kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 7 éve

Többet kell tenni a munkavállalókért, mint 10 éve

Minden áruházban van HR vezető, a 7000 dolgozóból 400 megváltozott munkaképességű, a fiatalokat pedig képzési programokkal csábítják a kereskedelmi lánchoz az alkalmazottakért folytatott egyre keményebb versenyben. Nemrég nevezték ki az Auchan országos HR igazgatójának Széll Hajnalkát, aki már 2002 óta dolgozik humán erőforrás területen vezető pozíciókban a vállalatnál. A toborzásról, az esélyegyenlőségről, a tudatos nyitottságról beszélgettünk.

images

Nagy a verseny a kereskedelmi alkalmazottakért - milyen a jó dolgozó? A toborzáskor milyen embereket keresnek?

Nagyon fontos, hogy a vásárlót szerető, olyan ember legyen, aki nyitott az emberi kapcsolatokra, hiszen csapatban dolgozik, és a vásárlókkal is közvetlen kapcsolatba kerül. Az is légyeges, hogy érezze jól magát az állandóan változó környezetben, ami egyszerre jelenti az új termékeket és a vásárlókat. A közvetlen vezetővel is állandóan együtt kell működni, a közeli menedzsment lényege, hogy a vezetők mindig elérhetők munkatársaik számára.

Mennyiben változik a keresés módszertana a kiélezett piaci versenyben?

Ez nem csak a munkaerőhiány kérdése, az Y és Z generáció már mást vár el, interneten keresnek munkát, nem kiplakátolt hirdetésekre jelentkeznek. Ezeket a csatornákat kell használni, élni például a közösségi oldalak adta lehetőséggel.

Működik belső ajánlóprogramunk is, amelyet másfél-két éve vezettünk be. Nagyon fontosak az egyértelmű információk a vállalatról, hogy mit tudunk kínálni. A gyorsaság a felvételi folyamatban is fontos, megváltoztak az igények. Nem csak a pénztárnál nem akarnak hosszasan sorban állni az emberek, hanem gyors felvételi folyamatokat is elvárnak. A vásárlóknak is fontosabb ma már a minőség, ugyanez a munkaerőpiacon is jelen van, a jelentkezők igényesebbek lettek a munkáltatóval szemben.

Próbálunk abban segíteni, ami szintén igény a mai fiatalok körében, hogy lássanak maguk előtt egy karrierutat, fejlődési lehetőséget, ha bekerülnek hozzánk. Így például további végzettségek megszerzésére is van lehetőség, belső képzésekkel: targoncavezető, mestercukrász, mesterpék és szakképzett eladó is lehet a munkatársból.

Vezetői szintre is el lehet jutni a belső fejlesztések segítségével. Minden hierarchiaszintre alakítottunk ki programot, így a menedzserekből vezetőfejlesztés, gazdasági és vállalati ismeretek elsajátítása után senior menedzser lehet. Idén pedig az Auchan leadership program is elindul, senioroknak és vezetőknek, hogy nekik is megadjuk a fejlődés lehetőségét.

Ma már többet kell tenni a munkavállalók megtartásáért, mint 10 éve, így például minden telephelyen rekreációs területeket alakítottunk ki, ahol a munkaközi szüneteket el lehet tölteni, ami segíti a feltöltődést. A visszacsatolás is folyamatos, hiszen a közvetlen vezető folyamatosan jelen van az eladótérben. Formális beszélgetések szintén vannak a vezetőkkel az eredményekről, erősségekről, a fejlesztésre szoruló területekről, a közösen kialakított fejlődési irányokról.

A rendszeres meetingeken, értekezleteken pedig a munkavállalók is javaslatokat tehetnek, elmondhatják észrevételeiket, hogy milyen módon lehet javítani a vállalati folyamatokon. Minden áruházban van egy személyzeti vezető, aki a munkavállalókkal kapcsolatos adminisztratív ügyeket intézi, míg van egy HR vezető is, generalista szerepben, erőteljes terepjelenléttel, vagyis sok időt tölt kint az elárusítótérben a dolgozók között, így bármilyen problémával tudnak hozzá fordulni.

Mekkora a fluktuáció? Nyilván egymástól is csábítják a cégek az embereket jobb ajánlatokkal a piacon?

auchanSzéll Hajnalka szerint nem trend egy-két-három munkahelyen lehúzni egy karriert
Amikor pályakezdő voltam, azt gondoltam, hogy egy-két maximum három cégnél élem le az életem. Ma már nem ez a trend. Főleg a fiatalok több helyen is kipróbálják magukat, tapasztalatot, tudást szereznek több cégnél. Vannak olyanok is, akik külföldön próbálnak szerencsét. Mi megfelelő munkakörülményeket igyekszünk teremteni a dolgozóinknak, illetve működő közösségeket az áruházon belül.

Népszerűbbek lettek a pozíciók, mióta emelkednek a bérek a szektorban?

Nagyjából 100 betöltetlen állásuk van. Persze, a béremelés segített a munkatársak keresésében, ahogy az is, hogy vállaltan nyitottak vagyunk, és fontos a vállalat számára az esélyegyenlőség. A jelentkezők esetében az számít, hogy képességeiben feleljen meg az adott munkakör elvárásainak. Fontos, hogy mindenki számára biztosítsuk a lehetőséget, hogy értékteremtő munkát végezhessen, akkor is, ha adott esetben ehhez speciális munkakörülményeket kell teremtenünk, mint például bizonyos megváltozott munkaképességű kollégáink esetében, akadálymentesítéssel.

Tudatosan készülünk ezeknek a munkavállalóknak a fogadására, többek között érzékenyítő tréningeket szerveztünk a munkatársaknak. Egy példát említve, 2013. óta foglalkoztatunk siket kollégákat, és a kezdetekben akadtak félreértések például abból, hogy néhány munkatársunk nem értette, egyes új kollégák miért nem köszönnek az ebédlőben. Az ilyen helyzetekre fel kell készíteni a munkatársakat, ezért a könnyebb kommunikáció érdekében a személyzeti munkatársakat és a pénztárvezetőket a jelnyelv alapjaira is megtanították. Ezek mind segítenek, hogy befogadó közösség legyünk. Mára 80 siket munkatársunk van, akik főleg a pénztárakban dolgoznak. Az ő foglalkoztatásukkal kapcsolatban nagyon sok pozitív visszajelzést kaptunk a vásárlóktól, ráadásul új vásárlóréteget is nyertünk a hallássérültek személyében.

De kismama programunk is működik, valamint elindítottuk egy nemzetközi Graduate Programot is pályakezdő diplomásoknak, akik ennek keretében, külföldi tapasztalatszerzéssel, gyakorlattal együtt akár négy év alatt stratégiai pozícióba kerülhetnek. Vagyis gyorsan válhatnak vezetővé, ami szintén igazodik a mostanában jelen lévő gyors karrierigényekhez. Tavaly belső munkatárs került a programba, idén pedig három újabb jelöltnek tudunk lehetőséget adni.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk