Úgy éreztem, tényleg vártak - Betanulási terv, mentor program és bizalommal teli légkör
Ez fogadta Hartdégen Klaudiát a dm központjában, az első napján. Klaudia nem egészen egy éve kezdett a drogérialáncnál a HR csapatban dolgozni. Elmesélte nekünk, hogyan zajlott az első pár hónap, hogyan élte meg a betanulási és beilleszkedési időszakot. Nádasné Burnyoczki Judit, HR menedzser pedig mesélt a tudatosan kialakított onboarding folyamat kulisszatitkairól is.
Hartdégen Klaudia nagyon örült, amikor az állásinterjú után telefonon megkapta a hírt, hogy felvették a megpályázott állásra a dm-hez. Külön tájékoztatást kapott azzal kapcsolatosan is, hogy mik a következő lépések, hogyan készüljön, mit hozzon magával az első munkanapjára. Meglepetésére a mentora fogadta és üdvözölte a recepción. „Úgy éreztem, tényleg vártak” – mondta. Kapott egy mappát, ami kifejezetten az új dolgozóknak szól, benne számos hasznos információs anyaggal, ajándékokkal. Megmutatták a betanulási tervét is, így tudta, hogy mikor, kivel találkozik, ki, mit fog neki betanítani. A társosztályok megismerése különösen érdekes volt számára, hiszen a betanulás végére így kapott egy képet a többi terület munkájáról is. A betanulási tervet többek között azért tartják hasznosnak, mert ez alapján minden résztvevő fel tud előre készülni, így be tudják tervezni az ezzel kapcsolatos előkészületi feladatokat is.
Első napján megkapta az informatikai eszközeit is, többek között a laptopját, a hozzávaló rendszerekkel, applikációkkal, amelyekről egy IT-s kolléga elmondott minden szükséges tudnivalót. Hogy minél komfortosabban érezze magát, mentora már az elején körbevezette a törökbálinti központban, megmutatta mit és hol talál, valamint a környéket is bejárták, hiszen van a közelben étterem és könyvesbolt is. A betanulási folyamat fontos állomása volt még az orientációs nap, ahol az új munkatársak részletesebben megismerkednek a dm történetével, a vállalati értékekkel és a cég felépítésével is.
Mindezek mellett hagytak időt Klaudiának a rengeteg információ feldolgozására, hogy aztán ezeket folyamatában be tudja már építeni a mindennapi munkájába. Úgy érezte három-négy hét alatt sikerült szinte mindenkivel megismerkednie, bár az ismerkedés jelentős része, különösen a társosztályoknál folytatott „roadshow” online zajlott a pandémia alatt. Ezt a részét az onboardingnak nagyon fontosnak tartotta, hiszen így a szervezetet át tudta látni a maga teljességében, a saját munkája és a társosztályok feladatai közötti kapcsolódási, együttműködési pontokkal együtt.
„A mentor az egész folyamat alatt fogta a kezemet” – hangsúlyozta. Emberileg leginkább a kedves, figyelmes és segítőkész légkör fogta meg, mert úgy érezte, hogy a dm által alapfilozófiaként hirdetett emberközpontúság összhangban van a valósággal, a saját tapasztalataival.
Kölcsönös visszajelzés
A vállalatnál fontosnak tartják, hogy a próbaidő alatt is visszajelzést kérjenek arról, hogy az új munkatársnak mik a tapasztalatai, hogy érzi magát, mennyire komfortosak számára a feladatok, milyennek érzi a kapcsolatát másokkal, de ezen kívül a mentor és a vezető is visszajelzést ad, hogy ők hogy látják ezeket a dolgokat, így meg tudják beszélni ilyenkor is a felmerülő témákat. A sikeres onboarding folyamat végén a mentor aktív szerepére is egyre kevésbé lesz szükség, de a tapasztalat az, hogy elég jó kapcsolat szokott megmaradni a mentor és mentorált között. Ezt Klaudia is így érzi, olyan bizalmi kapcsolata alakult ki a mentorával, hogy azóta is jó érzéssel fordul hozzá, ha szüksége van segítségre.
Nádasné Burnyoczki Judit, HR menedzser is megerősítette, hogy az új belépők általában visszatalálnak a mentorukhoz a későbbiekben is. Mint mondta, a cégnél minden új munkatársat támogat mentor, azonban a megnevezésük és feladatuk a központban, az üzlethálózatban és a raktárban eltér. Minden egységben fontosnak tartják az új munkatársak betanulásának, beilleszkedésének támogatását, van betanítási folyamat, de a különböző munkakörökből kifolyólag a séma sem lehet ugyanaz.
Az üzletekben a szakmai tudnivalókat a betanító üzletvezető adja át, megtanítja például a kasszafolyamatokat, az árufeltöltés folyamatát és egyéb a munkakörhöz kapcsolódó bolti munkafolyamatokat is. A dm hálózatában működnek kifejezetten betanításra szakosodott boltok, ahol olyan munkatársak dolgoznak, akik szakmailag és emberileg egyaránt készek ezen feladatok ellátására. A betanulást mentorok is segítik az üzlethálózatban, akik a fenti feladatokon túl nem csak a saját üzletükben végeznek betanítást, hanem igény esetén elutaznak a betanuló saját vagy betanító üzletébe is támogatást nyújtani. Amikor a betanulás után az új munkatárs elkerül a saját üzletébe, ott egy buddy is a segítségére lehet, aki tudja támogatni az adott közösségbe, csapatba történő beilleszkedésben.
A központban a komplexebb feladatok miatt a szakmai betanítást is több ember segíti. A mentor személyéről a HR mindig egyeztet az adott vezetővel, és erre a szerepre fel is készítik őket, hogy tudják mit és hogyan építsenek be a saját munkafolyamataik mellé. A munkatársak a mentor szerepre történő felkérést nem tehernek, sokkal inkább munkájuk elismeréseként élik meg. A mentoron kívül természetesen a szakmai vezetőnek és a kollégáknak is fontos szerepe van az onboarding folyamat során, hiszen szoros csapatmunka működik minden területen.
A központban öt éve működik tudatosan kialakított betanulási-beilleszkedési folyamat, míg az üzlethálózatban és a raktárban már hosszabb ideje foglalkoznak vele. Ezeknek a folyamatoknak a kialakításában figyelembe vették a saját elvárásaikat és a 13 országban megszerzett nemzetközi, valamint külsős tapasztalatokat is. Úgy gondolják azonban, hogy finomhangolásra mindig szükség van. Amennyire lehet, dolgoznak a folyamataik egységesítésén, elsősorban annak érdekében, hogy minden új munkatárs ugyanazt az élményt élje meg, és minden területen erősödjön az a pozitív benyomás, amit már a kiválasztás során megtapasztaltak, hangsúlyozta Nádasné Burnyoczki Judit. Kiemelte, hogy minden osztály és terület saját arculatára alakíthatja a betanulási tervet és erre bátorítják is a vezetőket, hogy kezeljék rugalmasan ezeket az eszközöket, ahogy nekik arra szükségük van. Az összes érintett számára a terv erőssége és alapja a kiszámíthatóság, átláthatóság és tervezhetőség. Ezáltal érzik az új munkatársak is, hogy jó kezekben vannak, figyelnek rájuk és tudatosan foglalkoznak velük.
Átlag alatti fluktuáció
A folyamat hatékonyságára kitérve elmondta, hogy az exit interjúknál kevésszer hangzik el az az indok, hogy a vállalatot valaki azért hagyja el, mert nem tudott beilleszkedni, vagy nincs tisztában a saját feladatával, szerepével, adott esetben nem érzi jól magát. A HR szakember azt is elmondta, hogy fluktuációs rátájuk a kereskedelmi átlag alatt van a teljes cég tekintetében, a központban pedig kifejezetten alacsony.
A legnagyobb kihívást az elmúlt időszakban az online térben való működés jelentette az onboarding folyamatban is, hiszen így egészen más az embereket megismerni vagy átadni az információkat. A cég központjában a távmunka rugalmas, elsősorban a munkafolyamatok határozzák meg az irodai jelenlétet, ennek függvényében dönti el a munkatárs, hogy mikor és mennyi időt tölt bent.
A betanulás időszakában különösen fontosak a személyes találkozások, az iroda megismerése, de itt is számítanak az egyéni igények. Hartdégen Klaudia elmondta, hogy ő egyértelműen a személyes jelenlétet preferálta, így betanulási folyamata során is szívesen járt be az irodába és sajnálta, hogy a társosztályok megismerésére főként online tudott sor kerülni.
Ami Klaudia számára kulcsfontosságú volt és meghatározta a beilleszkedés élményét:
- a dm-es attitűd megélése,
- a mentor,
- a betanulási terv,
- vezetők és a munkatársak nyitottsága.
Nyitóképen: Hartdégen Klaudia és Nádasné Burnyoczki Judit
- 2023.06.06Napi, heti pihenőidő és az új visszaélés-bejelentési törvény A workshop második felében azzal foglalkozunk, hogy az Európai Unió Bírósága 2023. márciusában egy magyar ügy kapcsán kimondta, hogy a heti és a napi pihenőidőt elkülönítve kell kiadni. Ez a magyar „általános munkarend” alapulvételével azt jelenti, hogy a szombati és vasárnapi naptári napokra eső heti két pihenőnap előtt kell kiadni a 11 órás napi pihenőidőt, tehát péntek 13.00 óra után munka már nem végezhető.
Részletek
Jegyek
- 2023.06.27IFRS Halasztott adó képzés Élő, interaktív, online képzés a nemzetközi beszámolókészítési elvek szerint az adózás számviteli kezeléséről. Fő cél: - a halasztott adó fogalmának megismertetése: mitől halasztott? - a halasztott adó elszámolásának célja és jelentősége - a számítás esetei és gyakorlati példákon keresztüli bemutatása.
Részletek
Jegyek
- 2023.09.01I Land gamifikált készségfejlesztés Gamifikált készségfejlesztő e-learning programunk játszva tanít: 30 napon keresztül, napi 20-30 percben egy izgalmas virtuális küldetésen vezetjük végig a résztvevőket.
Részletek
Jegyek
- 2023.10.10MŰEGYETEMI ÁLLÁSBÖRZE 150+ KIÁLLÍTÓ, TÖBB SZÁZ ÁLLÁS ÉS SZAKMAI GYAKORLAT VÁR! Kiállítóink hallgatókat, frissdiplomásokat és tapasztalt munkavállalókat is várnak állásajánlataikkal.
Részletek
Jegyek
A kiégés mellett egy új jelenség ütötte fel a fejét a munka világában, amely a vállalatok pénztárcájára is hatással van, ez pedig a nehezen... Teljes cikk
Hogyan lehet salsázás közben az önismeretet fejleszteni? Mit ad a tánc, ha hagyományos tréninggel vegyítjük? Nádházy Judit tréner, coach és... Teljes cikk
Februárban az AGORA Intézet csatlakozott az ország vezető tréningcégeit tömörítő Tréning Kerekasztalhoz. Teljes cikk
- Tízből négyen felmondanak a próbaidő alatt: nincs tudatos beléptetési folyamat a cégek zöménél 2 hónapja
- A kiemelkedő mentorok négy jellemzője 3 hónapja
- Bemutatkozott 65 új vállalkozás Miskolcon 3 hónapja
- Bérkiegészítésből valódi bérré válik a kulturális dolgozók 20 százalékos emelése 5 hónapja
- Felhatalmazó légkör, önállóság, egymás segítése - így építi a szervezeti kultúrát az AYCM 6 hónapja
- Fordított mentorálás: Amikor a vezető tanul a fiatal dolgozótól 7 hónapja
- A megtartás Szent Grálja: a Mattering 7 hónapja
- Gamifikált preboardingot vezet be a Magyar Bankholding 8 hónapja
- Útravalók a Pannon HR konferencia előadóitól 9 hónapja
- Beillesztés és megtartás a generációk tükrében 9 hónapja
- Hogy lehet a változó világban szervezeti kultúraváltó programot megvalósítani egy termelő vállalatnál? - válaszol Drahos Henriett, a Busch-Hungária HR vezetője 9 hónapja