Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 8 éve

Telefonálni az állást hirdetőnek: bosszantó vagy előnyös?

images

Évekkel ezelőtt, amikor valaki állást keresett, reggel megvette a hirdetési újságot, végignyálazta, majd saját vezetékes telefon híján elballagott egy utcai fülkéhez, és feltárcsázta a cégeket. Érdeklődött az állásról, kérdezett és válaszoltak. Ma általában egy darab emailcím szerepel a hirdetések végén: ha pechünk van, ebből még annak a nevét sem tudjuk meg, akinek címeznünk kell az elektronikus levelet. Ha még nagyobb pechünk van (és a cég is komolytalan), akkor az emailcím freemailes, gmailes - még a cég nevét sem sikerül így megtudnunk. És az is megeshet, hogy nem is maga a munkaerőt kereső cég, hanem egy közvetítő jelentkezik. Jól veszi-e ki magát, ha telefonon érdeklődünk?

A HR-es is tanul a kérdésekből

Ocskay Márta, a Bónusz Brigád HR-igazgatója azt mondja, hiába a sokéves tapasztalat, a mai napig nem mindig sikerül "tökéletesen" kiírni egy-egy álláspályázatot, ezért ő kifejezetten szereti, ha megkeresik olyan kérdésekkel, ami esetleg nem világos az ajánlatban. "Ez számomra két dolgot is jelent: a potenciális jelölt elgondolkozott rajta, hogy milyen elvárásaink vannak vele szemben és megpróbálta összeegyeztetni ezeket a saját személyiségével. Ilyenkor szívesen szolgáltatok további információt, ugyanis ez már feltételez egy mélyebb érdeklődést a munkával, az állással kapcsolatban" - mondja Márta, aki azt is pozitívumnak érzi, hogy mindig tanul azokból a kérdésekből, amikkel megkeresik őt, hiszen így látja, hogy mi az, ami kimaradt. "Zavaró abban a pillanatban válik egy ilyen beszélgetés, ha a jelentkező előnyt, barátságot próbál ezáltal szerezni."

Persze az sem lenne jó, ha mindenki telefonálna: ma már egy-egy hirdetés után akár több ezer jelentkezés is érkezik, nincs az munkatárs, aki mindenkinek válaszolni tudna. Ezért nem adnak meg telefonszámot, a legelszántabbak úgyis ki fogják nyomozni - és az is igaz, hogy még mindig jobb kérdezni a munkakörrel kapcsolatban, mint rabolni a HR idejét azzal, hogy a munka valójában nem is érdekli a jelentkezőt.

Ne kerüljük meg a fejvadászt

Göltl Viktor, a West Hungary Consulting Kft. humánüzletág-vezetője szerint az, hogy lehet-e a hirdetés megjelenése után telefonon érdeklődni, attól függ, hogy a keresést végző fél - akár vállalati HR-es, akár szolgáltatói oldali HR-es/fejvadász - milyen mértékben tolerálja azt, hogy a pályázó utánamegy az információknak. Persze abba is célszerű a pályázónak belegondolnia, hogy a munkáját végző HR-es szakembert nem ajánlatos állandó telefonhívásokkal a napi munkamenetéből különböző kérdésekkel kizökkenteni. "Az álláshirdetésekben nem lehet minden információt leírni, így logikus, hogy sok-sok kérdés felmerülhet a pályázó oldaláról. Azt pedig semmi nem tiltja, hogy ezeket a kérdéseket a pályázó feltegye. A legrosszabb esetben egy diszkrét elutasítással találkozik a pályázó ("Köszönjük a kérdését, de erre majd a személyes interjún lesz lehetőségünk kitérni."), a legjobb esetben meg számos kérdésére előre választ kap." Göltl Viktor szerint az álláshirdetéseknek nem az a céljuk, hogy minden választ megadjanak a pályázók kérdéseire, arra a szakmai interjú hivatott, amikor viszont minden lényeges kérdést bátran fel kell tenni a HR-esnek/ fejvadásznak. Azonban nem ajánlott a fejvadászt megkerülve, másnál vagy épp a munkatársat kereső cégnél kutatni információk után. "Ha így akar egy pályázó további részletes információkhoz jutni egy, a cégnél dolgozó másik személyen keresztül, akkor valószínű, hogy ez a másik személy előbb-utóbb kénytelen lesz megkérdezni a keresést végző HR-est ezekről a kérdésekről. Akkor pedig kiderülhet, hogy valójában ki kérdezi ezeket a kérdéseket. Ezt a háttérmunkát nem tartom szerencsésnek."

Előnyhöz is juttathat a telefon

Kecskés Judit, a Kelly Services toborzással foglalkozó szakembere szerint, ha valakinek kérdése merül fel, nem elégszik meg a leírt információkkal, valóban érdeklődik, és nem csak vaktában küldözgetné az önéletrajzát, az kérdezzen bátran. "Sokkal jobban veszi ki magát, ha először kérdez, majd eldönti, hogy megfelelő-e számára a pozíció, mint az, ha minden hirdetésre elküldi a CV-jét. Ennek ellenére a nagyobb cégeknél valószínűleg kisebb eséllyel jutnak el a pályázók a megfelelő HR-es munkatárshoz, mint a tanácsadó cégek vagy kisebb cégek esetében" - mondja Kecskés Judit, aki szerint ha telefonon egyeztet a jelölt a HR-es/fejvadász kollégával, rögtön kitűnik a tömegből, és ha a hívást megelőzően még el sem küldte a CV-jét, máris egy kis kíváncsiságot is generál a másik oldalon. A szakember szerint mindennek természetesen csak akkor van értelme, ha a pozíció leírása alapján tényleg alkalmasnak ítéljük magunkat a pozícióra, tehát a legfőbb kritériumnak megfelelünk, és információ igényünk a feladatokra irányul. Vannak témák, melyekről viszont jobban tesszük, ha nem kérdezünk: ilyen a bérezés, a cafeteria, a bónusz rendszer, a teljesítményértékelési rendszer, melyekről a legtöbb multinacionális cég nem közölhet előre információkat az álláskeresőkkel.

És persze, ha már behívtak, és időpontot egyeztettünk, akkor illik elmenni az interjúra. Ocskay Márta azt mondja, hogy ő egy interjús napon 7-9 embert hív be, és felettébb bosszantó, ha egy-két jelentkező el sem jön (A munkáltatói oldal ez irányú tapasztalatairól itt olvashat.) "Érdekes jelenség az is, hogy amikor a bérezésről esik szó, és én már tudom róluk, hogy albérletet, hitelt fizetnek, akkor a felajánlott összegre egyszerűen azt mondjak, hogy nem jönnek el ennyiért. Még akkor sem, ha már hónapok óta munkanélküliek, elmaradt számláik vannak." Márta emiatt már "előszűr", ő maga is telefont ragad, és így interjúztatja azokat a jelentkezőket, akiket be szeretne hívni.
  • 2021.05.25HBLF Nemzetközi XMentor Program 4. Kick-off esemény 2021. májusában a HBLF szervezésében negyedszerre indul el díjnyertes Nemzetközi XMentor Programunk, a legbefolyásosabb magyar üzleti vezető nők és nemzetközi mentorok támogatásával. A 2017-ben indult, szervezetek és szektorok közötti programot a női vezetők támogatására hoztuk létre és immár angol és magyar nyelven is elérhető! Open Spotlight Award díjat nyert programunk az út elején járó és már úton lévő női vezetők személyes és szakmai fejlődését támogatja. Nemzetközi, befolyásos és elismert mentor hálózatunkon keresztül a mentoráltak számára vállalatok és szervezetek közötti tudás- és tapasztalatmegosztást biztosítunk, emellett önismereti és szakmai fejlődést, valamint a kapcsolatrendszer bővülését. Részletek Jegyek
  • 2021.05.28Vegyen részt Ön is az EU Sokszínűségi Hónapján! Az Európai Sokszínűségi Hónap az Európai Unió egészében felhívja a figyelmet a munkahelyeken és a társadalmon belül a sokszínűség és a befogadás fontosságára. Elismeri a szervezetek arra irányuló erőfeszítéseit, hogy a munkahelyeken előmozdítsák a sokszínűséget és befogadó munkakörnyezetet alakítsanak ki. Az Európai Bizottság jogalkotási intézkedések révén hosszú ideje elkötelezetten támogatja a sokszínűség és a befogadás előmozdítását, valamint a megkülönböztetés elleni küzdelmet. Az említett intézkedések hozzájárultak az egyenlőség javításához, és emberek milliói számára tették lehetővé, hogy a lehető legjobban kibontakoztathassák a bennük rejlő lehetőségeket. Az EU Sokszínűségi Karta Magyarország - az EU kizárólagos partnerszervezeteként Magyarországon - szeretettel invitál meg mindenkit az EU Sokszínűségi Hónap ingyenes eseményeire. Részletek Jegyek
  • 2021.06.07 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.06.19Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A HR megerősödött a járványhelyzet alatt

A koronavírus a vállalatok 38 százalékában felgyorsította a digitalizáció folyamatát, ami együtt járt a munkaerő iránti igények növekedésével... Teljes cikk

Nem nőttek a pályázók bérigényei, fontosabb az állás biztonsága - toborzási trendek

Visszatért a jelöltek váltási kedve - ezt tapasztalják az általunk megkérdezett toborzási szakemberek. A fizetési igények nem nőttek és 100... Teljes cikk

A WHC Csoport nem volt tagja az elmarasztalt SZTMSZ-nek

Az esetleges piaci félreértések és téves híresztelések elkerülése érdekében a WHC Csoport közölte: nem tagja és nem is volt tagja a GVH által... Teljes cikk