Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 2 éve

Így néz ki a munka jövője a jelenben a Marsnál - interjú Daria Maslovskayával, a cég Közép-Európáért felelős HR vezetőjével

A megváltozott munkakörnyezetre és piaci igényekre reagálva új munkavégzési szokásokat és szabályokat vezetett be a Mars, az egyik legnagyobb édesség-, élelmiszer-, rágógumi- és kisállateledel-gyártó vállalat. Az új munkavégzési koncepció 32 000 munkavállalót érint. A cég Közép-Európáért felelős P&O vezetőjét, Daria Maslovskayat a Future of Work koncepcióról kérdeztük. Hogyan építik a hibrid kultúrát, és a kisállatbarát irodát? Milyen tanácsokat adnának más vállalatoknak, ha azok szeretnének hasonló a házi kedvencek felé nyitott munkahelyet kialakítani.

Daria Maslovskaya, Mars-

Melyek a Future of Work koncepció legfontosabb tényezői? 

A Future of Work koncepciónk segítségével újragondoltuk, hogy hol, hogyan és mikor történik a munkavégzés, annak érdekében, hogy maximalizáljuk az irodai munkatársak termelékenységét és hatékonyságát, és megőrizzük a kultúránk legnagyobb erősségeit. A koncepció alapját az Öt Alapelvünk (minőség, felelősség, kölcsönösség, hatékonyság és szabadság) és az ún. Munkatársi Koncepció adták. Ezek egyrészt abban segítenek a munkatársainknak, hogy minden helyzetben megtalálják az etikus, következetes megoldást, másrészt biztosítják számukra az önállóságot ahhoz, hogy a legjobb munkát végezhessék. A koncepció négy pillére a hibrid munkavégzés, az iroda szerepe, az utazás és a megbeszélések. Mindezeket úgy értelmeztük újra, hogy a lehető leginkább megfeleljenek a munkatársak igényeiknek, és optimalizálják a hatékonyságunkat. 

Az elmúlt két évben megkérdezték a munkatársakat a stratégiai változtatások bevezetése előtt. Ez hogyan zajlott, illetve hogyan építették be a visszajelzéseket? 

Valóban kikértük a munkatársaink véleményét, és emellett még sok minden mást is tettünk! Egyrészt összegyűjtöttük a felső vezetés üzleti szempontjait, de külső esettanulmányokat és adatokat is vizsgáltunk. Több mint 1.000, különböző szinteken, helyszíneken és szegmensekben dolgozó, és eltérő ideje nálunk dolgozó munkatársunktól kapott információk alapján alakítottuk ki a megközelítésünket. A különböző kutatási technikák - köztük felmérések, fókuszcsoportok és mélyinterjúk – egy átfogó képet adtak a belső helyzetünkről, és ezt adatokkal is alátámasztották. Emellett külső teljesítményértékelést is végeztünk, hogy megértsük a jó gyakorlatokat. 

A Future of Work bevezetésének első fázisa alatt szeretnénk folytatni a munkahelyi rituálék, irányelvek és szokások újragondolását. Együtt tanulunk, továbbfejlesztjük meglévő munkamódszereinket, új viselkedési formákkal kísérletezünk, és azt is megvizsgáljuk, hogyan lehetünk a lehető legjobbak, vállalatként és munkatársakként is.

Hogyan zajlott a bevezetés? Mik az első tapasztalatok, szükség volt-e finomhangolásra? 

Szándékosan döntöttünk úgy, hogy nem teszünk szigorú ajánlásokat az irodai jelenlétre vonatkozóan, hanem inkább lehetővé tesszük, hogy a csapatok és vezetőik maguk határozzák meg a munka legjobb módját. És azt látjuk, hogy ez meg is történik - a csapatok egy speciális eszköztárat kaptak az üléseikhez - mi ezt High Performance Collaboration in Hybridnek nevezzük - aminek a segítségével közösen megbeszélhetik, hogy miért szeretnének bejönni az irodába, melyek azok a megbeszélések, amelyeket inkább személyesen szeretnének megtartani, és mi az, amihez inkább a távmunka lenne a megfelelő. 

A másik fontos szempont a munkatársaink energiája és hogyléte – erre is nagyon odafigyelünk, amikor a munkát strukturáljuk, hogy biztosan mindenki jól érezhesse magát.  Úgy látjuk, hogy a munkatársaink elfogadják ezt a koncepciót, és ez lehetővé teszi számunkra, hogy a céggel és a kollégákkal való kapcsolat és az egyéni feladatokra való koncentrálás között egyensúlyt teremtsünk. 

A változást a cégben világszerte bevezették? Mennyire kellett a helyi különbségeket tekintetbe venni? 
 
A Future of Work koncepciót világszerte minden irodában dolgozó munkatársunkkal megismertettük. Ez 32.000 kollégánkat érinti. Bár a koncepció univerzális, minden esetben figyelembe vettük a helyi munkavédelmi szabályozást, és annak mentén igazítottuk a helyi viszonyokhoz.

Az iroda szerepének újraértelmezése

Mars, állatbarát iroda2


Hogyan építik a közösséget ebben a hibrid működésben? 

A közösségépítés mindig is a vállalati kultúránk egyik kulcseleme volt, és ez a jövőben is így marad.  Az elmúlt két évben, amíg otthonról dolgoztunk, sokunknak hiányzott a személyes, közös munka - a közös alkotás, a spontaneitás és az a fajta kapcsolódás, amely akkor jön létre, amikor együtt vagyunk. Ez volt az egyik fő szempont, amelyet figyelembe vettünk, amikor megalkottuk a Future of Work koncepciót. Miközben optimalizáltuk a távmunkát, újraértelmeztük az iroda szerepét is, mint olyan helyet, ahol az emberek kiépíthetik kapcsolataikat és ápolhatják azt a közösséget, amelyhez a Marson belül tartoznak.

Mit gondol a munkaerő-piaci helyzetről a régióban és Magyarországon? Mi a cég fő fókusza a toborzás és a megtartás területén? 

Azt látjuk, hogy nagyon dinamikus a piac Magyarországon, sok szakemberre nagyon nagy a kereslet, de ez a tendencia tulajdonképpen az egész világon megfigyelhető. Számunkra az jelenti a legnagyobb kihívást, hogy hogyan építsük fel a munkáltatói márkánkat, hogy ezáltal bevonzzuk a legjobb tehetségeket. Ezzel egyidejűleg a munkatársaink élményeire is nagyon odafigyelünk, hogy az embereink minél tovább velünk maradjanak és fejlődni tudjanak. Az egyik dolog, amit gyakran látunk, például az, hogy az emberek szívesen belépnek egy vállalathoz, de sokszor a felettesük miatt lépnek ki. Mi nagyon tudatosan dolgozunk a vezetői képességek fejlesztésén, hogy minden munkatársunknak jó vezetője lehessen. 

Mit keresnek, amikor toboroznak? Tapasztalatot, készségeket? 
 
Arra törekszünk, hogy belsőleg fejlesszük a vezetői csapatainkat, és amennyire csak lehetséges, a már meglévő csapatunkból, belülről töltsük be a kulcsfontosságú pozíciókat. Ezért számunkra különösen fontos, hogy a felvételkor ne csak a funkcionális képességeket és készségeket vegyük figyelembe egy jelölt esetében, hanem az előrelépés lehetőségét is. Van egy irányelvünk és eszköztárunk a felvételeket folytató menedzserek számára a jelöltek tanulási agilitásának és potenciáljának ellenőrzésére. Mivel egy célkitűzés által vezetett vállalat vagyunk, az is nagyon fontos, hogy az értékrendünk egyezzen azokkal, akik a családunk részévé válnak.
 
Hogyan működik a visszajelzési kultúra a Marsnál? 

A visszajelzés a vállalati kultúránk alapvető része. Hiszünk abban, hogy ha időben megértjük, milyen hatással vagyunk másokra, vagy a munkafolyamatainkra, akkor ez segíthet jobb eredményeket elérni. Éppen ezért a visszajelzés adásának és kérésének különböző módjai vannak: ez lehet a csapatülés része, lehet az év végi teljesítményértékelés, a fejlesztési program vagy akár egy képzés része is. Úgy gondoljuk, hogy az önismeret kulcsfontosságú a karrierfejlesztéshez, és ez azzal kezdődik, hogy visszajelzést kapunk azoktól, akikkel együtt dolgozunk - a felettesünktől, a kollégáinktól, a közvetlen munkatársainktól és másoktól. Az én csapatomban például minden ülést egymás elismerésével zárunk, és megtudjuk, mi működik a legjobban a csapatban, így minden alkalommal tanulhatunk és módosíthatjuk a gyakorlatunkat a jobb együttműködés érdekében.

Multinacionális cégként milyen karrierutat tudnak kínálni a munkavállalóknak? Külföldi munkavállalást, rotációt?
 
A tehetséggondozás mindig is fontos szempont volt a Marsnál. Munkatársaink különböző országokban, szegmensekben és szerepkörökben szerezhetnek tapasztalatot. Ez lehetővé teszi számukra, hogy folyamatosan fejlődjenek, miközben a csapataink sokszínűek, és értékes szempontokat kapnak a különböző háttérrel rendelkező emberektől.

Állatbarát irodák

Mars, állatbarát iroda3

 

Hogyan alakították ki a kisállatbarát irodákat? Milyen állatokat látnak szívesen? Milyen szabályokat kell betartani, hogy ez működni tudjon? 

A Mars már több mint egy évtizede élen jár abban, hogy kisállatbaráttá tegye az irodáit. A világjárvány idején a vállalaton belül is megnőtt az kisállat-tulajdonosok száma, és ez egyre nagyobb igényt támasztott az kisállatbarát munkahelyek iránt. A cégnél szívesen látjuk a kisállatokat (általában macskákat és kutyákat) az irodáinkban, ahol csak lehetséges, a jogszabályok és az irodák bérbeadói ezt lehetővé teszik.

Elvárjuk munkatársainktól, hogy felelősséget vállaljanak kisállataikért, amikor a munkahelyükre viszik őket. A látogató kisállatoknak naprakész oltásokkal kell rendelkezniük, és mentesnek kell lenniük minden fertőző betegségtől vagy parazitától, például bolhától. Emellett fontos, hogy szobatiszták és jól szocializáltak legyenek, és ne viselkedjenek agresszíven, ne legyenek harapósak, ugatósak. A jó légkör biztosítása érdekében az irodában a kisállatoknak mindig a gazdájuk közelében és annak felügyelete alatt kell lenniük.  

Azt is gondoljuk viszont, hogy a kommunikáció kulcsfontosságú ebben az esetben, és arra biztatjuk a munkatársainkat, hogy mielőtt behozzák a kisállatukat az irodába, beszéljék meg előre a lehetséges helyzeteket, hogy mindenki számára komfortos legyen a jelenlétük. A gazdik számára tájékoztató anyagokat is készítettünk, amelyekben összegyűjtöttük, mire kell figyelniük, mielőtt behozzák a kedvencüket az irodába. 

Ha egy másik cég szeretne ehhez hasonló nyitott kultúrát építeni a kisállatok irányában, milyen praktikus tanácsot adna nekik? Mit fontos végiggondolniuk? 
 
Úgy gondoljuk, hogy a legfontosabb dolog, amit figyelembe kell venni, hogy a munkatársaink és kisállataik harmonikusan tudjanak együtt lenni az irodában. Vannak kutatások, amelyek szerint a kisállatok segítenek a stresszoldásban, növelik egy közösség összetartó erejét és javítják a munkamorált. Bizonyos kutatások még azt is bizonyítják, hogy a kutyák jelenléte növeli az emberek beszélgetéseinek számát és hosszát a közösségben, és hogy a kisállat-tulajdonosok nagyobb valószínűséggel kötnek barátságot a körülöttük élő emberekkel. Összességében tehát mindenki jól jár, és csak bátorítani tudunk más vállalatokat is, hogy hozzanak létre állatbarát irodákat. 

Ahhoz azonban, hogy az kisállatbarát irodák kiegyensúlyozottan működjenek, figyelembe kell venni a kisállatok különleges igényeit is. Csak, hogy egy példát mondjak, fontos, hogy külön területet biztosítsunk a sétáltatásra, evésre, esetleg játékra. 
 
HR vezetőként az ön számára személyesen melyek a legfontosabb szakmai kérdések? És mely trendek fognak velünk maradni, amelyek befolyásolják a munka jövőjét? 

Azt látjuk, hogy a járvány utáni világunk egészen más, mint a korábbi. A piacon és a vállalaton belül is nagy a nyomás, hogy felülvizsgáljuk a munkamódszerünket, azt, hogy hogyan vonzzuk be a tehetségeket és hogyan fejlesztjük a munkatársainkat. Az elmúlt időszak sok kihívást hozott, de sokat tudtunk tanulni is. Most nagy lendületet vettünk, és arra koncentrálunk, hogy hogyan néz ki a jövő: hogyan tudjuk biztosítani, hogy a hozzánk belépő emberek jól érezzék magukat a munkahelyükön, milyen munkahelyet alakítunk ki a jövőben, milyen igényei vannak a munkaerő új generációinak, hogyan tudunk olyan befogadó környezetet kialakítani, ahol mindenki önmaga lehet és jól érvényesülhet. Milyen képességeket kell kiépítenünk szervezetként, hogy biztosítsuk az üzletünk növekedését? Ezek rendkívül izgalmas kérdések. A világ, amit holnapra szeretnénk, azzal kezdődik, ahogyan ma dolgozunk érte, ez a Mars célkitűzése. 

Nyitóképen Daria Maslovskaya

  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Bérverseny és alternatív munkaidő-beosztás

A reálbérek megtartása idén is kihívás lesz, de az év második felében már várható mérsékelt gazdasági növekedés, ami a toborzás... Teljes cikk

A vezetők majdnem fele aggódik vállalkozása hosszú távú fennmaradása miatt

Az előző évhez képest több mint kétszeresére (18%-ról 38%-ra) nőtt azon vezérigazgatók aránya, akik úgy vélik, hogy a globális gazdasági... Teljes cikk

"Ne kívülről hozzuk be a tudást, hanem belül építsük ki a kompetenciákat." - interjú Urbán Anitával

“Ne kívülről hozzuk be a tudást, hanem belül építsük ki a kompetenciákat, belső erőforrásokkal oktassuk, mert csak így fenntartható a... Teljes cikk