Megjelent: 10 éve

Ösztönző program: munkatársakra szabva

Egy nemrég közzétett hatástanulmányban a CAPTain német munkatársai a különböző motiváló tényezők közötti összefüggéseket vizsgálták meg. Eszközként a CAPTain munkamotivációs kérdőívet használták, mely kiválóan alkalmas a munkávégzés során leginkább öszötnző tényezők gyors feltérképezésére. A kérdőív D.E. Super motiváció struktúra kutatásain és E. Schein "karrier horgony" elméletén alapul. A kérdőív 14 különböző motivációt mér, amelyek a munkában tudatosan vagy tudattalanul irányítják a személyes döntéseket és cselekedeteket.

A felmérésbe 149 olyan személyt vontak be, akik vezetők vagy kulcsemberek német vállalatoknál. A statisztikák alapján négy különböző motivációs csoportot azonosítottak, melyeket az alábbiak szerint neveztek el, és melyeket az alábbi motivációk jellemeznek:


Az emberközpontú karriertípus - a többitől eltérően - kettős képet mutat. Jellemezheti egyrészt az ún. aktív emberközpontúság, melyben mások befolyásolása és segítése nyilvánul meg dominánsan, másrészt pedig a vállalat iránti elkötelezettség, melyet a szervezettel való teljes azonosulás jellemez. Előfordultak olyan egyének is, akiket nem lehetett egyértelmű mintázattal jellemezni, mivel a fenti motivátorok hasonló mértékben jellemezték, ezt a csoportot emberközpontú vegyes típusnak nevezték.







A résztvevők arányát a különböző motivációs típusok szerint az 1. diagram ábrázolja.



A résztvevők nagytöbbsége az ún. emberközpontú karriertípussal volt jellemezhető, azon belül is - és összességében is - az elkötelezett típus dominált. A legkevésbé fellelhető típus az extrinzik motiváció volt.

A kutatás során megvizsgálták a motivációbeli különbségeket a vállalati és státuszbeli jellemzők figyelembevételével is. Az eredményeket a 2. diagram szemlélteti.



A kutatás során nagy küldönbségeket talátak a különböző szakemberek és vezetők motivációi között. A motivációs típusokat végignézve megfigyelhető volt, hogy a kevésbé jellemző tradicionális típus tipikusan szakembereknél volt fellelhető, a legkevésbé gyakori extrinzik motiváció pedig a legtöbb esetben vezetőknél fordult elő.

A kutatás résztvevőit tekintve az alsóbb szintű vezetőkre, illetve a pénzügyi szakemberekre az emberközpontú elkötelezett és vegyes motivációs típus volt a legjellemzőbb. A felsővezetőket leginkább a külső motiváció jellemezte, a bankszakembereket pedig a belső motivációs mintázat.

Ezek az eredmények rámutatnak a motivációk feltérképezésének fontosságára: csak akkor lehet hatásos egy ösztönző program, ha az illeszkedik a munkatársak motivációihoz. A munkamotivációk ismerete hatékonyan támogatja a személyzetfejlesztési döntéseket és a kompetenciák optimális kihasználását.

Forrás: www.captain.hu
  • 2020.04.09Online workshopok és E-learning képzések április 9-től Válassza online workshopjainkat fix időben, vagy az e-learning alapú, rugalmas tanulási formát, amelyben bárhol és bármikor, önállóan, a saját időbeosztása szerint sajátíthatja el a tananyagot! Részletek Jegyek
  • 2020.06.127 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz. A júniusi tréningünkre első sorban a B1+/B2 szintű jelentkezőket várjuk. Részletek Jegyek
  • 2020.06.16Gyakorlatban startol az új Tbj 2020. július 1-jétől már a mindennapos munka során alkalmazni kell a bérszámfejtés, járulékmegállapítás és az egészségbiztosítás pénzbeli ellátásainak megállapítása során is. Elméletben már sokat tudunk róla, de mi a helyzet a gyakorlati oldalon? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A mentorálás művészete

Kiből lehet jó mentor? Milyen helyzetekben van szükség mentoringra? Miért van megtartó szerepe a mentorálásnak? Mindezekre a kérdésekre keresi a... Teljes cikk

Globális és hazai trendek a HR mérőeszközök piacán a 2010-es években és a közeljövőben

„A HR számára kulcsfontosságú, hogy mérhetően hozzájáruljon az üzleti eredményekhez" - mondja Fehér Zsolt, a Hogan Assessments európai igazgatója. Teljes cikk

Hatékonyabbak a női vezetők, mégsem őket választjuk

Emberi, megértő, jó szakember és csapatának motorja a női vezető. Bár a többségnek mindegy, milyen nemű a főnöke, aki dönt valamilyen irányba,... Teljes cikk