kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 2 éve

Munkahelyi segítség: milyen kommunikációs csatornát válasszunk?

Ahhoz, hogy eredményesen (vagy egyáltalán) el tudjuk végezni a munkánkat, más emberek közreműködésére van szükségünk. Ez sokszor informális segítségkérésben jelenik meg. Ugyanekkor a kutatások szerint az emberek általában rosszul ítélik meg, hogy hogyan és milyen kommunikációs csatornán érdemes segítséget kérni. A Karrier Intézet rövid útmutatója a munkahelyi segítségkéréshez.

segítségkérés, segítségnyújtás, segítség-

Ha valakitől kérni akarunk valamit, felmerül a kérdés, milyen csatornát használjunk? Mi az, ami először az eszünkbe jut? Írjunk egy e-mailt, vagy írjunk rá a chaten? Esetleg hívjuk fel, vagy küldjünk egy Zoom/Teams meghívót? Menjünk át hozzá és kérdezzük meg személyesen?

A távmunka és a homeoffice térnyerésével értelemszerűen csökkent a személyes találkozások gyakorisága. A kommunikáció áttevődött az elektronikus csatornákra, amik úgy tűnik, sok esetben kevésbé hatékonyak, mint a személyes megbeszélések.

Mindegy az…

Egy kísérlet résztvevői (és az általunk megkérdezett nem reprezentatív minta (n= 27) is) úgy vélték, hogy nincs, vagy elhanyagolható különbség van a kérést közvetítő kommunikációs csatornák hatékonysága között. Másszóval, felesleges odamenni személyesen, egy e-mail is megteszi…

Ugyanekkor, amikor valóban kértek munkatársi segítséget, a személyes kérések 67%-kal hatékonyabbak voltak, mint bármelyik videó vagy hang alapú kommunikációs csatorna. Ennél már csak az írásbeli (e-mail, chat) üzenet teljesített rosszabbul.

A kutatások tanúsága szerint lényegesen nagyobb a valószínűsége egy kérés teljesítésének, ha az személyesen (face-to-face) történik, mintha valamilyen elektronikus csatornán kérnénk ugyanazt.

Vissza az irodába! Lehet, hogy van benne valami?

A fenti kutatási eredmények arra utalnak, bár vannak előnyei a távmunkának, de olyan esetekben amikor együttműködésre, egymás segítésére van szükség, jobb, ha személyesen találkozhatunk. Ezzel együtt nem árt tudatosítani, hogy a különböző csatornák hatékonysága erősen eltérő: fontosabb, mint valaha, hogy a munkahelyeken az emberek tudatosabban válasszák ki a kommunikációs csatornát a segítségkérésükhöz.

Mivel a személyes segítségkérés hatékonyságát szisztematikusan alábecsüljük, a segítségkérőként jobban járhatunk, ha tudatos erőfeszítést teszünk arra, hogy inkább személyesen keressünk segítséget, amikor csak lehetséges. Ha nem, akkor következő választásunk a valamelyik hang- és videofunkciókkal bővített kommunikációs csatorna lehet, mert az írott kommunikációnál (e-maileknél, chat, Slack üzeneteknél) ezek hatékonyabbak.

Pillantás a másik oldalra

A kommunikációs csatornák téves megítélése ugyanúgy megvan azoknál is, akik a segítségnyújtó oldalon állnak. Ők is azt mondják, ha megkérdezzük tőlük, hogy alapvetően mindegy (lehetnek egyéni preferenciák) milyen csatornán keresik meg őket, egyformán „szívesen” segítenek. Az ő esetükben előfordulhat, hogy nem érzik ugyanazt a nyomást vagy érzékelik ugyanazt az előnyt, mint a kérő, amikor a segítségkérés különböző csatornákon történik. Érdemes felhívni a figyelmüket arra, hogy a segítségnyújtóként legyenek nyitottak a különböző kommunikációs csatornák használatára, és bátorítsák a hozzájuk fordulókat, illetve ne féljenek megkérdezni, hogy melyik mód a legjobb a segítségnyújtáshoz az adott helyzetben.

Ez még nagyon új…

Az elmúlt 30 évben, bár jelentős változások történtek a munkahelyi kommunikáció módozataiban, de azért ez nem írja felül az evolúció előtte lévő néhány százezer évét. Tény, hogy sok esetben jelentősen megnövelheti a munkavégzés hatékonyságát az elektronikus csatornákon történő kommunikáció, ugyanekkor segítségkéréskor jobb, ha „odamegyünk”. Általánosságban, a személyes kapcsolatok növelik az elkötelezettséget és az együttműködés alapja továbbra is a személyes kontaktus. Ez azt jelenti, hogy nagyobb tudatosságra van szükségünk, amikor arról döntünk, hogy mikor milyen kommunikációs csatornát használjunk. A megfelelő kommunikációs csatorna kiválasztása nagyban segíthet gyorsabban és hatékonyabban elérni a céljainkat, és javíthatja a munkahelyi kapcsolatokat is.

Gerlei Béla MSc. MBA
A nyelvhasználat és viselkedés szakértője
„Certified Tiny Habits Consultant and Coach”
Karrier Intézet

Nyitókép: Gerd Altmann képe a Pixabay -en.

  • 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért fullad kudarcba a legtöbb vállalati nyelvoktatás? Ès mit tehetsz ellene?

A vállalati nyelvoktatás ma már alapvető eszköze a cégek fejlődésének, hiszen az angol vagy német nyelvtudás nélkülözhetetlen a nemzetközi... Teljes cikk

Béralku: így harcoljunk ki fizetésemelést

Egyre-másra jelentik be a cégek az idei béremelési megállapodásaikat, de mi van azokon a helyeken, ahol nincs automatikus emelés, vagy szakszervezet,... Teljes cikk

20 munkanap bárhonnan Európából: ez a workation a Deutsche Telekom magyar leányvállalatánál

Heti négy munkanap otthonról. Évi 20 nap a munka és a nyaralás kombinációjával (workation) bárhonnan Európából nem a szabadság terhére. Íme két... Teljes cikk