kapubanner for mobile
Szerző: Molnár Marianna
Megjelent: 10 éve

Kit és mennyit dicsért ma?

Átfogó kutatásba fogtak a pozitív menedzsmentről a Monday Morning Tanácsadó Kft. szakemberei és a Semmelweis Egyetem Magatartástudományi Intézetének kutatója. Hazai közép- és nagyvállalatoknál térképezik fel vezetők és munkavállalók munkával és vezetéssel kapcsolatos attitűdjeit. A HR Portal a kutatás két résztvevőjével, dr. Battonyai Tünde pszichiáterrel, a Monday Morning tanácsadójával, és dr. Győrffy Zsuzsa szociológussal, a Semmelweis Egyetem oktatójával beszélgetett.

HR Portal: Hogyan működik a gyakorlatban a pozitív menedzsment?


Dr. Battonyai Tünde:

A pozitív menedzsment, ugyanúgy, mint a pozitív pszichológia, az erősségekre, és nem a hibákra fókuszál, a hibázást a tanulási folyamat természetes részeként tekinti, és ez hatalmas különbség. Ha nem mernek hibázni a dolgozók, akkor inkább nem csinálják meg a feladatot vagy nem állnak elő új ötletekkel, meghal a kreativitás, csökken a teljesítmény.


Dr. Győrffy Zsuzsa:

A magyar iskolákban azt szokjuk meg, hogy mindenki arra kíváncsi, hogy mi az, amit nem tudunk. Egy vezetőnek azonban a pozitív dolgokat kell erősítenie, de ehhez nagyon jól kell tudni kommunikálnia, biztosítania kell a beosztottakat, hogy tényleg büntetlenül elmondhatják az ötleteiket, a véleményüket.


B. T.:

A munkahelyi értékelés többnyire csak lefelé működik, fölfelé nagyon ritkán, pedig a kétirányú kommunikáció fontos volna. Az is lényeges, hogy nyitottak-e a kapuk a cégben, hogy be lehet-e menni a vezérigazgatóhoz vagy a HR-igazgatóhoz anélkül, hogy három asszisztensen és két titkárnőn kellene átverekednem magam.
Mi jellemzi a pozitív menedzsment személetű vezetőt?
- a kollégák erősségeire, a bennük rejlő lehetőségekre fókuszál
- fejlesztő vezetőként munkájának szerves része kollégáinak fejlesztése, támogatása
- fontos számára a pozitív visszacsatolás
- az eredményekre és a teljesítményre fókuszál
- a hibázást a tanulási folyamat részeként értelmezi
- nyílt belső kommunikációra ad lehetőséget
- bizalmat épít és tart szem előtt
- rendszeresen ad és kér is visszajelzéseket, melyeket hosszú távú működés során figyelembe vesz
- felelős vezetőként határozott, gyors döntések meghozatalára képes, lehetőség szerint kooperatív alapon
- törekszik a kiegyensúlyozott munkaszervezésre, figyelemmel követi kollégáira nehezedő stressz mértékét kollégáit emberileg és szakmailag is motiválja, ösztönzi
forrás: Pozitív Menedzsment Kutatás


Gy. Zs.:

Míg Magyarországon nagyon erős az a hozzáállás, hogy mindenki pótolható, egy pozitív szemléletű vezető felismeri, hogy a munkatársak nem "egyszer használatosak", hanem bizonyos értékeket meg kell becsülni és meg kell fogni, a jó munkaerő megtalálása pedig sok időbe, energiába és tanításba kerül.


B. T.:

Ez egy furcsa helyzet, mert azzal párhuzamosan, hogy kevés a munkalehetőség, bizonyos területeken óriási munkaerőhiány van, nagyon nehéz a jó kvalitású munkaerőt megszerezni és megtartani. A pozitív szemléletben sokkal egyszerűbb a cégnél tartani a dolgozót, mert jobban érzi magát a munkahelyén, így a fluktuáció kisebb, az alkalmazottak pedig lojálisabbak lesznek.


HR Portal:

Megjelent a HR Blogon egy bejegyzés (itt olvasható), amely a WhatsApp felvásárlása kapcsán amellett érvelt, hogy a HR-nek rugalmasabbnak kellene lennie abban, hogy mennyire ragaszkodik az elvárt tapasztalatok meglétéhez, hiszen emiatt szalasztotta el a Facebook annak csevegőprogramnak a két alapítóját, amelyet aztán többmilliárd dollárért vásárolt fel. A pozitív menedzsment mit részesítene előnyben: a tapasztalatot, vagy a potenciált?


Gy. Zs.:

Ezt a konkrét esetet nem tudjuk megítélni. De kiválasztás szempontjából a pozitív menedzsment egy olyan embert értékelne, aki tanítható, és nem azt nézné, hogy ezt vagy azt a munkafolyamatot jelenleg nem tudja, hiszen mindenki, amikor új munkahelyre kerül, azzal szembesül, hogy néhány dolgot még soha az életben nem csinált. Az a kérdés, hogy ezt úgy éli meg, hogy megpróbál felnőni a kihíváshoz, vagy elmenekül a helyzet elől, mert fél, hogy hibázik.


B. T.:

Az is kérdés, hogy miért menekül el a HR-es ebből a helyzetből: ő sem mer hibázni, ő sem meri azt kockáztatni, hogy felvesz egy nagyon kreatív, fejlődőképes srácot, aki ugyan nem tudja például az Excelt kezelni, de majd holnaputánra megtanulja. Ő sem meri kockáztatni, hogy a felsővezetője leveszi ezért a fejét.


HR Portal:

Tehát egy egész szervezetben jelen lehet a büntető készenlét? Vagyis fölülről talán nincs is olyan nyomás, hogy a hibát azonnal szankcionálnák, viszont a dolgozó mégis ettől való félelemében nem mer újító megoldásokkal előállni?


B. T.:

Igen, ezért kell azt megerősíteni, hogy nincs ilyen nyomás, mert enélkül a dolgozók nem hozakodnak elő az ötleteikkel.


Gy. Zs.:

Jellemző az is, hogy a munkavállaló nem tud nemet mondani. A pozitív menedzsmentben szabad nemet mondani, és a munkavállaló feltételezheti, hogy ezért nem fogják kirúgni, nem fogja negatív diszkrimináció érni, és meghallgatják az érveit. Ez a berögződés megint az iskolából jön, és ettől nagyon nehéz eltérni, az asszertív kommunikációs tréningeken is rengeteget kell gyakoroltatni.

Persze nem azt gondoljuk, hogy az a klassz munkavállaló, aki mindig nemet mond és lepasszolja a munkát, viszont fontos, hogy bizonyos szituációkban meg merje tenni.


B. T.:

És ha már itt tartunk, ismernie kell a saját kompetenciáit. Ne vállaljon el olyat, amihez nem ért, tudjon nemet mondani arra, amit valóban nem tud megcsinálni, de ne fusson el a felelősség elől.


Gy. Zs.:

Van itt még egy másik fogalom, amit nem annyira használunk, a reziliencia, a rugalmasság. Mindenkit érnek rossz dolgok az életben, ám vannak, akik ezekből könnyen fel tudnak állni. Van, akit százszor bocsátanak el, és talál rögtön munkát, van, akinek összeomlik a vállalkozása, és három hét múlva már benne van a következőben. Azt gondolom, hogy a pozitív menedzsment szemlélet ezt a fajta rezilienciát is erősíti.


HR Portal:

A pozitív menedzsment hatását mérték valaha?


Gy. Zs.:

Voltak kutatások, de viszonylag kevés, és ami érdekesség, hogy ezek általában az egészségügyből indultak ki: egy vizsgálatban kiderült, hogy egészen egyszerűen a betegek jobban gyógyulnak, kevesebb a szövődmény akkor, ha a nővér kiegyensúlyozott, és nem kiégett.


B. T.:

A pozitív menedzsmenttel kapcsolatban általában azt találják, hogy ahol ezek az irányelvek az uralkodók, ott a dolgozók jobban érzik magukat, lojálisabbak, alacsonyabb a fluktuáció.


Gy. Zs.:

A gazdasági mutatókban is látszhatnak az eredmények, de erre mi nem térünk ki a vizsgálatban.


HR Portal:

Business iskolákban tanítják célzatosan ezt a gondolkodást, vagy tréningeken lehet elsajátítani?


B. T.

: A módszert egészében szerintem sehol nem tanítják, legfeljebb részleteiben úgy, mint asszertív kommunikáció, jól működő belső kommunikáció vagy motivációs eszközök, de így rendszerben biztosan nem.


HR Portal:

Milyen céllal vágtak bele a kutatásba?


B. T.:

Alapvetően tudományos érdeklődésből csináljuk, van, aki PhD-t is ír belőle. Kíváncsiak vagyunk, hogy milyen a helyzet Magyarországon, és van egy kis küldetéstudatunk is, mert hiszünk abban, hogy a pozitív szemlélet jól működik, és abban is hiszünk, hogy még ha csak elemeiben, és csak ha személy szinten is, de már jelen van nálunk is - ez az egyik hipotézisünk.


Gy. Zs.:

Az volt az alapötletünk, hogy nagyon-nagyon sok kutatás született arról, hogy mi betegíti a munkavállalót. Gondoltuk váltsunk szemléletet, nézzük meg, hogy mi az, amiért szeretnek az emberek dolgozni: mitől érzi magát jól egy munkavállaló a munkahelyén, melyek azok a tényezők, amelyektől kiegyensúlyozott, hatékony, kreatív lesz. Ilyen kutatás még nem volt Magyarországon.


HR Portal:

Milyen szektorokból kerültek ki az eddigi résztvevők?


B. T.:

Nagyon vegyes, többek között a könnyűiparból, vendéglátásból, informatikából, mezőgazdaságból és szolgáltatóiparból.


HR Portal:

Tehát nem kizárólag a fehérgalléros foglalkozásokat kutatják?


Gy. Zs.:

Nem, a pozitív menedzsmentet lehet a szalag mellett is csinálni, voltunk nem is egy gyárban adatot felvenni. Ez nemcsak a cégvezetők vagy az informatikusok jóllétét szolgálja, hanem egy takarítónő is érezheti magát attól jobban, hogy vele jól bánnak, vagy ha értelmet talál a munkájában, és ezért nyilván a vezető nagyban felelős.

A pozitív menedzsment nem pénzkérdés, hanem nagyon apró dolgokon múlik, például hogy lehet-e otthonról dolgozni, amikor szükséges, vagy hogy milyen a munkahelyi környezet, van-e valami olyan speciális vonzerő, például annyira izgalmas és sokszínű a munka, amiért egyes negatívumok is elviselhetőek.


B. T.:

A tanácsadói munkámban tapasztalom, hogy például sok cég gondolja, hogy az a családbarát hozzáállás, ha szeptemberben beiskolázási támogatást ad a gyerekek után - ami egyébként nagyon fontos dolog, de egy egyszeri cafeteria szolgáltatás, egy lendülettel pedig nem lehet kiváltani az egész évben működő általános szemléletet.


HR Portal:

Ki tölti ki a tesztet és ki jelentkezik a felmérésre?


B. T.:

A döntéshozó vagy a HR jelentkezik, de kaptunk már levelet dolgozótól is, hogy szerinte az ő cégére nagyon ráférne ez a felmérés - ő most próbálja elintézni a vezetőségnél, hogy beszálljanak.

A kérdőívet minden alkalmazott megkapja és kitöltheti.. A felmérés tehát természetesen önkéntes és teljesen anonim, mi sem látjuk egyesével az online kérdőíveket. A felsővezetéssel pedig nyitott, átfogó interjút készítünk amit aztán összevetünk a kérdőívek eredményével.


HR Portal:

Mekkora az érdeklődés?


B. T.:

A felmérés októberben indult, és úgy tervezzük, hogy még idén egész évben folytatjuk. A kutatásra folyamatosan lehet jelentkezni, bekapcsolódni. Örömünkre sokan jelentkeznek, többen, mint amire előzetesen számítottunk, ezért is hosszabbítottuk meg az adatfelvétel határidejét. Ugyanakkor amire nem készültünk: többen tartanak tőle. Nem egy cégnél a HR-en akadunk fenn, mert félnek, hogy mi lesz, ha a felsővezetés meglátja az eredményt, pedig ez struccpolitika, mégis a félelem így befolyásolhat.


HR Portal:

Hogy néz ki a felmérés? Mire kérdez rá a kérdőív?


Gy. Zs.:

Többnyire jól bemért, validált tesztekből állítottuk össze a kérdéssort, ami rákérdez a jóllétre, boldogságra, kiégésre, erőfeszítés-jutalom egyensúlytalanságra, vagyis mennyi erőfeszítést tesz a munkába, és ez mennyire viseli meg. Saját kérdőívet fejlesztettünk arra a kérdésre, hogy mit szeret a munkájában és mit tart fontosnak benne, ezek nagyon fontos indikátoroknak bizonyultak. Rákérdezünk a munka-család konfliktusra is, hogy melyik szorulhat háttérbe a másik érdekében. Nem is kell mondanom, hogy itt egyértelműen a család a vesztes, fordított helyzettel még nem találkoztunk, az szinte mérhetetlen.


HR Portal

: Ez miért ilyen természetes?


B. T.:

Általános tapasztalat, hogy Magyarországon, ha választani kell a munka és a család között, akkor mindig a munka győz, mert azt jobban féltik, mint a családot. "A család elbírja, a család megvár, legfeljebb nélkülem vacsoráznak, legfeljebb elutaznak nélkülem."


HR Portal:

A felsővezetőknek milyen kérdéseket tesznek föl?


B. T.:

Arról kérdezünk, hogy milyen vezetési elvek alapján irányítja a vállalatot, mi az érték számára a vállalatban, a dolgozókban, a vezetésben, milyen a kapcsolat a beosztottakkal. Ez egy elég nyitott interjú, ezért többnyire a legfontosabb dolgok pillanatok alatt előkerülnek.


HR Portal:

Gondolják, hogy a felsővezetés vezetési stílusa valóban leszivárog az alsóbb szintekre?


B. T.:

Igen, egyértelműen. Egy autokrata felsővezetőnek nem lesznek demokratikus beosztottjai, mert a vállalati kultúrát a felső vezetés hozzáállása határozza meg.


HR Portal:

Egy autoriter vezetőt érdekelhet egy ilyen kutatás? Nem tartanak a torzítástól?


Gy. Zs.:

Minden kutatásra igaz, hogy az kapcsolódik be, aki nyitottabb a kérdéskörre. De azt gondolom, hogy mivel a pozitív menedzsment szemlélet fogalma még nem igazán elterjedt Magyarországon, ezért nagyon sokan inkább stresszfelmérésnek ítélik a kutatást, és így bekapcsolódnak. Emiatt én nem félek ettől a torzítástól.


HR Portal:

Kapnak visszajelzést a résztvevő cégek?


B. T.:

Igen, két körben is. A kérdőívekkel nyert adatokat egy statisztikai elemzésben összegezzük, ami alapján egy félórában be is mutatjuk a felsővezetésnek, hogy mit tapasztaltunk. Később, ha az egész kutatás lezárult, adunk egy elemzést arról is, hogy az egyes cégek hol helyezkednek el a nagy egészben, hogyan viszonyulnak az átlaghoz.A cégek számára azért hasznos a részvétel, mert a megkapott rövid elemzés egy későbbi átvilágítás alapja lehet. Természetesen, mivel erre már jelentkezett igény, lehetőség van egy részletesebb, átfogóbb elemzésre is a felvett adatok és a kirajzolódó gócpontok alapján.

Volt olyan cég, aki miután megkapta az eredményeket, kérte tőlünk, hogy menjünk vissza hozzájuk egy év múlva, és csinálunk egy kontrollt arról, hogy sikerült-e fejlődniük.


HR Portal:

Látszik már valamilyen tanulság az eddigi eredményekből?


Gy. Zs.:

Még csak az adatgyűjtésnél tartunk, de az már most látszik, hogy nagyon heterogének az eredmények, és nehéz lesz összehasonlítani a különböző szektorokban tevékenykedő vállalatokat, de látok már bizonyos mintázatokat. Ami egyértelműen komoly probléma, és eddig majdnem minden cégnél kirajzolódott, az a kiégés.


HR Portal:

A 444-en megjelent egy cikk, ami arról szólt, hogy nem reális, sőt az alantasabb munkát végzőkkel szemben leereszkedő tanács, hogy az ember szeresse a munkáját. Erről mit gondolnak?


B. T.:

Nem természetes, hogy utáljuk a munkánkat. Sőt! Dolgozni alapvetően jó, és jó lenne, ha sokan éreznék, hogy értelmes tevékenységet végeznek. Egyszer mindenkinek át kell gondolnia, hogy mit szeret a munkájában, vagy hogy mi vele a célja, és azért csinálni.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk