Megjelent: 4 hónapja

HR vezetők rendkívüli helyzetben (1.) - Széll Hajnalka, Auchan

“Sok minden átértékelődik most az emberekben, és nekünk HR-eseknek ezt nagyon-nagyon meg kell majd értenünk. Ha elmúlik a krízishelyzet, semmi nem lesz már olyan, mint annak előtte és ehhez nekünk, HR-eseknek alkalmazkodnunk kell”- mondja a koronavírus-járvány személyzeti hatásáról új sorozatunkban Széll Hajnalka. Az Auchan Magyarország HR vezetője beszél home office-ra áttérésről, a félelmeiket legyőző áruházi dolgozókról és arról, hogy sosem érezte még ennyire fontosnak a vállalati belső kommunikációt.

images

Hogyan változott meg a munkája az utóbbi hetekben?

Nagyot fordult a világ mindannyiunkkal. Olyan helyzetben találtuk magunkat, amilyet pár héttel ezelőtt el sem tudtunk képzelni. HR igazgatóként olyan lépéseket kellett átgondolnom és megtennünk, ami finoman szólva sincs köszönőviszonyban a napi rutinnal. Sosem kellett még ennyire szó szerint érteni, hogy egy HR felelős a csapatért, az emberekért, a működés humán erőforrásának biztosításáért. Most ez történik. Az volt az elsődleges, hogy minden lehetőt megtegyünk az emberek, a munkavállalók és a vásárlók biztonságáért, úgy, hogy azt hiszem, az egészségügy után nekünk van az egyik legnagyobb szerepünk abban, hogy valahogy átvészeljük ezt az időszakot. Élni kell, enni kell, az alapvető cikkekhez hozzá kell jutni. Mi nem zárhatunk be.

Azonnal felállítottunk egy stábot, amely akár percenként tud döntést hozni a helyzet alakulásának függvényében. A vezérigazgatósági tagok között kidolgoztunk egy helyettesítési rendet, hogy a döntéshozatal akadálytalan legyen. Naponta tartunk megbeszéléseket, ezeken minden kiemelt terület vezetője képviselteti magát, így például a kereskedelem, a biztonság, a higiénia és a HR is. Emellett szakértők bevonásával nyomon követjük a fejleményeket és napi kapcsolatban állunk az illetékes hatóságokkal azért, hogy az aktuális utasításokat és ajánlásokat alkalmazni tudjuk a működésünkben.

Központi munkatársaim nagy része már home office-ban dolgozik. Azoknál a munkaköröknél, amiket nem lehet otthonról végezni, több lehetőséget is felkínáltunk, hogy a kisgyermekes szülők is meg tudjanak felelni az új helyzet okozta kihívásoknak.

A kereskedelemben dolgozó vezetők fontos ismérve eddig is a gyors problémamegoldás és az új igényekhez való alkalmazkodás volt, ezen erősségekre a mai környezetben hatványozottan szükség van.

Mit volt a legnehezebb megszokni?

Azt, hogy hosszú időszakon keresztül kiélezett a helyzet és nincs előttünk bevált módszer! Pillanatonként kell az életre, a mindennapokra, a működésre vonatkozóan hozni egy döntést úgy, hogy igazából még a szakemberek sem ismerik a járvány természetét. A másik, hogy az én munkámban nagyon fontos a személyes kapcsolat, erre most nem nagyon van lehetőség. Egyrészt a biztonság miatt, másrészt azért, mert nem egyes emberek problémáját kell megoldani, hanem az egész munkavállalói közösségét. Sosem éreztem még ennyire fontosnak a belső kommunikációt.

Szinte tapintható, hogy egy-egy bejelentésünknek milyen hatása van. Mindemellett természetesen az operatív folyamatok felügyelete is nehezebb, értem itt például a gyorsaság kérdését, hiszen a kollégákkal való egyeztetés egy többlépcsős folyamat. A járvány miatt például több száz olyan kollégánk kezdett egyik napról a másikra otthonról dolgozni, akiknek előtte ebben egyáltalán nem volt tapasztalatuk. Néhány nap alatt létrehoztunk egy belsős honlapot, ahol rövid videókkal és oktatóanyagokkal segítjük őket, hogy hogyan szervezzék munkájukat, támogassák és vezessék csapataikat ebben a megváltozott helyzetben. Itt arra is lehetőségünk van, hogy egyéb tartalmakkal, például otthon elvégezhető tornagyakorlatokkal is segítsük őket egyensúlyt tartani a mindennapokban.

Milyen eszközökkel menedzselik a folyamatokat úgy, hogy nincs vagy nehéz a személyes kapcsolattartás?

Ha személyesen nem is, mindenki el tud érni bennünket. Erre nagyon nagy hangsúlyt fektettünk, hogy bárki fordulhasson hozzánk a kérdésével, a problémájával, sőt akár egy előre vivő ötlettel. Több platformot megadtunk ehhez és a vezetőség is rendszeresen tartja a kapcsolatot a munkatársakkal. Szerintem a korrekt információátadáson kívül most különös jelentősége van annak, hogy senki ne érezze azt, hogy egyedül maradt, mondjuk, az otthonába bezárva. Nagy a pszichés jelentősége annak, hogy megmaradjon a közösséghez-tartozás érzése mindenkiben. Abban is biztos vagyok, hogy sok minden átértékelődik most az emberekben, és nekünk HR-eseknek ezt nagyon-nagyon meg kell majd értenünk. Azt gondolom, ha elmúlik ez a krízishelyzet, semmi nem lesz már olyan, mint annak előtte, és ehhez az én szakmám képviselőinek és nekem is azonnal alkalmazkodniuk kell.

Milyen munkavállalókat érintő intézkedéseket kellett meghozni a járványhelyzet következményeként?

Az elmúlt napok soha nem látott feladatok elé állítottak minket. Sok családban lett például váratlan probléma a gyermekek felügyelete az iskolák és óvodák bezárása miatt, így nekik igyekeztük megkönnyíteni a helyzetüket. Az egészségügyi ajánlások értelmében arra kértük hatvanöt évesnél idősebb kollégáinkat, hogy saját érdekükben maradjanak otthon és korlátozzák a külvilággal történő érintkezésüket, nekik állásidőt fizetünk április végéig. Akik jelenleg is az áruházakban dolgoznak, azoknak védőfelszerelést, plexivel ellátott védőmaszkot, textil maszkokat, kesztyűt és kézfetőtlenítőt biztosítunk. Mindemellett szerettük volna anyagi támogatással is elismerni a kitartásukat és azt a hihetetlen helytállást, amit a elmúlt hetekben tanúsítottak, ezért köszönetképpen minden munkatársunk megkapja az alapbére 20%-át egyszeri prémiumként.

Ma minden áruházban dolgozó kollégámra büszkék lehetünk, akik a kialakult helyzettel kapcsolatos saját félelmeiket félretéve dolgoznak nap mint nap azon, hogy biztosítsák a lakosság megfelelő ellátását még egy ilyen nehéz időszakban is. Ők a mi saját mindennapi hőseink!

  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
  • 2020.09.17HR Basic képzés HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni. Jöjjön el képzésünkre és sajátítsa el – évek helyett 11 napban – az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Extreme Digital és eMAG: két csapat, egy HR-vezető

Július elsejétől Heiszmann Henrietta, az Extreme Digital korábbi humánerőforrás igazgatója felel a fúziós-, stratégiai és operatív HR funkciók... Teljes cikk

A vezetők top öt prioritása

Csak minden ötödik vezető mondja magáról, hogy hatékony a távolról történő vezetésben, pedig ez volt és lesz az egyik legfontosabb képesség -... Teljes cikk

Így cselekszik a válságálló vezető

Válsághelyzetben a munkatársak sokkal jobban figyelnek vezetőjükre: előrejelzést, megoldást, nyugtatást várnak tőle. De ő hogyan viszonyuljon a... Teljes cikk