kapubanner for mobile
Szerző: Kovács Zita
Megjelent: 10 éve

Felbőg a motor: versenyautóból ülhetnek át a multik irodáiba a fiatalok

Munkára szocializálódás, kreatív csapatmunka, proaktivitás és kommunikáció - ezekkel a tulajdonságokkal lehetnek gazdagabbak azok a hallgatók, akik részt vesznek a Formula Student versenyen. A csapatoknak meg kell tervezni, és létre kell hozni egy olyan autót, amivel versenyezni tudnak. A zsűri pontozza az autó műszaki felépítését és azt, hogy milyen eredményt tud elérni a versenypályán. A cél egyben az is, hogy az egyetemisták kapcsolatot építsenek a szakma szereplőivel.

A versenyző csapatok a világ minden pontjáról érkező, felsőoktatásban tanuló diákokból állnak. A részvétel nem csak a mérnökhallgatók számára lehetséges, hiszen a feladat összetettségéből adódóan más szakismeretre is szükség van (pl. közgazdasági, marketing, jogi területek). A verseny célja, hogy a hallgatók az elméleti ismereteket gyakorlatban is alkalmazni tudják. A tervezés, a gyártás és a gazdasági megvalósítás során megkövetelt csapatmunka, a határidők betartása illetve a projektmenedzsment mind olyan fontos tapasztalatokat adnak a fiatal mérnököknek, a gazdasági illetve jogi területről érkező hallgatóknak, mely rendkívül hasznos gyakorlati ismeretekkel egészítik ki az iskolák elméleti képzését. A verseny segíthet abban, hogy kapcsolat jöjjön létre a jövő szakemberei és a magyar autóipari vállalatok között, támogatva ezzel mindkét felet a munkaerőpiacon. A szponzorok kapcsolatot építhetnek ki potenciális munkavállalóikkal, ezzel együtt megismerhetik a versenyzők szakmai képességeit és emberi tulajdonságait is.


A verseny után van esély elhelyezkedni a szponzorcégeknél



Gyakorlatilag a Formula Student mezőnyének minden egyetemista csapata egyénileg teremti elő az autó megépítéséhez és a csapat fenntartásához szükséges erőforrásokat - mondta a HR Portálnak nyilatkozva Gál Bálint, a KEFO Motorsport menedzsere, műszaki menedzser szakos hallgató. Ezeket az erőforrásokat döntően az ipar (főleg autóipar) piaci szereplői bocsátják a csapatok rendelkezésére adományozás, szponzoráció formájában. Ennek eredményeképpen egy-egy csapat és a támogatói hátterét jelentő cégek között gyakran szoros kapcsolat alakul ki, a gyárlátogatásaikon, gyakornoki programokon vesznek részt a csapattagok. Természetesen adja magát a dolog, hogy tanulmányaik befejeztével esélyes, hogy ezeknél a cégeknél is fognak elhelyezkedni, hiszen a támogatók jól tudják, hogy a csapatban végzett tevékenység eredményeképpen a tagok számos olyan kompetenciát sajátítanak el, amiket az egyetemek falai között nem tanítanak meg: ilyen például a munkára szocializálódás, a kreatív csapatmunka, a proaktivitás és a kommunikáció.




A verseny története



A magyar verseny története 2007-ig nyúlik vissza. Ekkor alakult meg első magyar csapatként a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem hallgatóiból a BME FRT csapat. A hallgatók elit klubjához nem sokkal később csatlakozott Dudás Alexander és Csütörtöki Tamás is. Miután belekóstoltak a versenysorozat hangulatába, részt vettek néhány külföldi versenyen, elhatározták, hogy ebből kis hazánk sem maradhat ki. Az egyetem elvégzése után úgy hozta a sors, hogy mindketten Győrben kötöttek ki. Alexander a győri Széchenyi István Egyetemen, míg Tamás az X-Meditor Kft.-nél - e két intézmény azóta is oroszlánrészt vállal a rendezvény lebonyolításában.

A történelmi idő 2009-ben érkezett el arra, hogy reális esély legyen az első magyar verseny előkészületeinek megkezdésére. Ekkor csatlakozott az elszánt csapathoz Vasfői Balázs is, aki azóta is a rendezvényszervezésben szerzett tapasztalatokkal segíti a verseny lebonyolítását. A három fiatalember immáron komoly intézményi háttérrel megsegítve állt neki, hogy kitalálja az esemény részleteit, szellemi és anyagi támogatást kapjon várostól, egyetemtől, járműipari cégtől egyaránt. Végül 2010. augusztus 19-22. között a Győr-Gönyűi Kikötő adott otthont a hazánkban debütáns eseménynek. Az első évben 6 ország 11 csapata érkezett hozzánk. A nemzetközi mezőny által megszokott magas színvonalon megrendezett konstruktőri verseny légkörét magyaros ízekkel igyekeztek fűszerezni. Az ellátás tekintetében olyat tudtak nyújtani, ami egyik európai versenyhelyszínre sem jellemző: kényelmes szállást, olcsó, jó minőségű ételeket. Emellett tradíciót teremtettek az egyetemi kampusz területén, a Bridge Hallgatói és Oktatói Klubban kialakított FSH klubbal, mely a csapattagok esti, felhőtlen kikapcsolódását szolgálta.

A 2010-es 11 csapat részvételével magas színvonalon megrendezett formulaautó-verseny után 2011-ben 1 perc 58 másodperc alatt telt be a Formula Student Hungary versenyének 30-as nevezési listája az interneten! A várakozó listán lévők száma pedig már meghaladta a további 20-at. Végül 28 csapat érkezett meg a győr-gönyűi kikötő betonjára, hogy részt vegyen a szigorú megmérettetésen. A tavalyi mezőny még tovább nőtt, köszönhető az érdeklődésnek, és annak, hogy 2012-ben először 10 elektromos meghajtású autó is rajthoz állt. Így a mezőny 41 résztvevősre duzzadt. A várólistán további 15 csapat szerepelt. Európán kívül is voltak jelentkezők, közülük két csapatnak Indiából sikerült az 52 másodpercen belül regisztrálnia. Ennyire csökkent ugyanis a nevezési idő az interneten - ez is új magyar rekord.


Jó helyezést ért el a KEFO



A verseny a Forma 1-hez hasonlóan szezonális, azzal a különbséggel, hogy ebben a szériában nem minden csapat méreti meg magát minden helyszínen (hiszen ellehetetlenítené a felsőfokú tanulmányokat egy hosszan elnyúló szezon), hanem azok külön nevezhetőek - válaszolta kérdésünkre Gál Bálint. Idáig háromszor indultak a Győrben megrendezett Formula Student Hungaryn, jövőre mindenképpen szeretnének külföldre is kijutni, azonban a külföldi verseny pontos helyszíne még kérdéses.

Összesítettben idén a magyar versenyen a 38 csapatból a 18. helyen végeztek, a gyorsulás számban azonban külön örültek annak, hogy a régebb óta versenyző, tapasztaltabb BME FRT csapatát is maguk mögé utasították. Ezek az eredmények nem tűnnek első hallásra lehengerlőnek, azonban egy ilyen nívós, nemzetközi csapatokat felvonultató mezőnyben, mint a Formula Studenté, büszke lehet a csapat az idei versenyére - fogalmazott a menedzser.


A Formula Student története



Az első megmérettetést 1981-ben az USA-ban rendezték meg. Jelenleg számos kontinensen tartanak ilyen versenyeket. Minden erőpróba versenyszámok sorozatából áll, melyek több napig tartanak. Európában 2011-ben 7 helyszínen rendeznek versenyeket. Az angliai Silverstone-ban, a németországi Hockenheimben, Ausztriában Melkben, az olasz Firoranóban, az oroszországi Moszkvában, a spanyol Catalunyában, illetve Magyarországon, a Győr-Gönyűi Kikötőben. Mindegyik esemény egy-egy állomása az összetett világbajnokságnak.

A Formula Student alapvetően konstruktőri megmérettetés. A hangsúly elsősorban az alkalmazott módszereken, a felhasznált technikákon, a csapatmunkán, és a statikus versenyszámok során az elődásmódon van. A gyorsaság, a fej-fej melletti versenyzés némileg háttérbe szorul, a végeredmény összetett pontszámítási szisztéma alapján alakul ki. A versenysorozat célja, hogy a résztvevő csapatok megtervezzenek és létrehozzanak egy autót, majd versenyezzenek vele. Hogy sikert érjenek el, úgy kell szervezniük a gyártási folyamatot, mintha egy valódi cég alkalmazottai lennének. Hogy mindez megfelelő módon működhessen, elengedhetetlen, hogy valósághű gazdasági, technikai csapathátteret hozzanak létre. A versenyre kizárólag a felsőoktatásban tanuló diákok nevezhetnek. A csapatok viszont nem csupán mérnökhallgatókból állnak. Ahhoz, hogy a fent említett komplex cél elérhető legyen, más területekről érkező, marketinges, jogi, üzleti tudással rendelkező csapattagokra is szükség van.

A versenypályán az első lépés a járművek műszaki ellenőrzése. A versenybírák döntik el, hogy az autó megfelel-e a technikai és biztonsági előírásoknak, melyeket az SAE (az amerikai autómérnökök szövetsége) állapít meg. A műszaki ellenőrzést az úgynevezett statikus versenyszámok követik, melyek során a csapatok bemutatják az autó technikai paramétereit, a tervezett kivitelezési költségeket és az üzleti tervet. A bírák vizsgálják a "vállalkozás" szervezettségét, a projekt professzionális kivitelezését és megvalósíthatóságát. A költségelemzést még a verseny előtt el kell küldeni a bíráknak, akik ellenőrzik a dokumentumokat. Ennek részletekbe menően kell tartalmaznia az autó egyes alkatrészeinek forrását, azok árát, a számlákat, ahogy a gyártási költségeket is a legkisebb részekre lebontva. A bírák felvetéseikkel, kérdéseikkel a tervezés alaposságát, a tervezési döntések okait vizsgálják. A statikus versenyszámokat követik a látványos dinamikus versenyszámok.


Az FS tagokat várja az autóipar munkaerőpiaca



Mivel HR oldalról szemlélődve a csapat "emberi erőforrásai" extrém gyorsan cserélődnek (hiszen a hallgatói jogviszony a csapattagság feltétele és a diplomáig mindössze 3-4 szezonban vehetnek részt a tagok), valamint azt figyelembe véve, hogy érettségi után még fejlődő kompetenciákkal rendelkező, általában előzetes tapasztalatokkal nem rendelkező tagokat vesznek be, nem támaszthatnak sok egzakt elvárást - nyilatkozta Gál Bálint. Mindenképpen előnyt jelent, ha a jelentkező beszél angolul (hiszen minden helyszínen a verseny hivatalos nyelve angol), illetve ha már korábban ismerkedett CAD-szoftverekkel, valamint az autók felépítésével. Esetenként előfordul olyan szerencsés eset, hogy valaki már például egy motorszerelő OKJ-s tanfolyam elvégezte után jön gépészmérnöki szakra hallgatni, ezeknek örülnek, mégis többségében már csapattagként dől el, hogy valaki mennyire kompetens a saját területén.

A KEFO Motorsport csapata a Kecskeméti Főiskola hallgatóiból áll (innen a KEFO név), az intézmény pedig egy hallgatói műhelyt biztosít számukra az autójuk megépítéséhez, tehát helyileg is a Campuson tudják készíteni az autót. A saját támogatókon túlmenően gyakorlatilag bármelyik Formula Student csapato(ka)t támogató cég elismeri, hogy megmérettették magukat a versenyeken és tudják, hogy egy-egy ilyen versenyautó megépítése nagyon komoly projektfeladatot jelent számukra, így ez a tevékenység jelentősen növeli az autóipar munkaerőpiacán a lehetőségeiket.
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
2000 forint az átlagos diákórabér, nyáron pedig újabb emelkedésre lehet számítani

A diákok foglalkoztatása még az egyszerűsített foglalkoztatásnál (EFO) is kedvezőbb ez a megoldás a cégek számára. Teljes cikk

Íme az UniYou Év Diákmunkahelye pályázatának győztesei

Hiánypótló kezdeményezést indított el tavaly az UniYou digitális iskolaszövetkezet, amely a diákmunkában dolgozó fiatalok számára hirdetett... Teljes cikk

A friss diplomások 78 százaléka már egyetemi tanulmányai alatt is dolgozott, sokan mennének külföldre

A tanulás melletti munkavégzés leginkább a nem nappali munkarendben tanuló hallgatókat jellemzi. Teljes cikk