Elúsznak a HR-es források - íme a benchmark kutatás eredményei
A várakozásokhoz képest tavaly csaknem 10 százalékkal több szervezet hajtott végre egyszeri béremelést munkavállalói körében - derül ki a 2010-es Országos HR Benchmark Felmérésből, amelynek eredményeit tegnap ismertették a DGS Global által szervezett konferencián. Kiderült, az elmúlt évben a HR szerepe különösebben nem változott, viszont miközben a létszámtervezésben, teljesítményértékelésben a HR-esek tudatosabbak lettek, a finanszírozás terén sokszor hagyják elveszni a rendelkezésükre álló forrásokat.
Mint az adatokból kiderült, tavaly a legtöbb cégnél stagnált a dolgozói létszám, és közel ugyanannyian hajtottak végre bővítést, mint ahányan leépítettek. A létszámtervezés tekintetében ugyanakkor megfigyelhető, hogy már nemcsak globális szinten foglalkoznak a kérdéssel, hanem kisebb szervezeti, szakterületi egységekre bontva tervezik meg a létszámot - emelte ki Szelecki Zsófia, a DGS Global ügyvezető igazgatója. Érdekes megállapítása a kutatásnak, hogy a vállalatok 49 százaléka foglalkoztat nyugdíjasokat, és elég magas arányban - 38 százalék - kölcsönzött munkaerőt.
Kritikus a hiányszakmák helyzete
A felmérésben részt vevő cégek megerősítették, hogy leginkább a szakmunkás, mester szakmunkás pozíciók betöltése a legproblémásabb. Ennek egyik oka az oktatáspolitikában keresendő, ugyanis egyes szakmákban "túltermelés" jelentkezik, más szakmákat viszont szinte a "kihalás" veszélye fenyeget. Erőteljes változás, hogy a hiányszakmák sorában vezető helyre kerültek az egészségügyben dolgozók, orvosok. Ugyanakkor túlkínálat jelentkezik globálisan a PR, marketing, jogász és humán szakemberekből, és ez a túlkínálat tavaly még tovább emelkedett.
A legproblémásabb HR területek
Ami a HR szervezetet illeti, a megkérdezettek 60 százalékánál tartják önmagukat a HR-esek stratégiai partnernek. Elsősorban a külföldi tulajdonban lévő - közép- és nagyvállalatoknál kezelik ténylegesen stratégiai partnerként a HR szervezetet, a hazai magán- és állami cégeknél, állami intézményeknél ez a szerepkör már korántsem igaz. Esetükben sokkal inkább a szolgáltatás és a végrehajtás a jellemző. A külföldi cégeknél viszont egyértelműen érezhető, hogy eltolódik a szakma az adminisztratív szerepből a szakértői szerep felé.
A vállalatok 59 százaléka rendelkezik HR stratégiával, ami elsősorban a teljesítményértékelési rendszert, a képzési, fejlesztési stratégiákat, bértervezést foglalja magában, viszonylag új elemként szerepel benne a HR alapelvek és a kiválasztási alapelveknek a lefektetése. Munkakör értékelési rendszer a cégek 42 százalékánál működik, 37 százaléknál nincs, 21 százalékuknál pedig nincs és nem is tervezik bevezetni.
A legnagyobb problémát továbbra is a dolgozók megtartása és motivációja jelenti a kitöltők válaszai alapján. A problémás HR területek listáján előkelő helyen áll a változások kezelése, valamint az új munkatársak megtalálása. A legkevésbé a munka- és egészségvédelem, valamint az érdekképviseletekkel való együttműködés okoz gondot a munkáltatóknak.
A válaszadók 76 százaléka szerint a dolgozók motiválása és az elkötelezettségük erősítése a legfontosabb feladat rövidtávon. Jelentős szerepet kap ebben az időszakban a tehetséges munkaerő megszerzése és megtartása (58 százalék), a teljesítményértékelési rendszerek fejlesztése/működtetése (52 százalék), valamint a vezetőfejlesztés (50 százalék). Az adatok alapján azonban 3-5 év távlatában jelentősen megváltozik a HR rendszerek fontosságának a sorrendje. Ebben az időtávban már a munkavállalók fejlesztésére (40 százalék) és a tanuló szervezetre (47 százalék) épülő szervezetfejlesztés (44 százalék), valamint a szakember utánpótlás (48 százalék) biztosítása kapja a kulcsszerepet.
Mint Szelecki Zsófia elmondta, a legnépszerűbb toborzási csatorna az internet, a válaszoló cégek 81 százaléka hirdeti új pozícióit a neten. Emellett a munkáltatók nagymértékben támaszkodnak saját vagy munkatársaik ismerősi körére, kapcsolataira. A belső pályáztatás eszközével a cégek 57 százaléka él és ugyancsak ilyen arányban veszik igénybe bizonyos pozícióknál fejvadász, HR tanácsadó cég segítségét.
Negatív spirálban a cafeteria
Általánosan alkalmazott bérpolitika a kutatásban résztvevő munkáltatók 67 százalékánál van. - A legkevésbé jellemző a cégekre, hogy a munkahelyen eltöltött idővel arányos bérezést adjanak a dolgozónak. Meglepő eredmény az is, hogy a vegyes bérezést, vagyis az alapbér és teljesítménybérezés kombinációját nem szeretik a vállalatok - fogalmazott a DGS Global ügyvezetője. Az általános béremelés mellett 2010-ben a cégek 51 százalékánál növelték egyszer a vezetői béreket, 41 százaléknál nem változott, ad hoc jelleggel pedig 6 százalékuknál emelték a fizetéseket.
Cafeteria rendszer a megkérdezettek 59 százalékánál működik, ugyanakkor Szelecki Zsófia elmondása alapján ezzel kapcsolatban a cégek hosszabb távon óvatosabbak. A válaszadók több mint fele (55 százalék) nem változtat a keretösszegen 2011-ben, és mindössze egyharmad tervezi ennek a növelését. A szakember szerint a folyamatosan szigorodó szabályozásnak köszönhetően várhatóan több munkáltató dönt a csökkentés mellett.
2010-ben a melegétkezési utalvány volt a legszélesebb körben alkalmazott béren kívüli juttatási elem, ehhez képest a válaszadók 58 százaléka alkalmazta csak. Míg két éve a mobiltelefon számított a legelterjedtebb elemnek, tavaly jelentősen veszített népszerűségéből. Mobiltelefont a válaszadók 46 százaléka biztosított dolgozóinak a béren kívüli juttatási rendszeren belül. Ahhoz képest, hogy az üdülési csekk fénykora a 2009-ben bevezetett új adózási szabályok nyomán véget ért, a választ adó szervezetek 40 százaléka alkalmazza, s valamennyi munkavállalói csoport egységesen részesül a juttatásból. Ezek mellett kedvelt elem a továbbképzés lehetősége, valamint az iskolakezdési támogatás.
Bővültek a motivációs elemek, tudatosabb lett a TÉR
Teljesítményértékelési rendszer a munkáltatók 66 százaléknál működik, viszont 57 százalékuknál elsősorban a célfeladatok befejezésekor tartanak értékelést. A TÉR módszerei között továbbra is az első helyen áll a vezetővel történő beszélgetés, de egyre fontosabbá vált a dolgozó önértékelése és egyre többen használnak strukturált teszteket is. Az előző évekhez képest kevesebben, a megkérdezettek 63 százaléka mondja, hogy a TÉR összefüggésben van az ösztönző rendszerrel. A cégek 81 százalékánál az anyagi ösztönzés dominál, ezt követi a képzés, fejlesztés, az erkölcsi elismerés, ugyanakkor sokan már az előléptetéssel is igyekeznek motiválni, azaz, jól látszik, hogy a motivációs eszközök palettája is bővülni kezdett.
Oktatási stratégiával a cégek 52 százaléka rendelkezik. Míg vezetői tréningek esetében a felső- és középvezetők élveznek elsőbbséget, addig az egyéb készségek fejlesztése terén elsősorban a diplomás munkatársakat támogatják. Érdekesség, hogy az előző évekhez képest nőtt a fizikai munkavállalók fejlesztése, míg a coachingban nem mutatkozik dinamikus fejlődés - ismertette Szelecki Zsófia.
Pazarolnak a HR-esek?
A felmérésből az is kiderül, hogy egyre több cég gondolkodik kiszervezésben, az első két helyen továbbra is a bérszámfejtés és az informatika áll, de a biztonsági szolgálat, kereskedelem, a létesítményüzemeltetés, minőségirányítás, logisztika, karbantartás, és az adminisztráció is gyakran kerül outsourcing céghez.
A HR kontrollingról inkább csak beszélnek a HR-esek, mintsem végeznék, a kontrolling jelentési rendszer ugyanis a cégek 52 százaléknál nem működik, csupán 42 százalékuk dolgozik vele, 6 százaléknál pedig nincs, és nem is tervezik bevezetni. Ott, ahol a HR kontrolling gyakorlat, a HR-esek főként létszámvizsgálatra, bér- és személyi költségek alakulására, képzések hatékonyságának mérésére, a távollétek elemzésére használják.
Bár tény, hogy a HR költségeket a válság hatására a cégek visszafogták, a kínálkozó forrásokat a HR-esek sokszor hagyják elveszni - hangsúlyozta az ügyvezető. Ilyen például a szakképzési hozzájárulás, amelyet a cégek 68 százaléka fordítja belső képzések finanszírozására, vagy emellett iskolák, felsőfokú oktató intézmények támogatására, 17 százalék viszont nem használja semmire. Hasonló a helyzet az innovációs hozzájárulással, a megkérdezettek 70 százaléka egyáltalán nem használja a HR fejlesztésére, 80 százalékuk pedig eddig nem indult HR tevékenységet támogató pályázaton sem. E tekintetben az adatok nem biztatóak, mert 68 százalékuk nem is tervezi ezt, annak ellenére, hogy ráhatása lenne ezen összegek felhasználására a HR területnek.
- 2025.01.20Lean Quality képzés Minőségügyi munkatársak Lean szemléletű továbbképzése, a Lean filozófia és rendszer alapjainak megismerése és a 0 hiba koncepció és rendszer eszközeinek és módszereinek készség szintű elsajátítása. Részletek Jegyek
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése. Részletek Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME Részletek Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban. Részletek Jegyek
HR Szubjektív rovatunkban dr. Malik Attila, a KPMG Hungária Kft. HR Operations Managere kérdez, miután válaszolt Szeles Noémi, a Roche Szolgáltató... Teljes cikk
Vészesen közeleg az év vége, a jövő évi büdzsé tervezése, az évzárás előkészítése, és a toborzási feladatok közepette, ilyenkor még a... Teljes cikk
Júniusról júliusra 1068 fővel nőtt az épületek takarításával és facility managementjével foglalkozó B + N Referencia Zrt. alkalmazottainak száma.... Teljes cikk
- Bérkilátások: ki számíthat év végén fizetésemelésre? 2 hónapja
- Magánélet, jó hangulat, támogató közeg - ezek Magyarország legvonzóbb munkahelyei 2 hónapja
- A jövő évi minimálbérről indít országos konzultációt az iparkamara 2 hónapja
- 134 év múlva lehetnek egyenlőek a férfiak és a nők 3 hónapja
- A felhatalmazás felelősséggel jár - Tóth Zsuzsa, a Magyar Telekom Chief People Officere 4 hónapja
- Új mérőszámok, új eszközök HR területen 4 hónapja
- Egy civil szervezet működésében is sokat segíthet egy korszerű CRM rendszer 6 hónapja
- Szijjártó Péter a Nemzetközi Munkaügyi Szervezet főigazgatójával tárgyalt 7 hónapja
- Így érzik magukat a munkavállalók 2024-ben - friss Gallup eredmények 8 hónapja
- Így tehetsz a munkavállalókért és egy jó ügyért egyszerre 9 hónapja
- Több mint 27 éves HR vezetői tapasztalatát viszi be a Corvinus képzésébe 9 hónapja