Szerző: Filius Ágnes
Megjelent: 7 hónapja

A sebezhetőséget kell láttatni



A jó vezető hiteles, ez egyértelmű. Zakor Andrea szerint a jó vezető úgy teremt megfelelő vállalati légkört, hogy bizalmat épít, amit a sebezhetőség felvállalásával, megmutatásával lehet a legjobban. Zsoldos Imre is úgy látja, hogy ez a sebezhetőség, a nem-tökéletesség vállalása a vezetői hitelesség alapja. Ami nehéz kérdés, hogy hol a határa ennek a megmutatásnak. De ez a vezető és a munkavállaló egyéni habitusától, és magától a szituációtól függő egyensúlyi helyzet, amin mindkét félnek dolgoznia kell.

Tudd, honnan jöttél!

A legnagyobb ellensége a megfelelő, termékeny vállalati kultúrának a „hübrisz”, az elbizakodottság, a mindentudás megjelenése, ami Szende Csaba szerint a vezetői pozícióban való megmaradással, illetve a szamárlétrán való emelkedéssel egyenes arányosságban nő. És ez a szorongást keltő, rossz állapot mindenkinél megjelenik. „Az egyetlen fegyver a hübrisz ellen az, ha folyamatosan hátrafele nézünk. Az utat, amit megtettünk, és még inkább a start vonalat kell figyelni. Nem szabad elfelejteni, hogy honnan indultunk, és akkor talán nem gondoljuk majd magunkat mindenhatónak sem” - állítja az ügyvezető.

De, az sem teljesen jó, ha minden problémát elhárítunk, és túlságosan belátható minden, hiszen „nyugodt tenger nem képez jó tengerészt”. Tanulni csak a nehéz helyzetekből lehet. A nehézségek jönnek, meg kell velük küzdeni, és többségében jól ki lehet jönni ezekből a csatákból. De, amíg a helyzetek megoldódnak, a tanulási fázis fájni fog.

A langyos vízben nem történik semmi Zakor Andrea szerint sem. Éppen ezért szokott olyan embereket is felvenni a csapatába, akik felkavarják az állóvizet. Ez a döntés még akkor is jó szokott lenni, ha nehéz az új ember kezelése. Ebben az esetben az segíti a vezetőt, ha lemegy az alapokig, és megtalálja közös pontokat, utána erről elindulva újra lehet építeni a kapcsolatot.

Meg kell ismerni azt, aki a hierarchiában alattunk van - fűzte hozzá Zsoldos Imre. Ehhez változtatni kell sok esetben a vezetői hozzáálláson is. Ő például, a saját vezetői története során szakmai vezetői pozícióból indította el a vezetői karrierjét, majd mikor látta ennek a korlátait, tanult, ismerkedett - elsősorban saját magával - és változott. Támogató vezetővé vált. Ebben az időben tanult coaching eszközöket is, hogy az empowerment nála valós felhatalmazássá válhasson.

Az emberekre kell figyelni, nemcsak a profitra

Ahhoz, hogy egy csoportból csapat legyen, a vezetőnek figyelnie kell az apró dolgokra is - osztotta meg Zakor Andrea a tapasztalatát. Fókuszálni kell folyamatosan az emberekre, mert ez működteti a rendszert. Ő, személy szerint nem hisz a munkahelyi demokráciában, mert a döntés csak akkor lehet közös, ha a felelősség is megoszlik. Amíg azonban a felelősség a vezetőé egy személyben, addig ő inkább a konszenzusban és a széleskörű bevonásban lát megoldást.

„Servant leadership”, azaz szolgáló vezetés az a módszer, amely Szende Csaba szerint az egyetlen járható út. Kapcsolódni kell a vezetett emberekhez, és próbálgatni az eszközöket. „Az embereket kell figyelembe venni, nemcsak a profitot, mert ha átnézek az ember feje fölött, akkor előbb-utóbb elmegy a cégtől”.

A „valahova tartozás” érzete támaszt ad. Akkor is, ha épp az egyén nagyon nehéz időszakon megy át az élete más területén. A fejvadászok által kínált pénz fontos katalizátora az elmeneteli szándéknak, de önmagában csak a pénzért kevesen váltanak. El kell fogynia a levegőnek az ember körül, hogy más munkahelyet keressen magának, Zsoldos Imre meglátása szerint.

Prism Award

Az „Év Coaching szemléletű vállalata” egy magyar díj, amelyet kétévente adnak át. Harmadik alkalommal 2019-ben ezen a konferencián.

2019 díjazottja Vass Andrea, a BP BSC Kft. Learning & Development vezetője:

- 2500 munkavállaló, 500 vezető
- munkájuk nagyrésze coaching
- felépített egy coaching csapatot, amely 17 főből áll, külső és belső coachok alkotják ezt a csapatot
- mindannyian kapnak szupervíziót, és tartanak esetmegbeszéléseket is, ami a tudásmegosztás miatt fontos
- minősített coachok nagyarányban

Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Feldmár: ”Bolond, aki elhiszi, hogy valóban ő kapta meg a hatalmat!”
2. oldal - A sebezhetőséget kell láttatni
  • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter