kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 1 éve

Tízből négyen felmondanak a próbaidő alatt: nincs tudatos beléptetési folyamat a cégek zöménél

Az onboarding nem csak az új munkatárs napi munkára való betanítása, hanem ennél sokkal több. A profi beléptetési folyamat része a csapatba illesztés, a cég értékeinek átadása, a kötődés kialakítása, folyamatos kommunikáció, visszajelzés. A tét nagy: egy “szupermotivált” munkatársat is gyorsan el tudunk veszíteni, ha rosszul csináljuk. Az Ipsos felmérése szerint összességében a munkavállalók 62% nem részesült még beillesztési tapasztalatban - hangzott el a piac- és közvéleménykutató cég webinárján.

Onboarding beléptetés betanítás felmérés próbaidő-

Az onboardingban számos lehetőség rejlik, amit úgy tűnik, a cégek még mindig nem használnak ki kellőképpen, vagy éppenséggel nem mérték fel az első napok, hetek élményének jelentőségét. Pedig az ismerkedés időszaka jelentősen meghatározhatja a munkavállaló és a munkáltató viszonyát vagy akár „együttmaradását”. A munkavállalói életciklus kulcstapasztalata az új munkahellyel való találkozás első időszaka, amire azonban úgy tűnik, sok helyen még mindig nem fordítanak kellő figyelmet. Pedig ebben a szakaszban fontos lenne a céges értékek, a működés megismerése szempontjából, hogy kialakuljon a kötődés a szervezethez, a lojalitás a márkához. Ez az időszak, amikor az új munkavállaló a szervezet részévé válik, a szervezeti kultúra pedig beleépül ideális esetben, mondta el Földes Annamária, az Ipsos CX vezetője.

Tízből négy munkavállalónál volt onboarding

Kollégája, Nyéki Andrea, a cég CX szakértője számolt be egy az Ipsos által februárban végzett kutatás eredményeiről, amely a magyar társadalom onboarding tapasztalatait kutatta. A felmérésből kiderült, hogy átlagosan 10-ből négy ember részesült tréningben, onboardingban belépése során. A 30 év alattiak esetében jelentősen jobb az arány, 10-ből 6 (61%), míg a negyven felettiek körében viszont átlag alatti, vagyis az elmúlt 10 évben kezd igazából terjedni ez a törekvés, illetve tudatos felkészítés. A közszféra kifejezetten alulteljesít, a válaszadók mindössze 15%-a kapott onboardingot, a magyar tulajdonú cégek átlagosan (37%), míg a multinacionális vállalatok teljesítenek legjobban (55%) ezen a területen. Úgy tűnik, iparági bontásban a kereskedelem vezet (52%), míg a szolgáltató szektor (40%) le van maradva.

20 százaléknál van a próbaidőt lezáró beszélgetés

Legtöbb esetben a napi feladatokra készítik fel a munkavállalókat, tulajdonképpen betanítás zajlik 62%-ban, és az egyéb képzések, tréningek, a cég értékeinek, szabályrendszereinek megismertetése mind 40% alatt maradt. Próbaidőt lezáró, értékelő beszélgetés mindössze a cégek ötödénél van, és még ennek is nagyjából fele (12%), ahol a munkáltató részére is van lehetőség visszajelezni erről az időszakról. Szintén nagyjából a cégek ötöde foglalkozik azzal, hogy az új munkavállaló a csapatban is otthon érezze magát, informálisan is kapcsolódjon a kollégáihoz. Csak 22% szervez csapatépítőt vagy welcome partit.  Mentor vagy buddy pedig csak cégek 17%-ánál jár az új kollégák mellé.

Onboarding beléptetés betanítás felmérés próbaidő diagram2

Ráadásul mindeközben az új belépők döntő többségének az onboarding alatt is érdemi munkát kell végezni (10-ből 9-nek), míg 66%-nak pedig valódi döntéseket is meghozni. Legjobban éppen a közszférában dobják mélyvízbe a dolgozókat, ők érzékelték a legerősebb bevonódást azonnal a munkába, miközben ezen a területen jellemző legkevésbé az onboarding. Pedig a folyamat lényege éppen az lenne, hogy megszüntesse az új helyzettel kapcsolatos bizonytalanságot, kialakítsa a hosszabb távú elköteleződés és céges perspektíva alapjait.

10-ből 4-en felmondanak a próbaidő alatt

Amennyiben nem sikeres a megismerkedés a munkakörnyezettel, -körülményekkel, a munkakörrel, munkatársakkal, és nem sikerül beilleszkedni a közösségbe, akkor sokkal nagyobb eséllyel mond fel az új kolléga. A válaszadók harmada folytatja próbaidő alatt az álláskeresést, tízből négyen fel is mondanak a próbaidő alatt. A nők és a pályakezdők körében az átlagnál is rosszabb az arány, esetükben 50% körüli a felmondás.

Onboarding beléptetés betanítás felmérés próbaidő diagram3

Pedig a szakemberek szerint érdemes lenne sokkal jobban kihasználni ezt a szupermotivált időszakot, amikor egy új helyen kezd a munkavállaló. Az onboarding minősége a munkáltatói márka építése szempontjából egyáltalán nem mindegy, hiszen a beléptetési folyamatban a munkáltatóval kapcsolatos attitűd akár 35%-ban pozitívan módosulhat, ha jól működik a folyamat.

Tudatosan felépített folyamat: a buddy program

Jó gyakorlatok pedig vannak, erről mesélt a webinaron Borsodi Petra, a dm HR csoportvezetője. Elmondta, hogy az onboarding egy tudatosan felépített rendszer része, ami a vállalat minden egységében (központ, üzlethálózat, raktár) jelen van, az adott körülményekre szabva. Ennek egyik alapja a mentoring, vagyis az új belépők beilleszkedését mentor vagy buddy segíti a kezdetektől.

Borsodi Petra hangsúlyozta, az első benyomást nem lehet megismételni, a beillesztési program pedig növeli a biztonságérzetet, ami a tudásátadást is segíti, de egyben a hosszú távú lojalitást is fokozza. A bizalom kialakítása a cél. A mentor támogatja a vállalati működés és filozófia megismerését, a szakmai ismereteket, a szükséges rendszerek, módszerek átlátását, és segít a beilleszkedésben az írott és íratlan szabályok megosztásával.

A dm-nél a jó mentor gyakorlott, elismert és lojális munkavállaló, aki nincs alá-fölé rendeltségi viszonyban az új belépővel, jól ismeri a szervezet működését, kultúráját, képes arról jól kommunikálni, átadni a tapasztalatokat. Éppen ezért fel is készítik a mentorokat erre a feladatra, hogy tisztában legyenek a határokkal, ne akarják saját képükre formálni az új munkavállalót, lehessen beszélni arról, ha egy kapcsolat nem működik, váltásra is van lehetőség. A vezető szerepét azonban nem helyettesíti a mentor, az ő feladatait nem veszi át. A megtartás a csapat minden tagjának feladata.

Mindezek mellé pedig elengedhetetlen egy transzparens betanulási terv, egy keretrendszer, valamint a kölcsönös visszajelzések rendszerének kialakítása. Ez a próbaidő alatt havonta megtörténik, informális és formális értékelések formájában egyaránt.

A szakemberek összefoglalásként elmondták, hogy az ígéret és az élmény közötti távolságot mindenképpen csökkenteni kell, mert egy tavalyi magyarországi felmérés azt mutatta, hogy mindössze a munkavállalók 20% érzi úgy, hogy bízhat a vezetőjében, és csak minden második boldog a munkahelyén, márpedig ehhez az összetartozás érzése, a pozitív visszajelzések illetve ezek hiánya, döntően hozzájárulnak.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk