyet Te generálsz! Válassz, Te melyik ajtón mész be?
5. Emlékezz rá: Nem egy nagy, sok kicsi!
A valós, minőségi változást a munkádban, az életedben sosem egyetlen hatalmas változás hozza, hanem az előzetes stratégia mentén, következetesen átgondolt és végrehajtott döntések hosszú hosszú sorozata a hétköznapi „apró” helyzetekben.
Ez a néhány egyszerű elv segít abban, hogy megteremtsük azt a szervezeti kultúrát, amely a múlt visszakövetelése helyett a jövő közös formázásához vezet. Ahol senki sem érzi úgy, hogy hajdani lámpagyújtogatóként bánatosan nézegeti a villanylámpákat a körúton és fogalma sincs miként lehetne ennek az ’új világnak’ hasznos tagja.

A Parrish & Crawler International szakmai igazgatója
A Personal Hungary Szervezetfejlesztési képzésfejlesztési szakértője
a Personal Hungary HR Blogja

- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk
- Employer branding a természetben – így támogatja a Hotel Ózon a vállalati kultúra építését 3 hete
- Hogyan fordítsuk az NEM-et IGEN-re a tárgyaláson? 3 hete
- Psychological safety: a recipe for success in the best workplaces 3 hete
- Hatalmas sikerrel zárult az első BeneFit SHARE konferencia 1 hónapja
- Új ügyvezető igazgató az Eve Power Hungary Kft.-nél 1 hónapja
- AI-szakértők és orvosok előnyben, másoknak szigor: jön az új bevándorlási rend 1 hónapja
- A hibát nem az emberben, hanem a folyamatban keressük - Gyarmati Katalin, a Nissin Foods HR vezetője 2 hónapja
- Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki? 2 hónapja
- Nagy Márton 13 százalékos minimálbér-emelést jelentett be, szólt a nyugdíjakról is 2 hónapja
- A britek 78%-a aggódik a megélhetése miatt, de nem merik elmondani munkaadójuknak 3 hónapja
- Tehetséggyárat nyitott a BMW Debrecenben 3 hónapja