kapubanner for mobile
Megjelent: 3 éve

Munkahelyi segítség: milyen kommunikációs csatornát válasszunk?

Ahhoz, hogy eredményesen (vagy egyáltalán) el tudjuk végezni a munkánkat, más emberek közreműködésére van szükségünk. Ez sokszor informális segítségkérésben jelenik meg. Ugyanekkor a kutatások szerint az emberek általában rosszul ítélik meg, hogy hogyan és milyen kommunikációs csatornán érdemes segítséget kérni. A Karrier Intézet rövid útmutatója a munkahelyi segítségkéréshez.

segítségkérés, segítségnyújtás, segítség-

Ha valakitől kérni akarunk valamit, felmerül a kérdés, milyen csatornát használjunk? Mi az, ami először az eszünkbe jut? Írjunk egy e-mailt, vagy írjunk rá a chaten? Esetleg hívjuk fel, vagy küldjünk egy Zoom/Teams meghívót? Menjünk át hozzá és kérdezzük meg személyesen?

A távmunka és a homeoffice térnyerésével értelemszerűen csökkent a személyes találkozások gyakorisága. A kommunikáció áttevődött az elektronikus csatornákra, amik úgy tűnik, sok esetben kevésbé hatékonyak, mint a személyes megbeszélések.

Mindegy az…

Egy kísérlet résztvevői (és az általunk megkérdezett nem reprezentatív minta (n= 27) is) úgy vélték, hogy nincs, vagy elhanyagolható különbség van a kérést közvetítő kommunikációs csatornák hatékonysága között. Másszóval, felesleges odamenni személyesen, egy e-mail is megteszi…

Ugyanekkor, amikor valóban kértek munkatársi segítséget, a személyes kérések 67%-kal hatékonyabbak voltak, mint bármelyik videó vagy hang alapú kommunikációs csatorna. Ennél már csak az írásbeli (e-mail, chat) üzenet teljesített rosszabbul.

A kutatások tanúsága szerint lényegesen nagyobb a valószínűsége egy kérés teljesítésének, ha az személyesen (face-to-face) történik, mintha valamilyen elektronikus csatornán kérnénk ugyanazt.

Vissza az irodába! Lehet, hogy van benne valami?

A fenti kutatási eredmények arra utalnak, bár vannak előnyei a távmunkának, de olyan esetekben amikor együttműködésre, egymás segítésére van szükség, jobb, ha személyesen találkozhatunk. Ezzel együtt nem árt tudatosítani, hogy a különböző csatornák hatékonysága erősen eltérő: fontosabb, mint valaha, hogy a munkahelyeken az emberek tudatosabban válasszák ki a kommunikációs csatornát a segítségkérésükhöz.

Mivel a személyes segítségkérés hatékonyságát szisztematikusan alábecsüljük, a segítségkérőként jobban járhatunk, ha tudatos erőfeszítést teszünk arra, hogy inkább személyesen keressünk segítséget, amikor csak lehetséges. Ha nem, akkor következő választásunk a valamelyik hang- és videofunkciókkal bővített kommunikációs csatorna lehet, mert az írott kommunikációnál (e-maileknél, chat, Slack üzeneteknél) ezek hatékonyabbak.

Pillantás a másik oldalra

A kommunikációs csatornák téves megítélése ugyanúgy megvan azoknál is, akik a segítségnyújtó oldalon állnak. Ők is azt mondják, ha megkérdezzük tőlük, hogy alapvetően mindegy (lehetnek egyéni preferenciák) milyen csatornán keresik meg őket, egyformán „szívesen” segítenek. Az ő esetükben előfordulhat, hogy nem érzik ugyanazt a nyomást vagy érzékelik ugyanazt az előnyt, mint a kérő, amikor a segítségkérés különböző csatornákon történik. Érdemes felhívni a figyelmüket arra, hogy a segítségnyújtóként legyenek nyitottak a különböző kommunikációs csatornák használatára, és bátorítsák a hozzájuk fordulókat, illetve ne féljenek megkérdezni, hogy melyik mód a legjobb a segítségnyújtáshoz az adott helyzetben.

Ez még nagyon új…

Az elmúlt 30 évben, bár jelentős változások történtek a munkahelyi kommunikáció módozataiban, de azért ez nem írja felül az evolúció előtte lévő néhány százezer évét. Tény, hogy sok esetben jelentősen megnövelheti a munkavégzés hatékonyságát az elektronikus csatornákon történő kommunikáció, ugyanekkor segítségkéréskor jobb, ha „odamegyünk”. Általánosságban, a személyes kapcsolatok növelik az elkötelezettséget és az együttműködés alapja továbbra is a személyes kontaktus. Ez azt jelenti, hogy nagyobb tudatosságra van szükségünk, amikor arról döntünk, hogy mikor milyen kommunikációs csatornát használjunk. A megfelelő kommunikációs csatorna kiválasztása nagyban segíthet gyorsabban és hatékonyabban elérni a céljainkat, és javíthatja a munkahelyi kapcsolatokat is.

Gerlei Béla MSc. MBA
A nyelvhasználat és viselkedés szakértője
„Certified Tiny Habits Consultant and Coach”
Karrier Intézet

Nyitókép: Gerd Altmann képe a Pixabay -en.

  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hazudnak a munkahelyen? Így ismerheted fel

Az őszi Internet Hungary HR-es szekciójában két előadás is a "munkahelyi hamis próféták" témakört járta körül. Milyen hazugságok figyelhetőek... Teljes cikk

Klimax: Dolgozó nők, akik minden nap újrahangolják magukat, mert nincs más választásuk

Nem kell minden nap erősnek lenned, nem kell mosolyognod, ha fáradt vagy és nem kell eljátszanod, hogy „semmi bajom, csak a hormonok”. Ma van a... Teljes cikk

Íme 4 lépés, amivel bármilyen munkahelyi vita elsimítható

A munkahelyi konfliktusok elkerülhetetlenek – de nem mindegy, hogyan kezeljük őket. Andrew Bosworth, a Meta technológiai igazgatója négy bevált... Teljes cikk