Szerző: HR Portal
Megjelent: 2 hete

Munkahelyi segítség: milyen kommunikációs csatornát válasszunk?

Ahhoz, hogy eredményesen (vagy egyáltalán) el tudjuk végezni a munkánkat, más emberek közreműködésére van szükségünk. Ez sokszor informális segítségkérésben jelenik meg. Ugyanekkor a kutatások szerint az emberek általában rosszul ítélik meg, hogy hogyan és milyen kommunikációs csatornán érdemes segítséget kérni. A Karrier Intézet rövid útmutatója a munkahelyi segítségkéréshez.

images

Ha valakitől kérni akarunk valamit, felmerül a kérdés, milyen csatornát használjunk? Mi az, ami először az eszünkbe jut? Írjunk egy e-mailt, vagy írjunk rá a chaten? Esetleg hívjuk fel, vagy küldjünk egy Zoom/Teams meghívót? Menjünk át hozzá és kérdezzük meg személyesen?

A távmunka és a homeoffice térnyerésével értelemszerűen csökkent a személyes találkozások gyakorisága. A kommunikáció áttevődött az elektronikus csatornákra, amik úgy tűnik, sok esetben kevésbé hatékonyak, mint a személyes megbeszélések.

Mindegy az…

Egy kísérlet résztvevői (és az általunk megkérdezett nem reprezentatív minta (n= 27) is) úgy vélték, hogy nincs, vagy elhanyagolható különbség van a kérést közvetítő kommunikációs csatornák hatékonysága között. Másszóval, felesleges odamenni személyesen, egy e-mail is megteszi…

Ugyanekkor, amikor valóban kértek munkatársi segítséget, a személyes kérések 67%-kal hatékonyabbak voltak, mint bármelyik videó vagy hang alapú kommunikációs csatorna. Ennél már csak az írásbeli (e-mail, chat) üzenet teljesített rosszabbul.

A kutatások tanúsága szerint lényegesen nagyobb a valószínűsége egy kérés teljesítésének, ha az személyesen (face-to-face) történik, mintha valamilyen elektronikus csatornán kérnénk ugyanazt.

Vissza az irodába! Lehet, hogy van benne valami?

A fenti kutatási eredmények arra utalnak, bár vannak előnyei a távmunkának, de olyan esetekben amikor együttműködésre, egymás segítésére van szükség, jobb, ha személyesen találkozhatunk. Ezzel együtt nem árt tudatosítani, hogy a különböző csatornák hatékonysága erősen eltérő: fontosabb, mint valaha, hogy a munkahelyeken az emberek tudatosabban válasszák ki a kommunikációs csatornát a segítségkérésükhöz.

Mivel a személyes segítségkérés hatékonyságát szisztematikusan alábecsüljük, a segítségkérőként jobban járhatunk, ha tudatos erőfeszítést teszünk arra, hogy inkább személyesen keressünk segítséget, amikor csak lehetséges. Ha nem, akkor következő választásunk a valamelyik hang- és videofunkciókkal bővített kommunikációs csatorna lehet, mert az írott kommunikációnál (e-maileknél, chat, Slack üzeneteknél) ezek hatékonyabbak.

Pillantás a másik oldalra

A kommunikációs csatornák téves megítélése ugyanúgy megvan azoknál is, akik a segítségnyújtó oldalon állnak. Ők is azt mondják, ha megkérdezzük tőlük, hogy alapvetően mindegy (lehetnek egyéni preferenciák) milyen csatornán keresik meg őket, egyformán „szívesen” segítenek. Az ő esetükben előfordulhat, hogy nem érzik ugyanazt a nyomást vagy érzékelik ugyanazt az előnyt, mint a kérő, amikor a segítségkérés különböző csatornákon történik. Érdemes felhívni a figyelmüket arra, hogy a segítségnyújtóként legyenek nyitottak a különböző kommunikációs csatornák használatára, és bátorítsák a hozzájuk fordulókat, illetve ne féljenek megkérdezni, hogy melyik mód a legjobb a segítségnyújtáshoz az adott helyzetben.

Ez még nagyon új…

Az elmúlt 30 évben, bár jelentős változások történtek a munkahelyi kommunikáció módozataiban, de azért ez nem írja felül az evolúció előtte lévő néhány százezer évét. Tény, hogy sok esetben jelentősen megnövelheti a munkavégzés hatékonyságát az elektronikus csatornákon történő kommunikáció, ugyanekkor segítségkéréskor jobb, ha „odamegyünk”. Általánosságban, a személyes kapcsolatok növelik az elkötelezettséget és az együttműködés alapja továbbra is a személyes kontaktus. Ez azt jelenti, hogy nagyobb tudatosságra van szükségünk, amikor arról döntünk, hogy mikor milyen kommunikációs csatornát használjunk. A megfelelő kommunikációs csatorna kiválasztása nagyban segíthet gyorsabban és hatékonyabban elérni a céljainkat, és javíthatja a munkahelyi kapcsolatokat is.

Gerlei Béla MSc. MBA
A nyelvhasználat és viselkedés szakértője
„Certified Tiny Habits Consultant and Coach”
Karrier Intézet

Nyitókép: Gerd Altmann képe a Pixabay -en.

  • 2023.03.30euChance KLUB Elindult az euChance program, melynek egyik kulcs eleme a networking lehetőséget biztosító euChance KLUB. Szeretettel meghívjuk a 2023-as év első eseményére. 2023. március 30. 9:00-11:00 Nem Adom Fel Kávézó 1086 Budapest, Magdolna utca 1. Részletek Jegyek
  • 2023.04.28Vezetői Best Practice Fórum VEZETŐI ÉS SZERVEZETI KOMMUNIKÁCIÓ, MOTIVÁCIÓ A fórum célja a vezetői legjobb gyakorlatok megosztása Részletek Jegyek
  • 2023.05.10Foglalkoztatás 3.0 Nyissunk együtt a munkaerőpiac új lehetőségei felé! Hogyan lehet sikeres a 3. országból történő toborzás? Milyen munkaerőpiaci problémákat orvosolhatunk vele? Mekkora erőforrást és pénzt igényel a folyamat? Hogyan érdemes belevágni? A HR Portal és a Vállalkozók és Munkáltatók Országos Szövetsége (VOSZ) által közösen szervezett Foglalkoztatás 3.0 konferenciának fókuszában az Mt. 2022, év végi EU-s jogharmonizációja, valamint a 3. országbeli munkavállalók foglalkoztatása áll. Részletek Jegyek
  • 2023.05.18Lean Konferencia Lean és digitális transzformáció Lean, energiahatékonyság, folyamatfejlesztés. Részletek Jegyek
További cikkek
Hogyan kérj segítséget a munkahelyeden? - 6 lépésben

Sokszor nehéz beismerni, hogy segítségre van szükségünk a munkahelyen, és bizonytalanok vagyunk, hogy hogyan érdemes azt kérni. A vállalati... Teljes cikk

Kihirdették Az Év Irodája verseny shortlisteseit

Zöld, közösség, digitalizáció és hibrid modell – ezek most a legfontosabb hívószavak az irodákban. Idén 204 nevezés érkezett Az Év Irodája... Teljes cikk

A nudge-ok használata a munkahelyen: ötletek és példák

Egyre többször találkozhatunk a „nudge” fogalmával, mind említés szintjén mind pedig az (szenvedő) alanyaként, akár munkahelyi környezetben,... Teljes cikk