Kapuőr bárdjából lepkeháló - a megtartás lett az új kiválasztás
Az offline, személytelen, hirdetés alapján önként jelentkeztetéses kiválasztási módszerekkel szemben egészen más kompetenciákra van szüksége a sikeres recruiternek. Azt, hogy hogyan vált a „megtartás” korunk kiválasztásává, szakértő csapat vitatta meg a JAM soron következő reggelijén a KAPTÁR-ban. A social marketinges, a szervezetfejlesztő, a multinacionális tanácsadó cég hazai vezetője, és az online toborzás hazai szakértője abban egyetértett, hogy a sikeres kiválasztás alapja a folyamatos bevonzás, partnerként kezelés, és a vonalbeli vezető igényeinek a pontos ismerete.

A megtartás jelenti ma a jó kiválasztást
A bevezetőjében Nagy Andrea arra hívta fel a figyelmet, hogy míg 10-15 évvel ezelőtt az „Expressz újságban feladott hirdetés volt a jellemző, ahol a 203-as postafiókot adta meg anonim módon a keresést folytató cég”, addig most már az a fontos, hogy élménnyé váljon minden, a szervezettel kapcsolatos tevékenység, így a kiválasztás is.
A munkáltatói márka építése nemcsak kifelé, az ügyfelek felé „ér” el, hanem a potenciális munkavállóik felé is. Hiszen, sokan tapasztalják, hogy akár egy kevéssé speciális, asszisztensi pozíció esetében sem működnek jól a hagyományos toborzási csatornák.

Ahol félremehet a folyamat: a szűrés
Közel 15 évnyi szervezetfejlesztési tapasztalattal a háta mögött ma már biztosan látja Illés Kata, az online kiválasztási eszközök fejlesztésével foglalkozó INDIVIZO Kft. ügyvezetője, milyen helyzetet teremt az, amikor „jó”, a vállaltot előre vivő, és milyen az, amikor akadályozó emberek kerülnek egy-egy céghez. Sok esetben a meglévő eszközök csődje okozza azt, hogy nem a megfelelő ember kerül az adott pozícióba. Példaként említett egy helyzetet, amikor több mint 60 embert kellett AC-n (assessement center - értékelő központ- a szerk.) kiválasztani. Ehhez közel ezer embert kellett megszűrni, ami minőségileg lehetetlenség. „Már ahogy belépett az ajtón, és elkezdett beszélni egy-egy jelölt, pontosan láttuk, hogy nem lesz megfelelő a pozícióra, de nem tudtunk semmit tenni, mert része volt annak az alapsokaságnak, akit megszűrve kaptunk, és az adott állományi létszámot ki kellett állítani”.
Online marketing ismeret ma már alapkövetelmény
A meghívottak közt Balázsik Péter, a Global Web Solutions Kft. ügyvezetője „kakukktojás” volt, hiszen elmondta ő maga nem HR-es, hanem online marketing háttérrel érkezett ebbe a világba és kezdett el a szolgáltató központok világával foglalkozni hazánkban. Ezek az online marketing ismeretek– a szakember szerint- nagyonis kifizetődőnek bizonyultak, amikor nekikezdett csapatával kidolgozni egy megoldáscsomagot a Shared Service-ek (SSC) munkavállalóinak a toborzására. Ez ugyanis olyan terület, ahol többféle kihívásnak kell egyszerre megfelelni, és a hagyományos recruitment fogások hatástalanok. Péter azért kezdett az SSC szektorral foglalkozni, mert úgy látta, hogy a szektornak vagy nincs is, vagy meglehetősen rossz a márkaértéke az álláskeresők szemében. Akik oda mennek dolgozni, inkább egyfajta „B”-tervként állnak az SSC-k világához.
Másrészt, maguk az SSC-vel foglalkozó cégeknek sincs sokszor erős munkáltatói márkájuk. Javarészt ismeretlen szervezetek keresnek munkavállalókat ezen a piacon.
Harmadrészt, speciális, fiatal életkorú munkavállalókat várnak, és a tapasztalat azt mutatja, hogy a generációs jellemzők ebben a korcsoportban sokat változtatnak az elvárásokon, kommunikáción és a motivációkon is. ők mennek ezekhez a cégekhez dolgozni, a maguk különleges kommunikációjukkal. Ehhez azonban alkalmazkodni kell, ha meg akarja találni valaki a munkavállalóit ebben a szegmensben. Mindezek miatt az online marketing eszközökkel támogatott, online toborzásra van szükség. Csak ott, abban a térben elérhetőek el ezek a fiatalok.
Célzott hirdetés, különböző eszközökkel
Pekár Dóra kérdésére, hogy vajon a social média melyik eleme, esetleg a hirdetőoldalak, adatbázisok biztosítanak-e pontosabb célzást, a szakértők sokféle megközelítésből válaszoltak. Balázsik Péter arra a felvetésre, hogy a landing oldalt a Google Analitics-el figyelve keresték, ki is jelentkezik a hirdetésekre, azt javasolta, hozzanak létre pozíció-csoportokra egy-egy landing oldalt, és „meg lehet jelölni cookie-kal a beérkezőket, akiknek utána a hirdetést tovább lehet kínálni bármely oldalon”.
Toldi Gábor szerint célzottan kell hirdetni, de oly módon, hogy ne nyomja mindenhol „az arcunkba” magát a hirdetés. Ezt úgy lehet a legmagasabb szinten megtenni, ha megismerjük azt a célcsoportot, akinek hirdetünk. Azt kell megtudni róluk, hogy – a releváns oldalakon kívül- mi az, ami nekik értékes, ugyanakkor mivel tudjuk a hirdető cég márkáját építeni az ő szemükben. Például kritikus munkakörök közé tartoznak a mérnököké. Nehéz jó mérnököt találni bármely szervezetnek. Az ő részükre az a tartalom lesz értékteremtő, ami mérnökök számára specifikusan érdekes tartalommal bír. „ Sokkal inkább kapcsolatépítésről szól a mai recruitment, mintsem egyfajta tölcsérről, ami beszívja a jelentkezőket”- foglalta össze a változások lényegét a szakember.

Gamification-megoldások is jó utat jelölnek ki
Czellecz Zoltán, a Randstad üzletfejlesztési vezetője Pekár Dóra kérdésére, miszerint mitől lesz igazán élményszerű a jelöltnek, a kiválasztás érdekes tapasztalatáról számolt be. Náluk is tapasztalható az a folyamat, ahogy a kiválasztást egyre inkább összekötik gameification-megoldásokkal. Ezzel emészthetőbbé, játékosabbá válik az álláskeresés. Megnő az élmény lehetősége, és szerepe. Az Egyesült Államokban olyannyira ez a trend, hogy például a Randstad vásárolt egy startup vállalatot, amelyik kifejezetten ezt az alkalmazást készíti el a tanácsadó-óriásnak. Czellecz Zoltán a saját élményét is megosztotta a résztvevőkkel. Ki szerette volna próbálni a „játékosítást”, és olyannyira hatással volt rá az élmény, hogy egészen beszippantotta. Képes volt egy órán át játszani, miközben mindenki tudja, hogy a jelöltek a jelentkezési, online adatlapokat, ha 10 percnél hosszabb, ki se töltik.
A vállalati, kiválasztási kultúra része idehaza a „visszajelzés-nem adása”
Sajnos a vállalatok nagy része nem foglalkozik azzal, hogy magáról a szervezetről milyen márkaromboló képet ad, ha nem megfelelően bánik a jelöltekkel. Toldi Gábor, példaként említett olyan toborzó, online rendszert, amibe 20-25 percen keresztül tölti fel a jelentkező az adatait, és utána azt az automatikus üzenetet kapja, hogy jelentkezni csak a pozitív elbírálás után fognak, és ha nem akarnak a jelölttel találkozni, ők soha többet nem keresik. Ha a jelölt akar valamit tőlük, nézegesse a karrieroldalukat, hátha talál valamit, ami érdekelné. De, a cégtől akkor se várjon semmit. „Ez vajon milyen hírt visz egy cégről? Ha ez a cég egy bank, akkor az évente körülbelül ezer fős adatbázisba kerülő ember milyen szívvel lesz az ügyfelük?”- sorolta a márkaromboló lépések hatását a szakember.
Sajnálatosan, Magyarországon gyakorlatilag alig van arra jó példa, hogyan is lehet kommunikálni minden jelentkezővel úgy, hogy abból mindkét oldalon, és mindkét hatásra munkavállalói jó élmény válhasson.
Ugyanakkor ez azért is szomorú, mert a social media, és a kereső oldalak világában már pontosan ott van az információ arról, hogyan is kellene megszólítani, egyénenként változóan, a lehetséges jelölteket.

Új eszköz: videointerjú
Idehaza még újdonságnak számít, az USA-ban már nagyon elterjedt a videointerjú műfaja. Bár sok előnye van, például a recruiternek segít szűrni, és földrajzi, idő-intervallum tekintetében rugalmasabb a személyes interjúnál, illetve a vonalbeli, szakmai vezető számára is jobb 5-6 perceket nézegetnie ezeket a felvett interjúkat, mintsem végig ülni meghallgatásokat. De, még fel kell rá készülnünk. Nem mindenki tud kamera előtt beszélni, és a non-verbális kommunikáció uralása sem megy mindenkinek akkor, ha ezt kamera veszi.
A videointerjúval kapcsolatban még egy aggály felmerült a fórumon. A HR-eseket is képezni kell arra, hogyan szabad ezt az eszközt használni. Ne lehessen táptalaja például előítéletnek, vagy ne válhasson nevetség tárgyává a jelölt egy-egy, sikertelen videointerjú után. Illetve, az adatvédelmet is még szigorúbbá kell tenni, hiszen nincs annál frusztrálóbb, mintha a félresikerült videointerjúnkkal egy-egy videomegosztó oldalon találkozunk. Ez ugyanis – tárgyi bizonyítékként- megmarad, és megőrzi a kudarcot.
Az anonim hirdetések kora mégsem járt le?
A HR Portál kérdésére, miszerint mennyire építi az anonim hirdetés a jelöltélményt, többféle választ kaptunk. Illés Kata szerint a cég stratégiájától függ az, hogy milyen szintű pozícióknál, és milyen helyzetben választja az anonimitást, és honnan kezdi el személyesen építeni a jelöltélményét.
Toldi Gábor szerint igazán anonim hirdetések ma már nagyon kis esetszámban fordulnak elő. Tanácsadókon keresztül folynak a hirdetések, és a tanácsadó brandjét mutatja meg az, milyen sokan jelentkeznek. Hiszen, ahogy a szakember elmondta, „bizonyára van olyan tanácsadó, akinél azt a jelöltélményt szerezte egy-egy jelölt, hogy ezután oda nem érdemes jelentkezni, bármilyen pozíciót is hirdet.” Ilyenkor a piac gyorsan hatást gyakorol.
Czellecz Zoltán pedig – tanácsadóként- azt emelte ki, hogy ma már nem lehet úgy elvállalni keresési projektet, hogy abban a megbízó márka – valamilyen módon - ne látszódna. Kell a cégről is információ, hiszen ez a márkaépítés első lépcsőfoka, amit nem lehet átugrani, és csak a pozíció elvárásait sorolni végtelen hosszúságban.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Többek között a mentális egészségügyi problémáktól való félelem és a rugalmasság iránti vágy is hozzájárul ahhoz, hogy a Z generációs... Teljes cikk
Másfél évvel ezelőtt nevezték ki Nyeste Ágit a három országot átfogó JYSK-régió (magyar, osztrák, görög) HR igazgatójának. Összesen 2000... Teljes cikk
A változás szinte már természetes kell, hogy legyen, de ehhez mentális és lelki alkalmazkodóképességet is ki kell építeni. Az adaptív képesség... Teljes cikk
- Mutatjuk, hol vesznek fel és hol építenek le - friss adatok a magyar munkaerőpiacról 1 hete
- Ezek a legnagyobb kihívások a hazai vállalkozások számára 1 hete
- Ebben az országban használják a legtöbben az AI-t a HR területén 2 hete
- 5-ből 3 munkáltató szerint a soft skill-ek fontosabbak, mint valaha 2 hete
- Az álláskeresők szerint képzési hiány van, nem pedig készséghiány 3 hete
- Felmérés: kevés cég tartja hatékonynak a készségek értékelését 3 hete
- Felmérés: Egyre kevesebb munkahelyen elvárás a diploma 4 hete
- Költséges kivárás: mit veszít a HR, ha nem lép nyáron? 4 hete
- Felmondott a BKK vezérigazgatója: "Nem lehet hatalmi játszmák eszköze" a vezetői kiválasztás 1 hónapja
- Hogyan vonzzuk be a megfelelő jelölteket a digitális térben? 1 hónapja
- Ez a munka nem automatizálható? Na jó, akkor vegyünk fel egy embert! 2 hónapja