Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 13 éve

Felmérték az alkalmazott-megtartás gyakorlati módszereit

Az SHRM (Society for Human Resource Management) és a CareerJournal.com együttműködésével végzett felmérés mintegy 451 HR-szakember és 300 menedzseri-, és vezetői beosztású
alkalmazott válaszait értékelte, így összegezve a munkáltatói és a munkavállalói oldal hozzáállását az alkalmazottak megtartásának problémájához.
Mint arról Tony Lee, a CareerJournal.com vezérigazgatója a felmérés kapcsán beszámolt: "Az eredmények értékelése során meglepett minket azon vezető beosztású alkalmazottak aránya, akik akár azonnal elhagynák cégüket, amint igazán beindul a munkaerő-felvétel. Mivel ezzel párhuzamosan a HR szakemberek 56 százaléka úgy prognosztizálja, hogy a fluktuáció csak nőni fog, kíváncsian várjuk, hogy milyen lépéseket tesznek majd a cégek, hogy maguknál tartsák a legjobb dolgozóikat".

A felmérés eredményei szerint az alkalmazottak saját bevallása szerint a következő három fő ok miatt keresnek új munkahelyet:
- 53 százalékuk jobb fizetést és juttatásokat szeretne.
- 35 százalékuk nincs megelégedve a karrierlehetőségekkel.
- 32 százalékuk pedig új tapasztalatokra vágyik.

Ezzel szemben a HR szakembereket arról kérdezték, hogy milyen programokat vagy vállalati üzletpolitikákat alkalmaznak, hogy megtartsák a dolgozókat. Az összegzésből kiderült, hogy a három leggyakrabban alkalmazott program:
- a tandíjtérítés, melyet 62 százalékuk vet be az alkalmazottak megtartása érdekében, míg
- 60 százalékuk nyújt versenyképes nyaralási és szabadidős juttatásokat,
- 59 százalékuk pedig versenyképes fizetést ajánl alkalmazottainak.

A legtöbb megkérdezett (500 főnél többet foglalkoztató) nagyvállalat HR-szakemberei (71%-uk) szerint a munkaerő-piaci helyzet javulásával párhuzamosan az önkéntes fluktuáció erőteljes növekedése is várható. Ezen a véleményen volt a megkérdezett kisvállalati szakemberek 41%-a, továbbá a középvállalatok HR-szakembereinek 53 %-a is.

Az alkalmazottak megtartásának 16 pontja
Az SHRM-CareerJournal.com felmérésében a megkérdezett HR szakemberek munkaerő-megtartási tippjei -mint amilyen a tandíjtérítés, a versenyképes nyaralási és szabadidős juttatások, vagy akár a versenyképes fizetés- mellett a fő stratégiákat is átfogóan összegezte. Így a következő megtartó stratégiákat állapította meg és egyben tanácsolja a munkáltatók számára:
1. Kínáljuk vonzó és versenyképes juttatási csomagokat: példának okáért a gyakorta alkalmazott életbiztosítást, de ne feledkezzünk meg az egyre elterjedtebb rugalmas munkaidő-beosztásról sem.
2. Teremtsünk lehetőséget, hogy az emberek megoszthassák másokkal tudásukat tréningek, prezentációk útján, mentori vagy csapatbeli feladatkörökben.
3. Mindig mutassunk tiszteletet az alkalmazottakkal
szemben. Figyelmesen hallgassuk végig őket, használjuk az ötleteiket, soha ne tegyük nevetségessé őket és ne alkalmazzuk a megszégyenítés eszközeit.
4. Adjunk visszajelzést a teljesítményükről és részesítsük őket dicséretben jó teljesítményük és eredményeik elismeréseként.
5. Minden ember szeretné élvezni a munkáját. Teremtsünk jó hangulatot. Minden dolgozót támogassunk és karoljunk fel, hogy kibontakoztathassa egyéni képességeit.
6. Lehetőség szerint biztosítsuk a dolgozók munkahelyi és magánélete közötti egyensúly kialakítását. Engedélyezzük a rugalmas munkakezdési időt, a fix munkaórákat és a rugalmas befejezési időt is.
7. Amikor csak lehetséges, az alkalmazottakat is vonjuk be a munkájukat-, sőt, ha lehet, még a cégvezetést érintő döntésekbe is.
8. Ismerjük fel a kimagasló teljesítményt, és igazítsuk is ehhez a fizetést.
9. A fizetési bónuszt mind az alkalmazott, mind a cég sikereinek függvényében határozzuk meg, és ne szabjunk neki a vállalat paraméterein belüli határt.
10. Ismerjük fel és ismerjük el a sikert, fontos célok elérésekor ne felejtsük ezt meg is említeni.
11. Gazdálkodjunk megfelelően a személyzettel, így minimálisra csökkenthetjük a túlórák számát azon dolgozóknak, akik nem akarnak túlórázni. Így aztán nem is fárasztjuk ki őket.
12. Ünnepeljük és tápláljuk a cég hagyományait, így például sose feledkezzünk meg az évente megrendezett céges vacsoráról egy elegáns hotelben.
13. Teremtsünk lehetőséget többféle és fajta tréningre és karrierépítésre egyaránt. Mindenki kíváncsi rá, milyen karrierlehetőségekre számíthat.
14. Biztosítsunk lehetőséget karrierépítésre és személyes fejlődésre is, például tréningek, oktatás, kihívást jelentő feladatok és más egyebek által.
15. Tudassuk mindenkivel az elérendő célokat, a szerep- és felelősségi köröket, hogy a dolgozók tudják, mit várnak el tőlük, és a csapat tagjainak érzik magukat.
16. Végezetül, de nem utolsó sorban plusz egy tipp: egy Gallup-kutatás szerint kiváló hatékonyságnövelő eszköz, ha tudatosan ösztönözzük alkalmazottainkat, hogy minél jobban barátkozzanak össze munkatársaikkal.

Most, hogy elkészült a lista, miért is ne munkálkodnánk azon, hogy cégünket azon kevés vállalatok egyikévé változtassuk, amelyek ténylegesen megbecsülik és tisztelik alkalmazottaikat? Ha ilyen kiválóan bánunk velük, szívesen maradnak cégünk értékes és hatékony alkalmazottai.
Follow hrportal_hu on Twitter