Közös többszörös - civil partnerek a hazai vállalatok támogatási programjaiban
A magyar nagyvállalatok és a nonprofit szervezetek együttműködéseinek vizsgálata céljából indította el felmérését a Magyar Adományozói Fórum (MAF) 2012 tavaszán, amelynek során a hazai TOP 200 nagyvállalat, valamint a TOP 20 pénzintézet és a TOP 10 biztosító szakemberei számoltak be a támogatási tevékenységeikbe bevont civil partnerekkel kapcsolatos tapasztalataikról.
A vállalatok és a civil szervezetek között a kölcsönös előnyök elérését célzó kooperációknak számos formája és szintje létezik, mégis, ahogy azt a KSH statisztikái is bizonyítják, évek óta szinte változatlanul 20-23 százalékos azoknak a hazai nonprofit szervezeteknek az aránya, amelyek vállalati támogatásokban részesülnek, annak ellenére, hogy a forprofit szektor civilek felé irányuló támogatásainak nagysága folyamatosan növekszik.
A Magyar Adományozói Fórum 2012 márciusában indított felmérésében részt vevő 47 vállalat szinte mindegyike bevon civil szervezeteket is társadalmi befektetési programjainak megvalósításába. Főleg hazai alapítású nonprofit szervezetekkel lépnek kapcsolatba a cégek, de kiemelkedően magas a közintézményekhez kötődő civil partnerek aránya is. Az együttműködésekre az egyszeri, rövidtávú projektek jellemzőek, de hasonló súlyt kapnak már a közép vagy hosszú távú programok is.
A kutatásban részt vevő hazai nagyvállalatok közel feléhez (45 százalék) évente 50-200 kérelem érkezik a nonprofit szervezetektől, vagyis akár minden munkanapra juthat egy támogatáskérés. Ugyanakkor egyes nagyvállalatok több mint 1000 felkérést kapnak egy évben.
Bár a vállalatok többsége nyitott az újonnan jelentkező civil szervezetek támogatására, vélhetően a megkeresések magas száma tette szükségessé, hogy a kérelmek elbírálását, a partnerek kiválasztását már valamilyen intézményesült módon végezzék, leggyakrabban a vállalat üzleti, támogatási stratégiájának megfelelően kialakított szempontrendszer alapján. A stratégiai szempontok mellett jelentős szerepet játszik a civil szervezet által képviselt ügy jelentősége, társadalmi súlya, valamint a szervezet által lefedett földrajzi terület jellege.
A kiválasztott szervezetekkel történő közös munka során a nehézségek az eltérő érdekek, attitűdök mellett leggyakrabban, a célok és az elvárt eredmények konkretizálásakor, illetve az elszámoltathatóság, projektmenedzsment területén jelentkeznek, de ezek egyike sem jelent súlyos gondot.
A civil szervezeteknek, ha vállalatokkal kívánnak együttműködni elsősorban az eredmények és a hatás mérése és követése terén érdemes fejlődnie, ugyanis a nagyvállalatok több mint fele vár el részletes, írásos és többnyire pénzügyi elszámolást is tartalmazó beszámolót a támogatási programba bevont szervezettől.
Kutatási összefoglaló
A Magyar Adományozói Fórum 2011 őszén készült kutatásának eredményeit az alábbi fő pontokban foglalhatjuk össze:
A felmérésben részt vevő hazai nagyvállalatok körében elsősorban a támogatottakkal kölcsönös előnyökön alapuló együttműködési programok jellemzőek, bár a klasszikus adományozási formák is megőrizték jelentőségüket. 2010-ben a válaszadók többsége, 39,5 százaléka, 10 és 100 millió forint közötti értékben szánt forrásokat társadalmi befektetési programjaira, túlnyomórészt pénzbeli támogatás formájában.
A megkérdezett cégek válaszaiból egyértelműen kiderült, hogy szükségesnek tartják a vállalati támogatások kommunikálását, amit az is igazol, hogy a kommunikálhatóság kérdése - ha nem is elsődleges szempontként-, már a programok tervezésénél és a támogatottak kiválasztásakor is sokszor megjelenik.
A kommunikáció tudatosságát támasztja alá az is, hogy a kommunikációs költségek az éves támogatási költségeknek még a 10 százalékát sem érik el általában, ugyanakkor egyelőre még csak néhány esetben kezelik a teljes támogatási tevékenység költségvetésének részeként és csak néhány esetben határozzák meg a vállalatok előre a programokra szánt büdzsén belül a kommunikációra fordítható források arányát. A költséghatékonyságra való törekvés tükröződik a cégek által leggyakrabban használt kommunikációs csatornák, eszközök terén is, mivel a klasszikus fizetett média megjelenésekkel szemben inkább a PR és online eszközöket részesítik előnyben.
A kommunikációs célok szempontjából nem okozott meglepetést, hogy a támogatások kommunikációja elsősorban a vállalati és a márka image és reputáció erősítését szolgálja. Pozitív eredményként értékelhető, hogy a vállalatok nagy része már bevonja kommunikációs tevékenységeibe partnereit és kedvezményezetteit, ami javíthatja a támogatási programok magasabb szintű átláthatóságát. Ugyanakkor van mit fejlődni a monitoring, és a kommunikációs eredmények mérésének területén mivel ennek szükségességét még csak néhány cég ismerte fel.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A KSH adatai szerint tavaly 41 300 magyar vándorolt külföldre, és 2020 óta folyamatos a növekedés. Sokakat vonz a magyarországinál magasabb fizetés... Teljes cikk
Hatalmas lehetőségeket látnak a HR vezetők abban, hogy a készségeknek nagyobb szerep jusson a HR-ben. Az átfogó készségalapú stratégia... Teljes cikk
A férfiak vállalkozási aktivitása – korosztálytól és vállalkozási típustól függetlenül – jellemzően magasabb a nőkénél. A férfiak mintegy... Teljes cikk
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben: Dobi Kitti, MBH Bank 2 hete
- Új elnök a Magyar Elektrotechnikai Egyesület élén 3 hete
- A 20 legbefolyásosabb magyar HR vezető 2025-ben 3 hete
- Orbán Viktor: Magyarország jövője nem csupán a pártokon, hanem elsősorban a teljesítményen múlik 3 hete
- Üvegplafon a ma munkavállalójának: még mindig van vele dolgunk? 3 hete
- Varga Mihály is megszólalt az MNB-s elbocsátások kapcsán 1 hónapja
- Több mint 250 munkavállalójától válik meg az MNB 1 hónapja
- A magyar vállalkozások alig 4 százaléka használ MI-t, az EU átlag 8 százalék 1 hónapja
- Mental Liget- A munkahelyi mentális jóllét fesztiválja cégvezetőknek és HR szakembereknek a Magyar Zene Házában 1 hónapja
- Adócsökkentéssel kívánt a kormány boldog anyák napját 2 hónapja
- Stratégiai együttműködési megállapodást kötött az MKIK és a MGYOSZ 2 hónapja