Megjelent: 3 hónapja

Hogyan lesz valakiből e-sport szakértő és mivel telik egy napja?

"Az e-sportban kiváló reflexekre és tizedmásodpercek alatt meghozott döntésekre van szükség, hogy a legjobb játékosok közé kerülj." - hangsúlyozza Barta Gábor, e-sport szakértő, aki nemes egyszerűséggel az e-sport handyman-jeként (mindeneseként) aposztrofálja magát. Hogyan lesz a hobbiból munka? Mi mindennel foglalkozik egy e-sport szakértő?

Az e-sport nem szereti a randomitást, vagyis szereti mérni, hogy mennyire jó egy játékos. Amíg egy kártyajátéknál például nagyobb szerepe van a véletlenszerűségnek, a szerencsének abban, hogy milyen lapot húzol, addig az e-sportban kiváló reflexekre és tizedmásodpercek alatt meghozott döntésekre van szükség, hogy a legjobb játékosok közé kerülj.” -hangsúlyozza Barta Gábor, e-sport szakértő.

Az elmúlt egy évben kezdték el használni az e-sport szakértő elnevezést, hogy az emberek kicsit jobban eltudják képzelni, mivel is foglalkoznak ők. Miért 'mindenes'? Mert a szakmai felkészültség mellett, egy kicsit mindenhez kell értenie annak, aki e-sport szakértő szeretne lenni. Vagyis át kell látnia a sport zegzugos felépítését, előny, ha minél kiterjedtebb média kapcsolatokkal rendelkezik, értenie kell a videojátékokhoz, játékfejlesztéshez, marketinghez, értékesítéshez, közösségi médiához, rendezvényszervezéshez, szövegíráshoz, ismernie kell a játékosokat, a piacot, a csapatokat, a versenyeket. Szóval egy kicsit mindenhez kell érteni és mindenhol ott kell lenni, ami e-sport.

Amikor az e-sport még csak hobbi


Régen versenyszerűen játszottam, de ma már nem érdekel ez a része a szakmának, mert öreg vagyok hozzá.” -állítja ezt meglepő komolysággal a hangjában, a húszas évei közepén járó Barta Gábor, e-sport szakértő. „Nincs sok 30 év feletti e-sportoló, mert hamar kiöregszenek a játékosok, ugyanis egy bizonyos kor felett a reflexek már nem úgy működnek, mint tizenévesen és a reakció idő is csökken.” Márpedig az élmezőny játékosainak másodpercek töredéke alatt kell olyan döntéseket meghozni - akár egy lövöldözős játék során -, amely a világ klasszisai közé repítheti őket, ahogy ezt a 26 évesen már visszavonult Kiss "Vizicsacsi" Tamás példája is igazolja. Gábort azonban mindig is jobban érdekelte az e-sport közösségi része és sikerült fiatalon becsatlakoznia egy olyan iparágba, ami fejlődőképes, tele van kiaknázatlan területtel, és szakemberekből is hiány van.

Barta GáborHogy megértsem hogyan lesz egy játékból e-sport, ahhoz a játékfejlesztésben is el kellett töltenem jó pár évet.
Szakmai tudását még tinédzserként alapozta meg, ugyanis 10-12 évvel ezelőtt szippantotta be a videojátékok világa, és hobbiból, mintegy 1900 órányi játékidőt ölt a Call of Duty 2. belső nézetű lövöldözős játékba. Képzeljünk el egy aktív e-sportolót, aki akár napi 12 órát is játszik a monitor előtt. Mindeközben két játék (Diablo Hungary és Call of Duty) közösségi oldalát is kiépítette és az évek során több, mint 1000 cikket írt a magyar e-sport csapatokról, versenyekről, játékokról, tesztelve a legmodernebb számítógépes hardvereket, egereket, billentyűzeteket, hozzásegítve a játékosokat a kimagasló teljesítményhez.

Amikor az e-sport már munka


Hogy megértsem hogyan lesz egy játékból e-sport, ahhoz a játékfejlesztésben is el kellett töltenem jó pár évet. Ehhez jól jött a CAD-CAM informatikusi végzettségem, amely adott egy jó alapot, hogy megértsem, hogyan működik a hálózatfejlesztés, programozás.” Első munkahelyén juniorként, egy játékfejlesztő cég közösségi média kezelőjeként, Facebook és Google hirdetésekkel foglalkozott, így segített a vállalkozásnak több bevételt termelni a megfelelő helyen, megfelelő időben futtatott online hirdetésekkel. Miután az egyik PPC-s (Pay Per Click) kollégája megalapította a saját játékfejlesztő cégét, Gábort kérte fel az új játék kommunikációjáért felelős vezetőnek. Azt érdemes tudni, hogy külföldön több millió dolláros versenyeket szervez egy játékfejlesztő cég a saját játékában azért, hogy felkeltse az érdeklődést a kompetitív játékosok számára is. Náluk ezt a célt szolgálta az Esport Center, amit párhuzamosan építettek a játékfejlesztő céggel.

A kommunikáció mellett Gábor előadásokat tartott az e-sportról, sőt oktatott is a Magyar Esport Akadémián, de feladatai közé sorolhatjuk a szponzorok szerzését, valamint az újonnan alakult e-sport center technikai részének összeállítását:
Van két termünk, húsz gépet szeretnénk, azt hogyan kell beállítani? Szerverszoba, legyen stabil internet. Mi az e-sport játék gépigénye? Ehhez képest nekünk mekkora büdzsénk van? Milyen gépeket tudunk összeállítani ebből? A gépeket komponensenként kell társítani. Milyen alaplap, milyen videó kártya, milyen processzor? Legyen SSD vagy ne legyen? A monitoroknál ugyanezek a kérdések...” -meséli Gábor áhítattal.

Barta GáborAzt érdemes tudni, hogy külföldön több millió dolláros versenyeket szervez egy játékfejlesztő cég a saját játékában azért, hogy felkeltse az érdeklődést a kompetitív játékosok számára is.
A monitoroknál fontos volt, hogy 144 hertz- esek legyenek. A képfrissítés miatt. „Olyan ez, mint ha te az otthoni gépeden játszanál és 5 másodperccel később látsz meg valamit, amit én már ezeken a csúcs monitorokon megláttam. Itt tizedmásodpercekről beszélünk. A reakció idő fontos és gyors döntéseket kell hozni a versenyzőknek, főleg ha lövöldözős játékokról beszélünk.” -szemlélteti egy igen érzékletes példával. Egy ilyen környezet kialakításánál mérvadó volt, hogy az e-sportolók egyénileg és csapat szinten is betérjenek hozzájuk játszani, gyakorolni, versenyezni. A boot camp-ekre (csapatépítő) például azért is van szükség, hogy az online játékosok az offline térben személyesen is megismerjék egymást. Mennyibe kerül egy ilyen szoba kiépítése? Csak a számítógép fél millió forint alsó hangon, ehhez jön a monitor, ami 100 ezer Forint és akkor még nem beszéltünk a rendezvényszervezés költségeiről, a heti szinten tartandó versenyekről, 100 fős FIFA bajnokságról, a LED falról, influencerekről, …

Amikor az e-sport szakértőjévé válsz


Jelenleg vállalkozóként, saját márkájának építése mellett e-sport szakértő. A már két hónapja tartó megyei szintű helyi játékosoknak szóló országos e-sport verseny lebonyolításért felelős szakmai csapat tagja. Napi és heti rendszerességgel tartanak online megbeszéléseket, ahol az adott időszak kommunikációs feladatairól konzultálnak. Gábor riportokat is készít arról, hogy milyen tartalmak kerültek ki a rendezvény kapcsán az online térbe, ami több Facebook, Instagram és Tik-Tok oldalt fed le, valamint posztonként elemzi, hogy ezek a tartalmak milyen eléréseket produkáltak. A hetenkénti órapontos tartalomterv része a hirdetéskezelés mellett a szövegírás, akár cikk vagy poszt formájában. Az összes szerkesztővel együtt figyelniük kell az egységes kommunikációs stílusra, miközben eltérő szakmai mélységű tartalmat készítenek a verseny iránt érdeklődőknek és az e-sportban jártas szakembereknek. A pontos szakmai fogalmazás és a csapatmunka elengedhetetlen része a mindennapoknak, hiszen előfordulhat, hogy heti hét napból mindennap élő közvetítés zajlik. Ebben az esetben egy kolléga segítségével Gábor összegyűjti a verseny legérdekesebb pillanatait, videót vág, szöveget ír, a meccs végi eredmények bemutatásához képszerkesztői tudását is latba veti, majd a kész tartalmat feltölti a közösségi platformokra.

e-sportAz e-sporthoz kapcsolódó szakterületek.
Mi a szakma csúcsa Gábor szerint? Olyan rendezvények főszervezőjének lenni, mint a V4 Future Sports Festivalnál Bíró Balázs, aki évekkel megelőzte a hazai e-sportot, és elkezdte Magyarországon kiépíteni azt. Ő már egy olyan szakember, aki a csúcson van, mert ismerik a szponzorok is.

Melyek a jövőbeni tervei Gábornak? Szeretne továbbra is szerepet vállalni abban, hogy kiépítsenek egy jól működő magyar szakmai közösséget, versenyekkel, amelyek már Liga rendszerűek, mint például a foci esetében. Akár egy e-sport csapatot is szívesen összeállítana és menedzserükként a saját márkájukat építené, vagy számukra egy edzőtermet is kialakítana. „Az e-sportnak számtalan területe van, nem csak e-sportoló lehet valaki, hanem elszegődhet csapatokhoz akár elemzőnek, háttérmunkásnak, vagy menedzsernek. Szakértőként pedig az is fontos, hogy akár egy újonnan induló e-sport centernél össze tudj rakni egy ütős koncepciót, és persze tudd, hogy melyik platformon mit és hogyan szeretnél kommunikálni.
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.03.302 Napos Agilis Képzés HR szakembereknek, élő videokonferenciás A képzés elsősorban toborzással, talent managementtel és képzéssel foglalkozó, agilis átalakulást segítő HR szakembereknek szól, akik szeretnék megérteni, mi az üzleti és IT területek elvárása az agilis transzformáció során. Bemutatjuk, hogyan tudnának hatékony támogatói és partnerei lenni az agilis átalakulásban részt vevő csapatoknak, és hogyan tudják megtalálni a szervezethez leginkább illő, megfelelő kompetenciákkal bíró agilis jelölteket. Részletek Jegyek
  • 2021.04.01A sikeres interjúztatás Képzésünk fő célja, hogy a résztvevők képesek legyenek a szervezetükhöz legjobban illeszkedő, a munkakörben legjobban teljesítő munkatárs kiválasztására. A képzési napon szó lesz -az interjú felépítéséről, -szituációs gyakorlatról, -az információk rögzítéséről, -döntéshozatali csapdákról, -továbbá a kiválasztás további eszközeiről sablonokkal színesítve. Lehetőséget adunk továbbá a saját területüket érintő kérdések átbeszélésére is. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Gépjárművezető feladatai

A gépjárművezetők a FEOR besorolás alapján vagy személygépkocsit vagy tehergépjárművet vezetnek személy- vagy áruszállítási céllal. Teljes cikk

A pedagógusok töredéke kapja meg a teljes táppénzt, ha covidos

A pedagógusok kicsit több mint fele érzi úgy, hogy elégségesek az informatikai kompetenciái a digitális oktatáshoz. Többségük nem érzi magát... Teljes cikk

Háromgyermekes édesanya az év taxisofőrje

A Főtaxi sofőrjeinek szavazatai alapján Váradi Zsuzsanna kapta meg Az év taxisofőrje díjat. A háromgyermekes édesanya 5 éve taxizik és azt tervezi,... Teljes cikk