kapubanner for mobile
Megjelent: 7 éve

A kommunikáció működtetésének főszereplői: a vezetők



Nem ritka, hogy mire a leépítés tényének közlésére kerül a sor, a vezetők fásultan és közönyösen közlik a rossz hírt embereikkel, a történéseket pedig érdektelenül kommunikálják az alkalmazottak felé. Ennek oka a létszámleépítés vezetőkre ható nyomásában, és a túl sokáig húzódó „titkolózásban” rejlik. A vezetők komoly stresszt élnek át a döntés első pillanatától kezdve: dönteniük kell arról, kik kerüljenek bele a leépítettek körébe. Mire pedig a „rossz hír” eljut a dolgozókhoz, ők már belefáradnak az események folyamába, és abba is, hogy mindezt addig titokban kellett tartaniuk. Fontos kérdés, hogy egy ilyen helyzetben tud-e a cég őszinte lenni dolgozóival, hogy meg tudják-e mutatni a vezetők, hogy ők is emberek. hogy a stressz őket is érinti ebben a helyzetben.

Egy megtörtént eset margójára


Az egyik magyarországi nehézipari gyártással foglalkozó néhány száz fős termelő cég története jól rímel az őszinte kommunikáció hiányából eredeztethető későbbi problémákra. A vállalat tulajdonosa felismerte, hogy folyamatosan csökken a piacuk, látta a cégnek az ívét, szinte pontosan tudta, hogy mikor csődölnek majd be, de ebből semmit nem osztott meg a munkavállalókkal. Ugyanakkor mivel csökkent a bevétel, nem tudtak alapanyagot rendelni, így pedig a gyártást sem tudták biztosítani. A termeléstervező mérnökök fejében ekkor megszólalt a vészcsengő: felkeresték a tulajdonost azzal, hogy baj van, nincs alapanyag, érzik, hogy instabil lábakon áll a cég. A tulaj viszont azt a logikát követte, hogy egészen addig nem kommunikálja a helyzetet, amíg ki nem fut az összes bent maradt alapanyaga, mert attól félt, hogy ha kommunikálja, hogy csődbe mennek, akkor őt azonnal elhagyja az egész állománya - ez pedig hatalmas anyagi veszteséget jelentene neki. A tulajdonos azzal, hogy az utolsó pillanatig titkolta a helyzetet, elindított egy olyan belső pletykát, amivel bizonytalanság ébredt a dolgozókban, és választ akartak kapni a kérdéseikre. Ez az állapot viszont pont azt okozta, amit a cégvezető el akart kerülni: visszafordíthatatlan elvándorlást még a csőd, és az így bekövetkező leépítések előtt. Senki nem akart egy olyan „hajón” maradni, amely egyértelműen süllyed, miközben a tulajdonos úgy tesz, mintha minden rendben lenne.

Kulcskérdés egy ilyen helyzetben, hogy a vezető tud-e együtt gondolkodni a dolgozókkal - el tudja-e nekik mondani, hogy a cég épp nehéz helyzetben van. Ha a vezetők megmutatják, hogy ők is emberek, akkor a dolgozók sokkal lojálisabbak lesznek.

Az outplacement, mint mentőháló



A gondoskodó leépítő programok egyik fő pillére a transzparens, őszinte kommunikáció megvalósítása - cégen belül és kívül is. A dolgozók támogatása nem tud megvalósulni anélkül, hogy tudnák, mit jelent számukra a leépítés, és miben kapnak támogatást a szervezetüktől.

Mi segíti a transzparenciát?



• Fontos, hogy egy esetleges leépítés előtt tisztán tudjunk kommunikálni arról, hogy mi történik egy ilyen helyzetben. Ma már sokat jelent egy munkavállalónak, ha már a belépésnél látja, hogy vállalata eddig hogyan kezelte az elbocsátásokat, mert így tudja, hogy számíthat cégére még egy lehetséges „elválásnál” is. Ez egy plusz kötődési elem a munkavállalóknak, ami a megtartás egyik komoly támogatója lehet.

• Az outplacement egyik fontos része a bennmaradó állománnyal való törődés. A titkok és a bizonytalanság rájuk is ugyanolyan teherrel nehezedik, mint bárkire a szervezeten belül. Elengedhetetlen, hogy hitelesen és egyenesen kommunikáljunk az ő irányukba is a történésekről. Válaszoljuk meg az olyan kérdéseiket, mint például:

o A leépítés után vajon tarthatom-e a kapcsolatot a kollégáimmal?
o Honnan tudhatom, hogy én biztonságban vagyok-e a cégben?

Hadas-Hajdu Helga outplacement-szakértő
Tóth Nikolett HR tanácsadó, pszichológus


Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
1. oldal - Merjünk tabukat döntögetni! - A leépítés más szemszögből
2. oldal - A kommunikáció működtetésének főszereplői: a vezetők
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mi a leggyakoribb felmondási ok és miért nem meri kimondani senki?

A hazai munkaerőpiac látszólag megnyugodott: a dolgozói fluktuáció országos szinten csökken, a vállalatok mégis egyre nagyobb kihívásokkal néznek... Teljes cikk

A HR vezetők tizede váltott egy év alatt munkahelyet

Egy friss felmérés szerint a HR és az értékesítési vezetők cserélődtek leggyakrabban az utóbbi egy évben. Teljes cikk

Közel húszezer autóipari munkahely szűnt meg Németországban - ez csak a kezdet?

Tavaly mintegy 19 ezer munkahely szűnt meg a német autóiparban az EY könyvvizsgáló és tanácsadó cég friss elemzése szerint: 2024 végén még... Teljes cikk