A jövő a többféle tanulási módszertanban, tanulási formában van

A blended learning divatos fogalom, de a kulcsot itt is a folyamat jelenti. Hiszen egészen addig nem lehet egy digitális tanulási eszközt létrehozni, amíg nincs meg egy kiérlelt, részleteire lebontott folyamat, emelte ki előadásában Lénárt Viktor a Grow Csoport elnöke. Aki felsorolta, hogy ehhez mi mindennel kell tisztában lenni egy tréningfolyamat felépítésekor.
- A tanulás pszichológiájával
Ehhez jól kell tudni bevonni az embereket és a vezetőket. Ha a felsővezető nincs benne a folyamatban, az emberek is kevésbé kapcsolódnak.
A tanuláshoz időre van szükség, a munkaidő 10-15%-a tanulással kellene, hogy teljen. (Belátni, hogy ez egy olyan befektetés, ami megtérül.)
A tanulásra rá kell hangolódni, fókuszálni kell, bíztatni a résztvevőket aktivitásra.
Az önismeret és tanulás motorja pedig a kíváncsiság. Ha valakinek felébresztik a kíváncsiságát, amelynek a kielégítésére utat, lehetőséget is kap, az a tanulás szempontjából nagyon fontos. Ahogy az elmélyülés is, ami a modern világban nem könnyű kihívás, hiszen például a Facebook 100 millió dollárokat költ arra, hogy megragadja a kíváncsiságunkat, és szétszórja a figyelmünket.
Így a tanulási platformoknak az is komoly kihívást jelent, hogy segítsék a koncentrációt.
Hinnünk is kell benne, hogy meg tudjuk tanulni az adott anyagot.
A blended learningben fontos az online és az élő interakció is. Lénárt Viktor szerint meg kell tanulniuk másként tanulni a szervezeteknek, új tanulási technikákat alkalmazni, felépíteni a folyamatokat. Ahhoz, hogy egy szervezetnél működjön a blended learning, tisztában kell lenni a szervezet tanulási kultúrájával, hogy a vezetőkre tudnak-e elég időt szánni, illetve technikailag fel van-e rá készülve a cég.

Fontos felmérni, hogy milyen kérdés vagy probléma köré szerveződik az aktuálisan szükséges tudás. A tartalomhoz milyen csomagolást tudunk rendelni, fel tudjuk-e kelteni a kíváncsiságot. Minőségi tartalomra van szükség, egyre inkább játékos formában. A szórakoztató tanulás, az edutainment szerepe is egyre inkább előtérbe kerül.
- Kik a résztvevők?
Akik éppen helyzetben vannak, ezért tanulni akarnak. Ha meg tudjuk adni nekik a szükséges tudást, az óriási motivációt jelenthet. Valamint fontos lehet a közösség szerepe, egymás között a tudásátadás.
- Mi a technológia?
Fontos a saját működéshez igazítani, szükségletre szabni. Végigvezetni a folyamaton a résztvevőket.
Majd pedig a mérésekről sem szabad elfeledkezni, foglalta össze a tényezőket Lénárt Viktor.
A szervezeti agilitás egyre elkerülhetetlenebb
A mai változékony, kiszámíthatatlan, komplex és többértelmű vagyis VUCA világban az agilis működés, vagyis a külvilág iránti érzékenység, és a változáshoz való alkalmazkodási készség egyre inkább elengedhetetlen. A VUCA betűszó elemeit Kosztolányi István, az ICG ügyvezető partnere nem a hagyományos értelmében oldotta fel: Vision - vagyis tiszta jövőkép, Understanding - közös megértés, Clarity - fókuszáltság és Agile - agilis működés.
A mesterséges intelligencia már nem a jövő, hanem a jelen. Fel kell ismerni, hogy mikor jön el az idő a változtatásra, hogy az új környezetben más gondolkodásmódra van szükség. Ám ez gyakran nem olyan egyszerű, mint ahogy hangzik, ugyanis megtanulni valamit gyorsabb, mint elfelejteni egy berögződést (unlearning), vagyis máshogy csinálni, mint azt korábban megszoktunk. Ráadásul, amit nem örömmel tanul az ember, azt könnyen elfelejti.

Kosztolányi István kiemelte, hogy az agilis működésben fontos a tanulási kultúra, az ember pozitív megközelítése, a transzparencia, a felelősség, erős purpose, az agilis struktúra, az innovációs mindset és a people menedzsment fókusz.
Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Így működik a jó tréning: a kulcs a folyamatokban van
2. oldal - A jövő a többféle tanulási módszertanban, tanulási formában van