Közös többszörös - civil partnerek a hazai vállalatok támogatási programjaiban
A magyar nagyvállalatok és a nonprofit szervezetek együttműködéseinek vizsgálata céljából indította el felmérését a Magyar Adományozói Fórum (MAF) 2012 tavaszán, amelynek során a hazai TOP 200 nagyvállalat, valamint a TOP 20 pénzintézet és a TOP 10 biztosító szakemberei számoltak be a támogatási tevékenységeikbe bevont civil partnerekkel kapcsolatos tapasztalataikról.
A támogatási tevékenységek speciális helyet foglalnak el az üzleti és a nonprofit szektor kapcsolatai között, hiszen ezen a területen jelennek meg legkevésbé ellentétes érdekek vagy konfliktusok.
A vállalatok és a civil szervezetek között a kölcsönös előnyök elérését célzó kooperációknak számos formája és szintje létezik, mégis, ahogy azt a KSH statisztikái is bizonyítják, évek óta szinte változatlanul 20-23 százalékos azoknak a hazai nonprofit szervezeteknek az aránya, amelyek vállalati támogatásokban részesülnek, annak ellenére, hogy a forprofit szektor civilek felé irányuló támogatásainak nagysága folyamatosan növekszik.
A Magyar Adományozói Fórum 2012 márciusában indított felmérésében részt vevő 47 vállalat szinte mindegyike bevon civil szervezeteket is társadalmi befektetési programjainak megvalósításába. Főleg hazai alapítású nonprofit szervezetekkel lépnek kapcsolatba a cégek, de kiemelkedően magas a közintézményekhez kötődő civil partnerek aránya is. Az együttműködésekre az egyszeri, rövidtávú projektek jellemzőek, de hasonló súlyt kapnak már a közép vagy hosszú távú programok is.
A kutatásban részt vevő hazai nagyvállalatok közel feléhez (45 százalék) évente 50-200 kérelem érkezik a nonprofit szervezetektől, vagyis akár minden munkanapra juthat egy támogatáskérés. Ugyanakkor egyes nagyvállalatok több mint 1000 felkérést kapnak egy évben.
Bár a vállalatok többsége nyitott az újonnan jelentkező civil szervezetek támogatására, vélhetően a megkeresések magas száma tette szükségessé, hogy a kérelmek elbírálását, a partnerek kiválasztását már valamilyen intézményesült módon végezzék, leggyakrabban a vállalat üzleti, támogatási stratégiájának megfelelően kialakított szempontrendszer alapján. A stratégiai szempontok mellett jelentős szerepet játszik a civil szervezet által képviselt ügy jelentősége, társadalmi súlya, valamint a szervezet által lefedett földrajzi terület jellege.
A szakemberek a civil szervezetekkel történő együttműködés fő előnyének a támogatási programok relevanciájának, illetve hitelességének javítását tartják, valamint a civilek speciális tudása, és ennek segítségével a szakmai hatékonyság növelése is kiemelkedően fontos.
A kiválasztott szervezetekkel történő közös munka során a nehézségek az eltérő érdekek, attitűdök mellett leggyakrabban, a célok és az elvárt eredmények konkretizálásakor, illetve az elszámoltathatóság, projektmenedzsment területén jelentkeznek, de ezek egyike sem jelent súlyos gondot.
A civil szervezeteknek, ha vállalatokkal kívánnak együttműködni elsősorban az eredmények és a hatás mérése és követése terén érdemes fejlődnie, ugyanis a nagyvállalatok több mint fele vár el részletes, írásos és többnyire pénzügyi elszámolást is tartalmazó beszámolót a támogatási programba bevont szervezettől.
A Magyar Adományozói Fórum 2011 őszén készült kutatásának eredményeit az alábbi fő pontokban foglalhatjuk össze:
A felmérésben részt vevő hazai nagyvállalatok körében elsősorban a támogatottakkal kölcsönös előnyökön alapuló együttműködési programok jellemzőek, bár a klasszikus adományozási formák is megőrizték jelentőségüket. 2010-ben a válaszadók többsége, 39,5 százaléka, 10 és 100 millió forint közötti értékben szánt forrásokat társadalmi befektetési programjaira, túlnyomórészt pénzbeli támogatás formájában.
A megkérdezett cégek válaszaiból egyértelműen kiderült, hogy szükségesnek tartják a vállalati támogatások kommunikálását, amit az is igazol, hogy a kommunikálhatóság kérdése - ha nem is elsődleges szempontként-, már a programok tervezésénél és a támogatottak kiválasztásakor is sokszor megjelenik.
A kommunikáció tudatosságát támasztja alá az is, hogy a kommunikációs költségek az éves támogatási költségeknek még a 10 százalékát sem érik el általában, ugyanakkor egyelőre még csak néhány esetben kezelik a teljes támogatási tevékenység költségvetésének részeként és csak néhány esetben határozzák meg a vállalatok előre a programokra szánt büdzsén belül a kommunikációra fordítható források arányát. A költséghatékonyságra való törekvés tükröződik a cégek által leggyakrabban használt kommunikációs csatornák, eszközök terén is, mivel a klasszikus fizetett média megjelenésekkel szemben inkább a PR és online eszközöket részesítik előnyben.
A kommunikációs célok szempontjából nem okozott meglepetést, hogy a támogatások kommunikációja elsősorban a vállalati és a márka image és reputáció erősítését szolgálja. Pozitív eredményként értékelhető, hogy a vállalatok nagy része már bevonja kommunikációs tevékenységeibe partnereit és kedvezményezetteit, ami javíthatja a támogatási programok magasabb szintű átláthatóságát. Ugyanakkor van mit fejlődni a monitoring, és a kommunikációs eredmények mérésének területén mivel ennek szükségességét még csak néhány cég ismerte fel.
A vállalatok és a civil szervezetek között a kölcsönös előnyök elérését célzó kooperációknak számos formája és szintje létezik, mégis, ahogy azt a KSH statisztikái is bizonyítják, évek óta szinte változatlanul 20-23 százalékos azoknak a hazai nonprofit szervezeteknek az aránya, amelyek vállalati támogatásokban részesülnek, annak ellenére, hogy a forprofit szektor civilek felé irányuló támogatásainak nagysága folyamatosan növekszik.
A Magyar Adományozói Fórum 2012 márciusában indított felmérésében részt vevő 47 vállalat szinte mindegyike bevon civil szervezeteket is társadalmi befektetési programjainak megvalósításába. Főleg hazai alapítású nonprofit szervezetekkel lépnek kapcsolatba a cégek, de kiemelkedően magas a közintézményekhez kötődő civil partnerek aránya is. Az együttműködésekre az egyszeri, rövidtávú projektek jellemzőek, de hasonló súlyt kapnak már a közép vagy hosszú távú programok is.
A kutatásban részt vevő hazai nagyvállalatok közel feléhez (45 százalék) évente 50-200 kérelem érkezik a nonprofit szervezetektől, vagyis akár minden munkanapra juthat egy támogatáskérés. Ugyanakkor egyes nagyvállalatok több mint 1000 felkérést kapnak egy évben.
Bár a vállalatok többsége nyitott az újonnan jelentkező civil szervezetek támogatására, vélhetően a megkeresések magas száma tette szükségessé, hogy a kérelmek elbírálását, a partnerek kiválasztását már valamilyen intézményesült módon végezzék, leggyakrabban a vállalat üzleti, támogatási stratégiájának megfelelően kialakított szempontrendszer alapján. A stratégiai szempontok mellett jelentős szerepet játszik a civil szervezet által képviselt ügy jelentősége, társadalmi súlya, valamint a szervezet által lefedett földrajzi terület jellege.
A kiválasztott szervezetekkel történő közös munka során a nehézségek az eltérő érdekek, attitűdök mellett leggyakrabban, a célok és az elvárt eredmények konkretizálásakor, illetve az elszámoltathatóság, projektmenedzsment területén jelentkeznek, de ezek egyike sem jelent súlyos gondot.
A civil szervezeteknek, ha vállalatokkal kívánnak együttműködni elsősorban az eredmények és a hatás mérése és követése terén érdemes fejlődnie, ugyanis a nagyvállalatok több mint fele vár el részletes, írásos és többnyire pénzügyi elszámolást is tartalmazó beszámolót a támogatási programba bevont szervezettől.
Kutatási összefoglaló
A Magyar Adományozói Fórum 2011 őszén készült kutatásának eredményeit az alábbi fő pontokban foglalhatjuk össze:
A felmérésben részt vevő hazai nagyvállalatok körében elsősorban a támogatottakkal kölcsönös előnyökön alapuló együttműködési programok jellemzőek, bár a klasszikus adományozási formák is megőrizték jelentőségüket. 2010-ben a válaszadók többsége, 39,5 százaléka, 10 és 100 millió forint közötti értékben szánt forrásokat társadalmi befektetési programjaira, túlnyomórészt pénzbeli támogatás formájában.
A megkérdezett cégek válaszaiból egyértelműen kiderült, hogy szükségesnek tartják a vállalati támogatások kommunikálását, amit az is igazol, hogy a kommunikálhatóság kérdése - ha nem is elsődleges szempontként-, már a programok tervezésénél és a támogatottak kiválasztásakor is sokszor megjelenik.
A kommunikáció tudatosságát támasztja alá az is, hogy a kommunikációs költségek az éves támogatási költségeknek még a 10 százalékát sem érik el általában, ugyanakkor egyelőre még csak néhány esetben kezelik a teljes támogatási tevékenység költségvetésének részeként és csak néhány esetben határozzák meg a vállalatok előre a programokra szánt büdzsén belül a kommunikációra fordítható források arányát. A költséghatékonyságra való törekvés tükröződik a cégek által leggyakrabban használt kommunikációs csatornák, eszközök terén is, mivel a klasszikus fizetett média megjelenésekkel szemben inkább a PR és online eszközöket részesítik előnyben.
A kommunikációs célok szempontjából nem okozott meglepetést, hogy a támogatások kommunikációja elsősorban a vállalati és a márka image és reputáció erősítését szolgálja. Pozitív eredményként értékelhető, hogy a vállalatok nagy része már bevonja kommunikációs tevékenységeibe partnereit és kedvezményezetteit, ami javíthatja a támogatási programok magasabb szintű átláthatóságát. Ugyanakkor van mit fejlődni a monitoring, és a kommunikációs eredmények mérésének területén mivel ennek szükségességét még csak néhány cég ismerte fel.
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
A nők által alapított startupokhoz csak a befektetések 1%-a jut el - így lehetne ezen változtatni
Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk
Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés
Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk
Hogyan építsük a vállalati kultúrát hibrid munkavégzés esetén?
A csapatépítés ösztönzésével, az eredmények jutalmazásával, a kommunikáció támogatásával és a munka-magánélet egyensúlyának... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Megérkezett a számlákra a Babakötvény után járó éves állami támogatás 3 hete
- Ennyien dolgoztak a kommunikációs iparágban tavaly 1 hónapja
- PREXA 2024: elindult a nevezés 1 hónapja
- NGM-államtitkár: a kormány gyors ütemben, a lehető legtöbb uniós forrást el szeretné juttatni a vállalkozásoknak 1 hónapja
- A kereskedelmi dolgozókat segítő törvénymódosítást javasolnak a szakszervezetek 1 hónapja
- Érkezik a katonák visszamenőleges béremelése 2 hónapja
- Nőtt a postai dolgozók elleni erőszakos cselekmények száma, lépett a Magyar Posta 2 hónapja
- Túl kevés a hatósági munkaügyi ellenőrzés? 2 hónapja
- Nem jött be, vége a 4 napos munkahétnek a Telekomnál 2 hónapja
- "Ne hagyjuk magunkat" - utolsó soraival a nőknek üzent az államfői tisztjéről lemondó Novák Katalin 2 hónapja
- Sztaniszláv András lett a világ egyik legnagyobb PR-szervezetének vezérigazgatója 3 hónapja