Kompetenciák
A kompetencia egy olyan fogalom, amely azt jelenti, hogy valaki milyen ismeretekkel, képességekkel, attitűdökkel és értékekkel rendelkezik, amelyek segítik őt egy adott feladat eredményes elvégzésében.
A kompetenciák fontosak a munka, a tanulás és a társadalmi élet szempontjából, mert megmutatják, hogy valaki mennyire alkalmas egy bizonyos szerepre, tevékenységre vagy helyzetre. A kompetenciák különböző csoportokra oszthatók, például:
- Alapkompetenciák: ezek azok a kompetenciák, amelyek minden embernek szükségesek ahhoz, hogy a mindennapi életben boldoguljon, például az olvasás, az írás, a számolás, az idegen nyelvek, az információs és kommunikációs technológiák.
- Kulcskompetenciák: ezek azok a kompetenciák, amelyek általánosan hasznosak és átvihetők különböző területeken, például a kommunikáció, a problémamegoldás, a kritikai gondolkodás, a kreativitás, a csapatmunka, az alkalmazkodás, az önismeret, a felelősségvállalás.
- Szakmai kompetenciák: ezek azok a kompetenciák, amelyek egy adott szakterületen vagy foglalkozásban szükségesek és elvártak, például a szaktudás, a szakmai ismeretek, a szakmai készségek, a szakmai attitűdök és értékek.
A kompetenciák fejlesztése és értékelése fontos része az oktatási és képzési rendszereknek, valamint a munkaerőpiacnak. A kompetenciafejlesztés célja, hogy a tanulók és a munkavállalók megszerezzék és bővítsék azokat a kompetenciákat, amelyekre szükségük van a jelenlegi és a jövőbeli kihívások leküzdéséhez.
A kompetenciák nem csak a munkavégzéshez szükséges szakmai ismereteket és készségeket jelentik, hanem a munkahelyi helyzetekhez való alkalmazkodást, a problémamegoldást, a tanulást, az együttműködést, a kommunikációt és az innovációt is. A kompetenciák nem statikusak, hanem dinamikusak, vagyis fejleszthetők és változtathatók. A kompetenciák fejlesztése nem csak a formális oktatásban és képzésben történik, hanem a munkahelyi tapasztalatokon, a visszajelzéseken, a mentoráláson és az önértékelésen keresztül is. A kompetenciák nem egységesek, hanem differenciáltak, vagyis különböző szinteken és területeken jelennek meg. A kompetenciák szintjei lehetnek alap-, közép- és magas szintűek, attól függően, hogy mennyire bonyolultak és összetettek a viselkedésmódok. A kompetenciák területei lehetnek általánosak vagy specifikusak, attól függően, hogy mennyire általánosíthatók vagy mennyire kötődnek egy adott szakmához vagy munkakörhöz.
A kompetenciák nem izoláltak, hanem integráltak, vagyis egymással összefüggnek és egymást erősítik. A kompetenciák integrációja azt jelenti, hogy az egyén képes egyszerre több kompetenciát alkalmazni egy adott helyzetben, és ezáltal hatékonyabban teljesíteni. A kompetenciák integrációját segítheti a kompetencia modell alkalmazása, amely egy rendszerezett keretet ad a különböző kompetenciák meghatározásához, értékeléséhez és fejlesztéséhez.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
Gazdaságilag nem aktívak azok, akik nem sorolhatók sem a foglalkoztatottak, sem a munkanélküliek csoportjába. Teljes cikk
A munkanélkülieknek a gazdaságilag aktív népességen belüli aránya. Teljes cikk
A gazdaságilag aktívak aránya a népességen belül azt mutatja meg, hogy a népesség hány százaléka vesz részt a munkaerőpiacon, azaz a... Teljes cikk
- Az 5 legkeresettebb vezetői készség a jövőben 5 hónapja
- Több mint 50 ezer "akkumulátor szakembert" képeztek ki 5 hónapja
- ESG és OkosHR - Miért vált megkerülhetetlen kérdéssé a fenntarthatóság? 5 hónapja
- How to Land Your Dream Data Engineer Job 5 hónapja
- A jövő képességei, avagy tévutakon járunk 6 hónapja
- Itt a kompetencia alapú kiválasztás: az érzelmi intelligencia a középpontban 6 hónapja
- Több fizetés az érzelmi munkáért - miért ne valósulhatna meg? 7 hónapja
- Ki lesz sikeres a munkahelyen? Interjú Kotsis Ádámmal a Boston Consulting partnerével 8 hónapja
- Félezer Audi-munkatárs tanulhat tovább 8 hónapja
- A vállalati lojalitás a múlté? 9 hónapja
- A PIRAMIS szoftverünkkel és a bérszámfejtés, cafeteria szolgáltatásunkkal közel 100 000 magyar munkavállaló számfejtése készül hónapról hónapra 9 hónapja