kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Ezért nem folyik munka a munkahelyeken

Jason Fried szerint tévedés, hogy a Facebook, a Twitter, vagy a Youtube vonja el az emberek figyelmét a munkáról a munkahelyükön. Abban, hogy nem érdemi munkával töltik a dolgozók a munkaidőt, alapjában véve az játszik szerepet, hogy nem hagyják őket dolgozni. Szét van aprózva az idejük, folyton megszakítják őket a menedzserek és a sokszor felesleges meetingek. Fried három tanácsa vezetőknek.

Jason Fried a TEDxMidwest alkalmából tartott előadásában arra világít rá, miért nehéz elérni, hogy a munkaidőt munkával töltsük. Szerinte az iroda nem megfelelő hely az érdemi munkára, még ha a vállalatok rengeteg pénzt is költenek ezek fenntartására, üzemeltetésére. Ha ugyanis megkérdezzük az embereket, hogy hová mennek, ha valami fontos feladatot kell elvégezniük, akkor soha nem az irodát említik, mint helyet, ahol ezt meg tudnák csinálni.

Fried szerint azzal, hogy az emberek munkába járnak, a munkanapjukat munkapillanatok sorozatára váltják fel. Az ember napja az irodában miszlikekre darabolódik, és visszatekintve a napra rájön, hogy semmi érdemi dolgot nem végzett. Ehhez ugyanis, főként kreatív emberek esetében, hosszú, megszakítás nélküli időszakokra van szükség. - Nem lehet megkérni valakit, hogy 15 perc alatt legyen kreatív és mélyen ássa bele magát egy problémába. Jöhet egy gyors ötlet, de ahhoz, hogy mélyen beleássuk magunkat valamibe, hosszú, zavartalan időszakok szükségesek - fogalmaz Jason Fried. Szerinte az emberek elenyésző hányada rendelkezik hosszú, megszakítás nélküli időszakokkal egy irodában, ezért döntenek úgy, hogy otthon dolgoznak, vagy bemennek esetleg az irodába, de vagy nagyon korán vagy késő este, amikor senki sincs bent, vagy addig maradnak, amíg mindenki hazamegy. Esetleg hétvégén járnak be vagy a repülőn végeznek el egy feladatot, vagy az autóban, a vonaton foglalkoznak valamivel, mert akkor nem tereli el semmi a figyelmüket.

Fried szerint az alvás és a munka közeli rokonok. Az alvás alvási fázisokról vagy szakaszokról szól. Ezekből öt van, és ahhoz, hogy elérjük a legmélyebbeket, a legfontosabbakat, át kell jutnunk a korai szakaszokon. És ha megszakítanak, miközben a korai szakaszban vagyunk, akkor nem folytathatjuk ott, ahol abbahagytuk. Ha megszakítanak és felébresztenek, akkor elölről kell kezdeni. Vissza kell lépni néhány szakasznyit és elölről kezdeni. - Hogyan várhatjuk el, hogy jól dolgozzanak az emberek, ha egész nap megszakítjuk őket az irodában? - teszi fel a kérdést a szakember.

Úgy véli, tévedés, hogy a Facebook, a Twitter, vagy a Youtube és más szájtok vonják el a figyelmet a munkáról, mivel ezek a cigiszünet modern megfelelői. Az irodában nem ez jelenti a valós gondot. Az igazi probléma szerinte az M&M, vagyis a menedzserek és meetingek. A menedzsereknek alapjában véve az a dolguk, hogy megszakítsák az embert. Ők hívják össze a legtöbb meetinget is, amelyek - Fried szavaival - egyenesen halálosak, borzasztó, mérgező dolgok, amelyek megkeserítik a munkanapot.

A menedzsereket nem érdekli, hogy a dolgozó éppen mit csinál, lehet, hogy valami fontos dolgon gondolkodik. A meeting egyúttal halogatás is szerinte, mert egyik meetingből következik a másik, abból meg a harmadik. Arra is felhívja a figyelmet, hogy ezek a meetingek milyen sokba kerülnek. Ha egy meetingen tízen vesznek részt, az 10 órányi termelékenység elvonása a szervezettől, csak azért, hogy megtarthassuk az egy órás meetinget, amit egyébként két vagy három embernek kellene elrendeznie úgy, hogy néhány perc alatt mindent megbeszél - mondja.

Mit tehetnek a vezetők, hogy az irodát jobb munkahellyé tegyék?

Jason Fried három megoldást javasol a vezetőknek, amin érdemes elgondolkozniuk. Az egyik, hogy a "laza péntekhez" hasonlóan "dumamentes csütörtököt" tartsanak a vállalatok. Ekkor senki sem szólhat a másikhoz az irodában. Szerinte elképesztő munkamennyiséggel tudnak végezni a dolgozók, ha senki nem szól a másikhoz. Ilyenkor oldódnak meg a dolgok, amikor senki nem zavarja, szakítja meg az embert.

A másik dolog, amivel próbálkozhatnak, az aktív kommunikáció és együttműködés megváltoztatása, vagyis a személyes találkozók, a vállveregetések, a köszönések, a meetingek minimalizálása és felváltása a kommunikáció passzívabb módjával, mint az e-mailek vagy az azonnali üzenetek, együttműködésen alapuló termékek.

Végül, Fried szerint, ha tényleg eljött egy meeting ideje, mondjuk le, felejtsük el. Az embereknek lesz egy lazább hétfőjük, akár még gondolkodni is tudnak. A vezetőknek tehát érdemes egy kis lazítást engedniük, a munka elvégzésére több időt hagyniuk.




Forrás: Jason Fried
Az előadás szövegét magyarra fordította: Dr. Tóth Róbert
A fordítást lektorálta: Keresztúri László
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Külföldi munka

A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk

Nem az a fontos, hogy ki mit végzett, hanem hogy mihez ért - milyen a készségalapú HR-stratégia?

Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk

Továbbra is jelentős a szakadék a férfi és női vállalkozások között

A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk