„Ismerd az embereidet” - A megtartás szempontjából a vezetői attitűd kulcsfontosságú
Jól kivitelezett változásmenedzsment, beosztottjaira figyelő vezető, érdemben végig vitt elégedettségi felmérések, tudatos munkáltatói márkaépítés - a megtartás alapfeltételei. Februárban rendezték meg az Ipsos első Élményreggelijét, melynek témája a munkavállalói élmény és annak alakulása volt. A beszélgetőtárs a Vodafone Magyarország Senior HR Business Partnere, Csányi Cecília volt, akit a munkahelyi kultúra változásairól, a munkavállalói élményről kérdeztek.
Később fordulatot vett a magánéletem, született két gyerekem, és akkor döntöttem úgy, hogy anglisztika szakra jelentkezem az egyetemre. Úgy éreztem, hogy a Vodafone-os pörgést két gyerek után nem fogom tudni vállalni, ezért részmunkaidős, 6 órás állást kerestem. Így lettem egy nehézipari gyártócégnél HR kontrolling típusú munkakörben HR asszisztens. Ez egyfajta átmenetet jelentett a pénzügy és a HR között” - meséli, és hozzáteszi, nagyon hálás a cégnek, hogy a munka-magánélet egyensúlya valóban működött: minden alkalommal odaért a kisfiához a bölcsődébe, miközben karrierje elindulhatott a HR-es úton, és asszisztensből később HR-vezetővé válhatott. Cecília 2-3 év múlva már 5-600 emberért felelt a cégnél, tavaly pedig visszatért a Vodafone-hoz.
Konfrontatív munkakultúrából az angolos jó modorba
Cecíliát nem érte kulturális sokként, amikor újra angol munkakultúrában találta magát, inkább az iparági váltást érezte meg. „A nehéziparban kézzelfogható termékeket gyártanak, ezért egészen más problémáik vannak a vezetőknek, mint a szolgáltató iparban, ahol szolgáltatást és ügyfélélményt teremtünk. A Vodafone-nál is jelen vannak a stresszfaktorok, mégis ez egy másfajta dimenzió. Nehezebb beazonosítani a konkrét problémát, vagy annak forrását.” A szakember szerint a kulturális különbségek abból adódnak, hogy míg az amerikai egy konfrontatív, véleménykimondó kultúra, addig az angoloké udvarias, kevésbé direkt.
„Mi, magyarok sokszor nem merünk kérdezni vagy ellentmondani. Felsővezetőként azonban mindig tudnunk kell, hol vannak azok a pontok a munkánkban, amin még lehet javítani, ezért azt gondolom, nagyon sokat tanulhatunk egy amerikai típusú munkakultúrából. Az angolokra inkább jellemző az udvariasság. Az ő esetükben jobban oda kell figyelni arra, mi rejtőzik a szavak mögött, mire is gondolnak igazából. Erre szoktam viccesen azt mondani, hogy nem biztos, hogy mindenki ugyanazt a tévét nézi.” Mindemellett kulturális különbségként említette, hogy az amerikai cégnél az időeltolódás miatt akár este 9-kor is volt még konferenciabeszélgetése, míg az angoloknál általában ottani idő szerint 7 óra körül véget ér a nap. Cecília szerint fontos arra is figyelni, hogy ha valaki munkaidőn kívül dolgozik, annak mi a kiváltó oka, és elkerülhető-e.
Csányi Cecília, Vodafone Magyarország Senior HR Business PartnereA vezető szerepe kiemelt fontosságú
A toborzás és a megtartás Cecília szerint is kulcskérdés. „A telekommunikációs iparágban hatalmas a verseny. Jól behatárolható a szektor, és mindenki ismeri a másikat. A munkaerő felvétel kapcsán nagyon eltolódott a bérezési verseny irányába a piac - például bekerül egy frissen végzett marketing szakos hallgató az egyetemről, és teljesíthetetlen a bérigénye. A szektorra jellemző az állandó pörgés, a folyamatos újdonságkeresés, és ez folyamatosan őrli az embereket” - ismeri el, majd hozzáteszi, a brand önmagában sem a Vodafone-nál, sem más cégnél nem elég a megtartáshoz. „Oda kell figyelnünk, meg kell hallgatnunk az embereinket, és ez sok időt igényel a HR-esektől, csakúgy, mint a közép- és felsővezetőktől egyaránt. Közhelyként hangozhat, de azt gondolom fontos, hogy tudd, kinek mire van szüksége, azaz „know your people”. Észre kell venni, ha a másik fél elfáradt, esetleg elindult a kiégés felé. A tehetségesekre, a legügyesebbekre a múltban berögzült sémák miatt sokszor még több extra feladatot osztunk, pedig észre kellene vennünk, amikor ez már nekik is túl sok. Nem teljesen releváns mondás már, hogy a teher alatt nő a pálma, mert a jelenlegi, nagyon komplex kihívások alatt könnyen eltörhet. Vezetői részről pedig nem lehet kifogás az elfoglaltság. Oda kell figyelnünk az embereinkre, ami néha azt jelenti, hogy a lelküket is ápolnunk kell. Teljesen egyetértek azzal az észrevétellel, hogy az „I am busy” valójában azt takarja, „én fontosabb vagyok, mint te, hiszen elfoglalt vagyok”. Ez nem jó üzenet a másik felé.”
Cecília elmondta, hogy komoly vezetői programokat hoztak létre a vezetők fejlesztésére, formálására. „Minden üzleti egység vezetői csapatának tartunk team coachingot, annak érdekében, hogy a vezetők önmagukra is tudjanak időt szánni. Azt valljuk, ha az adott személy jól érzi magát a bőrében, a csapata is rendben lesz.
„Igyekszünk mindent megkérdezni”
„Rendszeresen készítünk elégedettségi felmérést, és félévente mindenkinek biztosítunk lehetőséget négyszemközti beszélgetésekre a vezetőikkel. Ilyenkor a teljesítményről való egyeztetés mellett lehetőség nyílik elmondani, ki mit hiányol, milyen változást szeretne. „Ezen kívül az is fontos kérdés, hogy megkérdezzük, hova szeretnének fejlődni, mit szeretnének tanulni.” Cecília hangsúlyozza, hogy nem szabad figyelmen kívül hagyni a felmérések eredményeit, mert akkor jogosan érzik úgy az emberek, hogy nem foglalkoznak a véleményükkel.
A munkáltatói márkaépítés kapcsán a HR-vezető elmondta, hogy a vállalatnál kiemelt szerepe van a társadalmat segítő tevékenységeknek. „A Vodafone Magyarország Alapítvány Digitális Iskola Programja keretében a hátrányos helyzetű általános iskolások digitális ismereteinek, kompetenciáinak fejlesztésén dolgozunk, valamint törekszünk arra, hogy ösztönözzük a magyarországi oktatás digitális átalakítását. Eddig 25 iskolában közel 1400 táblagépet osztott ki az Alapítvány, melyek oktatási célú használatához díjmentesen havi 3GB adatforgalmi keretet is biztosít.
A program második fázisban a digitális eszközök oktatás területén történő kreatív felhasználása került fókuszba, ami jelenleg is zajlik. Az Alapítvány tevékenysége mellett a Vodafone Magyarország számos olyan programot is szervez, amelyek elsősorban a lányokban igyekeznek felkelteni a műszaki-digitális érdeklődést. Ilyen például a Code Like a Girl programunk, amelynek során önkéntes kollégák 14-18 éves lányoknak tanítanak programozást. De a kisebbeknek is tartunk foglalkozásokat, ahol játékosan ismerkedhetnek meg az applikáció-fejlesztéssel. Mindezek mellett a Vodafone Önkéntes Közösség is igyekszik segíteni a rászorulókon, például a Magyar Ökumenikus Segélyszervezettel minden évben közösen megrendezésre kerülő karácsonyi ételosztással.”
A szakember végül elmondta, hogy a toborzási folyamat során legtöbbször maga a kereskedelmi márka vonzza be az embereket, a legnehezebb feladat azonban a vezetőkre és a HR-re hárul, hiszen nekik kell hosszú távon a jelölteket arról biztosítani, hogy itt jó dolgozni, itt lehet fejlődni. „Tavaly elnyertük a Szerethető Munkahely Díjat, de ez nem jelenti azt, hogy hátra dőlhetünk. Folyamatosan dolgoznunk kell azon, hogy a kereskedelmi és a munkáltatói márkánkat is erősítsük, segítve ezzel a legkiválóbb jelöltek bevonzását a vállalathoz.”
- 2024.12.122024.12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808 Részletek Jegyek
- 2024.12.31Gazdasági teljesítmény mérése - E-learning és konzultáció Ajánljuk mindazoknak, akik gazdasági területen dolgoznak vagy ezzel ismerkednek, és érdeklődnek a számvitel által nyújtott lehetőségek iránt. Továbbá azon controllerek, vezetők számára, akik döntés előkészítésben vesznek részt, és szeretnék átlátni a beszámolók által kínált mutatószámok jelentőségét, szerepét. Részletek Jegyek
A mai bizonytalan és kiszámíthatatlan időkben a cselekedeteink céljának ismerete nemcsak erőt, hanem fókuszt és irányt is adhat számunkra – legyen... Teljes cikk
"A menedzsment, mint egy temetői gondnok: egy csomó ember felett áll, de senkivel nincs kapcsolatban." Miért elengedhetetlen a humor a vezetésben, és mik... Teljes cikk
Az Y és Z generációnak a munka több mint az élet kötelező velejárója, inkább életstílusuk szerves része. Szakmai tevékenységük nem kötődik... Teljes cikk
- Ez a fizetés utáni legfontosabb dolog, amit egy munkahelynek nyújtania kell 3 hónapja
- Itt a stay interjú: varázsszer lehet a munkatárs-megtartáshoz 3 hónapja
- Törvény adta jog lesz a nyaralóból vagy a kávéházból végzett távmunka 5 hónapja
- Mitől működik egy tehetségprogram? 5 tipp a sikerhez 5 hónapja
- Képzések, készségek és technológia: toborzás és munkaerő-megtartás a magyar elektronikai szektorban 5 hónapja
- Olimpia 2024: Vezetői tízpróba 5 hónapja
- A hozzáállás és az AI tudás lesz a döntő az állásra jelentkezésnél 5 hónapja
- Hogyan kezeljünk egy fiatal beosztottat, aki rombolja a vezetői tekintélyünket? 6 hónapja
- Egy kevéssé ismert eszköz a megtartásban: csekély értékű ajándék, évente akár háromszor 6 hónapja
- Hogyan boldogulnak a külföldi munkavállalók Magyarországon? Cikkünkből kiderül! 6 hónapja
- Visszajelzéssel a megtartásért 7 hónapja