Gyimóthy Éva
Szerző: Gyimóthy Éva
Megjelent: 9 éve

Így toboroz egy fogyatékosság-barát munkahely

- Márciusban elnyerték a Fogyatékosság-barát munkahely elismerést. A logót két évig tüntethetik fel a toborzás során használt anyagokon. Mióta foglalkoztatnak megváltozott munkaképességű dolgozókat?

- A Provident 11 éve van jelen Magyarországon és a kezdetektől alkalmaz csökkent munkaképességű munkavállalókat, elsősorban értékesítő képviselőként. 2006 környékén történt az áttörés, amikor is kilencvenre nőtt a megváltozott munkaképességű munkavállalók száma. Az elmúlt években pedig sikerült ezt a számot megdupláznunk, közel kétszázra.

- Sikerült elérniük a kötelező foglalkoztatotti létszámot, amely a HR Portal rehabilitációs kalkulátorával és a 3457 fős létszámmal számolva 172 főre jön ki. Hogyan sikerült megtalálniuk ezt a csoportot? Milyen toborzási módszereket vetettek/vetnek be?

- Elsősorban a munkaügyi központokon keresztül találjuk meg őket, de folyamatosan figyeljük a rehabilitációs állásbörzéket és információs napokat is. Mindezen túl elindítottuk a "Hozz egy barátot" programunkat, amely a leghatékonyabb toborzási útvonalnak bizonyult. A program lényege, hogy az üres pozíciókat meghirdetjük a vállalaton belül, és ha a kolléga által ajánlott munkavállaló beválik, anyagi elismerésben részesül. Ez a vállalatnak kétszeresen is előnyös. Amellett, hogy saját munkavállalóinkat díjazzuk, kollégáink ajánlása egyfajta referenciaként, plusz szűrőként is felfogható. Hiszen a dolgozó ismeri a fogyatékkal élő előéletét, munkatapasztalatát, szakképzettségét, így esetlegesen azt is meg tudja ítélni, milyen munkára lesz majd alkalmas.

- Mi tapasztaltak a toborzás-kiválasztás során, mennyiben bizonyult vonzó munkahelynek a Provident a megváltozott munkaképességű dolgozók körében? Hiszen az elmúlt években több olyan cikk is megjelent a sajtóban, amelyek nem túl kedvező képet festettek a cégről.

- Szerencsére, ez már a múlt. Cégmárkánk nagymértékben javult az elmúlt néhány évben, melyet a Fogyatékosság-barát munkahely elismerés és a Legjobb Ügyfélkiszolgálás Díj és a fogyatékkal élő munkavállalóink számának növekedése is igazol. Idén pedig a Legjobb Munkahely felmérésen mérettetjük meg magunkat. Az is vonzóvá tesz bennünket, hogy adminisztrációs központjaink révén az ország bármelyik felén képesek vagyunk munkát adni.

Kamarás Zsuzsanna
- Egy tavalyi konferencián elhangzott, mekkora szükség van az első szűrést végző, megfelelő szaktudású, empátiával felvértezett HR-esekre. Nagy ugyanis a felelősségük, hiszen nehéz megjósolni, ki fogja bírni a munkával járó pszichés, fizikai terhelést. A Provident HR-esei milyen problémákkal szembesültek a kiválasztás során?

- Szerencsére nagy nehézségekről nem tudok beszámolni. A vállalatunknál a kiválasztási szempontok közül a legfontosabb, hogy a megváltozott egészségügyi állapot összeegyeztethető legyen az adott munkakörrel és a kolléga képes legyen a munkáját kiválóan ellátni.

- Milyen fogyatékkal élőket foglalkoztatnak és milyen munkakörökben?

- Nálunk esősorban adminisztratív jellegű munkákat végeznek fogyatékkal élő kollégáink. Munkavállalóink között megtalálhatóak cukorbetegek, csökkent látóképességű, mozgásukban korlátozott emberek, rákos betegségből felépülők, de sajnos a kerekes székesek hiányoznak. Bérelt irodáinkban sajnos nincs lehetőség akadálymentes környezet kialakítására, illetve az értékesítési képviselői munkakör elvárásainak sem valószínű, hogy eleget tudnának tenni. A vállalat azonban minden rendelkezésére álló eszközt biztosít, hogy a megváltozott munkaképességű dolgozók - ezen csoport kivételével - megtalálják a nekik megfelelő munkakört, akár részmunkaidő felajánlásával, akár az elvárások egyedi igényekhez való igazításával.

- Hogyan segítik a beilleszkedésüket?

- Az egynapos képzést követően egy beilleszkedést elősegítő, három hónapos program veszi kezdetét. Az értékesítési képviselőnek készülő munkavállalóink ezen időszak alatt "on the job" tanulják a szakmát. A közvetlen vezetővel együtt keresik fel az ügyfeleket, kötnek szerződéseket, közösen tervezik meg a begyűjtési útvonalat, racionalizálják a költségeket. Az adminisztrációs központokban pedig a próbaidő felénél ül le a szakmai vezető a kollégával, és ha változtatás szükséges, akkor készítenek egy tervet a hátralevő másfél hónapra. Ez idő alatt kiderül, ki alkalmas a munkára. Annyit azért segítünk, hogy az ügyfélszámot a terhelhetőséghez igazítjuk. A megváltozott munkaképességű dolgozók integrálása nyilvánvalóan egyszerűbb az állandó helyszínen zajló, vezetővel napi szintű kapcsolatot fenntartó adminisztratív munkaköröknél, mint a nagy önállóságot igénylő területi munkánál.

- Felülvizsgálták a munkakörök kompetenciaigényét?

- Alapvetően nem szerettünk volna különbséget tenni a két csoport között. Minden dolgozónktól elvárjuk a folyamatos fejlődést, az ügyfél-orientáltságot, az inspiráló hozzáállást, a legjobb teljesítmény elérésére való törekvést, együttműködésre való hajlandóságot, előretekintést. Ez utóbbi különösen jellemző a fogyatékkal élőkre. Büszke vagyok arra, hogy a negyedéves elismerések keretében, a mestermunka címet több alkalommal csökkent munkaképességű kollégánknak ítélhettünk oda.

- Milyen a Providentnél a felvettek beválási aránya?

- A közelmúltban történt önként távozások többsége adminisztrációs központjaink összevonása miatt következett be. Ugyanakkor nem szeretném azt sugallni, hogy minden jelölt bevált, mert nem felelne meg a valóságnak. A kétszáz főből megközelítőleg öt-tíz fő nem felelt meg az elvárásainknak.

- Ez igen magas validitás.

- Én is úgy hiszem. A magas beválási arányt a "Hozz egy barátot" programunknak köszönhetjük. Nagyon jó ajánlásokat kaptunk munkavállalóinktól.

- Mit gondol, mennyiben és hogyan változtat a toborzáson és kiválasztáson az új rokkantellátási rendszer?

- Az új ellátási rendszer kétszeresen sújt bennünket. Egyrészt azért, mert leszűkíti a potenciális munkavállalók körét. Másrészt a rendszeres felülvizsgálat és az azt követő átmeneti, bizonytalan időszak komoly stresszhelyzetet jelent a megváltozott munkaképességű munkavállalóinknak, hiszen nem tudják, miként alakul a jövőjük. Vezetőink igyekeznek támogató légkört teremteni és átbeszélni a felmerülő problémát.

- Ez a támogatás miben nyilvánul meg? Ha a felülvizsgálat következtében nem minősülnek majd rokkantnak, számítanak a munkájukra a továbbiakban?

- Felállítottunk egy négyfős munkacsoportot, amely várhatólag május végére előáll a megoldással. Nyilvánvalóan a bevált, jó teljesítményű, megfelelő hozzáállású, kompetenciájú dolgozóinkat nem szeretnénk elveszíteni.

- Vállalták, hogy tudatosan fejlesztik a fogyatékos emberek foglalkoztatásával (toborzással és munkahely-megtartással) kapcsolatos gyakorlatukat. Miként alakul a megváltozott munkaképességű dolgozók létszáma a jövőben mindezek fényében?

- Továbbra is keresünk új munkatársakat, elsősorban adminisztrációs központjainkba. Az új szabályozások miatt ugyanakkor elképzelhető, hogy 10-12 kolléga nem minősül majd rokkantnak, de tervezzük más munkakörben továbbfoglalkoztatni őket. Így elképzelhető, hogy összességében stagnál majd a létszámuk.

- Mit gondol, miért éri meg egy vállalatnak ezen csoport alkalmazása? A költséghatékonyságon túl mi szól mellettük?

- A hozzáállásunk példaértékű lehet egy legutóbbi felmérés tükrében, amely szerint a fogyatékkal élőknek kevesebb, mint 16 százaléka áll alkalmazásban annak ellenére, hogy sokkal többen szeretnének dolgozni. Ugyanakkor ennél sokkal értékesebb a belső hatása, a közösségformáló ereje.

- És végül egy aktualitás. Hogyan befolyásolja a Provident jövőjét, költségeit az áprilisban 31 százalékon rögzített lakossági hitelkamat? Több lap, köztük a Népszabadság és a Világgazdaság is azt írta, hogy a hitel-kamatplafon miatt főleg a gyorskölcsönöket nyújtó cégek feje fájhat.

- A változás kimerül abban, hogy személyi kölcsön folyósítása helyett kötött hitelcélhoz, vagyis a mindennapi élet felszerelési tárgyainak, tartós fogyasztási cikkek megvásárlásához, szolgáltatások igénybevételéhez nyújtjuk hiteleinket és a hiteldíjakat maximalizáló törvény életbe lépése óta a futamidőtől és a hitelösszegtől függően 42-44 százalék között alakul a THM a Providentnél. Ez új lehetőségeket nyit meg a vállalat életében, hiszen olyan ügyfélszegmensek nyílhatnak meg előttünk, akik a múltban nem fordultak a Providenthez.

- Ez nem eredményez egyes területeken költségcsökkentést?

- Az előbb említett THM plafon változás miatti termék-átalakítás kapcsán már jelentősen csökkentettük a költségeket.
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Vadássza a honvédség a németül beszélőket

Az angol mellett németül is beszélő embereket keresnek a Magyar Honvédségnél. Az ok: az elmúlt időszakban bejelentett nagy értékű, német... Teljes cikk

Több mint ezer álláskereső és száz cég lesz ott az Európai Online Állásbörzén

Az EURES Magyarország hálózat idén hatodik alkalommal szervezi meg az Európai Online Állásbörzét: a Vissza a pályára elnevezésű rendezvényt 2020.... Teljes cikk

Rugalmasan végezhető munkákat kínál az új állásoldal

Új állásportál indult Mytime.jobs néven. Az oldal a rugalmas formában dolgozni akaró álláskeresőket és az ilyen lehetőségeket kínálókat hozza egy platformra. Teljes cikk