Használjunk-e mesterséges intelligenciát a munkaerő-felvételhez?
Az elmúlt évek egyik legjelentősebb technológiai fejlődése a mesterséges intelligencia (AI/MI). Az MI eszközeinek a humánerőforrás-menedzsment (HRM) kiegészítésére történő alkalmazásának természetesen vannak előnyei és hátrányai is.
Egyre népszerűbbek az alkalmazottak felvételét és munkájuk nyomon követését segítő automatizált megoldások. A pandémia számos vállalatot kényszerített arra, hogy új munkamodelleket alkalmazzon, a teljesen távoli munkavégzéstől kezdve a hibrid munkavégzésig. A mesterséges intelligencia és a gépi tanulás (AI/ML) alkalmazása éppen akkor robbant be a HR területére, amikor a menedzserek és a vezetők igyekeztek átállni. A technológia fejlődése óriási hatással volt a felvételi folyamatra. A jelöltek profiljának hozzáférésétől kezdve a különböző platformokon történő álláspályázatok közzétételének megkönnyítéséig a modern technológia hozzájárult ahhoz, hogy a toborzás minden eddiginél hatékonyabb és eredményesebb legyen. Nem csoda, hogy ma már az AI/ML alapú digitális menedzsmentszoftvereket használják például az önéletrajzok átvizsgálására és a jelentkezők kiválasztására, a napi munkateljesítmény meghatározására, valamint kiegészítő képzések ajánlására.
De vajon megéri-e a technológia használata a felmerülő költségeket? Íme néhány előnye és hátránya a mesterséges intelligencia alkalmazásának:
Előnyök
Szűrés
Az MI egyik legnagyobb előnye a munkaerő-felvételben az, hogy képes a jelöltek önéletrajzainak átválogatására. Önéletrajzok százait vizsgál át percek alatt és biztosítja, hogy a legjobb jelöltek kerüljenek a figyelmünkbe, ami pedig nagymértékben csökkenti a pályázatok átnézésével járó időt.
Kommunikáció
A mesterséges intelligencia segíthet a jelöltekkel való kommunikáció javításában is. A chatrobotok használata az elmúlt években egyre elterjedtebb, különösen az ügyfélszolgálaton. Most már a HR-szakemberek is használják, hiszen a jelöltek éjjel-nappal fordulhatnak hozzá kérdéseikkel.
Felgyorsítja a felvételi folyamatot
Tagadhatatlan, hogy a felvételi folyamat legalább egy részét felgyorsíthatja az AI-eszközök alkalmazása. Használhatjuk őket például munkaköri leírások létrehozására vagy javítására, a jelentkezések és a követelmények összevetésére, a jelöltek szűrésére és még sok másra. Ne feledjük, hogy bár a jelentkezőkben nincs hiány, de ugyanakkor több vállalatnál is pályáznak. Ebből következik, hogy ha a felvételi folyamat elhúzódik, a tehetséges embereket gyorsan elveszíthetjük.
Kevesebb lehetőség az emberi elfogultságra
A teljesen elfogultságmentes felvételi folyamat biztosítása hihetetlenül nehéz. Bizonyos szempontok iránti elfogultság emberi tulajdonság, valójában meghatározó jellemző. A mesterséges intelligencia ezzel szemben tisztán adatvezérelt.
Hátrányok
A jelöltek figyelmen kívül hagyása
Bármennyire is hasznos lehet a mesterséges intelligencia képessége a megfelelő jelöltek megtalálására, a pályázókövető rendszer egyik fő hibája, hogy hiányzik belőle a pontosság és a megbízhatóság. Figyelmen kívül hagyhat olyan jelölteket, akik tökéletesen alkalmasak és képesek lennének a munkára. A megfelelő képzettségű jelentkezőkről is megfeledkezhetünk, akik egyszerűen nem a megcélzott kulcsszavakat használták.
Személytelenség
A mesterséges intelligencia személytelennek tűnhet, ami negatívan befolyásolhatja a vállalat megítélését, hiszen az MI nem mindig tud olyan jól kapcsolódni az ügyfelekhez, mint egy ember. Az AI-alapú chatbotok bár egyszerűbbé és hatékonyabbá tehetik a munkát, de végső soron az eredményes kommunikáció hiányához vezethet.
Csökkentheti a vállalat imázsát
Az emberek gyakran eltérően viszonyulnak a technológiai eszközök használatához, vagyis a potenciális jelöltek egy részének, akik a közvetlenebb emberi interakciót részesítik előnyben, elidegenedést jelenthet. Ez rossz benyomást kelthet a cégről a leendő munkavállalók körében.
Az emberi ítélőképesség hiánya
Ha egy vállalat diverzifikálni szeretné a munkaerő-állományát, nem biztos, hogy a mesterséges intelligencia alkalmazása a legjobb megoldás. Vannak olyan jelöltek, akik nem a legrelevánsabb munkatapasztalattal rendelkeznek, de személyisége, személyes érdeklődése, jelleme és munkamorálja alapján mégis a legmegfelelőbbek lehetnek a pozícióra. Ezek olyan tényezők, amelyek emberi megítélést igényelnek.
Európában a vállalkozások körében még nem annyira elterjedt sem a mesterséges intelligencia, sem a Big Data használata az új munkatársak keresésekor. Észak-Amerikában és Ázsiában ugyanakkor nagyrészt a mesterséges intelligencia használatát részesítik előnyben a hagyományos módszerekkel szemben.
Úgy tűnik, hogy a mesterséges intelligencia ma már minden elképzelhető iparágban megjelenik, az autonóm autóktól kezdve a genomikai diagnosztikáig. A szerencsejáték, gyártás, egészségügy és pénzügy csak néhány olyan iparág, amely már régóta alkalmazza az MI-t. Az online kaszinó és sportfogadó platformok összetett algoritmusokat és mesterséges intelligenciát használnak az ügyfeleikről rendelkezésre álló információk feldolgozásához. A mesterséges intelligencia nagy mértékben javítja az online játékok élvezetét, valamint óriási hatással van a casinos játékok fejlesztésére. A gyártás a robotok használatával segíti a hatékonyságot. Az egészségügy a mesterséges intelligenciát a műtétek, a nyilvántartás vezetése és a költségcsökkentés segítésére használja. A pénzügy területén tevékenykedő vállalatok képesek algoritmusokat használni a részvényekkel kapcsolatos döntések és a portfóliókezelés segítésére.
A mesterséges intelligencia 1950-es évekbeli kifejlesztésétől kezdve a modern gyakorlati alkalmazásokban való használatig mára a gyártás hatékonyságának és termelékenységének szükséges részévé vált.