Megjelent: 2 éve

Honnan lehet tudni, hogy kiégtünk?

Ne kezdjünk el rögtön aggódni, ha nehezebben indulunk munkába reggelente, hiszen ennek oka lehet a tél végi energiavesztés is. Ha azonban a jó idő beköszöntével is nehezebben vesszük rá magunkat a korábban szeretett munka elvégzésére, akkor gyanakodhatunk a kiégésre - írja a NLCafé.

images

Vannak, akik évszaktól függetlenül várják, hogy vége legyen a munkának, és olyanok is, akik mindig is lelkesek voltak és tettre készek, de egyszer csak azt veszik észre magukon, hogy várni kezdik a munkaidő leteltét. Elvész a lelkesedés, hibák csúsznak a korábban tökéletesen elvégzett munkába - írja a lap.

A tökéletességre való törekvés helyett a megúszás lesz a cél, elvész a motiváció és céltalanság marad a helyén. Ha ez hosszú ideig fennáll fizikai tünetek kezdenek párosulni mellé, mint az alvászavar, a gyakori fejfájás és emésztési gondok.

A burnout (kiégés) okai lehetnek a túlhajszoltság, a stressz, a rossz munkahelyi környezet, a túlzott felelősség, és az ha nincs elegendő pozitív visszajelzés.

Csehák Hajnalka pszichológus szerint a kiégés krónikus, azaz folyamatosan fennáll, vagy időről időre visszatér.

Már a 70-es évek óta ismert jelenség, a legnagyobb veszélyben a leglelkesebb dolgozók vannak. Ennek az az oka, hogy ők végzik a legnagyobb hévvel a munkát, amit a szervezet nem bír a végtelenségig. Főnökeik látják, hogy jól terhelhetőek, így a legtöbb új feladattal is őket bízzák meg, majd túlvállalják magukat.

A motiváció és a lelkesedés nagyon fontos, de ismerni kell a határokat, nem lehet mindig 110 százalékon teljesíteni.

Egy friss felmérés szerint az Egyesült Államokban minden második orvost érint a kiégés problémája. dr. Győrffy Zsuzsa a Gyógyító Nőkért Alapítvány kuratóriumi tagja szerint a gyógyításban szinte mindenki találkozik előbb vagy utóbb a kiégéssel, ilyenkor sokan vagy szakterületet váltanak, vagy felhagynak az orvosi vagy ápolói szakmával. Szerinte a nők inkább érzelmileg merülnek ki, elvesztik lelkesedésüket, távolságtartóbbak lesznek, míg a férfiak inkább cinikusan kezdenek viselkedni.


Hogyan kerülhető el a kiégés?

Ha valaki a tünetekkel orvoshoz megy, szinte rögtön depressziót állapítanak meg nála. Külföldön már van rá példa, hogy burnout-szindróma esetén valaki akár fél évre is szabadságra menjen.

A legfontosabb a megelőzés, aminek eszköze lehet a rendszeres mozgás, és a pihenés. Fontos, hogy ne csak aktív pihenésre szakítsunk időt, hanem passzívra is, amikor csak eldőlünk a kanapén és olvasunk, vagy sorozatokat nézünk - mondja a szakértő.

NLCafé
  • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
  • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter