Hogyan kérj segítséget a munkahelyeden? - 6 lépésben
Sokszor nehéz beismerni, hogy segítségre van szükségünk a munkahelyen, és bizonytalanok vagyunk, hogy hogyan érdemes azt kérni. A vállalati szempontból a kölcsönös segítségnyújtások elmaradása költséges, és jelentősen rontja a szervezeti hatékonyságot. A helyzetet tovább bonyolítja az is, hogy nem egyértelmű, hogy milyen csatornákat érdemes használni, és pontosan hogyan célszerű segítséget kérni. A munkahelyi segítségkérés hat lépése Karrier Intézettől.
Az emberek általában alábecsülik a más emberek segítőkészségét. Pedig érdemes tudni, hogy alaphelyzetben a többség szívesen segít, és nehezére esik nemet mondani. Ezzel párhuzamosan, a potenciális segítők is (az összes jószándékukkal együtt) általában alábecsülik a segítségkérés nehézségeit („Hát, miért nem szóltál?”).
Ezekre a problémákra megoldást jelenthet, ha szervezeti szinten
- tudatosítjuk, hogy a segítségnyújtás nemcsak szükséges, hanem érték is;
- nyíltan építjük a segítés kultúráját;
- biztosítjuk a körülményeket és eszközöket.
Egyéni szinten érdemes figyelni arra, hogy
- a kölcsönösség azt is jelenti, hogy alkalomadtán mi is segítünk a kollégáinknak;
- ha a kérésünket inkább kérdésnek keretezzük, nagyobb a siker esélye;
- segítség igénybevétele nem jelentheti a kollégáink kihasználását;
- a megfelelő módon és csatornán kérjünk segítséget.
Gyakorlati szempontból a segítségkérés folyamatát hat lépésre oszthatjuk:
Az első lépés: Felismerés
Az első lépés a munkahelyi segítségkérés során az, hogy felismerjük, mikor van szükségünk mások segítségre. Ez lehet egy feladat, amit nem tudunk megoldani, vagy egy olyan helyzet, ahol konfliktusba keveredtünk valakivel a munkahelyen. A legfontosabb, hogy ne szégyelljük magunkat, ha segítségre van szükségünk, hiszen ez mindenkivel előfordul(hat).
A második lépés: Biztosan kell segítség?
Mielőtt másokhoz fordulnánk a kérésünkkel, jó ötlet átgondolni, hogy nem rendelkezünk-e már az adott információval (eszközzel). Egy gyors keresés az e-mailekben vagy a belső vállalati rendszerben, esetleg az Interneten (egy kérdés a ChatGPT-nek) rövidre zárhatja a problémánkat.
A harmadik lépés: Milyen segítségre van szükség?
Miután tudatosítottuk, hogy szükségünk van segítségre, következő lépésként meg kell határoznunk, milyen segítségre van pontosan szükségünk. Információigény az, ami a leggyakrabban előfordul, de lehet, hogy egy bizonyos feladatot nem tudunk megoldani, és szakmai segítségre van szükségünk. Az is lehet, hogy valakinek a viselkedése zavar bennünket, és ehhez valamilyen kommunikációs, szervezeti beavatkozásra van szükségünk. Nagyon fontos, hogy pontosan megfogalmazzuk, hogy konkrétan mi az, amire szükségünk van, hogy hatékonyan tudjuk kérni azt.
A negyedik lépés: Ki az, aki segíthet?
Az esetek többségében ez egyértelmű lehet, de ilyenkor is segíthet egy kis kreativitás: jó ötlet keresni egy második, „B” megoldást is, egyrészt mert előfordulhat, hogy az „A” jelöltünk épp nem ér rá, vagy más okból nem tud segíteni. Másrészt sokszor a „B” megoldás jobb, mint az első eredeti ötlet. Például egy projekthez szükséges információt kérhetünk a főnökünktől (nyilván tudni fogja), de lehet, hogy jobban járunk, ha először egy tapasztalt kollégánkat kérdezzük meg. Még mielőtt billentyűzetet vagy telefont ragadnánk, itt még érdemes az időzítést is figyelembe venni: Mikor lehet neki a legalkalmasabb? Mennyi időre lesz szükségünk?
Az ötödik lépés: Milyen csatornákon keresztül kérjük a segítséget?
A megfelelő kommunikációs csatorna kiválasztása döntő lehet a segítségkérés sikere szempontjából. Itt számít a segítségadó preferenciája (pl. ha nem szeret telefonon beszélni), a hozzáférhető lehetőségek (pl. e-mail, Slack, Zoom, Teams stb.) és a ránk nehezedő időnyomás. A többség (mind a segítség kérő, mind a segítség adó oldalon) rosszul ítéli meg az egyes csatornák hatékonyságát. Röviden, minél információgazdagabb a csatorna, annál nagyobb a valószínűsége a kérés teljesítésének, azaz a személyes megkeresés a leghatékonyabb.
Hatodik lépés: Legyünk hálásak és nyitottak a visszajelzésekre
Magától értetődőnek tűnik, hogy értékeljük és megköszönjük a segítséget, de mégis sokszor elmarad… Egy rövid, valamilyen formájú „Köszi!” nagymértékben javíthatja a kapcsolatot és növelheti annak a valószínűségét, hogy az illető következő alkalommal is hajlandó lesz segíteni.
Azután, a folyamat lezárásaként érdemes átgondolni, és fel/megjegyezni a tapasztalatokat, hogy legközelebb már ezeket használva könnyítsük meg a saját dolgunkat.
A segítségkérés sokaknak azért nehéz, mert ezt valamiféle kudarcnak, alkalmatlanságnak élik meg. Nyugodtan tudomásul vehetjük, hogy nem vagyunk mindenhatók, azaz nagy szükségünk van más emberek közreműködésére, segítségére. Jó, ha tudjuk, hogy ha szívességet/segítséget kérünk akkor - bármennyire nem intuitív - a szimpátia egyensúlyt magunk felé toljuk el.
Gerlei Béla MSc. MBA
A nyelvhasználat és viselkedés szakértője
„Certified Tiny Habits Consultant and Coach”
Karrier Intézet
Nyitókép: Anemone123 képe a Pixabay -en.
- 2023.03.30euChance KLUB Elindult az euChance program, melynek egyik kulcs eleme a networking lehetőséget biztosító euChance KLUB. Szeretettel meghívjuk a 2023-as év első eseményére. 2023. március 30. 9:00-11:00 Nem Adom Fel Kávézó 1086 Budapest, Magdolna utca 1.
Részletek
Jegyek
- 2023.04.28Vezetői Best Practice Fórum VEZETŐI ÉS SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ, MOTIVÁCIÓ A fórum célja a vezetői legjobb gyakorlatok megosztása
Részletek
Jegyek
- 2023.05.10Foglalkoztatás 3.0 Nyissunk együtt a munkaerőpiac új lehetőségei felé! Hogyan lehet sikeres a 3. országból történő toborzás? Milyen munkaerőpiaci problémákat orvosolhatunk vele? Mekkora erőforrást és pénzt igényel a folyamat? Hogyan érdemes belevágni? A HR Portal és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) által közösen szervezett Foglalkoztatás 3.0 konferenciának fókuszában az Mt. 2022, év végi EU-s jogharmonizációja, valamint a 3. országbeli munkavállalók foglalkoztatása áll.
Részletek
Jegyek
- 2023.05.18Lean Konferencia Lean és digitális transzformáció Lean, energiahatékonyság, folyamatfejlesztés.
Részletek
Jegyek
Sokszor nehéz beismerni, hogy segítségre van szükségünk a munkahelyen, és bizonytalanok vagyunk, hogy hogyan érdemes azt kérni. A vállalati... Teljes cikk
Zöld, közösség, digitalizáció és hibrid modell – ezek most a legfontosabb hívószavak az irodákban. Idén 204 nevezés érkezett Az Év Irodája... Teljes cikk
Egyre többször találkozhatunk a „nudge” fogalmával, mind említés szintjén mind pedig az (szenvedő) alanyaként, akár munkahelyi környezetben,... Teljes cikk
- Munkahelyi segítség: milyen kommunikációs csatornát válasszunk? 2 hete
- Ezeket a szakmákat fenyegeti leginkább a mesterséges intelligencia 2 hete
- Adathalászatra és csalásra is használható a ChatGPT? 10 árulkodó jel 2 hete
- Így legyél jó vezető! 3 hete
- Az Axel Springer szerint hamarosan a mesterséges intelligencia végzi el az újságírók munkáját 3 hete
- A magányos sportág, avagy vezetői kihívások testközelből 1 hónapja
- Új taggal bővült a 25 éves Tréning Kerekasztal 1 hónapja
- Ezért ne félj a pályaváltástól! 2 hónapja
- A nudge-ok használata a munkahelyen: ötletek és példák 2 hónapja
- Kik félthetik munkájukat leginkább a chatbotok elterjedése miatt? 2 hónapja
- Munkavállalók fejlesztése pályázati pénzből: akár a teljes képzés megvalósítható önerő nélkül 2 hónapja