kapubanner for mobile
Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 5 éve

A sebezhetőséget kell láttatni



A jó vezető hiteles, ez egyértelmű. Zakor Andrea szerint a jó vezető úgy teremt megfelelő vállalati légkört, hogy bizalmat épít, amit a sebezhetőség felvállalásával, megmutatásával lehet a legjobban. Zsoldos Imre is úgy látja, hogy ez a sebezhetőség, a nem-tökéletesség vállalása a vezetői hitelesség alapja. Ami nehéz kérdés, hogy hol a határa ennek a megmutatásnak. De ez a vezető és a munkavállaló egyéni habitusától, és magától a szituációtól függő egyensúlyi helyzet, amin mindkét félnek dolgoznia kell.

Tudd, honnan jöttél!

A legnagyobb ellensége a megfelelő, termékeny vállalati kultúrának a „hübrisz”, az elbizakodottság, a mindentudás megjelenése, ami Szende Csaba szerint a vezetői pozícióban való megmaradással, illetve a szamárlétrán való emelkedéssel egyenes arányosságban nő. És ez a szorongást keltő, rossz állapot mindenkinél megjelenik. „Az egyetlen fegyver a hübrisz ellen az, ha folyamatosan hátrafele nézünk. Az utat, amit megtettünk, és még inkább a start vonalat kell figyelni. Nem szabad elfelejteni, hogy honnan indultunk, és akkor talán nem gondoljuk majd magunkat mindenhatónak sem” - állítja az ügyvezető.

De, az sem teljesen jó, ha minden problémát elhárítunk, és túlságosan belátható minden, hiszen „nyugodt tenger nem képez jó tengerészt”. Tanulni csak a nehéz helyzetekből lehet. A nehézségek jönnek, meg kell velük küzdeni, és többségében jól ki lehet jönni ezekből a csatákból. De, amíg a helyzetek megoldódnak, a tanulási fázis fájni fog.

A langyos vízben nem történik semmi Zakor Andrea szerint sem. Éppen ezért szokott olyan embereket is felvenni a csapatába, akik felkavarják az állóvizet. Ez a döntés még akkor is jó szokott lenni, ha nehéz az új ember kezelése. Ebben az esetben az segíti a vezetőt, ha lemegy az alapokig, és megtalálja közös pontokat, utána erről elindulva újra lehet építeni a kapcsolatot.

Meg kell ismerni azt, aki a hierarchiában alattunk van - fűzte hozzá Zsoldos Imre. Ehhez változtatni kell sok esetben a vezetői hozzáálláson is. Ő például, a saját vezetői története során szakmai vezetői pozícióból indította el a vezetői karrierjét, majd mikor látta ennek a korlátait, tanult, ismerkedett - elsősorban saját magával - és változott. Támogató vezetővé vált. Ebben az időben tanult coaching eszközöket is, hogy az empowerment nála valós felhatalmazássá válhasson.

Az emberekre kell figyelni, nemcsak a profitra

Ahhoz, hogy egy csoportból csapat legyen, a vezetőnek figyelnie kell az apró dolgokra is - osztotta meg Zakor Andrea a tapasztalatát. Fókuszálni kell folyamatosan az emberekre, mert ez működteti a rendszert. Ő, személy szerint nem hisz a munkahelyi demokráciában, mert a döntés csak akkor lehet közös, ha a felelősség is megoszlik. Amíg azonban a felelősség a vezetőé egy személyben, addig ő inkább a konszenzusban és a széleskörű bevonásban lát megoldást.

„Servant leadership”, azaz szolgáló vezetés az a módszer, amely Szende Csaba szerint az egyetlen járható út. Kapcsolódni kell a vezetett emberekhez, és próbálgatni az eszközöket. „Az embereket kell figyelembe venni, nemcsak a profitot, mert ha átnézek az ember feje fölött, akkor előbb-utóbb elmegy a cégtől”.

A „valahova tartozás” érzete támaszt ad. Akkor is, ha épp az egyén nagyon nehéz időszakon megy át az élete más területén. A fejvadászok által kínált pénz fontos katalizátora az elmeneteli szándéknak, de önmagában csak a pénzért kevesen váltanak. El kell fogynia a levegőnek az ember körül, hogy más munkahelyet keressen magának, Zsoldos Imre meglátása szerint.

Prism Award

Az „Év Coaching szemléletű vállalata” egy magyar díj, amelyet kétévente adnak át. Harmadik alkalommal 2019-ben ezen a konferencián.

2019 díjazottja Vass Andrea, a BP BSC Kft. Learning & Development vezetője:

- 2500 munkavállaló, 500 vezető
- munkájuk nagyrésze coaching
- felépített egy coaching csapatot, amely 17 főből áll, külső és belső coachok alkotják ezt a csapatot
- mindannyian kapnak szupervíziót, és tartanak esetmegbeszéléseket is, ami a tudásmegosztás miatt fontos
- minősített coachok nagyarányban

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Feldmár: ”Bolond, aki elhiszi, hogy valóban ő kapta meg a hatalmat!”
2. oldal - A sebezhetőséget kell láttatni
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk