kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 1 éve

Home office: működik a hibrid munkavégzés?

Magyarországon az atipikus munkavégzés aránya mindig is alacsony volt, alacsony arányszámok jellemezték a távmunkát és a home office-t. Aztán jött a Covid, ami hirtelen home office-ba kényszerített mindenkit, akit csak lehetett, összességében az irodai munkavállalók harmadát. A robbanásszerű technológiai fejlődés pedig mindezt támogatta. A járvány elmúltával megindult a visszatérés, a hibrid munkavégzés. Mára a rendszeresen és alkalmanként otthonról dolgozók aránya 8% körüli értékre állt be, a KSH adatai szerint. A folyamat még zajlik, és a keretek is változnak. A trendeket, várakozásokat foglaljuk össze.

home office, szavazás-

Úgy látszott a távmunka, a rugalmasság működik, hiszen egyre másra jöttek ki a kutatások, tanulmányok, melyek szerint a munkavégzés sokkal hatékonyabb lehet home office-ban. Az igény is egyre inkább megfogalmazódott a munkavállalók részéről erre a munkavégzési lehetőségre, az időbeli és térbeli rugalmasságra. Hiszen meg lehet vele spórolni a bejárást, adott esetben fókuszáltan dolgozni is jobban lehet, mint az irodában, és a családi szükségletekkel is jobban összeegyeztethető. Esetleg még valami sürgős elintéznivalót is be lehet iktatni a munkanapba, amit, ha a munkaidő beosztása lehetővé teszi, később be lehet pótolni. Ezzel szemben ugyanakkor a home office nehézségei között merült fel a munka-magánélet egyensúlyának felborulása, hiszen a munkahely beköltözött az otthonokba, a munkahelyi szociális kapcsolódások hiánya, a csapatok hatékony együttműködése, a vállalathoz való kötődés, lojalitás gyengülése, a vállalati kultúra átadásának kihívásai. Valamint megjelentek azok a kutatások is, amelyek a munkavállalói hatékonyságot is megkérdőjelezték.

Home office jelentése: A home office otthoni munkavégzést jelent. Amikor a munkavállaló a munkaadó irodája helyett az otthonából végzi a munkáját. Ez a munkavégzési módszer gyakran rugalmas munkaidő-beosztást jelent.
 

Továbbá mindez a vezetők számára is kihívást jelentett. Hiszen teljesen új skillekre van szükség a remote illetve hibrid csapatok vezetéséhez. A vezetői mindset azonban, úgy tűnik nem minden esetben tudja néhány év alatt levetkőzni hosszú évtizedek berögződéseit. Így számos vállalat részben (hibrid működés) vagy néhány esetben teljes egészében visszarendelte a munkavállalókat az irodákba. Egy tavaly megjelent globális kutatás szerint, amely 32 országban 42 000 munkavállalót vizsgált meg, a népsűrűségtől, a kulturális normáktól és a lakhatási helyzettől is függ, hogy mennyire tértek vissza (kellett visszatérniük) az alkalmazottaknak az irodákba. Van, ahol mindössze 1,6 napot lehet otthonról dolgozni havonta, míg a világ más részein 4-6 nap/hó az átlagos arány. Általában Ázsiában kevésbé jellemző a home office, míg Európában, Ausztráliában és az Egyesült államokban tipikusabb a magasabb érték. 

Sőt, a KPMG frissen megjelent CEO Outlook felmérésében az áll, hogy a vezérigazgatók egyre szilárdabban támogatják a pandémiát megelőző munkarendet: a többség (64 százalék) azt jósolja, hogy a következő három évben teljes mértékben visszatérnek az irodai munkavégzéshez. A megkérdezett vezérigazgatók elsöprő arányban (87 százalékuk) azt is kilátásba helyezik, hogy az irodai munkavégzést ösztönözni is fogják pénzügyi jutalmazás vagy akár előléptetés formájában. Ugyanis a mesterséges intelligencia által felkavart technológiai környezetben megnőtt az igény a gyorsabb reagálásra, a hatékonyabb együttműködésekre.

Home Office: rugalmas vagy szabályozott keretek?

A LinkedIn-en készíttetünk egy (nem reprezentatív) felmérést, amelyben megkérdeztük, hogy hogyan alakul a válaszadók munkahelyén a home office lehetősége. Több mint 2000 válasz érkezett a kérdésre. A válaszadók kétharmadának a munkahelyén van home office lehetőség vagy rugalmasan vagy szabályozott keretek között. Míg ötödük esetében egyáltalán nincs otthoni munkavégzésre lehetőség, 9% pedig teljes távmunkában dolgozik. 

home office, távmunka, szavazás
Home office munkavégzés


Kápolnás Vera, az Office@Home hibrid munkavégzés tanácsadója, trénere szerint, ahol nem gondolták komolyan az otthoni munkavégzést – többnyire a gyártó vállalatoknál -, ott hamar visszatértek az irodákba. Van, ahol mutatóban megtartottak egy-egy napot, ez azonban a működésre nincs valódi hatással. Az új normális a legtöbb irodai munkavállalókat foglalkoztató cég esetében 2-3 nap per hetes arány home office-ban és az irodában. A szakember szerint azonban nem igazán az a lényeg, hogy hány napról van szó, hanem arról, hogy hogyan működik a munkaszervezés. Ahol a működést nem alakították át tudatosan annak érdekében, hogy hibridben lehessen dolgozni, ott a rendszer nem igazán működik. 

Legutóbb éppen az SAP hozta nyilvánosságra a cégnek azon globális döntését, hogy heti három napra kötelezően visszarendeli az irodákba a munkavállalókat. Az elhatározás okaként a vállalati kultúra erősítését, az ügyfelekkel és a munkatársakkal való személyes kapcsolat ösztönzését nevezték meg. Az SAP Magyarországon 2019-ben dolgozta ki, és 2020 folyamán vezette be FlexWork munkarendjét, mely helytől független, célorientált, ugyanakkor rugalmas munkavégzést biztosított. Dobos-Horváth Krisztina, az SAP Hungary HR igazgatója a közleményben azt írta: „A járvány elvonultával az irodai és otthoni munkavégzés arányát annyiban szabályoztuk, hogy a közvetlen felettessel történő megállapodás szerint kellett eljárni a kollégáknak, ugyanakkor általános felismeréssé vált, hogy számos élethelyzetben indokolt a közösségi, személyes jelenlét a cégen belül és az ügyfelekkel, partnerekkel folytatott munkában”

Korábban számos jelentős vállalat – a technológiai szektorban is, ahol pedig adottak lennének a lehetőségek – döntött a munkavállalók visszahívása mellett. Amikor a hírt kitettük a LinkedIn oldalunkra, számos nagyon változatos reakció érkezett. Néhányan megértik a döntést és a mögé felsorakoztatott érveket, míg mások kevésbé együttérzők a céggel szemben, és a munkavállalókat érő hátrányokat vetették fel. (Ezekből a hozzászólásokból emelek ki néhány gondolatot, a hozzászólók megnevezése nélkül.) 

„Mi van azokkal, akik úgy mentek a céghez, hogy 100% remote work volt nekik megígérve? Egy ilyen után átverve érezhetik magukat. Mert át is lettek verve ezzel.
Arról nem is beszélve, hogy az ilyen döntésekkel a cégek magukkal is kitolnak, mert azok, akiknek fontos a 100% remote, biztosan el fognak menni a cégtől, és elindul a nagy fluktuáció.”

Például, aki teljesen a távoli munkavégzésre alakította ki az életét, és akár 200 km-re lakik az irodától, annak valószínűleg nem marad más, mint költözni vagy új munkahely után nézni. Ahogy az is felvetődött a hozzászólásokban, hogy a motiváció könnyen csökkenhet, aminek a vége szintén a munkavállaló távozása lehet. 

Volt, aki feltett a kérdést, hogy miért éppen három nap, ami bizonyos iparágakban akár működhet is, de éppen az informatikában nem biztos, hogy jó arány, ahogy a kötelezővé tétel sem. Egy hozzászóló szakértő felvetette, hogy a kollaboráció valóban fontos lehet az innováció és a teljesítmény javítása szempontjából, de erre inkább dedikálni kellene napokat, nem pedig kötelezően kivetni a fix bejárást. 

Kápolnás Vera, Office@Home
Kápolnás Vera

„Egyébként nagyon érdekes a jelenség globális szinten. A szervezetpszichológiai trendek mindig "hullámzanak" az adott gazdasági, politikai közeggel. Amikor gazdaságilag kiélezettebb a helyzet, jellemzően a tradicionálisabb, hierarchikusabb trendek kezdenek elterjedni, hirtelen fontossá válik a kontroll ezen a téren.” – írta egy kommentelő. Recruiter hozzászólók pedig lehetőséget láttak a döntésben, hogy most érdemes remote ajánlatokkal megkeresni a tehetségeket a cégnél. 

Míg volt, aki megértően nyilatkozott a cég döntéséről: „megértem azt is, ha egy cég törekszik újraépíteni egy közösséget és azért tudom elfogadni a kötelező részét, mert tényleg hajlamosak vagyunk elkényelmesedni.” Mások jelezték, hogy régebben állandóan be kellett járni, amihez képest a 2 nap otthoni munka is jó lehetőség. Ezt egy aktívan álláskereső hozzászóló is megerősítette, és jelezte, hogy a piacon egyre kevesebb a home office lehetőség, így a két nap is jó arány. Az SAP-t kerestük a felvetésekkel, de egyelőre nem kívántak többet mondani a döntésről, később több tapasztalat birtokában ígértek tájékoztatást. 

Valóban szigorodnak a feltételek?

Egy nemrég megjelent felmérés szerint a cégek ötöde szigorított a home office szabályokon. Kápolnás Vera szerint a teljes távmunkából való visszatérésre kötelezés ritka jelenség, ez valóban akkor jelent igazán gondot, ha valaki az életvitelét ehhez rendezte be. Azokban az esetekben, amikor a home office-ból történik teljes visszatérés, amögött a szakember szerint az állhat, hogy a cégek nem realizálták az ebből származó előnyöket, és a költségcsökkentési potenciált nem használták ki. 

Mi is készítettünk egy (nem reprezentatív felmérést) a LinkedIn-en, melyben megkérdeztük, hogy hogyan változott a home office szabályozása a válaszadók munkahelyén. 1576 szavazat érkezett. A többségnél nem változott vagy éppen rugalmasabb lett az otthoni munkavégzés, míg 43% esetében szigorodott vagy akár teljesen meg is szűnt. A válaszok százalékos bontása az alábbi ábrán látható: 

home office, szabályozás, változás
A home office szabályozásának változásai

A szakértő kiemelte, hogy sok helyen probléma, hogy az egyes munkavállaló dolgozhat akár hatékonyan, ha a vállalati összeteljesítmény csökken. Ez pedig akkor történik meg, ha a hibrid működésben nem születtek megoldások a hatékony együttműködésre, döntéshozatlara, a munka megszervezésére. Jelezte, ahol jó a kommunikáció, tudatos a munkavégzés és a munkaszervezés ott jól tud működni a home office. 

Ennek pedig feltétele, hogy átlátható legyen a működés és a struktúra, ha transzparens a kommunikáció azzal kapcsolatban, hogy mik az elvárások, amikor valaki otthonról dolgozik. Tapasztalta, hogy komoly félreértésekhez és feszültségekhez vezethet, ha nem merik kimondani ezeket az elvárásokat a munkáltatók. Szintén fontos tényező, hogy a vezető ne legyen kontrollvesztett, a feladatok és a felelősségi körök tiszták legyenek. Az irodai munkanapok esetén pedig lényeges, hogy értelme legyen bent lenni, akkorra kell megszervezni a valóban személyes és nem hibrid meetingeket, ötletbörzéket, vitákat stb., mert ha mindenki fülessel ül az irodában, akkor annak nincs igazán értelme. 

Az Office@Home tanácsadója és trénere arra is felhívta a figyelmet, hogy míg a cégeknél régebben ott dolgozók körében a megtartást segítette, a fluktuációt csökkentette a home office, addig az új, fiatalabb munkavállalók esetében, ahol a szociális kapcsolódásnak még nagyobb szerepe van a munkahelyen, és az elköteleződést is nehezebb kialakítani, a fluktuáció lehetőségét növelheti az otthoni munkavégzés. Utóbbi még úgy is igaz, hogy a fiatalok részéről is elvárás a lehetőség, de általában szívesen mennek be az irodába. Persze ez sem elsősorban generáció, hanem munkakör, személyiség és élethelyzetfüggő, foglalta össze Kápolnás Vera.

  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"A munka nem vár" – coworking térrel jönnek a jövő vonatai

Egy floridai vasúttársaság coworking terekké alakítja állomásait és vonatait, hogy az utasok útközben is hatékonyan dolgozhassanak. A távmunka új... Teljes cikk

Le kell szögezni: az irodai kultúra, ahogy eddig ismertük, halott

Navigating Hybrid Work, azaz "a hibrid munka világa" címmel készült kiállítás az angliai Oxford Brookes Egyetem Think Human (Gondolkodj emberként)... Teljes cikk

Kevés pénz, kevés esély – miért nem terjed el a részmunkaidő Magyarországon?

Magyarországon alig elérhető a részmunkaidős foglalkoztatás. Ráadásul a részállások sokszor alacsonyabb fizetéssel és kevesebb előrelépési... Teljes cikk