Megjelent: 13 éve

Felvétel indul! - A jó álláshirdetés hét titka

Mi kell egy álláshirdetés megfogalmazásához? Első ránézésre semmi más, mint néhány jó hirdetés, amelyekből felhasználhatunk kész szövegrészeket, elemeket vagy modulokat.

images

Ha megnézzük a mai nyomtatott sajtót, megállapíthatjuk, hogy a hirdetések zöme - kivéve néhány önálló gondolkodású fejvadászt - hasonló alapokra épül. De mi ezzel a baj? A baj alapvetően nem a sablonos megoldással van, hiszen sablont még a kreatív munkák során is - hogy mást ne mondjunk, szobrászok, festőművészek vagy zeneszerzők is - használnak.

Az álláshirdetés jóval több kell, hogy legyen, mint sablonos kommunikáció. Hiszen ha csak azt tekintjük, hogy egy-egy szakterületen egy adott időpontban több száz aktuális állás pályázható meg, akkor gyorsan szembe kell néznünk azzal is, hogy senki sem fogja a mi álláskiírásunkat megpályázni, hacsak nem kommunikálunk felé valami olyat, ami figyelmet kelt, ami az érzelmekre hat.

Az álláshirdetés tiszta marketing - és ha ebből indulunk ki, akkor tudnunk kell, hogy az ember minden döntése előbb érzelmi, majd a meghozott döntést később racionalizálja. Tehát ahhoz, hogy döntsön, az érzelmeire kell hatni. A "bajai székhelyű építőipari vállalkozás megbízható könyvelőt keres versenyképes díjazásért" típusú megfogalmazásra legfeljebb az "unalmas" jelző illik, az semmiképp, hogy az érzelmek nyelvén beszélne.

Az álláshirdetés helyes megfogalmazásához előbb persze a saját érzelmeinket, gondolatainkat kell megtalálnunk, azonosítanunk, hogy legalább esélyünk legyen arra, hogy a keresett gondolkodású jelentkezők ránk találhatnak.
A javasolt lépéssor a következő.

1. Pontosság.
Fogalmazzuk meg, hogy kik vagyunk, azaz hogyan gondolkodunk, mik azok a csak ránk - cégünkre - jellemző motívumok, gondolatiság, munkamódszerek, erkölcsi vagy értékrendbeli elemek, amelyek világosan megkülönböztetnek bennünket másoktól.
Például: "A McNews Kft. a hazai szűcsipar és sajtópiac fiatal szereplője, amely az ügyfeleinél az elmúlt években elfoglalt pozícióját gyors és pontos szolgáltatásaival, rátermett és az eredményekért küzdeni tudó és akaró munkatársi gárdájával érte el. A cég növekedésének motorja strukturált szervezetében és jól teljesítő munkatársai kimagasló támogatásában keresendő - a legjobb megbízókat csakis a legjobb csapat szolgálhatja."
A pontosságnak jóval nagyobb a szerepe annál, mintsem gondolnánk. A pontos megfogalmazás segít abban, hogy a hozzánk hasonló gondolkodású jelöltek ránk találjanak.

2. Elvárások.
Írjuk össze az igényeinket! Törekedjünk arra, hogy kompetenciákban gondolkodjunk, azaz képességeket, tudáselemeket, tapasztalatot, szakismeretet határozzunk meg, mert ez később is jól követhető, és kevésbé lesz szubjektív, mint az "olyan értékesítő kellene, mint a Karcsi" típusú definíció. Az igényeink illeszkedjenek az előző pontban megfogalmazottakhoz, és ahhoz, amiben jelenleg hiányt szenvedünk a cégünknél - a hiányzó tudást, kompetenciát, tapasztalatot definiáljuk.

3. Kommunikáció.
A hirdetésnek ezt a gondolatiságot kell végig kommunikálnia. Nem a szöveg, nem a szavak számítanak, hanem az, amit a hirdetés kommunikál. Mi jut eszébe az olvasónak akkor, amikor a hirdetést olvassa? A hirdetés megfogalmazásakor ebben a gondolatvilágban kell lennünk ahhoz, hogy pontosan azt kommunikáljuk, amit szeretnénk, hogy megértsenek.

4. Nyelv.
A hirdetés nyelvezete igazodjon a megcélzott közönség nyelvezetéhez, stílusához - ez a gondolatiságnak legalább annyira része, mint a pozicionálás.

5. Feladatok.
A hirdetésben szerepeljenek az elvárások és feladatok pontosan, nem túl részletesen, de egyértelműen.

6. Ajánlat.
Tüntessük fel, hogy mire számíthat a jelentkező a munkájáért cserébe - de a részleteket hagyjuk meg a személyes találkozásra.

7. A jelentkezés.
A jelentkezés módját ismertessük nagyon pontosan (módja, határideje, formája).
Ahhoz tehát, hogy a hirdetésünk a kívánt hatást elérje, és megfelelő jelentkezőket hozzon, előbb tudnunk kell, hogy mi kik vagyunk, ehhez mérten kire van szükségünk, azaz, kinek kommunikálunk, és hogyan.


Tokár Péter
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
HR szakmai iránytű - stratégiaváltás

Felismerni az értéket ebben a rohanó világban? Minőséget választani mennyiség helyett a bőség korában? Fluktuációkezelés a véget nem érő... Teljes cikk

A diszkriminációnak ezer arca van, és egyik sem túl okos

2019-ben a nemi és életkori volt a leggyakoribb diszkrimináció, amivel Fazekas Éva (jobangel) az álláskeresési tanácsadásain találkozott. Érdekes,... Teljes cikk

100-ból 98 embert már nem az utcáról veszünk fel

Fizikai munkaerő szempontjából Budapesten és környékén - 2% alatti munkanélküliségi ráta mellett - már nem lehet munkaerő-tartalékról beszélni.... Teljes cikk