Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 1 hete

Ettől az 5 dologtól érezzük magunkat jól egy munkahelyen

Elgondolkodtunk-e már azon, mi az ideális alkalmazotti élmény, amely köztudottan nagy munkateljesítményhez és pozitív munkakultúrához vezet? Mi hajtja a boldog dolgozókat? Egy tanulmány, 23.000 munkavállaló, 45 ország. Az eredmények azt mutatták, hogy az 5 tényező megléte esetén jóval az elvárásokon túl teljesítünk a munkánkban.

Az IBM Smarter Workforce Intézete és a Globoforce's WorkHuman® Kutatóintézet globális tanulmányában - amely 23 ezer munkavállaló és 45 ország megkérdezésével készült - hasonló kérdésekre kereste a választ. Az eredmények arra vezették a kutatókat, hogy elkészítsék a munkavállalói élményindexet, amely azt méri fel, mi áll a pozitív munkavállalói élmény hátterében. A kutatók ezt az 5 kulcsfaktort találták:

Hovatartozás - a csapat, a csoport vagy a szervezet részének lenni
Cél - megérteni, miért számít a munka
Eredmény - az eredményesség érzete az elvégzett munkában
Elégedettség - az a kellemes érzés, amely a munka és annak körülményei miatt keletkezik
Erő - az energia jelenléte, lelkesedés és izgatottság a munkában

Néhány fontos megállapítás


Azok a munkavállalók, akik a hovatartozás, a cél, az eredmény, a boldogság és az erő érzetét is megtapasztalták, sokkal nagyobb valószínűséggel végeztek magasabb szintű munkát, és teljesítettek az elvárások felett, ráadásul esetükben kevésbé volt valószínű a felmondás.

A pozitív munkahelyi élményekkel rendelkező alkalmazottak diszkrecionális, vagyis saját belátás szerinti, nem kívülről elvárt erőfeszítésekről számoltak be. A tanulmány arra mutat rá, hogy a diszkrecionális erőfeszítés majdnem kétszer valószínűbben jelentkezett, amikor az alkalmazott élménye pozitív volt munkájával és munkahelyével kapcsolatban.

Tehát amikor a vezetők arra kötelezték magukat, hogy olyan környezetet teremtsenek, ahol az alkalmazotti élmény optimális szinten van, akkor a munkavállalók érzelmi elkötelezettsége olyan erőfeszítésekre sarkallta őket, amelyek túlmutattak szokásos feladatköreiken és az elvártakon.

Mi ösztönzi a pozitív munkavállalói élményt?


A mélyreható vizsgálat középpontjában álló millió dolláros kérdés az, hogy mit tehetünk az alkalmazotti élmény javítása érdekében. Nem meglepő módon minden a vezetőknél és menedzsereknél kezdődik, akiknek tiszta irányokat és támogatást kell nyújtaniuk, és olyan munkahelyi gyakorlatot kialakítaniuk, amelyek előidézik a pozitív munkavállalói élményt.

A tanulmány szerint ezeknek a feltételeknek kell teljesülniük következetes módon és magas szinten:

Szervezeti bizalom

Az alkalmazottak egyre inkább elvárják, hogy bízni tudjanak a cégükben. Amikor ez a feltétel teljesül, a válaszadók 83%-a pozitív munkavállalói élményt ír le.

Együttműködő munkakapcsolatok

A tanulmány azt találta, hogy a támogató munkatársak szintén fontos hajtómotorjai a pozitív munkaélményeknek. Amikor ezek a kapcsolatok a munkahelyen is teljesülnek, a munkavállalók sokkal pozitívabb munkavállalói élményről számolnak be, mint amikor a támogatás hiányzik.

A munka értelmessége

Ez annyit jelent, hogy a munkavállalók készségeiket és tehetségüket teljes mértékében kihasználják, és igazodni tudnak az alapvető értékekhez. Amikor a munkavállalók egyetértenek abban, hogy a munkájuk összhangban áll a szervezet alapvető értékeivel, akkor 80%-uk sokkal pozitívabb munkavállalói élményről számol be (szemben a 29%-al, akik nem értenek egyet ezzel.) Amikor a munkavállalók úgy érzik, hogy a munkájuk által jól ki tudják használni a képességeiket, akkor 81%-uk még pozitívabb munkavállalói élményről tud beszámolni (összehasonlítva a 41%-al, aki nem érzi így).

Felismerés, visszacsatolás és növekedés


Amikkor a visszajelzés és a teljesítmény elismerése, valamint a lehetőségek a szakmai fejlődésre találkoznak, akkor pozitív lesz a munkavállalói élmény. A tanulmány rávilágít, hogy az alkalmazottak 83% számol be pozitív munkavállalói élményről, ha elismerik a teljesítményüket, és 80%-uk teszi ugyanezt, ha visszajelzést kap.

Megerősítés és hangadás

Amikor a munkavállalók úgy érzik, hogy az üzeneteik és javaslataik számítanak, akkor kétszer nagyobb valószínűséggel számolnak be pozitív munkavállalói élményről, mint azok, akik nem. Hasonló tendencia mutatkozott azoknál a munkavállalóknál, akik szabadon dönthettek arról, hogyan végzik a munkájukat.

Munka-magánélet egyensúlya

A sokkal pozitívabb munkavállalói élmény kapcsolatban áll a munka rugalmasságával is, azzal, hogy a munkavállalók miként tudják menedzselni a munkájukat és életük egyéb aspektusait. Amikor a munkavállalók egyetértettek azzal, hogy a munkaidejük elég rugalmas ahhoz, hogy családi és személyes kötelezettségeiket is megfelelően kielégíthessék, akkor 79%-uk számolt be sokkal pozitívabb élményről.

Az Inc cikke nyomán

Bánosi Eszter / HVG Kiadó Zrt.
Follow hrportal_hu on Twitter

Ez már egy másik generáció - az Y-ok

A munkaerőpiac egyik legaktívabb és legnépesebb életkori csoportja az Y generáció. Bár a számok cáfolják, a tapasztalatok szerint az ő esetükben is nehezen találkoznak a munkáltatók és a munkavállalók igényei. Az Y generáció tagjai fiatalok, mobilak, bátrak. A munka világában igazi mintaváltó nemzedék. Mi lehet náluk a motiváció kulcsa?tovább..

További cikkek
Magyar szakember lett a Hogan európai vezetője

Fehér Zsoltot nevezte ki a világ legnagyobb független személyiségteszt-fejlesztő cége, a Hogan Assesment az Európáért felelős vezetőjévé. A... Teljes cikk

Nem egyöntetű az öröm a kötelező szervizdíj kapcsán

A Vendéglátó és Turisztikai Szakszervezet támogatja, míg a balatoni vendéglátósok ellenzik a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége 8-15... Teljes cikk

Hétfő éjfél az adóbevallás utolsó határideje

Hétfőn éjfélig kell leadni a 2016. évi személyi jövedelemadó (szja) bevallást - mondta Kis Péter András, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV)... Teljes cikk

Letették a Mapei új gyárépületének alapkövét Sóskúton

Az építőipari segédanyagokat gyártó és forgalmazó Mapei Kft. 2,4 milliárd forintból bővíti sóskúti gyárát és raktárát, a beruházás alapkövét szerdán tették le. Teljes cikk

Ez már egy másik generáció - az Y-ok

A munkaerőpiac egyik legaktívabb és legnépesebb életkori csoportja az Y generáció. Bár a számok cáfolják, a tapasztalatok szerint az ő esetükben... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár