Szükség van-e vállalati trénerekre?
Semmit sem ér az elméleti tudás, ha kritikus helyzetben, például egy konfliktus esetén nem alkalmazzák a módszertant. A vállalati belső trénernek a tudás átadása mellett ugyanolyan fontos feladata, hogy megmutassa az elmélet és a valódi szituációk összefüggéseit, ezáltal pedig rávezessen a tudás megfelelő alkalmazására.
A sok emberi kapcsolat, a közös feladatvégzések magától értetődően magukban hordozzák a konfliktusok létrejöttét. A különböző személyiségű, értékrendű, különböző világképpel rendelkező kollégák máshogy látják a körülöttük lévő történéseket. Az egymás felé irányuló kommunikáció stílusa a motivációt alakíthatja pozitív vagy negatív irányba attól függően, hogy a szervezet milyen vezetői stílussal, kultúrával rendelkezik. A konfliktusok, a motiváció negatív változása a stresszhelyzetet növeli a munkatársakban, így magában a szervezetben is.
A vállalati közegben jelen lévő stressz kihat az objektív gondolkodásmódra és a kommunikációra, az emberi kapcsolatokra, a szakmai tudásra és kreativitásra. Azaz a munkavállalók szinte minden képességére, készségére, sőt még az egészségére is hatást gyakorol. A vállalat és az egyén eredményességén is mérhetőek a jelei.
A munkavállalók egy része sok esetben nagyon precíz, jó elméletekkel rendelkezik a konfliktuskezelés, az asszertív kommunikáció, a nonverbális kommunikáció, a személyiséganalízisek, a motiváció, és egyéb vezetéstechnikai megoldások területén. Az elméleti tudással tehát nincsen probléma, mégis, mikor konfliktus lép fel egy ügyféllel vagy munkatárssal való viszonyban, elmarad a kreatív megoldáskeresés, és a kölcsönös tiszteletre épülő asszertív kommunikáció: a munkavállaló személyiségéből adódó stratégiát alkalmazva halad tovább. Semmit nem ér az elméleti tudás - például az asszertív kommunikációról -, ha egy konfliktus helyzetben nem alkalmazzák.
A vállalati belső tréner az ilyen helyzetekben tud támogatást adni a szervezetnek, a vállalat munkatársainak, vezetőinek. Előhozhatja a fejlődési igényt a szervezet résztvevőiben, megtaníthat technikákra, megmutathatja az összefüggéseket a szétválasztott tudásanyag és a valódi szituációk között, rávezethet arra, hogyan lehet a stresszt kezelni, és ezáltal a képességeket a meglévő szinten tartani. Egy jó tréner egyszerre tud hiteles, empatikus, meggyőző és bizalomkeltő lenni, valamint képes motiválni. A trénernek a szakmai anyagokat kivéve nemcsak az a feladata, hogy az elméleti tudásanyagot direkt módon adja át, hanem az, hogy a tudásanyagot integrálja a tréneri eszközökkel, és saját személyiségével a munkatársakba, azaz rávezesse őket a megfelelő alkalmazásra.
Mérhető-e a belső tréner hasznossága?
Mérni lehet, hogy milyen kapacitások rejlenek az egyénben, a csoportban, és milyen változások jelentkeznek, ha a munkatársak megtanulják kezelni például a stresszt, vagy javul a kommunikációjuk, ezáltal pedig pontosabb, motiváltabb, együttműködőbb munkát végezhetnek. Ezzel elkerülhető, hogy újabb toborzásra kerüljön sor, vagy lecseréljék a meglévő embereket.
Megtanulható?
Sok összetevője van egy tréner fejlesztésének. A képzésnek az önismerettel kell kezdődnie, a személyisége, és a fejlődési képessége meghatározó lehet a tréneri alkalmassághoz. Tréner az lehet, aki képes, és akar is tanulni. Természetesen egyes területeken szükség van szakmai tapasztalatra is, de az emberi kapcsolatteremtés is fontos része a munkának. Lehet vezetőkből vagy HR munkatársakból is jó tréner, és más területen dolgozók is kiváló trénerré lehetnek, ha elég elszántak.
Matkovics István - tréner, coach
Vista Verde Bt.
- 2025.02.28Vezetői Best Practice Fórum - Digitális transzformáció és az AGILE A Fórum célja: A Fórum célja a jó vezetői gyakorlatok és tapasztalatok megosztása, illetve a hazai vezetési kultúra fejlesztése.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.11Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Szervező: BME
Részletek
Jegyek
- 2025.03.18Óbudai Egyetem Állásbörze A személyes találkozás az potenciális jelentkezőkkel az állásbörzén az egyik leghatékonyabban módszer, hiszen amíg egy önéletrajz csupán „vázlatos” formában nyújt a jelentkezőről képet, addig a személyes találkozás és beszélgetés által sokkal jobban bizonyíthatnak is a szakmai felkészültséggel kapcsolatban.
Részletek
Jegyek
- 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.
Részletek
Jegyek
Gyors és nagy volumenű bővülés, amivel a toborzási csapatnak meg kellett birkóznia. 200 duális diák, saját egészségügyi központ, nyári tábor... Teljes cikk
Változásmenedzsment, külföldi munkavállalók integrálása, a fluktuáció csökkentése, a működés hatékonyabbá tétele – mind a 2024-es év... Teljes cikk
Ez év tavaszán több hazai és határon túli egyetem (Komárom és Kolozsvár) részvételével és a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) valamint... Teljes cikk
- Így alakítsuk ki az ember és a technológia optimális együttműködését 4 hónapja
- Fontos kimondani: a digitális világ még több láthatatlan munkát hárít a nőkre 5 hónapja
- "Nehéz eset" emberekkel dolgozik? - ezt a 7 dolgot tartsa szem előtt 5 hónapja
- Így ellensúlyozzuk egy halmozottan hátrányos helyzetű iparág kevésbé vonzó tényezőit - interjú Szabóné Bánfalvi Mariannával, a BorsodChem HR Szolgáltatási Főosztályának vezetőjével 6 hónapja
- Tanulmány: ezért egyre több a csendes felmondás a magyar cégeknél 6 hónapja
- Felmérés: a munkahely a sport egyik legfontosabb színtere 8 hónapja
- Jelentősen csökkent az innovációra felkészült vállalatok aránya 2022 óta 8 hónapja
- Így hat a dolgozókra a munkahelyi konfliktus 9 hónapja
- Kivárás és forráshiány akadályozza a vállalati innovációt 9 hónapja
- A munkaidőnk mindössze 5 százalékát töltjük kommunikációval 9 hónapja
- Munkahelyi alumni élethosszig: stratégiai fontosságú a jó kapcsolat fenntartása a volt kollégákkal 10 hónapja