Megjelent: 9 éve

Ettől az 5 dologtól érezzük magunkat jól egy munkahelyen

Elgondolkodtunk-e már azon, mi az ideális alkalmazotti élmény, amely köztudottan nagy munkateljesítményhez és pozitív munkakultúrához vezet? Mi hajtja a boldog dolgozókat? Egy tanulmány, 23.000 munkavállaló, 45 ország. Az eredmények azt mutatták, hogy az 5 tényező megléte esetén jóval az elvárásokon túl teljesítünk a munkánkban.

Az IBM Smarter Workforce Intézete és a Globoforce's WorkHuman® Kutatóintézet globális tanulmányában - amely 23 ezer munkavállaló és 45 ország megkérdezésével készült - hasonló kérdésekre kereste a választ. Az eredmények arra vezették a kutatókat, hogy elkészítsék a munkavállalói élményindexet, amely azt méri fel, mi áll a pozitív munkavállalói élmény hátterében. A kutatók ezt az 5 kulcsfaktort találták:

Hovatartozás - a csapat, a csoport vagy a szervezet részének lenni
Cél - megérteni, miért számít a munka
Eredmény - az eredményesség érzete az elvégzett munkában
Elégedettség - az a kellemes érzés, amely a munka és annak körülményei miatt keletkezik
Erő - az energia jelenléte, lelkesedés és izgatottság a munkában

Néhány fontos megállapítás


Azok a munkavállalók, akik a hovatartozás, a cél, az eredmény, a boldogság és az erő érzetét is megtapasztalták, sokkal nagyobb valószínűséggel végeztek magasabb szintű munkát, és teljesítettek az elvárások felett, ráadásul esetükben kevésbé volt valószínű a felmondás.

A pozitív munkahelyi élményekkel rendelkező alkalmazottak diszkrecionális, vagyis saját belátás szerinti, nem kívülről elvárt erőfeszítésekről számoltak be. A tanulmány arra mutat rá, hogy a diszkrecionális erőfeszítés majdnem kétszer valószínűbben jelentkezett, amikor az alkalmazott élménye pozitív volt munkájával és munkahelyével kapcsolatban.

Tehát amikor a vezetők arra kötelezték magukat, hogy olyan környezetet teremtsenek, ahol az alkalmazotti élmény optimális szinten van, akkor a munkavállalók érzelmi elkötelezettsége olyan erőfeszítésekre sarkallta őket, amelyek túlmutattak szokásos feladatköreiken és az elvártakon.

Mi ösztönzi a pozitív munkavállalói élményt?


A mélyreható vizsgálat középpontjában álló millió dolláros kérdés az, hogy mit tehetünk az alkalmazotti élmény javítása érdekében. Nem meglepő módon minden a vezetőknél és menedzsereknél kezdődik, akiknek tiszta irányokat és támogatást kell nyújtaniuk, és olyan munkahelyi gyakorlatot kialakítaniuk, amelyek előidézik a pozitív munkavállalói élményt.

A tanulmány szerint ezeknek a feltételeknek kell teljesülniük következetes módon és magas szinten:

Szervezeti bizalom

Az alkalmazottak egyre inkább elvárják, hogy bízni tudjanak a cégükben. Amikor ez a feltétel teljesül, a válaszadók 83%-a pozitív munkavállalói élményt ír le.

Együttműködő munkakapcsolatok

A tanulmány azt találta, hogy a támogató munkatársak szintén fontos hajtómotorjai a pozitív munkaélményeknek. Amikor ezek a kapcsolatok a munkahelyen is teljesülnek, a munkavállalók sokkal pozitívabb munkavállalói élményről számolnak be, mint amikor a támogatás hiányzik.

A munka értelmessége

Ez annyit jelent, hogy a munkavállalók készségeiket és tehetségüket teljes mértékében kihasználják, és igazodni tudnak az alapvető értékekhez. Amikor a munkavállalók egyetértenek abban, hogy a munkájuk összhangban áll a szervezet alapvető értékeivel, akkor 80%-uk sokkal pozitívabb munkavállalói élményről számol be (szemben a 29%-al, akik nem értenek egyet ezzel.) Amikor a munkavállalók úgy érzik, hogy a munkájuk által jól ki tudják használni a képességeiket, akkor 81%-uk még pozitívabb munkavállalói élményről tud beszámolni (összehasonlítva a 41%-al, aki nem érzi így).

Felismerés, visszacsatolás és növekedés


Amikkor a visszajelzés és a teljesítmény elismerése, valamint a lehetőségek a szakmai fejlődésre találkoznak, akkor pozitív lesz a munkavállalói élmény. A tanulmány rávilágít, hogy az alkalmazottak 83% számol be pozitív munkavállalói élményről, ha elismerik a teljesítményüket, és 80%-uk teszi ugyanezt, ha visszajelzést kap.

Megerősítés és hangadás

Amikor a munkavállalók úgy érzik, hogy az üzeneteik és javaslataik számítanak, akkor kétszer nagyobb valószínűséggel számolnak be pozitív munkavállalói élményről, mint azok, akik nem. Hasonló tendencia mutatkozott azoknál a munkavállalóknál, akik szabadon dönthettek arról, hogyan végzik a munkájukat.

Munka-magánélet egyensúlya

A sokkal pozitívabb munkavállalói élmény kapcsolatban áll a munka rugalmasságával is, azzal, hogy a munkavállalók miként tudják menedzselni a munkájukat és életük egyéb aspektusait. Amikor a munkavállalók egyetértettek azzal, hogy a munkaidejük elég rugalmas ahhoz, hogy családi és személyes kötelezettségeiket is megfelelően kielégíthessék, akkor 79%-uk számolt be sokkal pozitívabb élményről.

Az Inc cikke nyomán

Bánosi Eszter / HVG Kiadó Zrt.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Vissza az irodába és vissza a múltba - miért kezdenek főnökösködni a vezetők?

A járvány utáni évek rugalmassága leáldozóban van: egyre több cégvezető követeli vissza dolgozóit az irodába, szigorítja a teljesítménymérést... Teljes cikk

24 ezer tanár teljesen kimaradt, a többieknek morzsák jutottak a béremelésből

Összesen 24 192 pedagógus maradt ki az idei őszi béremelésből – derül ki a Klebelsberg Központ adataiból. A teljesítményértékelés alapján a... Teljes cikk

Így változik a teljesítményértékelés a globális IT-szektorban

Az IT-óriás Infosys elindította éves teljesítményértékelési ciklusát, amelyben a hangsúly az önreflexión, a készségfejlesztésen és a... Teljes cikk