Megjelent: 2 éve

Mi vonz a munkahelyre és mi tart ott? Itt egy friss kutatás

A munkahelyi elégedettséget meghatározó tényezők toplistáján meglepő a közösséghez és kommunikációhoz kapcsolódó elemek túlsúlya: szellemi munkavállalóknál tízből nyolc, a fizikai munkát végzőknél hat fontos elvárás ide sorolható. Váratlan, hogy a nemzetköziség vagy márkaismertség nincs a legattraktívabb hívószavak között, de a szakmai fejlődés is csak minden ötödik munkavállalót motivál. Az Impact Works két, mintegy 1500 fős kutatást elemezve keresett friss válaszokat a munkaadói márkaépítés és stratégia legégetőbb kérdéseire.

Employer Branding kutatás-
images

A cég képviselői egyrészt a munkahely megítélését leginkább befolyásoló tényezőket vizsgálták, másrészt az álláskeresők szokásaira, preferenciáira, a motiváló és visszatartó tényezőkre gyűjtöttek adatokat, hogy mélyebben megismerjék egy-egy konkrét, pontosan definiált munkavállalói csoport sajátosságait.

Az alap: munkabér, a cég stabilitása, jó munkaeszközök

A kutatás eredményei alapján a fizikai és szellemi területen dolgozók egyetértenek abban, hogy – a munkabéren túl – prioritás a pénzügyileg és szervezetileg stabil munkahely. Emellett alapelvárásuk, hogy minden munkavégzéshez szükséges eszközt biztosítson számukra a munkaadó és biztonságérzetükhöz a színvonalas munkavédelmi eszközök, a jó minőségű munkaruha is hozzájárul. A top10 preferencia között a szellemi munkavállalóknál 8 tényező, de a fizikai munkát végzőknél is 6 olyan elvárás szerepel, amely az emberközpontú megközelítést díjazza. Ezek a barátságos légkör, a nyílt és őszinte kommunikáció és a megfelelő konfliktuskezelés. A kitöltők szintén magasra értékelik a számukra megszavazott bizalmat (az állandó ellenőrzéssel szemben), a jó együttműködést, és ha szabadon kifejezhetik véleményüket, ötleteiket. A szellemi munkavállalóknál helyet kapott a top10-ben, hogy rendszeres és tartalmas visszajelzést szeretnének kapni, valamint támogató munkahelyi közösségre vágynak. Egyértelműen kirajzolódik, hogy a munkavállalók számára meghatározó a közösség, az együttműködés és a kommunikáció, avagy értékelik az egészséges vállalati és vezetői kultúrát.

A márkaismertség nincs a top hívószavak között

A két kutatás alapján egybehangzó, ugyanakkor a szakemberek szerint a nagyvállalatok számára váratlan eredmény, hogy a nemzetköziség vagy márkaismertség nincs a legattraktívabb hívószavak között; ezek a preferencialista végére kerültek, mint legkevésbé fontos munkahelyválasztási szempontok. A wellbeingről pedig bármilyen sokat beszélünk, de az országos minta alapján a munkahelyi egészségmegőrzés még nem emelkedett a top elvárások közé, ami talán épp a további edukáció és érzékenyítés szükségességét támasztja alá.

A fluktuáció és megtartás szempontjából fontos megállapítás, hogy diplomások nagy része úgy véli, könnyen találna jobban fizető állást, ebben a felsőfokú végzettségűek mellett a férfiak mutatnak nagyobb magabiztosságot.

A perszóna kutatásban arra kérték a válaszadókat, jelöljék meg, a fizetésen túl melyik három tényező számukra a legfontosabb egy új állás elfogadása kapcsán. A legtöbb munkavállalói csoportnál a munkakörülmények, a rugalmas munkaidő és a béren kívüli juttatások versengenek az élen. A szellemiek – köztük a pénzügyi területen aktívak – első helyre teszik a rugalmas munkaidőt, a gyártás és termelés területén a béren kívüli juttatások kerülnek előtérbe. Az IT-sok az otthoni munkavégzést tartják mindennél fontosabbnak, a felsővezetőkre egy számukra vonzó feladattal is lehet hatni, a szakértőket és mérnököket a fejlődésük támogatása vonzza be.

Az álláshirdetés titkai

Az eredményekből a vonzó álláshirdetés titka is kirajzolódik: a kevesebb több, a hiteles hatékonyabb. Mindenekelőtt arra várnak a jelöltek, hogy a pozícióra könnyen tudjanak jelentkezni, a hirdetésnek igényes legyen a megjelenése, barátságos szövegezéssel. Modellek helyett hétköznapi karaktereket érdemes szerepeltetni. A pozíció leírásánál a konkrét munkaköri feladatok, a bérsáv és juttatások, valamint az egyszerű és érthető fogalmazás a leginkább célravezető. Megéri a hirdetésekbe emelni a szakmai fejlődési lehetőségeket, hiszen a válaszadók 20%-át ez motiválja, míg legkisebb arányban nemzetközi karrierre vágynak.

A nőknek fontos a cég küldetése, a mérnökök húségesek

A kutatásban több meglepetés is van: mást mutat egy-egy munkavállalói csoportról, mint amit elsőre feltételeznénk. Ki gondolta volna, hogy a 18-20 éves munkavállalók számára a kevésbé fontos szempont a hibrid munkavégzés és home office lehetőség? Szintén érdekességek, hogy a nők számára fontosabb a vállalat küldetésével való azonosulás és a társadalmi szerepvállalás, míg a mérnökként dolgozó beosztottak a leghűségesebbek: az átlaghoz képest rekord magas arányban vannak közöttük, akik még sosem váltottak munkahelyet. Meglepő, de az összes kitöltő mindössze 10%-ának vannak fenntartásai az ingázás, magasabb utazási idő kapcsán, bár a szakértői szinten, a logisztika területén dolgozók és a 8 általános végzettségűek érzékenyebbek az átlagnál.

A kutatásról
A két témában lezajlott, több szakaszból álló kutatás az Opinio online piackutató applikáción
keresztül zajlott, 1450 és 1482 fős, országos mintán, 2023 harmadik negyedévében. A kutatás országosan reprezentatív 16-59 évre (nem, kor, iskolai végzettség, lakóhely típusa és régió szerint), okostelefonnal rendelkezők körére.

A nyitókép: az Impact Works EVPrism 2023 kutatásának egyik eredménye

  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Nő a kockázat, nő az igény a látható megbízhatóságra – így szerezd meg az OPTEN Cégminősítést

Nyílik az olló a hazai cégek között – a legmegbízhatóbbak köre bővül, de a legkockázatosabbaké is látványosan nő. Most különösen... Teljes cikk

Nézz be, így néz ki az Autówallis új irodája

Három telephely helyett egy cégre szabott székház. A költözés számos HR kihívást is tartogatott. Az új munkakörnyezet nemcsak a vállalat... Teljes cikk

Új korszak a munkahelyeken: a dolgozók és a főnökök is csak túlélni akarnak

A munkahelyi kapcsolatok világszerte átalakulóban vannak: a kölcsönös bizalom gyengül, a korábbi biztonság és hosszú távú ígéretek helyett egyre... Teljes cikk