Nem értékeli a társadalom a kétkezi munkát
A modern formatervezéssel foglalkozóknak nincs gyakorlati tapasztalatuk, eszköztáruk, kapcsolati tőkéjük. Ezeket mind beszerezhetnék a többgenerációs, budapesti, belvárosban működő üzemek mestereitől. A gyártással is foglalkozó szakemberek pedig többcsatornás kommunikációt, marketinget, és olyan ötleteket leshetnek el a fiataloktól, ami egészen új irányba viheti az akadozó üzletmenetet. Egy kezdeményezés révén ez megvalósulni látszik.
Designer ruhatervezőnél terméket venni egészen más vásárlói élményt jelent, mint betérni egy kézműves mester üzemébe a Nagykörúton. Az első divatos, "trendi" dolog, és sokszor ezt az életérzést fizetjük meg, miközben lehet, hogy a sarki varrónő ezerszer jobb minőségben kivitelezi azt a ruhát, amit ugyan ő tervezett, de a szürkesége miatt nem válik el élesen a gyengébb minőségű, plázában kapható, kínai tömegterméktől.
A rejtőzködésből kicsalogatták a "szakikat"


De a több száz megkeresés, és a 200 műhely elérhetőségével gazdagodott honlap nagy tudástárat biztosít annak, aki ezt a réteget vizsgálja.
A hálózatosodás lehetősége

A világon ennek a kezdeményezésnek már számtalan példája működik. Bécsben 10-12 designert kapcsoltak össze mesterekkel, és nagysikerű kiállítás jöhetett létre a közös munkájukból. Isztambulban a város erős bőripari hagyományaira alapozva tudtak könnyűipari reformprojektet megvalósítani. New Yorkban pedig egy kutatás azt vizsgálta, hogy a termékek előállításához szükséges eszközök milyen ellátási lánc mentén kerülnek a mesteremberek kezébe.

Inkább áttételesen érezhető most még a projekt haszna
A honlapra bárki feltehet műhelyeket, és akár szolgáltatás-keresőként is működhet ez az információ-forrás. Ugyanakkor reklámfelületnek sem utolsó a web site.
Tavasszal a HR Portál is indított egy, kétkezi munkát végző mesterekről szóló sorozatot, és erről a honlapról is kerestünk szakembereket. Kíváncsiak vagyunk arra, vajon nekik mennyire segített az üzletmenet fellendítésében - a HR Portálon megjelent cikkeken kívül - a felületen való megjelenés.
Baranyi Éva, üvegműves úgy látja, hogy sajnos, neki semmilyen, üzleti eredményben kifejezhető hasznot a honlapon való jelenlét nem jelentett. Senki nem jött hozzá azon keresztül, ami talán azért van, mert kevesen tudnak erről a forrásról.
Hasonlóan vélekedett Szántó Tamás, paplankészítő is. Az Elfenbein üzemben a honlapra hivatkozva eddig még senki nem jelentkezett. "Véleményem szerint jobb promóciót érdemelne a kezdeményezés." - mondta a mostani megkeresésünkre a mester.
Tornyánszki Éva viszont említett olyan lehetőségeket, amelyek már rövidtávon is javíthatták a működést. Voltak olyan üzemek, amelyeket kiajánlottak városi séták látogatási helyszíneként, és ahol a látogatók rögtön vásárolhattak is.
Puhítani kell a mestert, és szerénységre szoktatni a fiatal formatervezőt
Jelentős problémát jelent az, hogy a műhelyekben szinte nincs utódlás. Aki tud, az külföldre megy, mert ott lényegesen jobbak a körülmények. A formatervezést tanító közép-, és felsőfokú oktatási intézményekből kikerült végzősök tudása viszont meglehetősen hiányos. "Még a MOME sem ad olyan szintű gyakorlati képzést, ami elegendő lehet arra, hogy egy textiltervező önállóan nyisson egy üzemet. Ugyanis előfordul, hogy nem tudnak olyan jól varrni a frissen végzettek" - sorolja a szakképzési hibákat Tornyánszki Éva. Az lenne a cél, hogy ezek az - elméletben - a formatervezésről, és az online piactérről sokat tudó fiatalok beépülhessenek a kézműves műhelyekbe, és idővel átvehessék azokat. Addig pedig sok mindent tanulhasson egymástól mindkét oldal.
Például, a fiatal készíthetne egy friss honlapot, és megtaníthatná sok esetben a szinte megtalálhatatlan üzlet vezetőjét arra, hogyan éljen a marketing eszközeivel.
Azért nem biztos, hogy ez a "felállás" minden esetben a tapasztalatok által is alátámasztható. Pont azok a mesterek, akikkel a HR Portál munkatársa a sorozat keretében találkozott, kiváló kommunikációs képességgel bírnak, a honlapjuk is korszerű, és szívesen foglalkoznak az új, és a régi vevőkkel. Ellenben egy, a mostani cikkhez megkeresett, fiatal ékszertervező meg olyan kommunikációs stílusban utasította el a szereplést, ami - ha ez mindennapos szokása-, akkor üzletpolitikai szempontból teljes kudarcot vetít előre.
Váljon mozgalommá a kézművesség támogatása!
A városi séták, és a kutatás második ütemében felvett életútinterjúk során Tornyánszki Éva azt tapasztalta, hogy a mesterek élvezték a közös munkát. "Azt a visszajelzést kaptam az interjúkat készítő, szociológus-hallgatóktól, hogy ezek a szakemberek szerették a beszélgetést, élvezték az azonnali visszajelzést, és sokan kaptak szereplési lehetőségeket különböző médiumokban, amelyekre pedig nagyon büszkék voltak".
Azt mindenki érzékeli, hogyha valamilyen egyedi tárgyat szeretne készíttetni, akkor például az asztalos szakmát jól végző szakemberekből hiány mutatkozik. "Nem jó a képzés, vagy a társadalom nem értékeli a kétkezi munkát” - tűnődött el a design menedzser. Ezen változtatni szeretnének, már ezzel a projekttel is.
A közeljövőben a "Mi készül a városban?" sokféle fejlesztésen fog keresztülmenni. Tervbe vették, hogy interaktívabbá teszik a folyamatosan bővülő tartalmú honlapot, hogy ezzel is segítsék az egymásra találást fogyasztó és szolgáltató, illetve a mesterek közt is.
A háborúk, a válságok, az államszocializmus, és most a rengeteg bürokráciával való küzdés ellenére megvan az igény a kézművesipari termékek vásárlására, és a piaci folyamat erről az oldalról elindítható. Tornyánszki Éva egyik célja az, hogy egyrészt ezeket az igényeket továbbítsa ezekbe a kis, kézműves boltokba, másrészt jelenjen meg Budapesten is az a szemléletmód, amely inkább minőségi termékek vásárlását, és azok javíttatását támogatja a sok-sok gagyi helyett, amely rövid úton az egyre növekvő szeméthegyet növeli.
Főcikk képe: Penziás Nikolett: Tóth István lovaglócsizma készítő, Budapest, 2014. DT
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az elmúlt hónapokban, amikor beültünk egy-egy céges nyelvórára, egyre gyakrabban hallottuk ezt a mondatot a résztvevőktől: "Most már a ChatGPT... Teljes cikk
A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) 2024-ben folyamatosan hangsúlyt fektetett a szakképzésben résztvevő SNI-tanulók duális képzésben való... Teljes cikk
A budapesti Szent István Gimnázium 12. osztályos diákja, Keresztély Zsófia sikeresen felvételizett a világ egyik legjobb - egyes listák szerint a... Teljes cikk
- Díjazták a jövő kreatívipari szakembereit 2 éve
- Újabb húsz vállalkozás elindítását támogatja a Start-program 2 éve
- Ingyenes képzésekkel segítik a kézművesek versenyképességének javítását 2 éve
- Ismét várják az 50 év feletti ambiciózus jelentkezők ötleteit 3 éve
- Munkaerőpiac kata után 3 éve
- Megkezdődött a 2022-es Design Management Díj pályázat 3 éve
- Nem lettek kisebbek az irodák, de a dolgozóknak több a beleszólása a kialakításba 3 éve
- Navigálás a szabadúszók világában 3 éve
- Home office tippek: A színeknek és a térelválasztónak is nagy jelentősége van 3 éve
- Akár 8 millió forintot is kaphatnak vállalkozó szellemű fiatalok 3 éve
- Vállalkozói programot indítanak 50 év felettieknek 3 éve