kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Mérhetővé vált a vezetői döntés

Míg a munkavállalók teljesítményét számos módszer méri, a vezetői tevékenységek mérésével kapcsolatban nehezebb a helyzet. Például egy döntés sikerességét a vállalat által produkált pénzügyi eredményekből lehet tudni, ugyanakkor az már bonyolultabb kérdés, hogy ezek a döntések milyen mérhető elemekből tevődnek össze.

Első alkalommal készítette el az úgy nevezett LeaderShape felmérését a PwC Magyarország. A kutatás a leadership tevékenységek üzleti hatásait hivatott mérni és vizsgálni azok 16 kulcstényezőjén keresztül. A jól teljesítő, piacvezető, növekedést elérő vállalatok esetében a módszer hatékonyan azonosítja a leghangsúlyosabb leadership területeket és ezáltal lehetőség nyílik a piacvezető vállalkozások fókuszterületeinek összefoglalására, ezáltal pedig a kulcsterületek hatásainak mérhető bemutatására a piaci teljesítményre. Ez a számszerűsített meghatározás segíti a további működést a kiemelt kulcsterületek mentén.

"A vállalatok elsősorban gazdasági célokkal rendelkeznek, mint például a tulajdonosi érték növelése, emellett helyeznek központba más célokat is, mint például az érintetti érték növelése. Az értékteremtés áll tehát a leadership fókuszában, de ez a tevékenység nagyon nehezen mérhető" - összegzi Bencze Róbert, a PwC Magyarország igazgatója. "Mivel nemcsak a beszámolókból, hanem már az egyes vezetői döntésekből is következtethető a vállalati profitabilitás, ezért alkalmazzuk a LeaderShape módszertanunkat ennek feltérképezésére" --– tette hozzá.


Módszertan a vállalati értékteremtés mérésére



A LeaderShape felmérés módszertana logikusan vezeti le a vezetői elemek hatását a vállalati értékteremtésre. Központjában az értékalapú menedzsment mérése áll az értékteremtés, értékirányítás és értékmérés mentén. A módszertan szerint a vállalati értéket a kulcstényezők négy csoportja befolyásolhatja: árbevétel növekedés, nettó nyereség, eszközhatékonyság, és a jövőbeni teljesítmény.

Az első három elem menedzsment kérdés, az utolsó pedig leadership tevékenységről szól. Az első három tehát a vállalat rövid távú profitabilitását segíti, azonban a negyedik tényező, a jővőbeli teljesítmény hangsúlyozása nélkül a hosszú távú eredményesség kérdőjelezhető meg. A jövőbeli teljesítmény területén a kulcstényezők további 3 csoportba sorolhatóak: személy- és kultúraorientált vezetés, stratégiai vezetés és a külső tényezők. Az első kettő tényező áll a vezetők irányítása alatt, ezeken belül pedig 16 különböző kulcstényezőt különböztetünk meg. Ezek a tényezők adják az elemzés számszerűsített adatait.

A személy - és kultúraalapú vezetés a szervezet személyi aspektusaira vonatkozik, és olyan értékeket erősít, mint az elkötelezettség, együttműködés, egyéni teljesítmény (munkaerő tervezés és elemzés, toborzás és kiválasztás, képzés-fejlesztés, teljesítmény-menedzsment, javadalmazás és ösztönzés, tehetség- és karriermenedzsment, együttműködés és vezetői jelenlét, innováció, működési kiválóság. A felmérés alapján a leadership sokkal inkább fókuszál a munkaerő-tervezésre és elemzésre (76 százalék), valamint a javadalmazásra (76 százalék), mint a tehetségmenedzsmentre (64 százalék) és a rugalmasságra (67 százalék).

A stratégiai vezetés a szervezet egészéhez kapcsolódik, melyen belül definiálja a felmérés kulcstényezőként a vállalatirányítást, a stratégiai tervezést, a minőségbiztosítást és a kockázatkezelést, a projektmenedzsmentet, a stratégiai eszközöket, és az ügyfélközpontúságot. Ezek közül a leghangsúlyosabb a válaszadók szerint a minőségbiztosítás és kockázatkezelés (87 százalék), míg legkevesebb hangsúlyt a stratégiai eszközök (66 százalék) kapják.


A jövőbeli leadership irányai



Amint az a PwC legfrissebb LeaderShape felméréséből kiderül, a magyarországi vállalatok csak alig több mint fele rugalmas vezetői döntéseiben, holott a legifjabb munkavállalói, a Milleniumi generáció képviselői számára ez az egyik legfontosabb elvárás munkáltatójával szemben. Az eredményből is látszik, hogy van még teendő a vezetői döntések tudatosabb meghozatala területén.

A felmérést 2012-ben folytatja a PwC és szeptemberig közel 100 cég bevonásával nemcsak Magyarország, hanem a régió országait is be kívánja vonni a kutatásba.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk