Megjelent: 4 éve

Ez lehet a kiégés ellenszere?

A sabbatical, vagyis a fizetett vagy fizetetlen munkától távol töltött idő az a kategóriája a munkavállaló-munkáltató kapcsolatnak, ami mai magyar szemmel még nagyon nehezen értelmezhető. Rosszabb esetben: nehezen elfogadható, pedig ez egy nagyon izgalmas és előremutató munkáltatói értékajánlatnak is tekinthető - derül ki Paulovics Éva, HR szakértő írásából.

Maga a sabbatical gyakorlata egyáltalán nem tekinthető újdonságnak, hiszen az akadémiai szakmai pályákon bevett gyakorlat, hogy az egyetemi tanárok, professzorok meghatározott időközönként egy-két szemesztert kihagynak, kutatnak, feltöltődnek. Természetesen ez nem csak láblógatást jelent, hiszen ezekhez az üres szemeszterekhez konkrét célokat is hozzárendelnek: például egy új könyv megírására, vagy új kutatásra szentelik a sabbatical idejét - írja a tanácsadó.

A sabbatical gyakorlatának másik elismert terepe a Waldorf iskolák rendszere, én is egy itt dolgozó tanártól hallottam először erről a lehetőségről. Ezekben az iskolákban az ott tanító tanárnak nyolc év után (miután az osztálya elballagott) járt egy tanév szabadság, ami elsősorban önképzésről, a nyolc év alatt megismert gyerekek érzelmi elengedéséről és az új kihívásokra történő felkészülésről szólt. Ezt követően a tanár újult erővel tudta elkezdeni a munkát a következő osztályával.

És rögtön jön is a gondolatkísérlet: lehetséges, hogy ez a gyakorlat működhetne a magyar üzleti életben?


Szerintem nagyon is helye lenne a sabbaticalnak a magyar vállalati kultúrában is. Outplacementtel is foglalkozó HR-tanácsadóként azt látom, hogy egyre nagyobb problémát jelent úgy a munkavállaló, mint a munkáltató számára a szakmai kiégés, amely állapotból nagyon nehéz visszahozni a motivációját és munkakedvét vesztett embert, kezelése sok esetben már nem is HR-feladat.

Gondoljunk bele mekkora motivációt jelentene és mennyire oldaná a munkahelyi „kilátástalanság” stresszét, ha egy olyan rendszerben dolgozhatnánk, amelyben előre lefektetett szabályok szerint készülhetünk arra, hogy meghatározott időközönként huzamosabb ideig távol lehetünk a cég ügyeitől. Az ugyan még kevéssé kutatott terület, hogy miként hatna a munkahelyi kiégés ellen, ha vállalati politika szinten épülne be a szervezetek működésébe a sabbatical, de az eddigi eredmények biztatóak. Nem véletlen, hogy a National Survey for Employers szerint jelenleg az Amerikai Egyesült Államokban a vállalatok 17 százalékának van (fizetett vagy fizetetlen) sabbatical programja.

Érdemes a témát két lépéssel hátrébbról is megvizsgálni. A nyugati típusú demokráciákban életünk első 25 éve tanulással telik, 40 éve munkával és nagyjából 15 év pedig nyugdíjban. Ebbe a 40 évbe nem fér bele 3-5 évnyi hosszabb kihagyás? Vagy mi lenne, ha a nyugdíjas évekből ötöt például leválasztanánk és beiktatnánk a munkával töltött időszakba sabbatical formájában? Mindezt a jobb teljesítmény és nagyobb munkavállalói-munkáltatói elégedettség érdekében.

Extrém példa, az analógia mégis működik: a világ egyik legkreatívabb séfje, Ferran Adriá az El Bulli nevű világhírű éttermét hét hónapon keresztül működtette, majd öt hónapra bezárta a kapukat a nagyközönség előtt, hogy kikísérletezze az újabb fogásokat. Döntése abból a felismerésből fakadt, hogy a jó és még jobb teljesítmény eléréséhez szükséges kilépni a megszokott kerékvágásból, mókuskerékből.

A felismerés pedig terjed, egyre nagyobb figyelmet kap például a nyugati országok piacgazdaságában. A Harvard Business Review-ban nemrég jelent meg cikk arról, hogy a sabbatical az üzleti életben nem csak a munkavállaló, de mindkét fél részére előnyös. Tanulmányokra hivatkozva amellett érvelnek, hogy a munkáltató is számos módon jöhet ki pozitívan az intézményesített sabbaticalból. Egyrészt a munkavállaló (minimum középvezetői szint) teljesítménye fellendül, és a kihagyott idő után új ötletekkel, erős motivációval folytathatja a munkáját ezzel növelve a vállalat eredményességét. Emellett a munkahelyet egy kemény és hasznos próba elé állítja, hiszen így kiderül, kibírja-e a szervezeti működés egy vezető munkatárs távollétét. Általánosságban nézve pedig a munkahely többi dolgozója számára az ilyen távollét egy komoly lehetőség a bizonyításra, hiszen végre megkapják azt a felelősségi kört, amihez a vezető munkavégzése alatt nehezen jutnának hozzá.

Látszik tehát, hogy a sabbatical intézménye sokkal több egy jutalomnyaralásnál a vállalatok életében. Meggyőződésem, hogy ez egy hasznos és erőteljes motiváló eszköz úgy egyéni, mint vállalati szinten. Érdemes lenne itthon is minél szélesebb körben gondolkozni azon, hogyan tudnánk ezt beintegrálni a hazai gyakorlatba, hogy elébe mehessünk a kiégési hullámnak.

Szerző: Paulovics Éva, HR-tanácsadó
Fotó: Pixabay
  • 2021.08.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Jó szakember vs. jó vezető: erre figyelj az előléptetésnél

Bevált gyakorlat a szervezeteknél, hogy a kiemelkedő teljesítményt nyújtó szakemberek kapnak vezetői kinevezést. Nem biztos azonban, hogy a jó... Teljes cikk

Fele-fele iroda és home office

A járvány csendesedésével, a korlátozások fokozatos feloldásával a munkahelyekre is visszatér az élet, de vajon mennyire. A HR vezetők, úgy tűnik,... Teljes cikk

Itt mindenki mélyvízbe kerül -interjú Szigetvári Ágnessel, a Kifli.hu HR vezetőjével

Három hét alatt nőttek annyit, amit eredetileg egy évre terveztek. Külföldi anyavállalat kísérleti startupjából hirtelen 100 fős cég lettek, több... Teljes cikk