Munkahelyi segítség: milyen kommunikációs csatornát válasszunk?
Ahhoz, hogy eredményesen (vagy egyáltalán) el tudjuk végezni a munkánkat, más emberek közreműködésére van szükségünk. Ez sokszor informális segítségkérésben jelenik meg. Ugyanekkor a kutatások szerint az emberek általában rosszul ítélik meg, hogy hogyan és milyen kommunikációs csatornán érdemes segítséget kérni. A Karrier Intézet rövid útmutatója a munkahelyi segítségkéréshez.
Ha valakitől kérni akarunk valamit, felmerül a kérdés, milyen csatornát használjunk? Mi az, ami először az eszünkbe jut? Írjunk egy e-mailt, vagy írjunk rá a chaten? Esetleg hívjuk fel, vagy küldjünk egy Zoom/Teams meghívót? Menjünk át hozzá és kérdezzük meg személyesen?
A távmunka és a homeoffice térnyerésével értelemszerűen csökkent a személyes találkozások gyakorisága. A kommunikáció áttevődött az elektronikus csatornákra, amik úgy tűnik, sok esetben kevésbé hatékonyak, mint a személyes megbeszélések.
Mindegy az…
Egy kísérlet résztvevői (és az általunk megkérdezett nem reprezentatív minta (n= 27) is) úgy vélték, hogy nincs, vagy elhanyagolható különbség van a kérést közvetítő kommunikációs csatornák hatékonysága között. Másszóval, felesleges odamenni személyesen, egy e-mail is megteszi…
Ugyanekkor, amikor valóban kértek munkatársi segítséget, a személyes kérések 67%-kal hatékonyabbak voltak, mint bármelyik videó vagy hang alapú kommunikációs csatorna. Ennél már csak az írásbeli (e-mail, chat) üzenet teljesített rosszabbul.
A kutatások tanúsága szerint lényegesen nagyobb a valószínűsége egy kérés teljesítésének, ha az személyesen (face-to-face) történik, mintha valamilyen elektronikus csatornán kérnénk ugyanazt.
Vissza az irodába! Lehet, hogy van benne valami?
A fenti kutatási eredmények arra utalnak, bár vannak előnyei a távmunkának, de olyan esetekben amikor együttműködésre, egymás segítésére van szükség, jobb, ha személyesen találkozhatunk. Ezzel együtt nem árt tudatosítani, hogy a különböző csatornák hatékonysága erősen eltérő: fontosabb, mint valaha, hogy a munkahelyeken az emberek tudatosabban válasszák ki a kommunikációs csatornát a segítségkérésükhöz.
Mivel a személyes segítségkérés hatékonyságát szisztematikusan alábecsüljük, a segítségkérőként jobban járhatunk, ha tudatos erőfeszítést teszünk arra, hogy inkább személyesen keressünk segítséget, amikor csak lehetséges. Ha nem, akkor következő választásunk a valamelyik hang- és videofunkciókkal bővített kommunikációs csatorna lehet, mert az írott kommunikációnál (e-maileknél, chat, Slack üzeneteknél) ezek hatékonyabbak.
Pillantás a másik oldalra
A kommunikációs csatornák téves megítélése ugyanúgy megvan azoknál is, akik a segítségnyújtó oldalon állnak. Ők is azt mondják, ha megkérdezzük tőlük, hogy alapvetően mindegy (lehetnek egyéni preferenciák) milyen csatornán keresik meg őket, egyformán „szívesen” segítenek. Az ő esetükben előfordulhat, hogy nem érzik ugyanazt a nyomást vagy érzékelik ugyanazt az előnyt, mint a kérő, amikor a segítségkérés különböző csatornákon történik. Érdemes felhívni a figyelmüket arra, hogy a segítségnyújtóként legyenek nyitottak a különböző kommunikációs csatornák használatára, és bátorítsák a hozzájuk fordulókat, illetve ne féljenek megkérdezni, hogy melyik mód a legjobb a segítségnyújtáshoz az adott helyzetben.
Ez még nagyon új…
Az elmúlt 30 évben, bár jelentős változások történtek a munkahelyi kommunikáció módozataiban, de azért ez nem írja felül az evolúció előtte lévő néhány százezer évét. Tény, hogy sok esetben jelentősen megnövelheti a munkavégzés hatékonyságát az elektronikus csatornákon történő kommunikáció, ugyanekkor segítségkéréskor jobb, ha „odamegyünk”. Általánosságban, a személyes kapcsolatok növelik az elkötelezettséget és az együttműködés alapja továbbra is a személyes kontaktus. Ez azt jelenti, hogy nagyobb tudatosságra van szükségünk, amikor arról döntünk, hogy mikor milyen kommunikációs csatornát használjunk. A megfelelő kommunikációs csatorna kiválasztása nagyban segíthet gyorsabban és hatékonyabban elérni a céljainkat, és javíthatja a munkahelyi kapcsolatokat is.
Gerlei Béla MSc. MBA
A nyelvhasználat és viselkedés szakértője
„Certified Tiny Habits Consultant and Coach”
Karrier Intézet
Nyitókép: Gerd Altmann képe a Pixabay -en.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk
Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk
Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk
- Nem a vezető neme a lényeg - Aurelia Luca, Skanska 7 napja
- Ekkora fizetésért jönnének haza a külföldön dolgozó magyarok 7 napja
- Vezetők és HR-esek továbbkattintani nem ér, foglalkozni kell a menopauzával! 1 hete
- 75-150 millió forint támogatással képezhetik munkavállalóikat a cégek - Még elérhető az év slágerpályázata 2 hete
- Mocskos irodai titkok: Brit dolgozók vallottak munkahelyi higiénés szokásaikról 2 hete
- Uniós pénzt csak olyan cégek kaphatnának, amelyek tiszteletben tartják a munkavállalók jogait 3 hete
- Minél több a mesterséges intelligencia a munkahelyen, annál rosszabb a dolgozók életminősége 3 hete
- Agresszivitás kezelése a munkahelyen és azon kívül 3 hete
- Ez a gazdasági terület magyar családok százezreinek ad majd munkát 3 hete
- Átadták a Kerékpárosbarát Munkahely díjat 4 hete
- Díjazták az építőipar "rocksztárját" 4 hete