Megjelent: 9 éve

Hogyan mérhető az Employer Branding folyamat? Mérjük meg magunkat!

Őszindító sorozatunkban az Employer Branding folyamathoz kapcsolódó mérhetőség kérdéskörét vizsgáljuk. Megnézzük, hogyan lehet visszamérni és ellenőrizni a munkáltatói márkaépítési stratégiánk eredményeit.

A vezérigazgatók, ügyvezetők, pénzügyi igazgatók, a sales és más egyéb szakterületeken dolgozó döntéshozók közös nyelve a számok, a költségek, a kimutatható haszon. Jogos elvárás, hogy ezeket a projektgazda ki is tudja majd mutatni. Az Employer Branding vállalaton belüli megítélését és gazdasági hasznát speciális, a folyamathoz kapcsolódó KPI-ok segítik. Összefoglalunk néhány, tapasztalatunk szerint bevált, a vállalatok által használt mutatót, melyek hasznosak munkánk szempontjából. Ezeket a KPI-okat a Magyar PR Szövetség Employer Branding tagozatának vállalati munkacsoportjával közösen határoztuk meg.

Miért szükséges mérhetővé tennünk és megmutatnunk a munkáltatói márkaépítési folyamatot és annak eredményeit?

A legfontosabb az alap mutatók meghatározása, kiinduló helyzetben való lemérésük és rögzítésük. Cégenként eltérő fontossággal bírhatnak bizonyos számok, azok körét tehát mindenkinek az adott vállalati környezetben szükséges definiálnia.

Egyes KPI-oknál érdemes lehet akár már a negyedéves kontrollszámokat is figyelemmel kísérni, de amennyiben egy komplett Employer Branding stratégia felépítéséről beszélünk, a mért eredmények minimum 12 hónap után adnak átfogó és hiteles képet az egész folyamatot illetően.

Tanácsadói tapasztalataink szerint – összehasonlítható adatok nélkül a HR-COM tevékenység nem válik igazán kézzelfoghatóvá. Így más döntéshozó területek könnyen mondhatják, hogy nincs konkrét eredmény, erőfeszítéseink csak szubjektív megítélés alapjául szolgálhatnak.

Employer Branding KPI-ok HR területen

Az Employer Branding HR mérőszámait érdemes a következőkre összpontosítani:

  • fluktuáció mérése: havi vagy kumulált százalékban (általában éves időszakra)
  • minőségi felvételek (quality per hire - munkaviszony hossza, pályázatok száma)
  • minimum short list létszám, pótlás - ideje (time to hire), a döntési folyamat időtartama,
  • a döntés és az ajánlat kiadása közti időtartam, kiadott ajánlatok visszamondások aránya,
  • toborzási költségek alakulása (cost per hire, össz. hirdetési, kiválasztási tesztek, AC-k költsége)
  • belső ajánlások számának és beválásának alakulása
  • belső mozgások alakulása (karrierlépcsők vertikális vagy horizontális irányba)


KPI-ok a belső-kommunikációs területen

A munkáltatói márkaépítés belső kommunikációs oldalát figyelembe véve a teljesség igénye nélkül az alábbi lehetőségeket vehetjük számba a szakterület mérésével kapcsolatban:

  • Belső újság kiadásainak száma / Megírt cikkek száma
  • Belsős rendezvények száma / Belső közlemények száma
  • Lefordított anyagok/cikkek száma
  • Intranet (használati idő mérése)
  • Facebook (dolgozói like-ok száma, dolgozói hozzászólások száma, vállalati moderálások száma, követő dolgozók száma)
  • Megnyitott dolgozói mailek száma
  • Karrier oldal egyes menüpontjainak látogatottsága, visszafordulási arány stb.
  • Kérdőívezés belső kommunikációhoz (érthetőség, elérhetőség, vizualitás, CSR, informáltság…)
  • Kérdőívek rendezvényekhez és azokból levezethető mérőszámok

KPI

Konklúzióként a következőket állapíthatjuk meg és ajánljuk a felelős szakemberek figyelmébe

  • Az Employer Branding folyamat megkezdése előtt fel kell mérni a cég és az Employer Branding számára legfontosabb KPI-okat.
  • A kiinduló értékek folyamatos és objektív monitorozásával mind a fejlődés mind a tennivalók, mind pedig egy pozitívan alakítható tendencia kirajzolódik, mely számos témában segítheti láthatóvá tenni az EB szakmai és a gazdasági hasznosságát a vállalat szempontjából.
  • Ennek hiányában sem a folyamat hatékonysága sem a befektetett anyagi, szakmai és munkaerő energia megtérülése nem lesz követhető.


Hogy néz ez ki a gyakorlatban?

A tavalyi évben a Generali Biztosító Zrt. az itt található a pályamunkávalnevezett és nyerte el az Employer Brandig Award 2015 díjat. A nyilvános prezentáció végén található egy kiváló minta a KPI-ok kimutatására a munkáltatói márkaépítés folyamatban.

Az idei pályázati felhívást itt olvashatják.


Kádár Balázs
Managing Partner - Bindermann The Employer Branding Company
MPRSZ Employer Branding Tagozat vezetője


Takács Szabolcs
Senior Partner - Bindermann The Employer Branding Company
MPRSZ Employer Branding Tagozat, Stratégiai tanácsadó
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nő a kockázat, nő az igény a látható megbízhatóságra – így szerezd meg az OPTEN Cégminősítést

Nyílik az olló a hazai cégek között – a legmegbízhatóbbak köre bővül, de a legkockázatosabbaké is látványosan nő. Most különösen... Teljes cikk

Nézz be, így néz ki az Autówallis új irodája

Három telephely helyett egy cégre szabott székház. A költözés számos HR kihívást is tartogatott. Az új munkakörnyezet nemcsak a vállalat... Teljes cikk

Új korszak a munkahelyeken: a dolgozók és a főnökök is csak túlélni akarnak

A munkahelyi kapcsolatok világszerte átalakulóban vannak: a kölcsönös bizalom gyengül, a korábbi biztonság és hosszú távú ígéretek helyett egyre... Teljes cikk