Megjelent: 5 éve

Hogyan készülhet fel a vezető, hogy nem betanított munkások százait, csupán pár gépkezelőt fog irányítani?

Szkeptikus vélemények szerint az ipari robotizáció megszünteti az emberi fellépést. Egyelőre sem ez, sem ennek ellenkezője nem látszik. A robotizált termelés ugyanis emberi beavatkozást igényel a kiszolgálás, a be- és átprogramozás, a hibaelhárítás és az esetleges meghibásodások javítása esetén. Amíg ipari robotokat mindenben ellátó magasabb szintű intelligens „szuper ipari robotok” nem állnak rendelkezésre, az emberi tényező kikerülhetetlen. Cikksorozatunk második része (az első itt olvasható).

images

images

Az emberi tényező megkérdőjelezhetetlen a gyártmány tervezésekor, a gyártás programozásakor, a robotok programjának megírása vagy alkalmazása esetén, a beprogramozás és termékváltáskori átprogramozáskor, a felügyeletnél, a karbantartás során vagy meghibásodás esetén.

Továbbra is igaz, hogy a robotizáció visszahat az emberre, de magasabb szinten: a korábbiakban alkalmazott alacsonyabb képzettségű, de nagyszámú dolgozó helyett kisebb számú, de magasabban képzett munkatársat és vezetőt igényel.

Az általánosságon túl nézzük meg konkrétan, milyen vezetői módszereket, milyen tudású, humán kompetenciájú munkatársakat, vezetőket igényel az ipari robotokkal támogatott termelés. Vagy másképpen: milyen új hatásokkal kell számolnunk a vezetői kultúra terén, és hogyan készüljünk fel erre a nem mindennapi kihívásra?

Változás a humán felső vezetésben

Először is nézzük, hogyan érinti a vállalat működését a technológiai fejlődésnek ez a gyökeresen új szakasza. A legfelső vezetők (ide értve az igazgatóságot is) stratégiai szinten gondolkodnak, számukra az ipari robotok beállítása egyértelmű siker. A 7/24 időtartamú gyártás volumennövekedéssel, minőségnövekedéssel, egységköltség-csökkenéssel jár, mindez a társasági eredményt növeli, miközben a munkabér költsége a kisebb létszám miatt nem jár költségnöveléssel.

Nem kell a félkész és kész termékeket a világ másik felére oda-vissza utaztatni, és az adózásban előbb-utóbb érvényesíthetők lesznek kedvezmények. Ezek a hatások közvetettek, csak a részvényeseket, az igazgatóságot és a felső vezetők viszonylag szűkebb körét érintik.
Egészen biztos, hogy a felső vezetők közé az új folyamatokat jól ismerő, azok irányításában jártas HRM kerül. Olyan vezető, aki képes kevesebb, de nagyobb tudású termelési vezetővel szót érteni, az ő diverzifikált emberi problémáikkal azonosulni, és konfliktusaikat megoldani.

Kulcsterület: az operatív vezetők

Miközben a felső vezetők kultúraváltása stratégiai területként fogható fel, a legjelentő-sebb váltást a gyártás középvezetői és operatív vezetői szintje igényel. Az ipari robotokat irányító munkatársak semmiképp sem hagyományos értelemben vett szakmunkások, hanem olyan “operátorok”, akiknek a munkahelyi vezetőik is magasabban kvalifikáltak.

Az operátorok és vezetőik hosszabb betanulást igényelnek, azonban a munkaerőpiac nem bővelkedik ilyen emberekben: kevés van belőlük, így emiatt értékesek és több pénzbe is kerül az alkalmazásuk, valamint nehezebben pótolhatók. Előtérbe kerülnek a megtartásukat és lojalitásukat elősegítő képzések.

Jól megvilágítja ezt a helyzetet a már említett hazai példa. Az autóipari beszállítónál a hagyományos technológiát ipari robotokra cserélték.

A gyártástechnológia forgácsolást és melegüzemi tevékenységet egyaránt magába foglalt, emiatt korábban az ott dolgozó betanított és szakmunkások jelentős bérpótlékkal végezték nem könnyű munkájukat. Az ipari robotok beállításával a melegüzem megszűnt, helyette ipari robot tárolja be és ki a munkadarabokat. A robotizálás ugyanakkor a korábbi dolgozói létszám 60 százalékos csökkenését eredményezte.

Ami viszont a HR szempontjából ennél is fontosabb, a korábbi betanított munkásokat felváltották olyan magas tudású gépkezelő szakemberek, akik egy monitor előtt ülve a robotok perifériáinak kezelését végzik.

Nem gondolom, hogy mindenütt az itt leírt példák szerint fog végbemenni a robotizáció. Valószínűbb, hogy először néhány robot beállítására kerül sor, és csak fokozatosan tér ár az üzem a robotok használatára. A külföldi példákkal ellentétben a robotizációt generáló folyamat sem csak anyagi természetű lesz, sokkal inkább a szakképzett munkaerő hiánya generálhat robotokkal felváltható munkahelyeket. De bárhogyan is történik, a folyamat elkezdődött, és ez legelőször az operatív szinteken jelenik meg gyökeres változásként.

Nyilvánvaló, hogy ezek a zömében fiatal munkatársak nemcsak magas szintű gyártási ismereteket, hanem rájuk és munkájukra illeszkedő humán kompetenciákat igényelnek. A kulcskérdés tehát, hogy milyen ez az új résztvevői kör, illetve milyen képzést igényel és fogad el.

Operatív vezetői kompetenciák: mi változik? mi állandó?

A robottechnikához értő operatív munkatársak és vezetőik vélhetően nagy többségükben fiatalok, jellemzően az X, Y vagy akár a Z generáció tagjai. Modern tudásuk informatikai ismereteik összehasonlíthatatlanul magasabbak, lényegében az életük részét képezik. Elvárás a részükről egyfelől a felhasználható és számukra értékes tananyag, összekötve annak gyors és hatékony átadásával. Amennyiben a számunkra nyújtott képzések nem illeszkednek általános technikai felkészültségükhöz, érdektelenné válnak, a képzés elveszti értelmét.

Ami a képzések tartalmi oldalát illeti, egy sor olyan humán vezetői kompetencia (vezetői módszerek, eszközök, kommunikáció, vezetői szerep és szerepváltás, motiváció, konfliktusok kezelése), átadása lesz érdekes, amely a későbbiekben a hatékony és hiteles vezetővé válásukat teszi nélkülözhetetlenné.

Összefoglalva: a gyorsan fejlődő ipari robottechnika a közepes és nagy sorozatú termelés új fejezetét nyitja meg. Elindult a korábban Távol-Keletre és Közép-Európára kiszervezett termelés visszaszervezése, amely várhatóan jelentős munkaerő csökkenéssel, de jelentős, e területre kidolgozott kompetencia-igény növelésével jár. A közeljövő nagy kihívására nemcsak a gyártástechnológusoknak, hanem a humán képzőknek is fel kell készülniük.

Dr. Baneth Péter
CMC tanácsadó, ügyvezető igazgató
McMillan & Baneth Vezetési Tanácsadó Kft.
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.03.302 Napos Agilis Képzés HR szakembereknek, élő videokonferenciás A képzés elsősorban toborzással, talent managementtel és képzéssel foglalkozó, agilis átalakulást segítő HR szakembereknek szól, akik szeretnék megérteni, mi az üzleti és IT területek elvárása az agilis transzformáció során. Bemutatjuk, hogyan tudnának hatékony támogatói és partnerei lenni az agilis átalakulásban részt vevő csapatoknak, és hogyan tudják megtalálni a szervezethez leginkább illő, megfelelő kompetenciákkal bíró agilis jelölteket. Részletek Jegyek
  • 2021.04.01A sikeres interjúztatás Képzésünk fő célja, hogy a résztvevők képesek legyenek a szervezetükhöz legjobban illeszkedő, a munkakörben legjobban teljesítő munkatárs kiválasztására. A képzési napon szó lesz -az interjú felépítéséről, -szituációs gyakorlatról, -az információk rögzítéséről, -döntéshozatali csapdákról, -továbbá a kiválasztás további eszközeiről sablonokkal színesítve. Lehetőséget adunk továbbá a saját területüket érintő kérdések átbeszélésére is. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A HR vezető egy napja: Oltea Ceraceanu - Coca-Cola HBC Magyarország

“A valós kép bemutatása érdekében kétféle napomat mutatnám be: hogyan telik egy viszonylag egyszerű nap, ugyanakkor arról is érdemes szót ejteni,... Teljes cikk

„A bevonó, felhatalmazó, bizalmon alapuló vezetésé a jövő” - Schmidt Andrea, a Siemens Zrt. HR vezetője

Hosszú távon is marad a heti 2-3 nap home office, amire nagyon várják a részletes jogi szabályozást. A COVID helyzet mélyvíz volt a frissen kinevezett... Teljes cikk

Hogyan lesz a HR támogatóból stratéga? - business as usual (2.)

Sok középvezető szerint a HR csak „back office” és „support” számukra - írja Rátkai Balázs, a Delta Csoport HR vezetője a HR szakma... Teljes cikk