kapubanner for mobile
Megjelent: 3 éve

Elfáradtunk - 1 év home office-ban

A fáradtság volt a leggyakrabban említett szó, amikor a Covid-évet és a jelenlegi állapotot jellemezték magyar és külföldi cégvezetők, HR szakemberek a Három Királyfi Három Királylány mozgalom online konferenciáján. A kontroll helyett a bizalom került előtérbe és a hibrid munkavégzésé lesz a jövő. Bagdy Emőke szakpszichológus a lelki egészség megőrzésére adott tippeket.

Soha nem volt annyira fontos a személyes kötelék, mint az utóbbi évben” - kezdte Bagdy Emőke klinikai szakpszichológus, aki a biztonságra és a szabadságra törekvést helyezte a fókuszba, hozzátéve, hogy a korlátozások és a vírus terjedése miatt megnőtt az emberekben a feszültségszint.

Mit tehetünk azért, hogy home office-ban dolgozva vigyázzunk a családra, párkapcsolatunkra és a munkában is jól teljesítsünk? Bagdy Emőke szerint a megoldás kulcsa a rendteremtés. “Ha valaki home office-ban nem strukturáltan és előre kialakłtott szabályok szerint dolgozik, akkor már nem tudja csökkenteni a stressz szintet. Ha fejben úgy állítjuk össze a napot, mint ahogyan az irodában dolgozunk, akkor máris rend lesz a fejünkben. Öltözzünk úgy, mintha munkába mennénk, gondoskodjunk kellő szociális ingerről akár online módszerekkel. Rendszert kell kialakítani a családi életben is: rögzítsük mikor dolgoznak a szülők, mikor ne zavarják őket a gyerekek. Legyen kifüggesztett napirend, kinek, mikor milyen teendője van. Ez a rend adja majd a szabadság alapját is."
Hozzátette azt is, hogy fontos időnként kiszakadni a négy fal közül, izolációban lenni természetellenes helyzet, amire a biológia reagál először. Teremtsünk olyan alkalmakat, amikor szabadba megyünk, beszélgetünk megfelelő távoságból másokkal. A tükörneuronok óhajtják az élő kapcsolatot, amely energizál és emocionálisan feltölt és csillapítja azt a feszültséget, amit az izoláció kialakít.

Mire figyeljünk a családban? Beszorított helyzetben a pici ingerekre is sokkal intenzívebben reagálunk az átlagosnál. Sokat segíthet a feszütséglevezetésben az érintés, a simogatás, a puszi. Minél inkább fizikai kontaktusban vagyunk, annál inkább egészségben maradunk. “Fokozzuk az intimitást, ami kompenzálja, kisüti a negatív indulati készenléteket és átbillentik egy olyan irányba, amelyen sokkal szeretettelibben tudunk egymással viselkedni. Az érintés pszichostimuláns és olyan hormonműködéseket indít el - oxitocin, endorfin, szerotonin, dopamin, amitől az ember jobban érzi magát. Igyekezzünk feltölteni ezzel a párunk szervezetét.” Ha egymást Achilles-ínon rúgjuk, akkor álljunk meg. Jegyezzük fel, mi az a téma, amit el kell tennünk jobb napokra, amikor bevonunk valakit, aki segít emberhez méltó módon rendezni. Ne most akarjuk életünk legsúlyosabb problémáit megoldani.

Íme a céges példák Magyarországról és külföldről


Johan DriessensJohan Driessens: Egy csomó cég mondogatta az alkalmazottaknak, hogy megértünk téged, de megértették valójában őket?
A friss házasok mézesheteire hasonlította a tavaly márciusi lezárások utáni időszakot Johan Driessens, a Oddball munkáltatói márkaügynökség vezetője. “Sokat poénkodtunk az elején, hogy otthon is lehet dolgozni. Aztán elkezdtek jönni a nehézségek. Már egy éve ilyen körülmények között dolgozunk, és ez már nem öröm” - summázott a cégvezető, aki felhívta a munkaadók felelősségére is a figyelmet. “Egy csomó cég mondogatta az alkalmazottaknak, hogy megértünk téged, de megértették valójában őket? Értik, hogy mi történik a munkatársaikkal, milyen körülmények között élnek, milyen személyes problémáik vannak? Teljesen más a helyzet, ha valaki három gyermekét egyedül nevelő anya vagy idős szüleit gondozó munkavállaló. Ezek egyéni történetek, nagyon intenzív követést igényelnek. Nem lehet egységes sémát felállítani, mindenkire oda kell figyelni” - hangsúlyozta. Azért fontos ennek a megfelelő kezelése, mert alapélmény számukra, két-három év múlva is az eszükbe jut, hogy mit tett a munkaadó a pandémia idején. A munkaadóknak meg kell érteniük, hogy részei a munkavállalók életének, nem lehet elválasztani a munkát a magánélettől. A cégnek a dolgozók életminőségét is javítania kell.

Nálunk már az elején sem volt hurráoptimizmus” - reagált Driessens helyzetértékelésére Fluck Benedek, az MVM Csoport HR vezérigazgató-helyettese. Az MVM-nél csoportszintű krízisteam alakult. Válaszuk a pandémia okozta korlátozásokra többek között az volt, hogy a heti két napi home office-t heti öt napra terjesztették ki, online pszichológust biztosítottak, Mozogj otthon csoport alakításával testmozgásra serkentették az otthonukba kényszerített munkavállalóikat, megszervezték a gyermekfelügyeletet. Most azon dolgoznak, hogyan lehet a távmunka állandó része a vállalati kultúrának.

Szabó Zoltán, a 2500 fővel működő British Telecommunications magyarországi ügyvezetője a home office kialakítása utána az online közösségépítést helyezte a középpontba. A mentálhigénés tréningekre nőtt az igény, volt online jóga, meditáció, online társasjátékest. A mentális és a fizikai jóllétről tematikus heteket szerveztek. Például Mautner Zsófiával együtt lehetett online főzni, Béres Alexandrával mozogni.

Zolnay JuditZolnay Judit: A kihívások velünk maradtak. Úgy érzem, hogy mindenki nagyon fáradt.
Pozitív kultúraváltás történt” - összegzett Zolnay Judit, a Metlife biztosítótársaság magyar leányvállalatának vezérigazgatója. "A Covid előtt Magyarországon a home office nem volt gyakori munkaforma. A munkaadó-munkavállaló viszony alapját a kontroll jelentette, és nem a bizalom. Majd hirtelen olyan helyzetben találtuk magunkat, amelyben bizalom nélkül nem jutottunk előre. A másik nagy változás, hogyan tudok otthon egyszerre anya, dolgozó munkavállaló és feleség/férj is lenni egy időben. Ennek kezelése sok kreatív energiát igényelt az emberektől. A kihívások velünk maradtak. Úgy érzem, hogy mindenki nagyon fáradt. Az emberek mindent megtettek, de nem voltak igazán szabadságon, és még nincs semminek sem vége. Munkaadóként továbbra is segítenünk kell őket tréningekkel, kapcsolatépítési lehetőségek megtalálásával és meg kell kérdeznünk az igényeiket. Abban is segítenünk kell őket, hogy megtalálják a saját felelősségüket, például, hogy szóljanak, ha problémájuk van.

Irodai széket is fizetett home office-ban az Európai Bizottság


Koen Binon, az Európai Bizottság Humánerőforrásügyi és Biztonsági Főigazgatóságának vezetője az utóbbi egy évben hozott intézkedések közül említette a legfontosabbakat. “A mentális egészség kérdésköre az egyik legsúlyosabb. Önkéntesek segítségével egy “HR Telecare” szolgáltatást hoztunk létre, ami bárki számára elérhető telefonon, ha egyedül érzi magát vagy problémája van. Folyamatosan figyeljük a munkatársak hangulatát rövid kérdőívekkel, hogyan birkóznak meg a covid nehézségeivel. Ergonómiai programot is létrehoztunk, ami azért fontos, hogy mindenki jó körülmények között dolgozzon. Filmeken keresztül mutatjuk meg, hogyan lehet például egy konyhaasztalnál ülve a megfelelő eszközök hiányában dolgozni. Darabonként 150 euróig megtérítjük a megfelelő székek, monitorok vásárlását."

Koen BinonKoen Binon: A mentális egészség kérdésköre az egyik legsúlyosabb.
Az Európai Bizottság számára az irodába való visszatérés után is a mentális egészségmegőrzés és a hibrid munkavégzési forma bevezetése lesz a nagy kihívás. “Ha nagy koncentrációt igénylő egyéni munkát végzel, akkor maradj otthon, ha bejössz az irodába, akkor szervezz sok személyes meetinget és olyan feladatokat, amelyekre az irodai tér a legalkalmasabb” - említett egy alapelvet Koen Binon.

Több szabadságot kell adni a munkavállalóknak abban, ahogyan dolgoznak” - emelte ki Olver Burauen, a Grapevine Marketing ügyvezetője. “Ha egy évig működött a távmunka és minden rendben ment, akkor nehéz lesz érvelni amellett, miért kell újra bent lenni minden nap az irodában. Ezt a munkavállalók nem fogadnák el. A proaktív vállalatok már elkezdték csökkenteni az irodai tereiket.

Nyitókép: cottonbro fotója a Pexels oldaláról
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Home office munka

A home office az otthonról végezhető munkát jelenti. Lehetősége szélesebb körben a koronavírus-járvány idején terjedt el. A pandémia óta az ilyen... Teljes cikk

Egyre több vállalatnál döntenek a home office megszüntetése mellett

A home office a COVID előtt, jellemzően multinacionális vállalatnál dolgozók kiváltsága volt, a járvány alatt viszont irodai munkakörökben... Teljes cikk

Jön a 4 napos nyári munkahét a PwC-nél, de később le kell dolgozni

Egy újabb 4 napos munkahét projekt! A PwC Magyarország könyvvizsgálati üzletágának 280 munkatársa hétfőtől csütörtökig fog dolgozni a három... Teljes cikk