kapubanner for mobile
Szegedi Juli
Megjelent: 12 éve
A szerzőről ▼

Kevesebb költség, jobb munkahelyi légkör - miért jó, ha "zöld" az iroda?

Hozzájárulni a fenntarthatósághoz - nem csak otthon, hanem a munkahelyen is. Ezt a célt tűzte ki maga elé a KÖVET Egyesület, amikor a 90-es évek végén elindították Zöld Iroda Programjukat. Az idén Zöld Iroda Minősítést szerzett Tetra Pak a dolgozók környezettudatosságának növelésével, a környezeti hatások csökkentésével költségmegtakarítást is el tudott érni.

Nem csak a termelés során fontos a környezettudatosság: a Zöld iroda Program az irodai dolgozókat veszi célba, nekik kíván olyan eszközöket adni, körülményeket teremteni, melyek segítségével csökken az ökológiai lábnyom, csökkennek a költségek, az iroda "zöldebbé" válik. A program során a KÖVET Egyesület szakértői tanácsaikkal közösséget formálnak az irodai dolgozókból - olyan közösséget, mely képes odafigyelni a környezetére és a közösen elért munkát megbecsüli.

Egy szigorú, ugyanakkor "jópofa és szerethető" minősítés

2008 óta létezik a Zöld Iroda Minősítés, melynek elnyerésében is segít az egyesület: "zöld-koordinátor" kezét fogva lehet végigjárni a konkrét kritériumrendszert, a munkatársi képzés és a folyamatos fejlődés lépcsőit. Bodroghelyi Csaba, a KÖVET Egyesület ügyvezető igazgatója szerint a minősítés kiemeli a céget a többi a közül, amely akár a partnerek szempontjából is nagy hozzáadott értékkel bír. A környezettudatos vállalati irányításra vonatkozó rendszert korábban már kitalálták: ez az ISO14001 minősítés. Az igazgató szerint azonban az ISO-minősítés egy általános, laza kívánalmaknak megfelelő rendszer, mely hivatalos akkreditációhoz kötött. Ezzel szemben a Zöld Iroda Minősítés egy konkrét, szigorú követelményeken alapuló rendszerbe helyezi az irodákat, ennek ellenére emberi hangvételű, és ahogy az igazgató fogalmaz: jópofa és szerethető tud maradni.

Az idei nyertes a Tetra Pak

Az idei Zöld Iroda Minősítést érdekes módon egy alapvetően termeléssel foglalkozó cég, a Tetra Pak nyerte el. A társaság nem volt rest a termelés után az irodákat is kizöldíteni. Kovács Tibor gyáregységvezető elmondta, hogy a cégnek négy fő stratégiája van: a teljesítmény, az innováció, a növekedés és 2010 óta ezekhez kapcsolódik a környezetvédelem is. A 200 alkalmazottal rendelkező cégnél kimondott cél lett az ökológiai lábnyom csökkentése. Ma már 22 százalékban megvalósul a kartondobozok visszagyűjtése, és a termelés során felhasznált energia is csökkent - ezek a lépések elsősorban a termelést, a gyárat érintik. Ezen intézkedéseknek köszönhetően az elmúlt 12 évben felére csökkent a fajlagos energiafelhasználásuk, és arra gondoltak, hogy ezt a tudást kellene valahogy továbbvinni az irodáikra is. Megfogalmazódott az a cél, hogy növelni kellene a dolgozók környezettudatosságát, csökkenteni kellene a környezeti hatásokat, és persze a költségeket is. Céljaik eléréséhez megfelelő módszernek bizonyult a Zöld Iroda Minősítés.

A munka azzal kezdődött, hogy a KÖVET felmérte az irodákat, a dolgozókkal kérdőíveket töltetett ki, majd személyes auditot tartottak. Az eredmények alapján 71 ponton nem volt megfelelő az iroda működése, ezek kijavítása lett a kitűzött cél. A problémák leginkább hat területen jelentkeztek: takarítás, papírhasználat, étkezés, bútorok, irodaszerek, utazás, levegőminőség, energiafelhasználás.

A problémák feltárása után kezdődhetett a munka. Minden egyes problémás területet egyenként és alaposan vettek górcső alá. A takarítás módszerét vizsgálva kiderült, hogy óriási mértékű a durva, hígítás nélkül használt vegyszerek aránya. Korábban senki nem figyelt arra, hogy mivel és hogyan dolgozik a takarítószemélyzet, mára 12 százalékos vegyszer-megtakarítást lehetett elérni csak azzal, hogy őket is bevonták a programba, elkezdték hígítani, tudatosabban használni ezeket a toxikus szereket.

A cég papírfelhasználása óriási, korábban évente 1 millió A4-es lap fogyott. Ebben a tekintetben a következő módszereket vezették be: kétoldalas nyomtatás, firkapapírok használata a már nem kellő kinyomtatott papírokból, újrahasznosított papír felhasználása és papírmentesítés - ez utóbbi annyit jelent, hogy nem mindent kell kinyomtatni, visszavették a számlák, szállítólevelek nyomtatását is. Csak ezzel a lépéssel évente 26 ezer papírt nem kellett felhasználni, összességében pedig 20 százalékkal csökkent a papírfelhasználás.

A konyhát, közösségi étkezést tekintve azt vezették be, hogy minden alapanyag 60 kilométeres körzetből kell, hogy származzon, a konyhának ezt a kritériumot köteles figyelembe venni az ebéd elkészítésekor. Azaz ne utazzon feleslegesen, a környezetet terhelve az, ami a közelben is kapható. Emellett a vállalat ma már saját fűszerkerttel is rendelkezik, ezenkívül már nem ballonos, hanem tisztított csapvizet iszik mindenki a cégnél.

Az új, környezetbarát irodaszerek bevezetése jelentette a legnagyobb kiadást a program bevezetése során - mondja Kovács Tibor. Újratölthető vagy betétdíjas és visszaváltható tollak, gazdaságosan nyomtató készülékek, kapocsmentes tűzőgép, ergonomikus irodai ülőhelyek, szilárd tinta - csak néhány azon pofonegyszerű fejlesztések közül, melyekkel zöldebbé tehető egy iroda. Rövidtávon ezek valóban befektetést igényelnek, azonban hosszútávon könnyen belátható, hogy megtérülnek.

Az utazás tekintetében a cél a kiküldetések, a konferenciákra való utak számának csökkentése volt: ebben 20 százalékot sikerült elérniük. Ma már inkább tartanak video- és telefonkonferenciát, csak ne kelljen autóba ülni. Egyébként az alkalmazottak több mint fele céges busszal, egy részük biciklivel jár dolgozni.

Egy dolgozó - egy növény - ezt az elvet követve lett jobb a levegő az irodában, meg persze a környezet is barátságosabbá vált.

És hogy mindennek a működtetése mennyibe kerül? A Tetra Pak egy év alatt 2000 eurót takarított meg azáltal, hogy zöldek lettek - mondja Kovács Tibor. Persze miután megkapták a minősítést nem dőlhetnek hátra boldogan. Az újonnan belépőket folyamatosan képezni kell, a régebben ott dolgozóknak is fontos frissíteni a tudását. Ők a harmadik ilyen minősítéssel rendelkező magyarországi munkahely (a Kinnarps és a Mars Magyarország után), erre rendkívül büszke a Tetra Pak - hangsúlyozza a gyáregységvezető.

Összesen 15 vállalat és intézmény irodája kapcsolódott be a KÖVET Egyesület által szervezett 2013-as Zöld Iroda Versenybe, amelynek célja az volt, hogy a szervezetek a rendelkezésükre álló hat hónap alatt környezet- és emberbarát szempontok szerint alakítsák át irodájuk működését, növeljék a munkatársak környezettudatosságát, példát mutassanak partnereiknek, beszállítóiknak.

A győzteseknek dr. Biczó Imre, a Nemzeti Környezetügyi Intézet főigazgatója június 5-én, a Zöld Iroda Napon adta át a jól megérdemelt elismeréseket immár hagyományosan a Kinnarps Házban. Idén először a hazai díjazottak továbbjutnak Brüsszelbe az Európai Zöld Iroda Versenyre, ahol hat ország irodái mérik össze teljesítményüket.

Díjazott vállalatok:
  • Non-profit szervezet/intézmény kategóriában a 2013 Legzöldebb Irodája díjat nyert a Budapest Főváros XI. kerület Újbudai Polgármesteri Hivatal.
  • Kis iroda kategóriában a 2013 Legtöbbet Zöldült Irodája díjat a Tchibo Budapest Kft. kapta.
  • Közepes és nagy iroda kategóriában a 2013 Legtöbbet Zöldült Irodája díjat a Mars Magyarország Kisállateledel Gyártó Kft. nyerte el.
  • Közepes és nagy iroda kategóriában a 2013 Legzöldebb Irodája díjat kapott az Unilever Magyarország Kft.
  • A zsűri döntése alapján a Budapest Bank Zrt. a Legnagyobb Hatású Zöld Iroda Kampány különdíjban részesült.
    • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Támogatás, nem sajnálat: így álljunk a mellrákkal küzdő munkatársaink mellé

    A mellrák diagnózisa nemcsak az érintett életét forgatja fel, hanem hatással van a környezetére és a munkahelyi közösségre is. Ilyenkor nem a... Teljes cikk

    Nem lustaság, ha nem megy a munka - mutatjuk, mi állhat a háttérben

    Ősszel sokan érzik úgy, hogy csökken az energiájuk, nehezebben koncentrálnak, és a munka is egyre nehezebben megy. Ez nem feltétlenül lustaság vagy... Teljes cikk

    Nem csak magánügy, hanem munkahelyi ügy is - miért ciki téma Magyarországon a menopauza?

    Hőhullámok, fáradtság, hangulatingadozás – tünetek, amelyekről ritkán esik szó a munkahelyeken, pedig több százezer nő életét befolyásolják... Teljes cikk