>
Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 7 éve

Kevesebb költség, jobb munkahelyi légkör - miért jó, ha "zöld" az iroda?

images

Nem csak a termelés során fontos a környezettudatosság: a Zöld iroda Program az irodai dolgozókat veszi célba, nekik kíván olyan eszközöket adni, körülményeket teremteni, melyek segítségével csökken az ökológiai lábnyom, csökkennek a költségek, az iroda "zöldebbé" válik. A program során a KÖVET Egyesület szakértői tanácsaikkal közösséget formálnak az irodai dolgozókból - olyan közösséget, mely képes odafigyelni a környezetére és a közösen elért munkát megbecsüli.

Egy szigorú, ugyanakkor "jópofa és szerethető" minősítés

2008 óta létezik a Zöld Iroda Minősítés, melynek elnyerésében is segít az egyesület: "zöld-koordinátor" kezét fogva lehet végigjárni a konkrét kritériumrendszert, a munkatársi képzés és a folyamatos fejlődés lépcsőit. Bodroghelyi Csaba, a KÖVET Egyesület ügyvezető igazgatója szerint a minősítés kiemeli a céget a többi a közül, amely akár a partnerek szempontjából is nagy hozzáadott értékkel bír. A környezettudatos vállalati irányításra vonatkozó rendszert korábban már kitalálták: ez az ISO14001 minősítés. Az igazgató szerint azonban az ISO-minősítés egy általános, laza kívánalmaknak megfelelő rendszer, mely hivatalos akkreditációhoz kötött. Ezzel szemben a Zöld Iroda Minősítés egy konkrét, szigorú követelményeken alapuló rendszerbe helyezi az irodákat, ennek ellenére emberi hangvételű, és ahogy az igazgató fogalmaz: jópofa és szerethető tud maradni.

Az idei nyertes a Tetra Pak

Az idei Zöld Iroda Minősítést érdekes módon egy alapvetően termeléssel foglalkozó cég, a Tetra Pak nyerte el. A társaság nem volt rest a termelés után az irodákat is kizöldíteni. Kovács Tibor gyáregységvezető elmondta, hogy a cégnek négy fő stratégiája van: a teljesítmény, az innováció, a növekedés és 2010 óta ezekhez kapcsolódik a környezetvédelem is. A 200 alkalmazottal rendelkező cégnél kimondott cél lett az ökológiai lábnyom csökkentése. Ma már 22 százalékban megvalósul a kartondobozok visszagyűjtése, és a termelés során felhasznált energia is csökkent - ezek a lépések elsősorban a termelést, a gyárat érintik. Ezen intézkedéseknek köszönhetően az elmúlt 12 évben felére csökkent a fajlagos energiafelhasználásuk, és arra gondoltak, hogy ezt a tudást kellene valahogy továbbvinni az irodáikra is. Megfogalmazódott az a cél, hogy növelni kellene a dolgozók környezettudatosságát, csökkenteni kellene a környezeti hatásokat, és persze a költségeket is. Céljaik eléréséhez megfelelő módszernek bizonyult a Zöld Iroda Minősítés.

A munka azzal kezdődött, hogy a KÖVET felmérte az irodákat, a dolgozókkal kérdőíveket töltetett ki, majd személyes auditot tartottak. Az eredmények alapján 71 ponton nem volt megfelelő az iroda működése, ezek kijavítása lett a kitűzött cél. A problémák leginkább hat területen jelentkeztek: takarítás, papírhasználat, étkezés, bútorok, irodaszerek, utazás, levegőminőség, energiafelhasználás.

A problémák feltárása után kezdődhetett a munka. Minden egyes problémás területet egyenként és alaposan vettek górcső alá. A takarítás módszerét vizsgálva kiderült, hogy óriási mértékű a durva, hígítás nélkül használt vegyszerek aránya. Korábban senki nem figyelt arra, hogy mivel és hogyan dolgozik a takarítószemélyzet, mára 12 százalékos vegyszer-megtakarítást lehetett elérni csak azzal, hogy őket is bevonták a programba, elkezdték hígítani, tudatosabban használni ezeket a toxikus szereket.

A cég papírfelhasználása óriási, korábban évente 1 millió A4-es lap fogyott. Ebben a tekintetben a következő módszereket vezették be: kétoldalas nyomtatás, firkapapírok használata a már nem kellő kinyomtatott papírokból, újrahasznosított papír felhasználása és papírmentesítés - ez utóbbi annyit jelent, hogy nem mindent kell kinyomtatni, visszavették a számlák, szállítólevelek nyomtatását is. Csak ezzel a lépéssel évente 26 ezer papírt nem kellett felhasználni, összességében pedig 20 százalékkal csökkent a papírfelhasználás.

A konyhát, közösségi étkezést tekintve azt vezették be, hogy minden alapanyag 60 kilométeres körzetből kell, hogy származzon, a konyhának ezt a kritériumot köteles figyelembe venni az ebéd elkészítésekor. Azaz ne utazzon feleslegesen, a környezetet terhelve az, ami a közelben is kapható. Emellett a vállalat ma már saját fűszerkerttel is rendelkezik, ezenkívül már nem ballonos, hanem tisztított csapvizet iszik mindenki a cégnél.

Az új, környezetbarát irodaszerek bevezetése jelentette a legnagyobb kiadást a program bevezetése során - mondja Kovács Tibor. Újratölthető vagy betétdíjas és visszaváltható tollak, gazdaságosan nyomtató készülékek, kapocsmentes tűzőgép, ergonomikus irodai ülőhelyek, szilárd tinta - csak néhány azon pofonegyszerű fejlesztések közül, melyekkel zöldebbé tehető egy iroda. Rövidtávon ezek valóban befektetést igényelnek, azonban hosszútávon könnyen belátható, hogy megtérülnek.

Az utazás tekintetében a cél a kiküldetések, a konferenciákra való utak számának csökkentése volt: ebben 20 százalékot sikerült elérniük. Ma már inkább tartanak video- és telefonkonferenciát, csak ne kelljen autóba ülni. Egyébként az alkalmazottak több mint fele céges busszal, egy részük biciklivel jár dolgozni.

Egy dolgozó - egy növény - ezt az elvet követve lett jobb a levegő az irodában, meg persze a környezet is barátságosabbá vált.

És hogy mindennek a működtetése mennyibe kerül? A Tetra Pak egy év alatt 2000 eurót takarított meg azáltal, hogy zöldek lettek - mondja Kovács Tibor. Persze miután megkapták a minősítést nem dőlhetnek hátra boldogan. Az újonnan belépőket folyamatosan képezni kell, a régebben ott dolgozóknak is fontos frissíteni a tudását. Ők a harmadik ilyen minősítéssel rendelkező magyarországi munkahely (a Kinnarps és a Mars Magyarország után), erre rendkívül büszke a Tetra Pak - hangsúlyozza a gyáregységvezető.

Összesen 15 vállalat és intézmény irodája kapcsolódott be a KÖVET Egyesület által szervezett 2013-as Zöld Iroda Versenybe, amelynek célja az volt, hogy a szervezetek a rendelkezésükre álló hat hónap alatt környezet- és emberbarát szempontok szerint alakítsák át irodájuk működését, növeljék a munkatársak környezettudatosságát, példát mutassanak partnereiknek, beszállítóiknak.

A győzteseknek dr. Biczó Imre, a Nemzeti Környezetügyi Intézet főigazgatója június 5-én, a Zöld Iroda Napon adta át a jól megérdemelt elismeréseket immár hagyományosan a Kinnarps Házban. Idén először a hazai díjazottak továbbjutnak Brüsszelbe az Európai Zöld Iroda Versenyre, ahol hat ország irodái mérik össze teljesítményüket.

Díjazott vállalatok:
  • Non-profit szervezet/intézmény kategóriában a 2013 Legzöldebb Irodája díjat nyert a Budapest Főváros XI. kerület Újbudai Polgármesteri Hivatal.
  • Kis iroda kategóriában a 2013 Legtöbbet Zöldült Irodája díjat a Tchibo Budapest Kft. kapta.
  • Közepes és nagy iroda kategóriában a 2013 Legtöbbet Zöldült Irodája díjat a Mars Magyarország Kisállateledel Gyártó Kft. nyerte el.
  • Közepes és nagy iroda kategóriában a 2013 Legzöldebb Irodája díjat kapott az Unilever Magyarország Kft.
  • A zsűri döntése alapján a Budapest Bank Zrt. a Legnagyobb Hatású Zöld Iroda Kampány különdíjban részesült.
    • 2020.10.22 HR folyamatok/HR kommunikáció/Változásmenedzsment A képzésen összefoglaljuk és rendszerbe helyezzük a HR folyamatokat, megismerkedünk a HR kommunikáció szerepével és témaköreivel, valamint megtudjuk, mit jelent a változásmenedzsment. Kiknek ajánljuk? A képzést azoknak ajánljuk, akik szeretnének fejleszteni a belső kommunikáción, illetve a változások menedzselését hatékonyabbá szeretnék tenni. Részletek Jegyek
    • 2020.11.17Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE A Toborzás a LinkedIn-en és a Facebookon 1 napos workshopon délelőtt kérdést kaphat LinkenInnel kapcsolatos kérdéseire, szó lesz továbbá a vállalati oldal fontos elemeiről, karrieroldalról és oldal-analitikákról. Délután példákkal színesítve ismerkedhet meg a kampánykezeléssel, kapcsolati háló felépítésének kérdéseivel és egyéb, Facebookkal kapcsolatos funkcióval. Részletek Jegyek
    • 2020.11.23Művezető képzés A művezetők szakmai továbbképzése a vezetői feladataik eredményes és hatékony ellátására. A résztvevők vezetői, problémamegoldási és termelékenységfejlesztési készségeinek fejlesztése konkrét feladatokon, szituációs játékokon, esettanulmányokon keresztül. Részletek Jegyek
    • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter
    További cikkek
    Koronavírusos a gyermekem osztálytársa. A családunk is karanténba kerül?

    Az iskolákba, óvodákba október 1-től csak hőmérséklet-ellenőrzés után lehet belépni, légúti tünetekkel (köhögés, orrfolyás, stb.),... Teljes cikk

    Extra pihenőidőt kérnek a kereskedelmi alkalmazottak a maszk miatt

    Minden maszkban töltött 2 óra után a munkaidő részeként 10 perc szünetet kér a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ) az általuk képviselt... Teljes cikk

    A járványhelyzet hatásai az orvoshiányra a magyar magánegészségügyben

    A magyarországi orvoshelyzet már évek óta a munkaerőpiac egyik legégetőbb kérdésének tekinthető. Teljes cikk