Ezért veszekednek egymással a kollégák
Egy vezetőnek óhatatlanul szembe kell néznie konfliktusokkal, mert ez is a munkája része. Ezek elől hosszú távon elmenekülni nem lehet, mert maguktól nem fognak megoldódni. A lényeg, hogy a vezető hogyan kezeli ezeket a konfliktusokat.
Sok tényező okozhat feszültséget és rivalizálást egy munkahelyen, többek között az erőviszonyok változása, az ego, féltékenység és egyes teljesítménybeli különbségek. Úgy tűnik, mintha szinte bármi vezethetne konfliktushoz, ennek ellenére a legtöbb probléma nem ezekből ered. Hanem vagy a rossz kommunikációból vagy abból, ha valaki nem tud uralkodni az érzelmein.
A Forbes magazingórcső alá vette ezeket az alapvető kiindulási okokat és néhány tippet is adott arra nézve, hogy hogyan lehet ezeket kezelni.
1. A konfliktusok gyakran a hiányzó vagy nem megfelelően átadott információk miatt keletkeznek. Ahhoz hogy ezt elkerüljük, hangsúlyt kell fektetni a kommunikációra, hogy az információk pontosan és időben jussanak el azokhoz, akikhez el kell jutniuk.
2. A másik probléma, amikor egy döntésnél a racionalitás helyett az érzelmek kerülnek előtérbe. Sok esetben az "elkövető", legyen az a vezető vagy akár a munkavállaló nincs tisztában vele, hogy milyen hibát követ el abban a pillanatban, amikor nem ura az érzelmeinek.
Persze a konfliktuskezelés sikere nagyban múlik az érintetteken, hogy mennyire látják át ennek szükségességét, és mennyire szeretnék megoldani magát a helyzetet.
Írjuk le!
Rögtön az első lépés lehet, hogy meg kell határozni, hogy mi az elfogadható viselkedés, nem elég sejteni, hogy mi fér bele és mi nem a munkahelyi etikettbe. Ha már a munkaköri leírásokkal egyszerre írásba van foglalva a hierarchia és a döntéshozatali struktúra, ha ez átlátható, érthető, ha tudjuk, hogy mit tartalmaz, ez már önmagában sok konfliktust megelőzhet. Ha ehhez társul még csapatépítés, vezetőfejlesztés és tehetségmenedzsment, az mind erősítheti a jó légkört.
Bár a konfliktusok kitörhetnek váratlanul, azért a legtöbb esetben vannak előjelei, amire érdemes odafigyelni, illetve feltérképezni esetleg a vitára okot adó területeket. Az előzetes feltérképezés ugyan idő- és energiaráfordítással jár, de a hozadéka arányosan biztos, hogy nagyobb. Ha pedig már kitört a "háború", akkor jó, ha minél hamarabb foglalkozunk vele.
Érdemes kideríteni, hogy egy konfliktusban ki, mit szeretne elérni. Ha a feleket megpróbáljuk hozzásegíteni céljaik eléréséhez, szinte biztos, hogy könnyebb lesz megoldani a problémát.
Egy konfliktusban azonban nem csak a negatívumokat, hanem a lehetőséget is érdemes látni, amit egy jó vezető ki is használ, hiszen tanulni lehet belőle. Ahol egyet nem értés van, abból akár valamilyen új dolog, valamilyen a fejlődés irányába tett lépés is kisülhet.
A lényeg, hogy egy konfliktust akkor lehet igazából megoldani, ha tényleges akarat mutatkozik rá, amihez kell empátia, megbocsátás, kompromisszum és aktív figyelem.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Nemrégiben látott napvilágot egy felmérés a vállalatok belső kommunikációjának hatékonyságáról. Az adatokból kiderül, hogy bár elméletben a... Teljes cikk
Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk
Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk
- Kik uralják a LinkedInt? Íme a magyar felsővezetők toplistája 5 napja
- Nem kiégésből, hanem szerelemből: 20 év HR után lakberendező lett 5 napja
- Stratégiai fegyverré vált a fejvadászat: stabil, jövőképes vezetőket keresnek a cégek 1 hete
- Cukorbetegek munkahelyi jólléte – egészségtámogató tanácsok 3 hete
- A Lidl kommunikációs vezetője a Yettelnél folytatja 3 hete
- Transport Coordinator 1 hónapja
- Így lehetsz jobb vezető nőként 1 hónapja
- HR tehetségek 2025: Krigel Tamás 1 hónapja
- Organizational Development Manager 2 hónapja
- Nincs szánalmasabb közhely annál, hogy "ezek a mai fiatalok" 2 hónapja
- Miért nem érti meg a cégvezető a dolgozót? 2 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja