Hogyan kérj segítséget a munkahelyeden? - 6 lépésben
Sokszor nehéz beismerni, hogy segítségre van szükségünk a munkahelyen, és bizonytalanok vagyunk, hogy hogyan érdemes azt kérni. A vállalati szempontból a kölcsönös segítségnyújtások elmaradása költséges, és jelentősen rontja a szervezeti hatékonyságot. A helyzetet tovább bonyolítja az is, hogy nem egyértelmű, hogy milyen csatornákat érdemes használni, és pontosan hogyan célszerű segítséget kérni. A munkahelyi segítségkérés hat lépése Karrier Intézettől.

Az emberek általában alábecsülik a más emberek segítőkészségét. Pedig érdemes tudni, hogy alaphelyzetben a többség szívesen segít, és nehezére esik nemet mondani. Ezzel párhuzamosan, a potenciális segítők is (az összes jószándékukkal együtt) általában alábecsülik a segítségkérés nehézségeit („Hát, miért nem szóltál?”).
Ezekre a problémákra megoldást jelenthet, ha szervezeti szinten
- tudatosítjuk, hogy a segítségnyújtás nemcsak szükséges, hanem érték is;
- nyíltan építjük a segítés kultúráját;
- biztosítjuk a körülményeket és eszközöket.
Egyéni szinten érdemes figyelni arra, hogy
- a kölcsönösség azt is jelenti, hogy alkalomadtán mi is segítünk a kollégáinknak;
- ha a kérésünket inkább kérdésnek keretezzük, nagyobb a siker esélye;
- segítség igénybevétele nem jelentheti a kollégáink kihasználását;
- a megfelelő módon és csatornán kérjünk segítséget.
Gyakorlati szempontból a segítségkérés folyamatát hat lépésre oszthatjuk:
Az első lépés: Felismerés
Az első lépés a munkahelyi segítségkérés során az, hogy felismerjük, mikor van szükségünk mások segítségre. Ez lehet egy feladat, amit nem tudunk megoldani, vagy egy olyan helyzet, ahol konfliktusba keveredtünk valakivel a munkahelyen. A legfontosabb, hogy ne szégyelljük magunkat, ha segítségre van szükségünk, hiszen ez mindenkivel előfordul(hat).
A második lépés: Biztosan kell segítség?
Mielőtt másokhoz fordulnánk a kérésünkkel, jó ötlet átgondolni, hogy nem rendelkezünk-e már az adott információval (eszközzel). Egy gyors keresés az e-mailekben vagy a belső vállalati rendszerben, esetleg az Interneten (egy kérdés a ChatGPT-nek) rövidre zárhatja a problémánkat.
A harmadik lépés: Milyen segítségre van szükség?
Miután tudatosítottuk, hogy szükségünk van segítségre, következő lépésként meg kell határoznunk, milyen segítségre van pontosan szükségünk. Információigény az, ami a leggyakrabban előfordul, de lehet, hogy egy bizonyos feladatot nem tudunk megoldani, és szakmai segítségre van szükségünk. Az is lehet, hogy valakinek a viselkedése zavar bennünket, és ehhez valamilyen kommunikációs, szervezeti beavatkozásra van szükségünk. Nagyon fontos, hogy pontosan megfogalmazzuk, hogy konkrétan mi az, amire szükségünk van, hogy hatékonyan tudjuk kérni azt.
A negyedik lépés: Ki az, aki segíthet?
Az esetek többségében ez egyértelmű lehet, de ilyenkor is segíthet egy kis kreativitás: jó ötlet keresni egy második, „B” megoldást is, egyrészt mert előfordulhat, hogy az „A” jelöltünk épp nem ér rá, vagy más okból nem tud segíteni. Másrészt sokszor a „B” megoldás jobb, mint az első eredeti ötlet. Például egy projekthez szükséges információt kérhetünk a főnökünktől (nyilván tudni fogja), de lehet, hogy jobban járunk, ha először egy tapasztalt kollégánkat kérdezzük meg. Még mielőtt billentyűzetet vagy telefont ragadnánk, itt még érdemes az időzítést is figyelembe venni: Mikor lehet neki a legalkalmasabb? Mennyi időre lesz szükségünk?
Az ötödik lépés: Milyen csatornákon keresztül kérjük a segítséget?
A megfelelő kommunikációs csatorna kiválasztása döntő lehet a segítségkérés sikere szempontjából. Itt számít a segítségadó preferenciája (pl. ha nem szeret telefonon beszélni), a hozzáférhető lehetőségek (pl. e-mail, Slack, Zoom, Teams stb.) és a ránk nehezedő időnyomás. A többség (mind a segítség kérő, mind a segítség adó oldalon) rosszul ítéli meg az egyes csatornák hatékonyságát. Röviden, minél információgazdagabb a csatorna, annál nagyobb a valószínűsége a kérés teljesítésének, azaz a személyes megkeresés a leghatékonyabb.
Hatodik lépés: Legyünk hálásak és nyitottak a visszajelzésekre
Magától értetődőnek tűnik, hogy értékeljük és megköszönjük a segítséget, de mégis sokszor elmarad… Egy rövid, valamilyen formájú „Köszi!” nagymértékben javíthatja a kapcsolatot és növelheti annak a valószínűségét, hogy az illető következő alkalommal is hajlandó lesz segíteni.
Azután, a folyamat lezárásaként érdemes átgondolni, és fel/megjegyezni a tapasztalatokat, hogy legközelebb már ezeket használva könnyítsük meg a saját dolgunkat.
A segítségkérés sokaknak azért nehéz, mert ezt valamiféle kudarcnak, alkalmatlanságnak élik meg. Nyugodtan tudomásul vehetjük, hogy nem vagyunk mindenhatók, azaz nagy szükségünk van más emberek közreműködésére, segítségére. Jó, ha tudjuk, hogy ha szívességet/segítséget kérünk akkor - bármennyire nem intuitív - a szimpátia egyensúlyt magunk felé toljuk el.
Gerlei Béla MSc. MBA
A nyelvhasználat és viselkedés szakértője
„Certified Tiny Habits Consultant and Coach”
Karrier Intézet
Nyitókép: Anemone123 képe a Pixabay -en.
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME
Részletek
Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
A tudós nők helyzete sem könnyebb, mint más területeken dolgozó nőtársaiké. A nemi alapú előítéletek a tudományos életben is működnek, bár a... Teljes cikk
Már a politikusok is felfigyeltek arra az egyre többeket érintő problémára, hogy a kitolódó gyermekvállalás és a várható élettartam növekedése... Teljes cikk
Jelenleg egyszerre általában négy, de akár öt generáció is dolgozhat együtt a munkahelyeken, ami a rendkívüli sebességű technológiai változások... Teljes cikk
- Csütörtökön indul az Educatio Szakkiállítás 1 hónapja
- Felértékelődtek ezek a tulajdonságok az álláskeresőkben 2 hónapja
- Új év, új célok - Sokan most gondolják újra karrierjüket 2 hónapja
- Most érlelődnek az újévi karrierfogadalmak: aknázza ki! 2 hónapja
- Mi tartja vissza a nőket a vállalkozás-indításban? 3 hónapja
- Magyarországról külföldi egyetemre? Itt vannak a legújabb trendek 3 hónapja
- Mit vár a munkahelyétől a Z-generáció? 3 hónapja
- A dolgozók több mint fele szerint az AI új munkahelyeket teremthet 3 hónapja
- 4 millió kormányzati alkalmazottat bocsáthatnak el az Egyesült Államokban 3 hónapja
- A legjobb munkavállalók megtalálásának esélye gyakorlatilag nulla? 3 hónapja
- Elkerülhetetlen az adó- és pénzügyi osztályok átalakítása az AI miatt 3 hónapja