Szükség van-e vállalati trénerekre?
Semmit sem ér az elméleti tudás, ha kritikus helyzetben, például egy konfliktus esetén nem alkalmazzák a módszertant. A vállalati belső trénernek a tudás átadása mellett ugyanolyan fontos feladata, hogy megmutassa az elmélet és a valódi szituációk összefüggéseit, ezáltal pedig rávezessen a tudás megfelelő alkalmazására.
A sok emberi kapcsolat, a közös feladatvégzések magától értetődően magukban hordozzák a konfliktusok létrejöttét. A különböző személyiségű, értékrendű, különböző világképpel rendelkező kollégák máshogy látják a körülöttük lévő történéseket. Az egymás felé irányuló kommunikáció stílusa a motivációt alakíthatja pozitív vagy negatív irányba attól függően, hogy a szervezet milyen vezetői stílussal, kultúrával rendelkezik. A konfliktusok, a motiváció negatív változása a stresszhelyzetet növeli a munkatársakban, így magában a szervezetben is.
A vállalati közegben jelen lévő stressz kihat az objektív gondolkodásmódra és a kommunikációra, az emberi kapcsolatokra, a szakmai tudásra és kreativitásra. Azaz a munkavállalók szinte minden képességére, készségére, sőt még az egészségére is hatást gyakorol. A vállalat és az egyén eredményességén is mérhetőek a jelei.
A munkavállalók egy része sok esetben nagyon precíz, jó elméletekkel rendelkezik a konfliktuskezelés, az asszertív kommunikáció, a nonverbális kommunikáció, a személyiséganalízisek, a motiváció, és egyéb vezetéstechnikai megoldások területén. Az elméleti tudással tehát nincsen probléma, mégis, mikor konfliktus lép fel egy ügyféllel vagy munkatárssal való viszonyban, elmarad a kreatív megoldáskeresés, és a kölcsönös tiszteletre épülő asszertív kommunikáció: a munkavállaló személyiségéből adódó stratégiát alkalmazva halad tovább. Semmit nem ér az elméleti tudás - például az asszertív kommunikációról -, ha egy konfliktus helyzetben nem alkalmazzák.
A vállalati belső tréner az ilyen helyzetekben tud támogatást adni a szervezetnek, a vállalat munkatársainak, vezetőinek. Előhozhatja a fejlődési igényt a szervezet résztvevőiben, megtaníthat technikákra, megmutathatja az összefüggéseket a szétválasztott tudásanyag és a valódi szituációk között, rávezethet arra, hogyan lehet a stresszt kezelni, és ezáltal a képességeket a meglévő szinten tartani. Egy jó tréner egyszerre tud hiteles, empatikus, meggyőző és bizalomkeltő lenni, valamint képes motiválni. A trénernek a szakmai anyagokat kivéve nemcsak az a feladata, hogy az elméleti tudásanyagot direkt módon adja át, hanem az, hogy a tudásanyagot integrálja a tréneri eszközökkel, és saját személyiségével a munkatársakba, azaz rávezesse őket a megfelelő alkalmazásra.
Mérhető-e a belső tréner hasznossága?
Mérni lehet, hogy milyen kapacitások rejlenek az egyénben, a csoportban, és milyen változások jelentkeznek, ha a munkatársak megtanulják kezelni például a stresszt, vagy javul a kommunikációjuk, ezáltal pedig pontosabb, motiváltabb, együttműködőbb munkát végezhetnek. Ezzel elkerülhető, hogy újabb toborzásra kerüljön sor, vagy lecseréljék a meglévő embereket.
Megtanulható?
Sok összetevője van egy tréner fejlesztésének. A képzésnek az önismerettel kell kezdődnie, a személyisége, és a fejlődési képessége meghatározó lehet a tréneri alkalmassághoz. Tréner az lehet, aki képes, és akar is tanulni. Természetesen egyes területeken szükség van szakmai tapasztalatra is, de az emberi kapcsolatteremtés is fontos része a munkának. Lehet vezetőkből vagy HR munkatársakból is jó tréner, és más területen dolgozók is kiváló trénerré lehetnek, ha elég elszántak.
Matkovics István - tréner, coach
Vista Verde Bt.
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Kódolás népszerűsítése több generáció körében, étterem és cukrászda működtetése a szakképzésben, társadalmilag hasznos innovációk... Teljes cikk
Kényes helyezetekhez, feszültséghez, széthúzáshoz vezethetnek sokak szerint a generációs különbségek, főleg a munka világában. Szükségszerű-e,... Teljes cikk
- Tehetségbarát vállalat díjért versenyezhetnek a munkaadók 5 hónapja
- Itt vannak az Év trénere díj nyertesei 5 hónapja
- Időzónák szorításában a munkahelyen 7 hónapja
- Tízből négy német vállalat tervez leépítést 2025-ben 7 hónapja
- Így alakítsuk ki az ember és a technológia optimális együttműködését 9 hónapja
- Fontos kimondani: a digitális világ még több láthatatlan munkát hárít a nőkre 9 hónapja
- "Nehéz eset" emberekkel dolgozik? - ezt a 7 dolgot tartsa szem előtt 10 hónapja
- Így ellensúlyozzuk egy halmozottan hátrányos helyzetű iparág kevésbé vonzó tényezőit - interjú Szabóné Bánfalvi Mariannával, a BorsodChem HR Szolgáltatási Főosztályának vezetőjével 10 hónapja
- Tanulmány: ezért egyre több a csendes felmondás a magyar cégeknél 11 hónapja
- Felmérés: a munkahely a sport egyik legfontosabb színtere 1 éve
- Jelentősen csökkent az innovációra felkészült vállalatok aránya 2022 óta 1 éve