Hol az ember a tudás- és technológiatranszfer mögött?
Kiss Lászlóval beszélgetni izgalmas élmény, az biztos, hogy tudományágakon átívelő, összetett kérdéseken gondolkodó, tudományos és versenyszférában egyszerre jelenlévő "különccel" van dolgunk.
- Mi a vezérszál, amely mentén szervezed az életed?
- Hatékonyság és koncentráció. Megtalálni a fókuszt és priorizálni, még akkor is, ha sérül valami, már pedig sérülni fog.
- Mi irányította a figyelmed a tudástranszfer és a technológia transzfer kérdésköreire?
- Mindig is foglalkoztam építészettel, design-nal általában, autók esetében formatervezéssel - mindig megihletett. A pénzügyi szférában is rengeteg látható és láthatatlan fejlesztés zajlik mind a biztonság, mind a kényelem tekintetében. Az agrárium felé pedig azért fordultam, mert kezembe akadt egy ENSZ-tanulmány, mely kimutatta, hogy a ma élő emberiség összlétszáma drámaian emelkedik elsősorban a fejlődő világban. Egy FAO-elemzés szerint az elkövetkező húsz évben a technológiatranszfer és a technológia sikeres adaptálása hetven százalékban hat a mezőgazdasági eredményességre. Így a technológiatranszfer és annak sikeres adaptálása megkerülhetetlenné vált - a humanitárius katasztrófa megelőzése végett.
- Mit gondolsz, melyek azok a kérdések, amelyek megoldása szükséges az országok közötti sikeres együttműködéshez?
- Egymás megértése, a belső motivációk megértése és a mozgatórugók, a tettek megértése. Nem ítélkezésre gondolok, hanem tényszerűen, a tényekre építve megérteni a másik felet.
Az országok közötti kommunikációban - véleményem szerint - kimagasló szerepe van a tudományos kutatásnak, a tapasztalatcserének és a kutató cserének. Minden egyes tudományos párbeszédben benne rejlik a különböző országból való kutatók eszmerendszere, hite, belső motivációja.
Miért éppen Kamerun?
- 2015 óta van szerencsém afrikai (elsősorban) kameruni hallgatókat tanítani pénzügytanra a Wekerle Sándor Üzleti Főiskolán. Rengeteget tanulok tőlük a kultúrájukról, hiedelmeikről, viszonyrendszereikről, vallásukról, életfelfogásukról. Kamerun szegény ország, több mint kétszáz millió lakossal, ugyanakkor van egy réteg, aki felismerte azt, hogy menedzsment tudás elsajátításával hatékonyabb vállalati/állami rendszert lehet felépíteni. Az itteni diákok többségének célja, hogy visszamenjen szülőhazájába és gyakorlatba ültesse át azt, amit itt hallgatott. Ezért kiemelten fontos számomra, hogy olyan tudást adjak, melyet a saját viszonyrendszerében, hitrendszerében is alkalmazni tud. Mindig azzal kezdem az oktatást az újonnan érkező diákoknak, hogy mutassa be magát, közép- és hosszú távú céljait (ki ő, mit akar elérni szakmailag, emberileg, stb.), illetve írjon a kultúrájáról. Ezt a tudást beépítem az oktatási scriptbe és a saját rendszerében tanítom a pénzügytant. Európaiként nem könnyű megérteni mi és hogyan mozgatja egy afrikai hallgató mindennapjait. Oktatóként viszont kötelességem úgy adni, hogy ténylegesen alkalmazhassa a tudást a saját országában, a saját környezetében.
- Első ránézésre talán távoli témákkal is foglalkozol, mégis valahogy kerek egésszé áll össze mindez esetedben. Hogyan?
- Valóban. Egy kereskedelmi bankban foglalkozom értékesítéssel, azon belül kiemelten ügyfél akvizícióval, intézményekkel, de az e-business, értékesítési kontrolling is a munkám része stb. Afrikai diákokat tanítok, és technológiatranszfer adaptációjából írom a disszertációmat, miközben egy edzőtermet is menedzselek. Ha multi környezetben nézem, akkor kiterjesztett CSR tevékenységet folytatok - személyre szabva. Megjelenik ebben az emberiség jólétéért tett szolgálat, oda-vissza tanulás, sales scriptek fejlesztése, országok segítése. Menedzserként szeretek emberekkel foglalkozni, a megfelelő embert a megfelelő helyre tenni, segíteni, fejlődni. Ezt a szemléletet a francia vállalati környezetnek köszönhetem, ahol alapkövetelmény a mentorálás. A társadalmi problémák iránti érzékenység is ide vezethető vissza. Felelős vállalatként - a tetteink meghatároznak minket. Ennek a belső adaptálása csapódik nálam a tanításban és a disszertáció témájában.
Közgazdászként, jogászként a számok, a törvények és szabályok bűvöletében is élhetnél. Valahogy mégis "bejutott" a humán oldal is a szakmai életedbe. Hogyan és miért?
- Mindig ember áll a végén. Jogszabályokat emberek alkotják, számokat emberek generálnak. Óhatatlan, hogy sem pénzügyesként, sem salesként nem tudom kizárni a humán faktort. Menedzserként meg pláne nem. Feladatom ilyenkor a megfelelő kompetenciák és skillek összeválogatása, illetve a csapatösszhang megteremtése. Mindezt úgy, hogy követendő példája lehessek a csapatnak, azaz nemcsak beszélek dolgokról, hanem tények és tettek vannak mögötte (például: nem mérek vissza sales teljesítményt, míg én el nem adtam valamit).
Mi a legfontosabb érték számodra a munkádban?
- A hitelesség. Nagyon fontosnak tartom, hogy értsem, amiről beszélek és értsem meg meglévő és leendő ügyfeleim igényeit, hogy azt adjam, amit kapni szeretnének. A hosszú távú elköteleződésben hiszek, ami pedig korrekt viselkedést és tájékoztatást jelent. Saját vállalkozást azért (is) indítottam, hogy megértsem milyen érzés, amikor a saját befektetett forintjaim "égnek", hiszen hogyan állhatnék ki bármilyen start-up támogatása mellett - pénzügyi befektető előtt, ha saját magam nem éreztem meg, mit jelent a pénzt befektetni. Hogyan adhatnék tanácsot, ha még életemben nem indítottam start upot vagy nem multi vállalkozást. Bankárként, hogyan érvelhetek a termék mellett, ha nem tudom kkv fejjel végiggondolni azok tényleges szükségleteit és úgy alakítani a sales scriptet, hogy a kereslet találkozzon a kínálattal. És még így is rengeteg hibát elkövetek. Amit folyamatosan korrigálnom kell. Ez pedig elvezet a tudományos érdeklődéshez, mert bízom abban, hogy a hibámra a tudomány majd választ ad, ezért olvasok, elemzek és következtetek. Aztán majd az élet eldönti...
- Hogyan fogalmaznád meg a hivatásod?
- Egy olyan hibriddé neveltem magam, aki Y generációsként figyeli, hallgatja és érti a korábbi és a későbbi generációkat. Képes hidat teremteni az idősebb/fiatalabb generációval mind szakmailag, mind emberileg. Mindezt magas szakmai minőségben teszem, miközben folyamatosan kontroll alatt tartom a kommunikációmat. Javítom, ha ez mégsem sikerül. A jövőm pedig egy olyan érdekes egyveleg, ahol megjelenik a klasszikus multinacionális környezet egy átmenettel a tudományos világ felé, ahol a technológiát és tudást ültetem át a gyakorlatba nemzetközi szinten, figyelembe véve azokat az intézményi sajátosságokat, mely a sikeres adaptációhoz szükséges. Ha beavatkozásra van szükség, akkor pedig proaktív menedzserként elsőként vállalom a feladatot - a hiba korrigálására. Emiatt az aktív és proaktív menedzsment szemlélet, a cselekvés mindig is ott van szervesen a mindennapjaimban.
- Mi az öt legfontosabb dolog számodra saját magadról?
Tisztelet, alázat, hála, hatékonyság, figyelem.
Nagy Andrea
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A mentális egészség október 10-i világnapja emlékeztet minket arra, hogy a munkahely nemcsak a teljesítmény terepe, hanem hús-vér emberek mindennapi... Teljes cikk
„Az agyunk a biztos rosszat is jobban viseli, mint a bizonytalanságot. A folyamatos változás ezért okoz nagyon erős szorongást, döntési fáradtságot... Teljes cikk
Az elmúlt években a HR-munkatársak munkája az amerikai munkaerőpiacon példátlan kihívásokkal szembesült: folyamatos leépítések, szigorúbb... Teljes cikk
- A jövő a bátor lányoké: így válhatnak a tinik az AI-korszak nyerteseivé 1 hónapja
- Távozik az RTL-től Endrei-Kiss Judit HR vezérigazgató-helyettes 1 hónapja
- Krasznahorkai László kapja az irodalmi Nobel-díjat 1 hónapja
- Távozik a B+N Referencia Zrt.- HR-igazgatója 1 hónapja
- Az AI máris átalakította a technológiai szakmákat? 2 hónapja
- Munkahelyi mentális egészség: mit tesz a cég, és mi a felelőssége? 2 hónapja
- Így készítenék fel a gyerekeket a robotok világára – jöhet a kötelező MI-oktatás? 2 hónapja
- Felmérés: 2026-ra a vállalatok majdnem fele AI-jal helyettesíti majd a dolgozóit 2 hónapja
- Vezetőváltás a KAVOSZ-nál 2 hónapja
- Mikor lehet szükségünk telefonszervizre? 2 hónapja
- Vihar Vatikánban – miért háborodott fel Elon Musk óriási fizetése miatt a pápa? 2 hónapja

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?