Megjelent: 9 hónapja

A toborzási piacot is megtámadta a koronavírus

Drámai a helyzet, ötven százalék feletti bevételkiesésekről kaptunk híreket március második felében munkaerő-közvetítőktől. Teljes iparágakban állt le a toborzás szinte egyik napról a másikra. Nehezíti a fejvadászok dolgát, hogy a megbízó személyes interjú nélkül többnyire nem vesz fel embert, ők pedig home office-ban ülnek. Vannak persze területek - gyógyszeripar, élelmiszer-kiskereskedelem - amelyek mennek tovább, ám a recruitment cégek már a gazdaság újraindulásáért imádkoznak és bezárástól tartanak.

images

images

“Satufék.” Így kommentálta az utóbbi hetek történéseit egy kis fejvadász cég vezetője. Ő szerencsés helyzetben érzi magát, mert ugyan megrendelőik kétharmada teljesen eltűnt március közepe óta, az első negyedév kiemelkedő eredményt hozott, vannak tartalékai, őszig kibírja. Szerinte több kisebb közvetítő lehúzza a rolót a közeljövőben.

Ugyan blogposztokban és közösségi médiás megnyilvánulásokban gyakran felbukkannak optimista hangok (“csak két hónap”, “ne veszítsd el a tehetségeket”), a színfalak mögött nagy a kétségbeesés és a bizonytalanság. Március második felében 50-90 százalék körüli bevétel-kiesésekről hallottunk a toborzási szolgáltatóktól. Egy nagyobb közvetítő cég vezetője elmondta, hogy két hónapot kibírnak, ám ha júniusban sem indul be a gazdaság, akkor bajban lesznek. Már számos személyzeti tanácsadónál meghúzták a nadrágszíjat. Amiről a cégek beszámoltak: 8-ról 6 órásra csökkentett munkanap arányosan kevesebb bérrel, fizetés nélküli szabadságra küldés, a gyesről való visszavétel elnapolása (mindhárom esetben a rábeszélés eszközével élve, a munkavállalóval közös akarattal), gyakornokok elküldése.

Előny a több lábon állás

Valamivel könnyebb helyzetben vannak azok a szolgáltatók, melyek több lábon állnak. Heterogén az ügyfélkörük vagy közvetítés mellett kölcsönzési üzletáguk is van. Azok is keveset éreznek ebből, akik a vírushelyzettől kevéssé érintett ügyfelekkel dolgoznak (például gyógyszeripar, shared service centerek). A kölcsönzéssel és közvetítéssel foglalkozó Trenkwalder 200-nál is több partnercéggel egyeztetett a múlt héten, ezeknek 50 százaléka átmenetileg teljesen felfüggesztette toborzási tevékenységét. A megbízóknál most tűzoltás folyik: a megtartáson dolgoznak, állásidő bevezetésével vagy szabadságok kiadásával próbálnak meg időt nyerni.

Hol a legnagyobb a visszaesés megbízói oldalon? Nem meglepő, hogy a leginkább érintett szektorok a személyszállítás, a szálloda- és vendéglátóipar, rendezvényszervező és turisztikai tevékenységek. Szintén csökkent a toborzási igénye a klasszikus termelést végző iparvállalatok többségének, különös tekintettel a gépiparra. Az autógyárak leállása (Audi, Suzuki, Mercedes) a beszállítói kört is érzékenyen érinti.

Esnek a hirdetésszámok

A toborzási piac beesése az állásportálokon is tetten érhető. Március 26-a és 31-e között a Professionön listázott állások száma 7786-ról 6557-re, a CV Online-on 8473-ról 7930-ra, a Jobline-on 2023-ról 1943-ra, a Workanián 3833-ról 3501-re csökkent. Kicsit távolabbról nézve is látszik a trend: az összes nagy állásportál, így a hazai álláspiac legtöbb álláshirdetését listázó allasportal.hu oldalra március 2-8. között 5684 állás került fel, míg a magyarországi veszélyhelyzet kihirdetése utáni héten, március 16-22. között már csak 4450. Buda Szabolcs online toborzási szakértő, aki közel másfél évtizedig vezetett egy nemzetközi állásportált, elmondta: “Ezek szerint egyik hétről a másikra 22 százalékos visszaesés történt. Ez az érték ugyan kisebbnek tűnik, mint a toborzási piacot 2008 negyedik negyedévében utolérő gazdasági válság okozta 30 százalék feletti visszaesés toborzási volumenben, ellenben az akkori csökkenés nem egyik napról a másikra következett be. Néhány hét múlva lesz érdekes újra ránézni a nyitott pozíciók számára.”

Persze nem mindenhol állt le a keresés. Fizikai alkalmazottakra az agrár- és élelmiszeripari szektorban, a belföldi logisztikában (házhozszállítások), a kiskereskedelemben, illetve a gyógyszeripari területen nőtt meg az igény, míg a szellemi területen az ügyfélszolgálati tevékenységek, a pénzügyi szolgáltató központok támogató funkciói, illetve a termeléshez kapcsolódó mérnöki pozíciók kapcsán nagyobb a kereslet. Például egy hete indult el a Disney nyugat-európai streaming szolgáltatása, melynek ügyfélszolgálatát részben egy most felállt, 250 fős budapesti egység látja el, információnk szerint - mint a legtöbb call centernél - home office-ból.

Személyes interjú nélkül nincs munkaszerződés

A közvetítő cégek problémája az is, hogy hiába tudják digitálisan végigvinni a kiválasztást, megbízóik többsége személyes interjúkör nélkül nem ajánl szerződést a jelöltnek, így addig közvetítői díjat sem fizet. A megbízók pedig többségében otthonról dolgoznak határozatlan ideig. Szintén kevés cégnél megoldott a teljesen online cégbe illesztés, szaknyelven az onboarding. Persze a vállalatok palettája széles: a HR digitalizációban élenjáróknál ez sem jelent problémát. A járvány lecsengésével vélhetően ebben is sok fejlesztés történik.

Az utóbbi hetekben a HR szakemberek változást érzékelnek az álláskeresők körében és viselkedésében. Ugyan megjelent jelölt oldalon rengeteg álláskereső, de nekik a közvetítők zöme nem tud pozíciót ajánlani. Az idegenforgalom, a turizmus, a vendéglátás, a mezőgazdaság, a marketing, a PR olyan területek, melyeket jellemzően nem személyzeti szolgáltatókon át töltenek be a cégek. Az álláspiacon különösen értékes mérnökök, informatikusok - akikre a közvetítő cégek leginkább vadásznak - pedig a bizonytalan helyzet miatt egyre kevéssé mernek váltani. Inkább megelégszenek jelenlegi munkahelyükkel és nem kockáztatnak. Buda Szabolcs így összegzett: “A vírushelyzet előtti keresleti piac egyik hétről a másikra alakult át kínálati piaccá. Míg az utóbbi pár évben a fejlett világban az elmúlt 50 év legalacsonyabb munkanélkülisége tette feszessé a munkaerő-piacot, addig ezekben a hetekben meg kell tapasztalnunk az elmúlt 75 év leggyorsabban növekvő munkanélküliségét.”

Korrekt kommunikáció a jelöltekkel

Ebben a helyzetben a személyzeti szolgáltatóknak (és a megbízóknak is) még fontosabb odafigyelni a jelöltekkel való kommunikációra. Egy HR-es álláskereső írta a múlt héten a HR Blogon, hogy olyan állásra pályázott, amelyre időközben leállították a felvételt. A cég azonban elfelejtette kiírni és ő is csak egy ott dolgozó ismerősétől tudta meg. Sok pénzből épített munkaadói márkán eshet folt, ha a munkaadó elveszíti a bizalmat és a hitelességet. Ha nem áll le a toborzás, hanem lassul a folyamat, akkor azt jelezzük az álláshirdetésben. Ha leállítottuk a keresést, akkor vegyük le a hirdetést a weboldalról. Ha az interjúkörök között megszakítottuk a kiválasztást, akkor ezt minden jelölttel közöljük emailben vagy telefonon. A korrekt tájékoztatás megtérül: ha újra beindul a recruitment, ezekre a jelöltekre számíthatunk.

A megbízók egyelőre optimisták

Nagy kérdés: meddig tart a gazdaság leállása, mikor indul el a toborzás? „Látunk rá reményt, hogy a munkaerőpiac jelenlegi krízise nem tart tovább hat hónapnál - mondja G. Nagy Balázs, a Trenkwalder ügyvezetője. - Azt tapasztaljuk, hogy a partnercégek többsége is egyelőre azt reméli, hogy a válság lefutása kellően gyors lesz ahhoz, hogy nem kényszerülnek tartósan leépíteni termelő-kapacitásaikat. Kétségtelen ugyanakkor, hogy számottevő esély mutatkozik egy ennél hosszabb ideig elhúzódó válságra is.”

Nyitókép: Steve Buissinne from Pixabay
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
  • 2020.12.10Vezetői képzés - Emberek vezetése modul (C) A vezetői képzés célja az elméleti és gyakorlati vezetői tudás és kompetenciák fejlesztése. A résztvevők a képzésen megismerik a csapat és szervezetépítés és a munkatársak fejlesztésének, vezetésének és értékelésének alapvető vezetői eszközeit. A képzés résztvevői elsajátítják azokat a gyakorlatban alkalmazható technikákat, amelyek segítségével javítható a munkatársak elkötelezettsége és teljesítménye. Részletek Jegyek
  • 2021.01.25HR Üzleti Vezető Mentoring és Workshop online program Inspirációt és támogatást nyújt HR vezetőknek és a jövő HR vezetőinek az üzleti vezetővé válásuk útján. Ajánlom minden olyan HR vezetőnek, aki szeretné a HR funkciót üzletközpontúbbá tenni, meghatározó hatással lenni üzletre, stratégiára, döntésekre, nagyobb bizalmat, hitelességet és befolyást szerezni a felsővezetésben. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Tízezreket tudnának munkába állítani a kölcsönző cégek

A koronavírus-járvány miatt munkakeresők tízezrei fordultak szinte egyik napról a másikra a kölcsönző cégekhez. Mostanáig ezreket sikerült újra... Teljes cikk

Éledezik a munkaerő-kölcsönzés Magyarországon

Nyolcadik hete nő a magyarországi munkaerő-kölcsönző cégek forgalma - mondta az InfoRádiónak a Magyar Munkaerő-kölcsönzők Országos Szövetsége... Teljes cikk

13 tanács, hogy a legjobb kollégát találd meg

Nem érkezik pályázat a feladott hirdetésre? Akiket behívsz interjúra, mind alkalmatlanok? Akit felveszel, két hét után eltűnik? A... Teljes cikk