E-asszisztencia: megéri kiszervezni a titkárnőt!
Külföldön már bevált gyakorlat az e-asszisztensek alkalmazása, vagyis amikor menedzselésben jártas titkárok egy vagy több vezetőnek végeznek el otthonról, illetve alternatív munkahelyről asszisztensi feladatokat, Magyarországon azonban továbbra is idegenkednek tőle a dolgozók személyes kontrollálásához ragaszkodó vezetők.
Petrényi Szilvia, az I-Work Internetes Munkavégzést Támogató Közhasznú Alapítvány programigazgatója azonban nem a költséghatékonyságot emeli ki mint "hasznossági" mutatót. "Egy jó munkaadó elsősorban nem olcsó munkaerőt keres, hanem megbízható, pontos, lojális munkaerőt, amelynek a munkabére arányban van a munkakörrel" - mutatott rá a szakember. Márpedig a távmunka mindenképpen bizalmi kapcsolaton alapul: a munkaadó megbízik a munkavállalóban annyira, hogy az a "rajta tartom a szemem" felügyelet nélkül is képes hasznos és eredményes munkát végezni. Ehhez természetesen ugyanúgy ki kell alakítani a munkaállomást, mint a hagyományos titkárok esetében, ám ez a fajta munkavégzés hosszú távon eredményesebb, hiszen csökkenti a fluktuációt, a munkavállalók pedig sokkal elégedettebbek, kreatívabbak, kezdeményezőbbek, problémamegoldóbbak lesznek - véli Petrényi Szilvia.
Az e-asszisztencia természetesen elképzelhető vállalkozói jogviszonyban is, ez esetben nem munkaadóról és munkavállalóról, hanem megbízóról és megbízottról beszélünk. Ilyen esetben az e-asszisztens a saját, jól felszerelt irodájában (otthon vagy egy irodahelyiségben) akár több ügyfélnek is dolgozhat, határozott vagy határozatlan időtartamig. A zökkenőmentes munkához elengedhetetlen a megbízási szerződés, amelyben részletesen kifejtik, milyen feladatokat kell az e-asszisztensnek ellátnia, illetve, hogy melyek azok a költségek, amelyeket a megbízónak külön térítenie szükséges (például posta-, telefonköltség stb.) "Ez a jogviszony már lehet költséghatékonyabb, hiszen míg egy alkalmazott esetében munkabért, munkaadói járulékokat, egyéb juttatásokat fizet a munkaadó, addig egy vállalkozó esetében a teljesítendő feladatok, a rendelkezésre állási idő, heti vagy havi óraszám határozza meg a szerződés összegét" - magyarázta a programigazgató.
Fejlett "Nyugat" kontra Magyarország
Nyugat-Európában és a tengerentúlon leginkább a vállalkozói jogviszonyban működő e-asszisztencia terjedt el. A tapasztalatok alapján akár "személyi titkári viszony" is kialakulhat a megbízók és az e-asszisztensek között, azaz a hagyományos feladatokon túl (telefonügyelet tartása, üzenetek átadása, levelek küldése) akár repülőjegy-foglalásokat is elintéznek, vagy hírleveleket készítenek. Munkájukat ebből kifolyólag óradíjban fizetik, az elvégzett munkákról pedig feladat- és időnyilvántartást vezetnek - fogalmazott Petrényi Szilvia.
Magyarország ezzel szemben nem sok hasonló pozitív példával szolgálhat. Az I-Work programigazgatója úgy látja, a hazai munkaadók még mindig a "ha nem látom, biztos nem dolgozik" alapgondolattal állnak az alkalmazottakhoz, ezért csak nagyon ritkán fordul az elő, hogy egy munkavállaló akár e-asszisztensként, akár más adminisztrációs munkakörben így dolgozzon; arról nem is beszélve, hogy ilyenkor a munkaadó igyekszik áttérni a teljesítményarányos bérezésre vagy arra, hogy más módon fogja meg a személyi költségeket. Pedig a távmunkás jogai nem sérülhetnek, ugyanolyan jogok és juttatások illetik meg, mint a hagyományos munkakörben dolgozó munkatársakat.
Vállalkozóként több próbálkozás is volt az elmúlt években. Titkárok, titkárnők a nemzetközi sikeren felbuzdulva kereset kiegészítésképpen vállaltak e-asszisztensi munkát, ez azonban halálra volt ítélve, mert az esti, hétvégi másodállásban pontosan azok a feladatok teljesíthetetlenek, amelyekre egy megbízónak szüksége lehet: telefonügyelet, kapcsolattartás ügyfelekkel, folyamatos rendelkezésre állás stb. Ezért ezek a remények leginkább a gépelési megbízásokig jutnak, igazi e-asszisztensi megbízás ritkán válik belőlük - mutatott rá a szakember.
Másik irányvonal a hazai e-asszisztenciában az extra szolgáltatásokat kínáló irodaházak, amelyek a tárgyaló-, előadótermek bérbeadása mellett asszisztenst is biztosítanak a vállalkozások számára. Így mindig van, aki fogadja a vendégeket, kávét és üdítőt készít a megbeszélésekre, telefonügyeletet vállal, esetleg telemarketinges tevékenységet végez - ám ebben az esetben az asszisztensek nem önálló vállalkozóként, hanem egy nagy cég alkalmazottjaként vannak jelen, a vállalkozók pedig a tárgyalókat biztosító céggel kötnek szerződést. Ez az irányvonal már több éve létezik, és eredményesebbnek is látszik, azonban pontosan az a viszony hiányzik belőle, ami egy titkárnőt "személyi asszisztenssé" tesz egy főnök számára - véli Petrényi Szilvia.
Zömmel multik élnek a lehetőséggel
A sajátos magyar viszonyokat jól példázza az e-asszisztenciát igénybevevők köre. "Azt gondolnánk, hogy a kis- és kezdő vállalkozások fordulnak az e-asszisztenciához, hiszen ők még nem tudnak alkalmazni egy képzett titkárnőt, és ezzel a megoldással mégis gyakorlott, akár több nyelven beszélő segítséghez jutnának. Tapasztalataim azonban azt mutatták, hogy a multinacionális cégek, illetve az ott dolgozó vezetők sokkal nyitottabbak egy ilyen munkavégzésre, igaz, hogy ezek a megbízások nem komplex asszisztensi munkákra vonatkoznak, hanem egy-egy feladatra" - mutatott rá Petrényi Szilvia. Gyakori például a konferenciák hanganyagának legépelése akár angol vagy német nyelven. Ezek a megbízók mindenképpen több nyelven beszélő szakképzett asszisztenst keresnek, és számukra a pontos, megbízható minőségű munka fontos.
A multik mellett a nonprofit szervezetek is elkezdték felismerni az e-asszisztenciában rejlő lehetőségeket. Ők ugyanis forrás hiányában nem tarthatnak fenn irodát, munkatársakra azonban szükségük van ahhoz, hogy működésüket biztosítsák. Számukra tehát ideális lehet egy e-asszisztens vagy más e-munkatárs alkalmazása, ha - például pályázatokból - erre forrást tudnak teremteni, tette hozzá a szakember.
Kevés az elhivatott e-munkás
Nemcsak a magyar vezetők túlzott kontrolligénye miatt akadozik az e-asszisztencia elterjedése hazánkban, a távtitkárként dolgozni szándékozók sem mindig alkalmasak az e-asszisztenciára. Az I-Work programigazgatója fájlalja, hogy a többség kizárólag a már említett másodállásban (esténként és hétvégén) vág neki az e-munkának (így viszont csak gépelési munkákat tud elvállalni), nem beszél idegen nyelvet (ezáltal elesik néhány komolyabb megbízástól), illetve tapasztalatlan, és úgy fogja fel, hogy "keresek valami távmunkát a meglévő mellé". Pedig a távmunka, illetve internetes munka gyakran nehezebb és komolyabb felkészülést igényel, mint a hagyományos munkavégzés, hiszen nincsen kéznél egy segítőkész munkatárs vagy főnök, a problémákat így gyakran önállóan kell megoldani, illetve a feladatokat menedzselni.
Vélhetően ezért szoktak általában a már kipróbált munkakapcsolatok átalakulni e-munkává (azaz hagyományos munkakörben dolgozók gyakrabban válnak távmunkás munkavállalóvá), már amennyiben erre a munkaadó is nyitott. Elengedhetetlen azonban ilyenkor a munkaköri leírásban rögzíteni az elvárt feladatokat, tisztázni a felelősségeket, jelentési módokat, azok gyakoriságát, illetve az elvárt teljesítményt; a személyes kapcsolat fenntartása érdekében pedig ajánlott hetente vagy kéthetente megbeszélésen, találkozón egyeztetni a feleknek - mutatott rá a szakember.
A puding próbája az evés
Mint látható, az e-asszisztencia még gyerekcipőben jár hazánkban, pedig nem muszáj végleg elkötelezni magukat a cégeknek, kezdésnek akár néhány hétre, hónapra is próbát tehetnek vele. Természetesen előtte érdemes egy komplett munkakörelemzést és minőségbiztosítást végeztetniük, hogy a megfelelő módon lehessen a követelményeket és ellenőrzéseket megállapítani, amihez akár az I-Work Alapítvány munkatársai is segítséget nyújthatnak - mondta Petrényi Szilvia.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Miközben egyre több cég visszaterelné dolgozóit az irodába, milliók keresnek olyan munkahelyet, ahova nem kell bejárni. A rugalmas időbeosztás, a... Teljes cikk
Óvatosabbak lettek a cégek a szellemi munkavállalók felvételében: kivárnak vagy sokszor csak projekt alapon alkalmaznak, a hirdetések száma is... Teljes cikk
Miközben világszerte egyre több vállalat próbálja visszarendezni a munkavégzést az irodai keretek közé, a Grant Thornton Magyarország... Teljes cikk
- Karácsonyi ajándékozás Kárpátalján élő gyerekeknek - így segíthet 1 hónapja
- Nem az anyaság tör meg egy karriert – hanem a rendszer, amely nem segít visszatérni 1 hónapja
- Luxusfizetés, nulla bejárás, szabad délutánok – így dolgozik a jövő embere? 1 hónapja
- Debrecen száguld, a többi országrész cammog: itt tart a fizikai álláspiac 2 hónapja
- Távmunka vagy home office? Akár több tízezer forint múlhat a helyes besoroláson 2 hónapja
- A kékgalléros valóság: élethelyzetek hatása a munka világára 2 hónapja
- A távmunkát támogató vállalatok nagy része magas termelékenységről számol be 3 hónapja
- Free overtime? Natural for Gen X, absurd for Gen Z 4 hónapja
- Új HR igazgató a Work Force-nál 5 hónapja
- Új operatív igazgató a Work Force élén 5 hónapja
- Four-day work week: the Hungarians have voted, here are the results 6 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja