Az emberekre jut a legkevesebb figyelem a munkahelyi visszajelzésekkor
A magyar cégek harmadánál nincs semmiféle visszajelzési rendszer, pedig hatalmas igény lenne rá, derült ki a Hive Creative munkáltatói márkaépítéssel foglalkozó ügynökség 45 kommunikációs és HR-es területen dolgozó szakember körében végzett felméréséből. A közkeletű kifogással ellentétben nem az időhiány jelenti a legnagyobb akadályát annak, hogy az emberek reflektáljanak mások teljesítményére.
Többnyire értékelő beszélgetésekben merül ki a visszajelzés
A válaszadók kétharmada jelezte, hogy náluk van értékelési rendszer. Ezen vállalatokat vizsgálva kiderült, hogy a leggyakrabban előforduló visszajelzési forma az érintettek bevonásával történő közös értékelő megbeszélés volt (70%), ezt követték az olyan közép- és felsővezetői értékelők (38%), amelyek az éritnett személyek bevonása nélkül zajlanak. Ezt követően hasonló arányban (17%-ban) fordulnak elő mentoring rendszerek, csapatépítő programok, anonim vagy névvel ellátott írásbeli rendszerek használata (emailtől kezdve egészen az erre készített visszajelző rendszerek használatáig).
Ezt támasztja alá az az adat is, hogy a dolgozók felé érkező visszajelzések háromnegyede legalább középvezetői szintről érkezik.
A munka a legfontosabb, a cég a második, az ember az utolsó
Ha van visszajelzés, akkor a legfontosabb a munka minőségével kapcsolatos észrevételek átadása, úgy mint pl. a határidők betartása vagy a szorgalom kérdése (83%), illetve a szakmai kérdések megvitatása (76%). Csak minden harmadik esetben merülnek fel vállalati kérdések, úgymint a részvétel a céges rendezvényekben, önkéntes szerepvállalás a vállalatnál stb., és a beszélgetések mindössze 14%-ában térnek ki a beszélgetések személyes ügyekre is.
Adni jobban tudunk, mint kapni
A kutatás feltérképezte azt is, hogy mennyire jellemző a magyar vállalati kultúrákra a pozitív, építő jellegű kritika - mind amikor visszajeleznek a dolgozók, mind amikor fogadnak visszajelzéseket. „Az eredményeket látva kitűnik, hogy azok, akik élnek a visszajelzési rendszerek adta lehetőségekkel pozitívan, építően törekszenek átadni a véleményüket, és igyekeznek azokat pozitívan fogadni. Az emberek jellemzően látják a fejlesztési szándékot azokban, akiktől kapnak értékelést” - emeli ki a Hive Creatie szakembere.
„Az, hogy miként reagálnak az emberek egy észrevételre, nagyban függ attól is, hogyan kapják” - hívja fel a figyelmet Varga Ildikó, a Staffino a szolgáltatásminőséget figyelő, közvetlen ügyfélvisszajelzést lehetővé tévő cég magyarországi partnerének cégvezetője, kommunikációs szakértője. - „Amennyiben nyers kritikát kapnak, befeszülnek, kellemetlenül érzik magukat. Ehelyett, ha kapásból fejlesztési, megoldási javaslatot tárnak eléjük, akkor érzik a bizalmat, a segítő szándékot a munkáltató részéről, és hogy elkötelezett irántuk, hajlandó beléjük fektetni időt és energiát. Saját rendszerünk ezen a tényen alapszik, mindössze két opció közül választhatnak az értékelők: megköszönik a minőségi munkát, vagy javaslatot fogalmazhatnak meg, hogyan tudja valaki javítani a teljesítményét.”
A visszajelzések fontosságát igazolja, hogy ameddig a dolgozók 53%-a csak alkamanként kap visszajelzéseket, addig maguk törekszenek gyakrabban visszajelezni a kollégáiknak, 60%-uk minimum hetente sort kerít rá.
A hiánya hosszú távon károsíthatja a céges kultúrát
A fejlődés iránti elhivatottság az egyik legfontosabb készség, amelyet toborzáskor egy jelöltben keresnek a cégek, és amely ha megvan, akkor hosszú távon lojális, megbízható kollégákra lelhetnek. Azonban ha ezt a készséget nem fejlesztik, ápolják, munkáltatóként maguk lesznek azok, akik demotiválják a dolgozókat.
„A felmérésben, függetlenül attól, hogy kinél van vagy nincs már visszajelzési rendszer, rákérdeztünk arra, hogy mit tudnak a dolgozók, lesz-e bevezetve bármilyen másik rendszer, és ha igen, hogyan viszonyulnak hozzá. Markáns különbség rajzolódott ki a válaszadók között: ahol van már valamiféle rendszer, ott a válaszadók kevesebb mint harmada áll pesszimistán a visszajelzésekhez, ellenben ahol nincs semmiféle rendszer, ott a válaszadók fele nem bízna a bevezetés utáni sikerében” - világított rá Tóth-Nagy Péter.
Nem az időhiány a legnagyobb akadály
A válaszadók hatoda jelezte, hogy ő maga nem ad visszajelzéseket egyáltalán. Ennek a három legnyomósabb oka sorrendben, hogy beosztásuk nem teszi ezt lehetővé, volt már, hogy rosszul jöttek ki, ha adtak visszajelzést, illetve nem érzik magukat kompetensnek.
Az online kérdőívet 45 fő kommunikációs és HR-es szakember töltötte ki a 2019 október 17-től 30-ig tartó időszakban.
A résztvevők összetétele az alábbiak szerint alakult:
1. Harmaduk HR területen dolgozik
2. Összesen 13 szektorból érkeztek válaszok
3. 13%-uk mikro-, 18%-uk multinacionális, 69%-uk KKV méretű cégnél dolgozik
4. Pozíciójukat tekintve kétharmaduk alkalmazott beosztott, 27% vezető, megbízott külső munkatársak mindössze 6%-ban vettek részt
5. A kitöltők negyede 24%-a legalább 10 éve dolgozik a munkahelyén, 33%-a 3-10 év között, 29% 1-3 éve, 14%-uk kevesebb, mint 12 hónapja
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
- Networking mesterfokon - mit tegyünk, ha nehezen jegyezzük meg a neveket? 3 hónapja
- 53 napot kell várni egy építőipari szakemberre - már "csak" a jó szakemberben van hiány 3 hónapja
- 1000-nél is több nyitott pozíció, azonnali jelentkezés - állásbörzén jártunk 4 hónapja
- A magyar vállalatvezetők jóval optimistábbak globális társaiknál, de ettől nagyon tartanak 4 hónapja
- A dicséret mint hiánycikk 4 hónapja
- Az AI inkább növeli, mint csökkenti a dolgozói létszámot? Így látják a jövőt a világ vezérigazgatói 5 hónapja
- Ennyivel nőtt átlagosan idén az egy dolgozóra jutó cafeteria keret 6 hónapja
- Ezek a covid hosszú távú hatásai a munkahelyeken: friss kutatás 7 hónapja
- A dolgozók több mint fele szerint az AI új munkahelyeket teremthet 8 hónapja
- Ilyen óradíjakkal dolgoznak a PR ügynökségek 8 hónapja
- Már nem elég jó munkahellyé válni, ezt meg is kell mutatni 9 hónapja