Hogyan kérj segítséget a munkahelyeden? - 6 lépésben
Sokszor nehéz beismerni, hogy segítségre van szükségünk a munkahelyen, és bizonytalanok vagyunk, hogy hogyan érdemes azt kérni. A vállalati szempontból a kölcsönös segítségnyújtások elmaradása költséges, és jelentősen rontja a szervezeti hatékonyságot. A helyzetet tovább bonyolítja az is, hogy nem egyértelmű, hogy milyen csatornákat érdemes használni, és pontosan hogyan célszerű segítséget kérni. A munkahelyi segítségkérés hat lépése Karrier Intézettől.
Az emberek általában alábecsülik a más emberek segítőkészségét. Pedig érdemes tudni, hogy alaphelyzetben a többség szívesen segít, és nehezére esik nemet mondani. Ezzel párhuzamosan, a potenciális segítők is (az összes jószándékukkal együtt) általában alábecsülik a segítségkérés nehézségeit („Hát, miért nem szóltál?”).
Ezekre a problémákra megoldást jelenthet, ha szervezeti szinten
- tudatosítjuk, hogy a segítségnyújtás nemcsak szükséges, hanem érték is;
- nyíltan építjük a segítés kultúráját;
- biztosítjuk a körülményeket és eszközöket.
Egyéni szinten érdemes figyelni arra, hogy
- a kölcsönösség azt is jelenti, hogy alkalomadtán mi is segítünk a kollégáinknak;
- ha a kérésünket inkább kérdésnek keretezzük, nagyobb a siker esélye;
- segítség igénybevétele nem jelentheti a kollégáink kihasználását;
- a megfelelő módon és csatornán kérjünk segítséget.
Gyakorlati szempontból a segítségkérés folyamatát hat lépésre oszthatjuk:
Az első lépés: Felismerés
Az első lépés a munkahelyi segítségkérés során az, hogy felismerjük, mikor van szükségünk mások segítségre. Ez lehet egy feladat, amit nem tudunk megoldani, vagy egy olyan helyzet, ahol konfliktusba keveredtünk valakivel a munkahelyen. A legfontosabb, hogy ne szégyelljük magunkat, ha segítségre van szükségünk, hiszen ez mindenkivel előfordul(hat).
A második lépés: Biztosan kell segítség?
Mielőtt másokhoz fordulnánk a kérésünkkel, jó ötlet átgondolni, hogy nem rendelkezünk-e már az adott információval (eszközzel). Egy gyors keresés az e-mailekben vagy a belső vállalati rendszerben, esetleg az Interneten (egy kérdés a ChatGPT-nek) rövidre zárhatja a problémánkat.
A harmadik lépés: Milyen segítségre van szükség?
Miután tudatosítottuk, hogy szükségünk van segítségre, következő lépésként meg kell határoznunk, milyen segítségre van pontosan szükségünk. Információigény az, ami a leggyakrabban előfordul, de lehet, hogy egy bizonyos feladatot nem tudunk megoldani, és szakmai segítségre van szükségünk. Az is lehet, hogy valakinek a viselkedése zavar bennünket, és ehhez valamilyen kommunikációs, szervezeti beavatkozásra van szükségünk. Nagyon fontos, hogy pontosan megfogalmazzuk, hogy konkrétan mi az, amire szükségünk van, hogy hatékonyan tudjuk kérni azt.
A negyedik lépés: Ki az, aki segíthet?
Az esetek többségében ez egyértelmű lehet, de ilyenkor is segíthet egy kis kreativitás: jó ötlet keresni egy második, „B” megoldást is, egyrészt mert előfordulhat, hogy az „A” jelöltünk épp nem ér rá, vagy más okból nem tud segíteni. Másrészt sokszor a „B” megoldás jobb, mint az első eredeti ötlet. Például egy projekthez szükséges információt kérhetünk a főnökünktől (nyilván tudni fogja), de lehet, hogy jobban járunk, ha először egy tapasztalt kollégánkat kérdezzük meg. Még mielőtt billentyűzetet vagy telefont ragadnánk, itt még érdemes az időzítést is figyelembe venni: Mikor lehet neki a legalkalmasabb? Mennyi időre lesz szükségünk?
Az ötödik lépés: Milyen csatornákon keresztül kérjük a segítséget?
A megfelelő kommunikációs csatorna kiválasztása döntő lehet a segítségkérés sikere szempontjából. Itt számít a segítségadó preferenciája (pl. ha nem szeret telefonon beszélni), a hozzáférhető lehetőségek (pl. e-mail, Slack, Zoom, Teams stb.) és a ránk nehezedő időnyomás. A többség (mind a segítség kérő, mind a segítség adó oldalon) rosszul ítéli meg az egyes csatornák hatékonyságát. Röviden, minél információgazdagabb a csatorna, annál nagyobb a valószínűsége a kérés teljesítésének, azaz a személyes megkeresés a leghatékonyabb.
Hatodik lépés: Legyünk hálásak és nyitottak a visszajelzésekre
Magától értetődőnek tűnik, hogy értékeljük és megköszönjük a segítséget, de mégis sokszor elmarad… Egy rövid, valamilyen formájú „Köszi!” nagymértékben javíthatja a kapcsolatot és növelheti annak a valószínűségét, hogy az illető következő alkalommal is hajlandó lesz segíteni.
Azután, a folyamat lezárásaként érdemes átgondolni, és fel/megjegyezni a tapasztalatokat, hogy legközelebb már ezeket használva könnyítsük meg a saját dolgunkat.
A segítségkérés sokaknak azért nehéz, mert ezt valamiféle kudarcnak, alkalmatlanságnak élik meg. Nyugodtan tudomásul vehetjük, hogy nem vagyunk mindenhatók, azaz nagy szükségünk van más emberek közreműködésére, segítségére. Jó, ha tudjuk, hogy ha szívességet/segítséget kérünk akkor - bármennyire nem intuitív - a szimpátia egyensúlyt magunk felé toljuk el.
Gerlei Béla MSc. MBA
A nyelvhasználat és viselkedés szakértője
„Certified Tiny Habits Consultant and Coach”
Karrier Intézet
Nyitókép: Anemone123 képe a Pixabay -en.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Nemrégiben látott napvilágot egy felmérés a vállalatok belső kommunikációjának hatékonyságáról. Az adatokból kiderül, hogy bár elméletben a... Teljes cikk
Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk
Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk
- Felmérés: ilyen munkahelyen akarnak dolgozni a magyarok 3 hete
- "A megtartás ma adatból épül" - játékosan, mérhetően és valós idejű diagnózissal 1 hónapja
- Nem az anyaság tör meg egy karriert – hanem a rendszer, amely nem segít visszatérni 1 hónapja
- "Állás-apokalipszis" - nehéz helyzetben a frissdiplomások 1 hónapja
- A fenntartható karrier mint új HR-trend 1 hónapja
- Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés 2 hónapja
- Új vezérigazgató az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. élén 2 hónapja
- Használd az AI-t! – mondják a cégek, csak képzést meg előfizetést nem adnak hozzá 2 hónapja
- Új HR vezető a Debrecen International Airportnál 2 hónapja
- A nő, aki megmutatta: az álommelót nem megtalálni, hanem kitalálni kell 2 hónapja
- Agilitás vagy túlélés? Hogyan építs, működtess és fejlessz adaptív szervezeti kultúrát a bizonytalan világban? 3 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja