Csatlakozz hozzánk a Viberen
Megjelent: 10 hónapja

Százból hatan társadalmi vállalkozásnál dolgoznak

Kutatások szerint az európai szociális gazdasági szektor jelenleg több, mint 11 millió embernek ad munkát, ez az aktív munkaképes lakosság 6 százalékát teszi ki. Bár ez az arány országonként változó, a szám egyértelműen jelzi, hogy egy nem elhanyagolható szektorról van szó - derül ki a NESsT Magyarország közleményéből.

Magyarországon is egyre több a társadalmilag hasznos, megvalósult kreatív ötlet - a nagy kérdés, hogy ezek közül mennyi marad életben hosszútávon is fenntartható, üzletileg is sikeres vállalkozás formájában.

Integrált sportklub, ahol mozgásukban korlátozottak és épek együtt sportolnak; az első fogyatékossággal élő emberek által alapított kávézó; megváltozott munkaképességűeket foglalkoztató étterem; kisgyerekes anyukák reintegrációját programra tűző közösségi tér és kávézó, látássérült emberek információs szabadságát speciális informatikai szolgáltatásokkal biztosító vállalkozás. Ez csak néhány hazai példa a társadalmi hasznosság és az üzleti szemlélet sikeres találkozására.

Nonprofit vagy forprofit?

Magyarországon a társadalmi vállalkozások pontos meghatározása, piaci szabályozási környezetének kialakítása terén még sok feladat van. Az OFA (Országos Foglalkoztatási Közhasznú Nonprofit Kft.) megbízásából a Miskolci Egyetem által készített 2017-es kutatás szerint társadalmi vállalkozás bármilyen típusú szervezet lehet, ha van társadalmi célja és kimutatható társadalmi hatása, valamint a piacról, értékesítésből vagy szolgáltatásnyújtásból származó bevétele - bár a piaci bevétel mértéke, aránya nem határozható meg elvárásként a társadalmi vállalkozások sokfélesége miatt.

A társadalmi vállalkozások napjainkban a nonprofit szektor és a hagyományos for-profit szektor között foglalnak helyet. Jól mutatja ezt, hogy jelenleg a piaci tevékenységet is végző civil szervezetek éppúgy társadalmi vállalkozásnak számítanak, mint azok a for-profit szervezetek, amelyeknek van kimutatható társadalmi hatásuk. Várhatóan az a tendencia fog érvényesülni, hogy az egyes szektorok közeledni fognak egymáshoz: a for-profitok beépítik a társadalmi szempontokat és visszaforgatják nyereségüket a közösségi célokra, míg a civil szervezetek megkezdik a tevékenységük piacosítását.

A legtöbb hazai társadalmi vállalkozás hátrányos helyzetű csoportok munkaerőpiaci integrációjáért dolgozik

A Miskolci Egyetem kutatása szerint a társadalmi vállalkozások a munkaerőpiaci helyzet javításáért, az elhelyezkedés segítésért, munkalehetőség biztosításért (21%); a településhez, helyi közösséghez kötődő célokért (12%); valamint a megváltozott munkaképességűek, fogyatékkal élők helyzetének javításért (11%) tevékenykednek leginkább. További lényeges területek a korcsoportjukból adódóan hátrányos helyzetűek, fiatalok, idősek segítése, a környezet védelme, valamint az érdekvédelem és a romák helyzetének javítása.

Növekedési fázisban van a magyar társadalmi vállalkozások többsége, kihívást jelenten azonban a tőkebiztonság és az üzleti-vállalkozói tapasztalok hiánya

A társadalmi vállalkozások 12 százaléka az életgörbe indulási szakaszában van, legnagyobb része (47%) növekedési fázisban, 36%-a az érettség, 5%-a pedig hanyatló fázisban.

A megkérdezett szervezetek szerint a siker titka az egyensúly megteremtése a társadalmi és üzleti célok között. A szakértelem, a jó minőségű termék vagy szolgáltatás, a létező társadalmi szükséglet beazonosítása, valamint a vezetők személyes érzékenysége és elkötelezettsége mellett kiemelten fontos a vállalkozási szemlélet és ismeretek, a stratégiai gondolkodás, a hosszú távú tervezés, és a pénzügyi forrásokhoz való hozzáférés. Ez utóbbiakat azonban ma még egyértelmű gyengeségnek tartják a társadalmi vállalkozók Magyarországon.

Megéri társadalmi vállalkozásokba fektetni

A társadalmi vállalkozások professzionális működésének elősegítésében éppen ezért ma Magyarországon kiemelt szerepe van azoknak a befektetőknek, inkubátor szervezeteknek és társadalmilag felelős nagyvállalatoknak, akik üzleti tapasztalataikkal és pályázati programjaikkal segíteni tudják a szektor feltörekvő vállalkozóit.

„Magyarországon még alig ismert fogalom az „impact investment”, az olyan befektetés, amely a pénzügyi hozamon kívül társadalmi megtérülést is céloz, és még hiányoznak az ilyen pénzügyi befektetéseket fogadni képes társadalmi vállalkozások is. Mi ezen próbálunk változtatni” - mondta Tóth Laura, a NESsT Europe magyarországi szervezetének tanácsadója. A nemzetközi nonprofit szervezet a hazai társadalmi vállalkozások szcénájának egyik segítője, motorja. Hosszútávú inkubációs programjuk keretében testreszabott pénzügyi és üzletfejlesztési támogatást nyújtanak társadalmi vállalkozásoknak, fejlődésüket végigsegítik a startup fázistól egészen addig, amíg stabil növekedési pályára állnak.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A SKOOL kapta Magyarországon először a Finn Esélyegyenlőségi Elismerést

Az Esélyegyenlőségi Elismerés első húsz kitüntetettjét most hozták nyilvánosságra, a díjazottak között szerepel a magyar Technológiai... Teljes cikk

Több mint 120 millió forint értékű adományozás a civil szervezeteknek és egyetemi hallgatóknak

Az elmúlt hét évben több mint 120 millió forint értékű támogatásban részesültek hazai civil szervezetek és egyetemek a legnagyobb coach szakmai... Teljes cikk

Munkatársak támogatására hozott létre alapítványt a Tesco

Lassan egy hónapja kezdte meg működését a Tesco Angyal Alapítvány, amelyet az áruházlánc a nehéz helyzetbe került kollégák támogatására hozott... Teljes cikk