kapubanner for mobile
Megjelent: 8 hónapja

Kell már a céghez egy HR-es: íme a jelek

Rendszerben gondolkodás, kidolgozott felvételi folyamatok, munkatársi elégedettség növekedése – ezt nyerheti az a szervezet, amelyik felvesz egy tapasztalt HR szakembert. De mikor jön el ennek az ideje egy kis cég életében? Hány főtől „kötelező” ezt megtenni? Milyen típusú szakembert érdemes elsőre keresni? Medgyesi Krisztina szervezetfejlesztővel, vezetői coach-csal jártuk körbe a témát.

HR-es, felvétel, képzés administratív, stratégiai-

Egy kisebb, de növekvő cég vezetője bizonytalan lehet a tekintetben, hogy mikor jön el az pont, amikor a jobb hatékonyság érdekében érdemes HR szakembert alkalmaznia. Amikor még kicsi a szervezet, akkor ugyanis sok feladatot képes ellátni a cégvezető és az asszisztense - jellemzően ők is végzik el ezeket. Medgyesi Krisztina szervezetfejlesztő szerint az, hogy mit tudnak ezen kötelezettségekből ellátni, attól is függ, hogy mit tekintünk HR feladatoknak. A HR tevékenységei ugyanis egy spektrumon helyezkednek el, a személyzeti adminisztrációtól a stratégiai emberi erőforrás menedzsmentig (lásd az alábbi ábrát).

A HR tevékenységek besorolása - Medgyesi Krisztina, Bakacsi Gyula et al: Stratégiai emberi erőforrás menedzsment c. könyve alapján
A HR tevékenységek besorolása - Medgyesi Krisztina, Bakacsi Gyula et al: Stratégiai emberi erőforrás menedzsment c. könyve alapján

Mint ahogy a szakember a HR Portálnak elmondta: a skála „személyzeti adminisztráció” végpontján a HR az adminisztráció, munkaügy, bérszámfejtés tevékenységekről szól, és sokszor még ezeket is részben kiszervezik. A skála másik, stratégiai végén pedig a HR-esa felsővezető együtt gondolkodó partnere, aki folyamatosan dolgozik azon, hogy a szervezet rendelkezzen küldetéssel, jövőképpel és olyan HR rendszerekkel, amelyek hozzásegítik a szervezetet a céljai megvalósításához. A célokhoz igazított HR stratégia és HR rendszerek pedig profi működést, jövőbiztos kompetenciákkal rendelkező, motivált kollégákat és alacsony fluktuációt eredményeznek. Minél jobban szeretne támaszkodni egy szervezet a HR-es gondolkodás és a HR rendszerek által nyújtott szakmai háttérre, annál nagyobb szükség lehet egy HR-es szakemberre.

Mit nyernek a cégek, ha felvesznek HR-est?

Ha egy cégnek nincs lehetősége HR-es bevonására – vagy éppen az első számú vezető fejében fel sem merül, hogy HR-es alkalmazzon, mert nem tudja, mire használhatná e funkciót –, akkor a cég működtetésén és az emberek vezetésén túl még az összes olyan tevékenység is rá hárul, amely a működés folytonosságához szükséges. A vezető persze mindent megtesz azért, hogy az összes területen helyt álljon - ő lesz a HR-es, pénzügyes, irodavezető, szakmai vezető, sales-es, emberek vezetője és a többi. Ez azonban sokszor meghaladja a kapacitását, és pont a legfontosabb, stratégiai szintű dolgokra és az emberek vezetésére nem marad tőlük ideje.

Emellett az is fontos tényező, hogy a HR egy szakma és ha szaktudás nélkül csináljuk, nem mindig érjük el a kívánt eredményt. Például ilyenkor találkozhatunk azzal, hogy egy toborzás-kiválasztási folyamat azért húzódik hónapokig, mert máraz álláshirdetés sincs szakszerűen megfogalmazva és a célcsoportot sem megtalálni, sem magához vonzani nem tudja a cég. A jól működő felvételi eljárások végén ráadásul egy jó HR-es minden szálat lekövet és „elvarr”: így minden pályázó megismeri a döntést és tovább viszik a szervezet jó hírét. Medgyesi Krisztina hozzátette: rendszeresen találkozik HR nélküli kis szervezeteknél olyan helyzettel, hogy már a szervezet saját munkatársai sem akarnak a céghez új munkaerőt ajánlani, mert akit korábban javasoltak, azzal nem bántak jól a kiválasztási folyamat során.

Az alapító vagy az első számú vezető és az asszisztense is meg tudja oldani a problémákat, sok esetben egész jól. Nem mindegy azonban, hogy egy rendszer kialakulását az „így szoktuk, így maradt”, „úgy hallottam, így kell” elvek határozzák-e meg, vagy egy profi HR-es a kollégák bevonásával épít fel egy rendszert a hatékony működéshez, aki aztán abban is segít, hogy a folyamatokat mindenki megismerje és betartsa.

Ezt minden HR rendszer esetében végig lehet nézni. Például egy, a céghez frissen érkező új munkatárs beillesztésénél egy HR-essel rendelkező szervezet alkalmaz betanulási tervet, mentoring rendszert, munkaköri leírást az új pozícióhoz, rendelkezik karriertervvel, és a munkakör betöltéséhez szükséges készségfejlesztést sem hanyagolja el. Az a szervezet, aki ilyen háttérrel várja a hozzá érkezőket, stratégiai előnnyel indul ahhoz képest, ahol az új belépő napokat-heteket vár a laptopjára és arra, hogy valakinek végre legyen rá ideje.

Amikor már biztosan megéri HR-est felvenni

Arról, hogy a cégvezető vegyen-e fel külön embert a HR feladatokra, több tényezőt is szükséges mérlegelni – hangsúlyozta Medgyesi Krisztina. Egyrészt a vezető gondolja végig, akár külső tanácsadó segítségével, hogy milyen szervezetet szeretne vezetni. Mik a jövőbeli tervei: például két év múlva mekkora létszámmal, milyen tevékenységekkel, milyen értékek mentén működő céget szeretne? Azt is gondolja át, mit vár el a HR-től, az adminisztratív, végrehajtó funkciót, vagy a stratégiai partneri szerepet? Mennyire fontos neki az ember, az, hogy a munkavállalók jó élményként éljék meg, hogy itt dolgoznak, és ezért mennyit hajlandó tenni, mennyi időt és pénzt szán rá? Milyen tünetek jelzik, hogy megéri-e a cégnek az új kolléga alkalmazása? „Így is elgurul” a szervezeti működés, vagy láthatóan piacvesztés és munkaerővesztés vár a cégre, ha a jelenlegi működést folytatják?

Fontos és gyakran elfelejtett szempont, hogy a vezető a saját működését is gondolja át. Hajlandó lesz-e együtt gondolkodni a HR-rel? Mennyire tudja elfogadni, hogy bizonyos tevékenységeket ezentúl nem ő, hanem a HR-es végez? Meri-e átadni a döntési jogkört és elengedni a mikromenedzsmentet? Mennyire lesz hajlandó betartani azokat a folyamatokat, amelyeket a HR terület segítségével bevezet a szervezet? A profibbá váló működéssel együtt jár az a gyászmunka is, ami azzal jár, hogy a vezetőnek is tartania kell magát az új, közösen meghozott szabályokhoz. Ez nem mindenkinek könnyű, de segíthet benne egy jó vezetői coach.

Jelek, hogy jól jön a HR szaktudás

Sok tünete lehet annak, hogy a szervezet megérett a HR támogatásra. Néhány példa:
Nincsenek folyamatok, vagy ezek nem ismertek és/nem tartják be őket.
A szervezet hónapokig küzd azzal, hogy új munkatársat vegyen fel, akit aztán sokszor nem tud megtartani.
A szerveren össze-vissza vannak lementve az anyagok, senki nem talál semmit.
A tudás nagy része a fejekben van, ha az „öreg motoros” elmegy a cégtől, viszi magával a legjobb gyakorlatokat is.
Magas a fluktuáció, az emberek napjai sokszor tűzoltással telnek.
Már nem ismerünk mindenkit a szervzetben, és nem tudjuk pontosan, kire miben számíthatunk.
Alacsony a bizalom szintje, mert nem mindenkivel dolgozunk szorosan együtt, és nem beszélünk velük közös nyelvet, sokszor félreértjük egymást.
Az itt dolgozók nem látják a cégnél a jövőjüket, nem tudják, milyen fejlesztéseket kaphatnak és milyen karrier várhat rájuk.
A döntések ad-hoc születnek, mert nincsenek kimondva a támogató elvek, hogy például mi alapján kaphat valaki bónuszt, mikor tekintünk valakit jó vezetőnek?
Az általános hangulat nagyon rossz a cégben, vagy éppen mosolyok helyett fásult tekintetek fogadják a belépőt.

Hány főtől van szükség HR-esre?

Jellemzően már 30 fős szervezeti létszám körül megjelenik az igény arra, hogy egy tapasztalt szakember segítsen a fő HR-es témákban, elakadásokban. Ennél a létszámnál azonban még sokszor nem engedheti meg magának egy szervezet, hogy belsős HR-es kollégát alkalmazzon: van, aki részmunkaidőben vagy napi néhány napban hív szerződéssel külsős szakembert.

40-50 fős létszám körül azonban már nyilvánvalóvá válik, hogy a szervezet enélkül a funkció nélkül nagy kihívások elé néz. Ami egy “baráti társaság” méretű együttműködésben még spontán megtörténik (“összefutok a kollégával ebédnél és rákérdezek, hol tart a projekt”), az ennél a létszámnál már nem hatékony és ez súlyos problémákat okozhat a teljesítményben és az ügyfélkiszolgálásban is.

Égetően fontossá válik kimondani az emberek közti együttműködés normáit, a szervezet által képviselt értékeket, tehát gondozni a szervezeti kultúrát. Másrészt pedig a működés “kemény” részeiről is gondoskodni kell: fontos létrehozni vagy fejleszteni azokat a folyamatokat, amik nélkül a kollégák mindennapjai tűzoltással telnek.

Az alábbi kérdéseket biztosan érdemes átgondolni:

Ki mikor megy szabadságra?
Ki hozhat döntéseket és miben, amikor a főnök nincs itt?
Hogy alakult ki a bérstruktúra, kit mennyiért veszünk fel, és ez min múlik?
Van-e bónuszrendszer és ki mi alapján mennyit kaphat?
Kapnak-e a kollégák visszajelzést a munkájukra és milyen gyakran, minőségben?
Tudjuk-e, kik a vezetők a cégben és ők milyen jogkörrel rendelkeznek?
Kaptak-e ehhez a pozícióhoz képzést és motivátorokat?
Tudják-e, ki számít ebben a cégben jó vezetőnek és ők azok-e?
Milyen típusú HR-est érdemes felvenni elsőre egy céghez?

Mindenképpen tapasztalt HR-est válasszon a szervezet, lehetőleg olyat, hozott már létre HR rendszereket vagy fejlesztette már őket valahol – emelte ki Medgyesi Krisztina. Lehet, hogy egy kezdő kolléga kevesebbe kerül, de a HR-es, főként, ha stratégiai partnert keresünk, kell, hogy annyira értsen a szakmájához, hogy ne csak végrehajtson, hanem a szakmaiság érdekében konfrontálódni is tudjon az első számú vezetővel.

Nagy előny a szervezetfejlesztés tapasztalat is, hogy a HR-es tudjon abban is segíteni: a munkatársak könnyebben elfogadják a változásokat, és az új működés megkapja a szükséges támogatást. Végül gondolja át a vezető, hogy rá tud-e szánni annyi időt, amennyi az elején a HR-es kollégának szükséges a szervezet megismeréséhez és az új folyamatok közös kialakításához. Ugyanis nem csak a HR-es bére, hanem az együttműködésre, változások kialakítására és bevezetésére szánt idő is befektetés a szervezet részéről – ami azonban egy sikeres HR működése eredményeképpen bőven megtérül.

Kovács Zita

Nyitókép: Pixabay

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk