Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 12 éve

Így toboroz egy fogyatékosság-barát munkahely

Az elmúlt években közel kétszázra növelte csökkent munkaképességű munkavállalóinak számát a Provident, amely márciustól viseli a Fogyatékosság-barát munkahely címet. Az új rokkantellátási rendszer révén azonban bajban vannak, mert leszűkül a potenciális munkavállalók köre. Azt is mérlegelniük kell, hogy továbbfoglalkoztatják-e a felülvizsgálaton fennakadt dolgozókat. Kamarás Zsuzsanna HR vezetővel beszélgettünk.

images

- Márciusban elnyerték a Fogyatékosság-barát munkahely elismerést. A logót két évig tüntethetik fel a toborzás során használt anyagokon. Mióta foglalkoztatnak megváltozott munkaképességű dolgozókat?

- A Provident 11 éve van jelen Magyarországon és a kezdetektől alkalmaz csökkent munkaképességű munkavállalókat, elsősorban értékesítő képviselőként. 2006 környékén történt az áttörés, amikor is kilencvenre nőtt a megváltozott munkaképességű munkavállalók száma. Az elmúlt években pedig sikerült ezt a számot megdupláznunk, közel kétszázra.

- Sikerült elérniük a kötelező foglalkoztatotti létszámot, amely a HR Portal rehabilitációs kalkulátorával és a 3457 fős létszámmal számolva 172 főre jön ki. Hogyan sikerült megtalálniuk ezt a csoportot? Milyen toborzási módszereket vetettek/vetnek be?

- Elsősorban a munkaügyi központokon keresztül találjuk meg őket, de folyamatosan figyeljük a rehabilitációs állásbörzéket és információs napokat is. Mindezen túl elindítottuk a "Hozz egy barátot" programunkat, amely a leghatékonyabb toborzási útvonalnak bizonyult. A program lényege, hogy az üres pozíciókat meghirdetjük a vállalaton belül, és ha a kolléga által ajánlott munkavállaló beválik, anyagi elismerésben részesül. Ez a vállalatnak kétszeresen is előnyös. Amellett, hogy saját munkavállalóinkat díjazzuk, kollégáink ajánlása egyfajta referenciaként, plusz szűrőként is felfogható. Hiszen a dolgozó ismeri a fogyatékkal élő előéletét, munkatapasztalatát, szakképzettségét, így esetlegesen azt is meg tudja ítélni, milyen munkára lesz majd alkalmas.

- Mi tapasztaltak a toborzás-kiválasztás során, mennyiben bizonyult vonzó munkahelynek a Provident a megváltozott munkaképességű dolgozók körében? Hiszen az elmúlt években több olyan cikk is megjelent a sajtóban, amelyek nem túl kedvező képet festettek a cégről.

- Szerencsére, ez már a múlt. Cégmárkánk nagymértékben javult az elmúlt néhány évben, melyet a Fogyatékosság-barát munkahely elismerés és a Legjobb Ügyfélkiszolgálás Díj és a fogyatékkal élő munkavállalóink számának növekedése is igazol. Idén pedig a Legjobb Munkahely felmérésen mérettetjük meg magunkat. Az is vonzóvá tesz bennünket, hogy adminisztrációs központjaink révén az ország bármelyik felén képesek vagyunk munkát adni.

Kamarás Zsuzsanna
- Egy tavalyi konferencián elhangzott, mekkora szükség van az első szűrést végző, megfelelő szaktudású, empátiával felvértezett HR-esekre. Nagy ugyanis a felelősségük, hiszen nehéz megjósolni, ki fogja bírni a munkával járó pszichés, fizikai terhelést. A Provident HR-esei milyen problémákkal szembesültek a kiválasztás során?

- Szerencsére nagy nehézségekről nem tudok beszámolni. A vállalatunknál a kiválasztási szempontok közül a legfontosabb, hogy a megváltozott egészségügyi állapot összeegyeztethető legyen az adott munkakörrel és a kolléga képes legyen a munkáját kiválóan ellátni.

- Milyen fogyatékkal élőket foglalkoztatnak és milyen munkakörökben?

- Nálunk esősorban adminisztratív jellegű munkákat végeznek fogyatékkal élő kollégáink. Munkavállalóink között megtalálhatóak cukorbetegek, csökkent látóképességű, mozgásukban korlátozott emberek, rákos betegségből felépülők, de sajnos a kerekes székesek hiányoznak. Bérelt irodáinkban sajnos nincs lehetőség akadálymentes környezet kialakítására, illetve az értékesítési képviselői munkakör elvárásainak sem valószínű, hogy eleget tudnának tenni. A vállalat azonban minden rendelkezésére álló eszközt biztosít, hogy a megváltozott munkaképességű dolgozók - ezen csoport kivételével - megtalálják a nekik megfelelő munkakört, akár részmunkaidő felajánlásával, akár az elvárások egyedi igényekhez való igazításával.

- Hogyan segítik a beilleszkedésüket?

- Az egynapos képzést követően egy beilleszkedést elősegítő, három hónapos program veszi kezdetét. Az értékesítési képviselőnek készülő munkavállalóink ezen időszak alatt "on the job" tanulják a szakmát. A közvetlen vezetővel együtt keresik fel az ügyfeleket, kötnek szerződéseket, közösen tervezik meg a begyűjtési útvonalat, racionalizálják a költségeket. Az adminisztrációs központokban pedig a próbaidő felénél ül le a szakmai vezető a kollégával, és ha változtatás szükséges, akkor készítenek egy tervet a hátralevő másfél hónapra. Ez idő alatt kiderül, ki alkalmas a munkára. Annyit azért segítünk, hogy az ügyfélszámot a terhelhetőséghez igazítjuk. A megváltozott munkaképességű dolgozók integrálása nyilvánvalóan egyszerűbb az állandó helyszínen zajló, vezetővel napi szintű kapcsolatot fenntartó adminisztratív munkaköröknél, mint a nagy önállóságot igénylő területi munkánál.

- Felülvizsgálták a munkakörök kompetenciaigényét?

- Alapvetően nem szerettünk volna különbséget tenni a két csoport között. Minden dolgozónktól elvárjuk a folyamatos fejlődést, az ügyfél-orientáltságot, az inspiráló hozzáállást, a legjobb teljesítmény elérésére való törekvést, együttműködésre való hajlandóságot, előretekintést. Ez utóbbi különösen jellemző a fogyatékkal élőkre. Büszke vagyok arra, hogy a negyedéves elismerések keretében, a mestermunka címet több alkalommal csökkent munkaképességű kollégánknak ítélhettünk oda.

- Milyen a Providentnél a felvettek beválási aránya?

- A közelmúltban történt önként távozások többsége adminisztrációs központjaink összevonása miatt következett be. Ugyanakkor nem szeretném azt sugallni, hogy minden jelölt bevált, mert nem felelne meg a valóságnak. A kétszáz főből megközelítőleg öt-tíz fő nem felelt meg az elvárásainknak.

- Ez igen magas validitás.

- Én is úgy hiszem. A magas beválási arányt a "Hozz egy barátot" programunknak köszönhetjük. Nagyon jó ajánlásokat kaptunk munkavállalóinktól.

- Mit gondol, mennyiben és hogyan változtat a toborzáson és kiválasztáson az új rokkantellátási rendszer?

- Az új ellátási rendszer kétszeresen sújt bennünket. Egyrészt azért, mert leszűkíti a potenciális munkavállalók körét. Másrészt a rendszeres felülvizsgálat és az azt követő átmeneti, bizonytalan időszak komoly stresszhelyzetet jelent a megváltozott munkaképességű munkavállalóinknak, hiszen nem tudják, miként alakul a jövőjük. Vezetőink igyekeznek támogató légkört teremteni és átbeszélni a felmerülő problémát.

- Ez a támogatás miben nyilvánul meg? Ha a felülvizsgálat következtében nem minősülnek majd rokkantnak, számítanak a munkájukra a továbbiakban?

- Felállítottunk egy négyfős munkacsoportot, amely várhatólag május végére előáll a megoldással. Nyilvánvalóan a bevált, jó teljesítményű, megfelelő hozzáállású, kompetenciájú dolgozóinkat nem szeretnénk elveszíteni.

- Vállalták, hogy tudatosan fejlesztik a fogyatékos emberek foglalkoztatásával (toborzással és munkahely-megtartással) kapcsolatos gyakorlatukat. Miként alakul a megváltozott munkaképességű dolgozók létszáma a jövőben mindezek fényében?

- Továbbra is keresünk új munkatársakat, elsősorban adminisztrációs központjainkba. Az új szabályozások miatt ugyanakkor elképzelhető, hogy 10-12 kolléga nem minősül majd rokkantnak, de tervezzük más munkakörben továbbfoglalkoztatni őket. Így elképzelhető, hogy összességében stagnál majd a létszámuk.

- Mit gondol, miért éri meg egy vállalatnak ezen csoport alkalmazása? A költséghatékonyságon túl mi szól mellettük?

- A hozzáállásunk példaértékű lehet egy legutóbbi felmérés tükrében, amely szerint a fogyatékkal élőknek kevesebb, mint 16 százaléka áll alkalmazásban annak ellenére, hogy sokkal többen szeretnének dolgozni. Ugyanakkor ennél sokkal értékesebb a belső hatása, a közösségformáló ereje.

- És végül egy aktualitás. Hogyan befolyásolja a Provident jövőjét, költségeit az áprilisban 31 százalékon rögzített lakossági hitelkamat? Több lap, köztük a Népszabadság és a Világgazdaság is azt írta, hogy a hitel-kamatplafon miatt főleg a gyorskölcsönöket nyújtó cégek feje fájhat.

- A változás kimerül abban, hogy személyi kölcsön folyósítása helyett kötött hitelcélhoz, vagyis a mindennapi élet felszerelési tárgyainak, tartós fogyasztási cikkek megvásárlásához, szolgáltatások igénybevételéhez nyújtjuk hiteleinket és a hiteldíjakat maximalizáló törvény életbe lépése óta a futamidőtől és a hitelösszegtől függően 42-44 százalék között alakul a THM a Providentnél. Ez új lehetőségeket nyit meg a vállalat életében, hiszen olyan ügyfélszegmensek nyílhatnak meg előttünk, akik a múltban nem fordultak a Providenthez.

- Ez nem eredményez egyes területeken költségcsökkentést?

- Az előbb említett THM plafon változás miatti termék-átalakítás kapcsán már jelentősen csökkentettük a költségeket.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hibázik az AI alapú toborzás is - könnyen kerülhetnek süllyesztőbe a legjobb jelöltek

A mesterséges intelligencia (AI) alapú toborzási szoftverek miatt sok potenciális jelölt is kieshet a rostán a kiválasztás folyamata során. Sok... Teljes cikk

Ezért fontos, hogy a toborzó kommunikáció ne csak a fiataloknak, hanem szüleiknek is szóljon

A cégeknek érdemes részt venni a duális képzésben, hiszen a tanulók jelentős része a duális képzőhelyén szereti meg igazán a szakmáját és... Teljes cikk

Miért fukarkodnak a munkáltatók az állásinterjún adott visszajelzésekkel?

Jó ötlet-e az állásinterjú végén megkérdeznie a pályázónak, hogy milyennek látták a teljesítményét, milyenek az esélyei? Jogában áll-e... Teljes cikk