Szerző: Kovács Regina
Megjelent: 9 éve

El lehet adni a Mikulássá átcsomagolt csokinyuszit?

A címnek első hallásra nem sok köze van mindazon üzleti lehetőségekhez, melyek segítenek a meglévő gazdasági környezetben is életben maradni, sőt fejlődni, terjeszkedni is – mégis kiderül majd, hogy igenis van összefüggés. A Megoldás Konferencia a motivációról, cégen belüli konfliktusokról, tárgyalástechnikáról, értékesítési trükkökről, reklámpszichológiáról, marketing stratégiáról és online marketingről szólt – itt jön képbe az átcsomagolt húsvéti nyúl. A cikkben a tárgyalástechnikákról, a neuromarketingről és az élménymarketingről szóló előadásokat mutatjuk be.

A megoldásközpontúság sikerhez vezethet

A cégvezetőknek sokszor fejtörést okoz a munkatársak egyben tartása, a cégen belüli konfliktusok kezelése és az alkalmazottak motiválása – hangzott el a Megoldás Konferencián, melyre a kis- és középvállalkozások vezetőit és döntéshozóit várták. A rendezvény célja, hogy a cégek részére üzleti megoldásokat nyújtson mind a vállalatok belső kommunikációs folyamataira, mind az értékesítés és a marketing területére. Az eseménnyel azt szerették volna elérni a szervezők, hogy a cégek részére üzleti megoldásokat nyújtsanak mind a vállalatok belső kommunikációs folyamataira, mind az értékesítés és a marketing területére.

A megoldásközpontúság elsősorban gondolkodásmód, ami a legkülönbözőbb területeken végzett munkákban vezet változatos, különleges végeredményekhez – és ebben a résztvevők hozzáállása sokkal fontosabb, mint az életkor, a képzettség, vagy a külső, gazdasági körülmények.


A nyuszicsoki esete a mikuláscsokival



Papp Zoltán a Scotwork Magyarország, Scotwork South-East Europe ügyvezető igazgatója, 1996 óta több mint háromezer résztvevőnek oktatta a hatékony tárgyalás kritériumait. Egyedülálló módszerrel segít a tárgyalóknak abban, hogy javuljon a teljesítményük, kiváló üzleteket tudjanak kötni és megerősítsék hosszú távú üzleti kapcsolataikat.

Egy tárgyalásra nagyon fontos felkészülni, tudnunk kell a prioritásokat – kezdte a Papp Zoltán a Scotwork Magyarország, Scotwork South-East Europe ügyvezető igazgatója, aki a hatékony tárgyalás kritériumairól tart előadásokat, segít az üzletkötésben és abban, hogy megerősítsék üzleti kapcsolataikat. Ezzel a tárgyalóknak javulhat a teljesítményük – tette hozzá a szakember. A stratégia mindig legyen rugalmas, a célt így tudjuk elérni. Mindig fel kell mérni a saját és a másik fél erőviszonyait is.

A tárgyalás szempontjából kulcsszerepe van az érvelésnek. Részünkről mindig legyen több hallgatás és kevesebb beszéd. Mindig tudjuk meg, mit szeretne a másik fél, strukturálni kell az elvárásokat. A tárgyalás során feltételezéseket állítunk fel, ezeket mindig próbáljuk igazolni. Ne használjunk gyenge érveket, mert nem leszünk eléggé hitelesek.

Sokszor ott vétjük el a hibát, hogy nem teszünk ajánlatot: mondjuk meg pontosan, hogy mit szeretnénk. Mindig a realitások talaján maradjunk, ha kínálunk valamit, ehhez szükségünk van számos információra is. Soha ne mondjunk többet, mint amennyit tudunk adni. Semmilyen esetben ne szakítsunk félbe ajánlatot. Olyan helyzet is adódhat, hogy át kell fogalmaznunk egy terméket vagy szolgáltatást, amit nyújtani szeretnénk. Egy vicces példával élve a nyuszicsokit átcsomagoljuk mikuláscsokivá - sok dolgot el lehet adni úgy, hogy kedvezőbb fényben tüntetjük fel. Gondoljunk arra, mikor egy szolgáltatás kapcsán a tandíj szóról beszéltek, inkább hallgatói hozzájárulást mondtak, hiszen az sokkal jobban hangzik.

Fontos, hogy együttműködő stílust alkalmazzunk, a másik fél szemszögéből kell az eseményeket szemlélni, hiszen lehet, hogy ő adni fog valamit cserébe az ajánlatunkért. A tárgyalás minden esetben csereüzlet, ám lényeges, hogy árat szabjunk az igényeknek. Sokszor előfordul, hogy egy idő után a tárgyaló túlságosan mohóvá vagy engedékennyé válik - ne essünk ebbe a hibába.

A tárgyalás végén mindig legyen egy írásban rögzített megállapodás. Le kell írni, miben egyezett meg a két fél, nagyon fontos ezt konkrétan meghatározni, mert nagyon sokszor csak azt hisszük, hogy tudja a másik fél, amit szeretnénk. Foglaljuk össze minél többször, hogy miben állapodtunk meg, hogy az esetleges félreértés még ott a helyszínen kiderüljön.


Az iroda mindig az emeleten legyen és adjunk meleg italt



Sas István magyar filmrendező, reklámpszichológus és média szakértő elárulta, hogy mi jár a vevők fejében. A neuromarketing legújabb kutatási eredményeit tárta a közönség elé, amivel hihetetlenül könnyen lehet vásárlásra ösztönözni az embereket. Különböző módszerek léteznek, hogyan lehet egy terméket vonzóbbá tenni.

Mint ahogy a reklámszakértő mesélte: egy szupermarketben a banánok között volt pár szem, ami már nem volt friss. A következő feliratot tűzték ki rá: „Pick me I’m single” (Válassz engem, olyan magányos vagyok). A nap végére elfogytak ezek a gyümölcsök. Kutatások igazolják azt a tényt is, hogy ha a jobb fülbe súgnak valamit, jobban elhiszik, amit mondanak.

Ha fogadunk egy ügyfelet, meleg itallal kínáljuk, hiszen az a bizalom jele. Legyen az irodánk az emeleten. Ha felfelé jön hozzánk az illető, a motivációja fokozódik, így késztetést érez az együttműködésre. Ha italról készítünk reklámot, az legyen a célunk, hogy vágyat keltsünk, kívánják, amit reklámozunk. Sokkal jobb, ha a reklám szereplője nem issza meg, csak lerakja a szemünk elé az italát. Nagyon szerencsés, ha egy termékbe kódokat tudunk rakni, például fel tudjuk tüntetni az ügyfél születési kódját, így ki tudunk alakítani egyféle ragaszkodást a cég iránt.

Be is vonhatjuk a vásárlót, szeretik, ha kikérjük a véleményüket. Jó példa erre, hogy egy ruhásüzletben a ruhák fogasain megjelölhették a vevők, hogy tetszik-e nekik a ruha. A fogyasztónak mindig adni akarjunk, ehhez sokszor elég egy mosoly, egy kedves reklám vagy egy ajándék. A Nivea például egy olyan kis eszközt osztogatott, amivel egyszer még fel tudja tölteni valaki a mobiltelefonját, mikor lemerült. Hatalmas sikere volt és nyilván sok vásárlót vonzott ezzel magához a cég. Nagyon szerencsés bevonni a közönséget, a fogyasztók bevonása nélkül lehetetlen marketingelni. A napokban egy blogger ingyenwifit kínált a WestEnd bevásárlóközpontban – az internetre kapcsolódók először az ő blogjába jutottak, és sokan ott is maradtak.

A közönség érzelmei, aktivitása, tudása csak segíthet egy cégnek. A Milka készített egy olyan kampányt, mely során a tábla csokoládéból kihagyták az utolsó darabot. Beleraktak a csomagolásba egy papírt, melyen az állt, hogy az utolsó szem a legfinomabb és elküldik annak, akinek a vevő szeretné ajándékba adni. Ennek az akciónak is nagyon nagy sikere lett.


A vevő szereti, ha játszunk vele



Jagodics Rita kereskedelmi marketing szakértő, a NagykerMarketing alapítója az élménymarketing fogalmába vonta be a konferencia hallgatóit. A nagykereskedelmi marketing szakértője elmondta, hogyan lehet bevonni a vevőket az eladási folyamatba, hogyan lehet élménnyé tenni a vásárlást. A mai reklámzajban valahogy ki kell tűnni a többiek közül, amit az élménymarketinggel el is érhetünk.

Arra kell rájönni, hogy vonjuk be az embereket, hogy a mi termékünket vásárolják. Ne legyen az az első szándék, hogy eladni akarunk, mert akkor a vevő rögtön el fog futni. Szórakoztatni kell a vevőt, bevonni egy játékba, kérdezni őt, beszélgetni vele. Például lehet nyereményjátékba is invitálni őket, hogy fotózzák le magukat a termékkel, azt beküldik, és értékes nyereményeket nyerhetnek.

Egy festékgyártó cégnek volt egy érdekes kampánya, meghirdették a „maszatos csemete” kampányt. Abból indultak ki, hogy akik a leginkább veszik a termékeiket, azok a kisgyermekes családok, akik kifestetik a gyerekszobát. A közösségi oldalakon ha feltöltik a képeiket, azt elküldik az ismerőseiknek is, hogy ők is szavazzanak, így még több kisgyermekes családhoz jutnak el.

Lehet ajándékot is adni, ez persze mindig több költséggel jár, de ha figyelembe vesszük azt, hogy mennyit hoz vissza, érdemes befektetni. Mindig figyelembe kell venni a fogyasztók igényeit. Lehet média cikkeket megjelentetni, hírleveleket küldeni. Utóbbi végén érdemes kérdezni is. Ha csak száz ember olvassa el, már az is sok fogyasztót hozhat.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek